Στα 2 ευρώ η βενζίνη στην Αττική, έσπασε το φράγμα στις Κυκλάδες – Άμεση μείωση του φόρου ζητούν οι πρατηριούχοι
H τιμή της αμόλυβδης (95 οκτανίων) ξεπέρασε τα 2 ευρώ, σπάζοντας το ρεκόρ που είχε καταγραφεί τον Αύγουστο του 2012 όταν είχε αγγίξει τα 1,838 ευρώ. Η μέση πανελλαδική τιμή (Παρατηρητήριο Τιμών) -σύμφωνα με τη χθεσινή μέτρηση (3/2)- βρίσκεται στο 1,841 ευρώ/λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη, την ώρα που πέρσι την ίδια μέρα η τιμή διαμορφώνονταν στα 1,485 ευρώ.
Ήδη σε κάποιες περιοχές της χώρας μέχρι και η μέση τιμή ξεπέρασε τα 2 ευρώ (Νομός Κυκλάδων 2,040 ευρώ/λίτρο).
Στην Αττική η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,815 ευρώ και στη Θεσσαλονίκη στα 1,809 ευρώ το λίτρο.
Πάντως, κατά τόπους υπάρχουν πρατήρια που πωλούν σε τιμές πολύ πάνω από τις μέσες: έως 1,949 ευρώ στην Αθήνα, έως 2,235 στον Νομό Μαγνησίας, έως 2 στον Νομό Λέσβου, έως 2.089 στον Νομό Δωδεκανήσου, έως 2,095 στα Κύθηρα κ.λπ.
Πέρσι την αντίστοιχη ημερομηνία οι τιμές στα καύσιμα ήταν σαφώς πολύ μικρότερες με τη μεγαλύτερη στην αμόλυβδη να εντοπίζεται και πάλι στις Κυκλάδες με 1,693 ευρώ/λίτρο.
Σήμερα Παρασκευή συνεχίστηκε το ράλι στις τιμές του πετρελαίου, οδεύοντας προς την έβδομη εβδομάδα ανόδου, με ένα ακόμη παράγοντα να τροφοδοτεί την άνοδο, την έντονη κακοκαιρία στις ΗΠΑ που ενδέχεται να προκαλέσει διαταραχές στον ομαλό εφοδιασμό της αγοράς.
Έτσι, το Brent είχε φτάσει στα 91,45 δολάρια (+0,4%) το βαρέλι έως τις 2.06 ώρα Ελλάδος, ενώ το WTI σημείωσε άνοδο 46 σεντς, ή 0,5%, φτάνοντας στα 90,73 δολάρια το βαρέλι, έχοντας σπάσει από χθες Πέμπτη το φράγμα των 90 δολαρίων για πρώτη φορά μετά τον Οκτώβριο του 2014.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η λιανική τιμή πώλησης της βενζίνης θα αγγίζει τα 2 ευρώ το λίτρο στα αστικά κέντρα (ως μέσος όρος) και τα 2,2 ευρώ το λίτρο στα νησιά, κάτι το οποίο θα σημάνει την επιδείνωση της κατάστασης.
Παράλληλα, σκεπτικισμός στην αγορά εντείνεται από το γεγονός ότι υπάρχουν ενδείξεις για περαιτέρω άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου. Για επιτακτική πλέον ανάγκη να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα υγρά καύσιμα κάνουν λόγο οι πρατηριούχοι, ενώ η αμόλυβδη ήδη σπάει το φράγμα των 2 ευρώ.
Σε επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) ζητάει μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα, επισημαίνοντας ότι, όπως έχει καταγραφεί, τα δημόσια έσοδα από τον ΦΠΑ είναι σημαντικά αυξημένα εξαιτίας της εξαιρετικά υψηλής τιμής των καυσίμων, με αποτέλεσμα σε σύγκριση με πέρυσι η αύξηση των κρατικών εσόδων να αγγίζει τα 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο.
Ζητεί επίσης να ληφθεί υπόψη ότι οι πολίτες χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους και αποφεύγουν τον συνωστισμό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς όχι γιατί είναι πλούσιοι, όπως ατυχώς ειπώθηκε, αλλά διότι προσπαθούν να προφυλαχτούν από την πανδημία, ενώ σημειώνει ότι το αυξημένο κόστος μεταφοράς επιβαρύνει επιπλέον τόσο τις τιμές των προϊόντων όσο και των υπηρεσιών, αυξάνοντας τον πληθωρισμό.
Η ΠΟΠΕΚ αναφέρεται και στο πετρέλαιο θέρμανσης, τονίζοντας ότι οι καταναλωτές που το χρησιμοποιούν είναι ιδιαιτέρως φορολογημένοι και η απόφαση για το επίδομα θέρμανσης δεν καλύπτει ούτε το 30% των χρηστών.
Τέλος, θυμίζει ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα περιορισμού της παραβατικότητας, που θα αποφέρουν μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία του κράτους, κάτι που τονίζουν όλοι οι παράγοντες της αγοράς.
Το θέμα της ακρίβεια αποτελεί πλέον καθημερινό πεδίο αντιπαράθεσης της κυβέρνησης με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Οι αντιδράσεις ξεκίνησαν από την επιμονή της κυβέρνησης να αρνείται τη μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και τη δήλωση Σκυλακάκη ότι το οικονομικό επιτελείο απορρίπτει το μέτρο επειδή δεν αφορά τους φτωχούς.
«Αν ο κ. Μητσοτάκης αγωνιά για την εκτέλεση του προϋπολογισμού όπως είπε ο εκπρόσωπός του για να δικαιολογήσει την αδιανόητη δήλωση Σκυλακάκη και την άρνηση της κυβέρνησης να μειώσει τον ΕΦΚ στα καύσιμα, ας το σκεφτόταν όταν έκαναν πάρτι απευθείας αναθέσεων σε φίλους τους 5 δισ. σε 18 μήνες, με πρόσχημα την πανδημία», σχολιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ, «η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα για όσο διαρκεί η κρίση είναι απολύτως εφικτή και απολύτως απαραίτητη, για να μπορούν να επιβιώσουν οικονομικά οι πολίτες που έχουν φτάσει να πληρώνουν τη βενζίνη 2 ευρώ το λίτρο, ενώ μένουν χωρίς θέρμανση όλο τον χειμώνα. Ακόμα και αν διαρκέσει ένα χρόνο η μείωση, το δημοσιονομικό κόστος μπορεί να φτάσει το 1,5 δισ. ευρώ, όχι 5 δισ. για δωράκια σε ανύπαρκτες εταιρείες “ημετέρων”. Όλα είναι θέμα προτεραιοτήτων», καταλήγει.
Για θέμα προτεραιοτήτων μίλησε και το ΚΙΝ.ΑΛ. «Την ίδια ημέρα που ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Οικονομικών ανακοινώνουν πως υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για φοροαπαλλαγές στη μεγάλη ακίνητη περιουσία, χωρίς μάλιστα να έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2022, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Σκυλακάκης δηλώνει πως είναι αντιλαϊκό μέτρο η προσωρινή μείωση των φόρων στα καύσιμα, διότι “τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητ. Οι προτεραιότητές τους είναι ξεκάθαρες» σημείωσε σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου.
«Στην Ελλάδα το 30% των νοικοκυριών δεν έχουν αυτοκίνητο και από αυτό το 30%, το 70% ζουν με κάτω από τον κατώτατο μισθό. Αυτό σημαίνει περίπου 2,5 εκατ. άνθρωποι», είπε σήμερα ο Θεόδωρος Σκυλακάκης, επιχειρώντας να διευκρινίσει τι εννοούσε με τη δήλωσή του για ενδεχόμενη μείωση στις τιμές των καυσίμων, η οποία δεν θα γίνει επειδή δεν αφορά τους φτωχούς. «Δεν είπα ότι τα υπόλοιπα 8,5 εκατομμύρια είναι πλούσιοι αλλά να μην έχουμε αύξηση των τιμών στο ηλεκτρικό και πολλά τρόφιμα, που έχουν κατανάλωση από όλους», εξήγησε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης και πρόσθεσε ότι αν λαμβάνονταν μέτρα για τα καύσιμα, αυτά τα 2,5 εκατομμύρια πληθυσμού, δεν θα έπαιρναν τίποτα.
Στον αντίποδα, εξήγησε πως, «τα νοικοκυριά με τρία αυτοκίνητα και πάνω, είναι 500.000 αυτοκίνητα, αν μειώσουμε τα καύσιμα, θα δώσουμε 40-50 εκατομμύρια σε αυτούς και τίποτα στα 2 εκατομμύρια», για να διερωτηθεί «είναι αυτό κοινωνική πολιτική».
«Σε μία στιγμή ανάγκης, όπως τώρα, μας έρχεται από το εξωτερικό μία τεράστια επιβάρυνση και πρέπει να ομαλοποιήσουμε», εξήγησε ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών και τόνισε ότι «αν έχουμε επιπλέον χρήματα, πρέπει να πάμε πρώτα στο ηλεκτρικό και τα τρόφιμα, αυτά καταναλώνει πρώτα ο φτωχότερος».