Το πιο δύσκολο μηχανογραφικό των τελευταίων ετών: Οδηγίες και μυστικά για τη συμπλήρωσή του
Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία υποβολής Μηχανογραφικού Δελτίου (ΜΔ) και Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου (ΠΜΔ) για το έτος 2021. Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί μέσα στον Ιούλιο.
Ειδικότερα, οι υποψήφιοι (ΓΕΛ – ΕΠΑΛ) που ενδιαφέρονται να υποβάλουν Μ.Δ. ή και Π.Μ.Δ. είχαν προθεσμία να απευθύνονται στο λύκειό τους έως και την Τετάρτη 30 Ιουνίου, για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password).
Στις ίδιες ημερομηνίες μπορούσαν να απευθύνονται στο λύκειό τους και οι φετινοί τελειόφοιτοι που δεν έχουν υποβάλει αίτηση δήλωση για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2021, προκειμένου να δημιουργήσουν κωδικό ασφαλείας (password) για την υποβολή Π.Μ.Δ.
Να προσέλθουν στο Λύκειό τους για να δημιουργήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) πρέπει οι παρακάτω υποψήφιοι:
– Όσοι έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ έτους 2021, και κατέχουν ή αποκτούν απολυτήριο (οι υποψήφιοι ΓΕΛ) και απολυτήριο και πτυχίο (οι υποψήφιοι ΕΠΑΛ), προκειμένου στη συνέχεια να υποβάλουν Μ.Δ. για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/και Π.Μ.Δ. για την εισαγωγή τους σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.). Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που κάποιος υποψήφιος υποβάλει Μ.Δ και Π.Μ.Δ. ο προσωπικός κωδικός ασφαλείας (password) θα είναι ο ίδιος.
– Όσοι απόφοιτοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερησίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ τα έτη 2019 ή 2020, διεκδικώντας φέτος το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση, προκειμένου να υποβάλουν Μηχανογραφικό Δελτίο. Επισημαίνεται, ότι οι απόφοιτοι που είναι υποψήφιοι για το 10%, συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής με τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση. Οι υποψήφιοι αυτοί δεν έχουν τη δυνατότητα ή δικαίωμα να εξεταστούν ξανά σε ειδικό μάθημα ή στα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ, αλλά συνυπολογίζονται τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση.
-Οι τελειόφοιτοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) έτους 2021 που δε συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά επιθυμούν να υποβάλλουν Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο για την εισαγωγή τους σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.).
Αναφέρεται, ότι οι υποψήφιοι θα υποβάλουν το Μ.Δ. και το Π.Μ.Δ. κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, το οποίο θα ανακοινωθεί αργότερα.
Υπενθυμίζεται, ότι οι υποψήφιοι που είχαν δηλώσει συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις 2021 και παραπέμπονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, καταθέτουν μηχανογραφικό μετά τις επαναληπτικές εξετάσεις, οπότε και θα μπορέσουν να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password).
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι ως προθεσμία διεξαγωγής Υγειονομικής Εξέτασης και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (αγωνίσματα) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) έχει οριστεί το διάστημα μέχρι και την Τετάρτη 7-7-2021.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ – ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ
Τα στατιστικά στοιχεία θα ανακοινωθούν στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας, και έτσι οι υποψήφιοι θα δουν στην πράξη την διακύμανση των βάσεων που θα κρίνει την εισαγωγή τους ή όχι σε κάποιο από τα ΑΕΙ της χώρας. Αμέσως μετά αναμένεται η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου των υποψηφίων με βάση τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί, σε προθεσμία που θα οριστεί από το υπουργείο Παιδείας.
Αυτή ακριβώς η διαδικασία, δηλαδή η σωστή συμπλήρωση του Μηχανογραφικού με τις βαθμολογίες που ανακοινώθηκαν την περασμένη Παρασκευή να δείχνουν γενική άνοδο, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της επιτυχίας των φετινών εξετάσεων.
- Φέτος θα είναι μία ακόμα χρονιά κατά την οποία οι υποψήφιοι θα μπορούν να συμπληρώσουν απεριόριστο αριθμό επιλογών στο Μηχανογραφικό τους Δελτίο, καθώς από την επόμενη θα μπορούν να επιλέξουν έως ένα 10% των τμημάτων του επιστημονικού τους πεδίου στα Γενικά Λύκεια και έως ένα 20% στα Επαγγελματικά Λύκεια.
Όπως εξηγούν οι ειδικοί κατά τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού, πολλοί υποψήφιοι, παρασυρόμενοι από επιφανειακή ενημέρωση ή εσφαλμένη προσέγγιση στη συμπλήρωσή του, κάνουν σημαντικά λάθη.
- «Επίσης, αρκετοί μαθητές παραβλέπουν δεδομένα και λεπτομέρειες οι οποίες άλλοτε τους οδηγούν σε παγίδες και άλλοτε τους στερούν σημαντικές ευκαιρίες και δυνατότητες, όπως για παράδειγμα να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα για έναν κλάδο που θα τους ενδιέφερε», επισημαίνει μιλώντας στην εφημερίδα «Τα Νέα» ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας Χρήστος Ταουσάνης.
Ο ίδιος σημειώνει πως σε κάθε περίπτωση η «συμπλήρωση του Μηχανογραφικού γίνεται με κριτήριο τα ενδιαφέροντά μας, τα κίνητρα και τις προσδοκίες μας και εν τέλει τα όνειρά μας. Δεν γίνεται με κριτήριο τα μόριά μας ή τις βάσεις προηγούμενων ετών. Ειδικά φέτος, έχουμε μια διαφορετική διαδικασία για τον υπολογισμό των μορίων συγκριτικά με πέρυσι και φυσικά το σημαντικό δεδομένο της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής».
«Συνεπώς οποιαδήποτε μεθοδολογία συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού με κριτήριο τα μόρια αποκλειστικά, μόνο δυσάρεστες εκπλήξεις μπορεί να έχει και επιπρόσθετα μπορεί να μας οδηγήσει σε ένα πρόγραμμα σπουδών που πρακτικά δεν επιθυμούσαμε».
Πάντως, φέτος, οι υποψήφιοι όπως φαίνεται από τα στοιχεία των βαθμολογικών κέντρων, πήγαν διαβασμένοι στις εξετάσεις, και αυτό αναμένεται να ανεβάσει τον γενικό μέσο όρο, άρα και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
Επίσης, συγκριτικά με πέρυσι, οι υποψήφιοι με βαθμολογίες κάτω από 10 φαίνεται πως ήταν λιγότεροι φέτος, ενώ οι αριστούχοι και οι βαθμολογίες άνω του 16 κυμαίνονται στα ίδια ποσοστά. Καλύτερες επιδόσεις αναμένονται φέτος στα Μαθηματικά, αλλά και στη Φυσική και τη Βιολογία, που είναι μάθημα-«κλειδί» για τις ιατρικές σχολές και τις ανθρωπιστικές σπουδές.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, φέτος, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες, πολλά παιδιά που έγραψαν πάνω από 10.000 μόρια (δηλαδή την παλαιότερη βάση) να μην μπορέσουν να κάνουν καθόλου μηχανογραφικό για τις σχολές που ενδιαφέρονται.
- Άνοδο των βάσεων σε 3 από τα 4 πεδία των πανελληνίων εξετάσεων προέβλεψε ο Στράτος Στρατηγάκης, μαθηματικός και σύμβουλος σταδιοδρομίας, μιλώντας στην ΕΡΤ.
Άνοδο προέβλεψε για τις ιατρικές σχολές, που πέρυσι σημείωσαν αρνητικό ρεκόρ βαθμολογίας αλλά και για τις χαμηλόβαθμες σχολές των τριών, τεσσάρων, πέντε και έξι χιλιάδων μορίων. Αυτές εκτίμησε ότι θα ανέβουν και θα πάνε για το 2ο και 4ο πεδίο τουλάχιστον στα 8.000 μόρια και για το 1ο και το 3ο, τουλάχιστον στα 9.000 μόρια.
Για τις μεσαίες στη βαθμολογία σχολές, όπως διευκρίνισε «δεν μπορούμε να ξέρουμε γιατί δεν έχουν βγει τα στατιστικά των επιδόσεων».
- Φέτος είναι κρίσιμη η βαθμολογία, καθώς υπάρχει η βάση εισαγωγής που είναι ένας «κόφτης», όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Στρατηγάκης και «κάποια παιδιά δεν θα την περάσουν, άρα δεν θα έχουν και δικαίωμα υποβολής μηχανογραφικού».
Η βάση εισαγωγής ανέφερε πως έχει έναν περίπλοκο τρόπο υπολογισμού, καθώς το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να μην εξαρτάται η εισαγωγή των υποψηφίων από την ευκολία ή τη δυσκολία των θεμάτων. «Ο υποψήφιος πρέπει να έχει γράψει τουλάχιστον το 80% του μέσου όρου όλων των υποψηφίων της Ελλάδας». Οπότε, όπως είπε, εάν οι υποψήφιοι δεν πήγαν καλά ο μέσος όρος θα είναι χαμηλός, οπότε και χαμηλότερη η βάση εισαγωγής.
- Στο μηχανογραφικό τους οι υποψήφιοι θα δουν, όπως διευκρίνισε, μόνο τις σχολές που θα μπορούν να δηλώσουν με βάση τις βαθμολογικές τους επιδόσεις. Το αν θα πετύχουν στη σχολή που θέλουν ή όχι εξήγησε πως δεν εξαρτάται από τη βάση εισαγωγής αλλά από τα μόριά τους, γιατί «η ελάχιστη βάση εισαγωγής ο μόνος ρόλος που παίζει είναι εάν θα έχουμε δικαίωμα να δηλώσουμε ή όχι τη σχολή στο μηχανογραφικό».
Η πρόβλεψή του για την ελάχιστη βάση εισαγωγής είναι ότι καθόσον τα θέματα φέτος ήταν σαφώς πιο εύκολα απ΄ότι πέρυσι, τα παιδιά θα έχουν γράψει καλύτερα. Εδώ όμως εξήγησε πως υπάρχει ένας μικρός αστερίσκος «δεν γνωρίζουμε πόσο επηρεάστηκαν τα παιδιά από την πανδημία και πόσο καλά προετοιμάστηκαν για τις πανελλαδικές». Στην περίπτωση που ανταποκρίθηκαν θα έχουμε άνοδο των επιδόσεων που θα φέρει και άνοδο των βάσεων.
Η ανακατανομή που έκανε το υπουργείο Παιδείας από ΑΕΙ Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε Περιφέρεια, σημαίνει όπως επισήμανε ότι περίπου 1.200 παιδιά που θα σπούδαζαν στην πόλη τους θα υποχρεωθούν να σπουδάσουν σε άλλες πόλεις και εκτίμησε πως «θα έχουμε και άνοδο στις βάσεις σε αυτές τις σχολές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης».