Ρεπορτάζ libre/Σχολεία: “Μεσαίωνας” στην πληροφορική με βιβλία του… 2006- SOS από την Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας
Χύνεται πολύ μελάνι (πραγματικό στο χαρτί και…ψηφιακό στο διαδίκτυο) και λέγονται ωραία “παχιά” λόγια για το πέρασμα, υποτίθεται, της ελληνικής εκπαίδευσης σε μία νέα, “φουτουριστική” εποχή (διαδραστικοί πίνακες κτλ) όμως τα γεγονότα είναι ξεροκέφαλα και μας προσγειώνουν στη ζοφερή πραγματικότητα. Ενα από τα γεγονότα: Οι μαθητές του γυμνασίου στην Ελλάδα διδάσκονται το μάθημα της Πληροφορικής (απαραίτητο εφόδιο στην εποχή μας όπως οι πάντες μπορούν να καταλάβουν) από βιβλίο που γράφτηκε το… 2006. Θα μπορούσε η αναφορά να σταματά εδώ, είναι γεγονός ότι η παραπάνω φράση τα λέει όλα. Αν το βιβλίο με το οποίο οι έφηβοι στη χώρα αποκτούν την πρώτη γνώση για την Πληροφορική είναι γραμμένο πριν 20 χρόνια, σε εποχή δηλαδή ο κόσμος του εν λόγω γνωστικού αντικειμένου (αλλά και της τεχνολογίας) ήταν τελείως διαφορετικός, τι άλλο να προσθέσει κανείς.
Ομως αξίζει τον κόπο να προχωρήσουμε. Γιατί, ευτυχώς, οι μέχρι στιγμής παρατηρήσεις, έχουν γίνει αντιληπτές και από τους ειδικούς του χώρου οι οποίοι με επιστολή τους στον Υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη επισημαίνουν μία σειρά από προβλήματα που αφορούν την εκμάθηση της Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης, από το Δημοτικό Σχολείο μέχρι τα ΑΕΙ.
- Στην επιστολή αυτή το ΔΣ της Ενωσης Πληροφορικών Ελλάδας, μεταξύ άλλων, αιτείται την “αλλαγή των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών βιβλίων στη Β-βάθμια Εκπαίδευση, για τα οποία η ΕΠΕ έχει συγκεκριμένες παρατηρήσεις και προτάσεις”.
Ας δούμε ποια προβλήματα εντοπίζουν οι Ελληνες Πληροφορικάριοι στην εκμάθηση της Πληροφορικής στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση χρησιμοποιώντας μόνο τα δικά τους λόγια με τα οποία αποκαλύπτεται το σύνολο της άβολης πραγματικότητας
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Δημοτικό)
“Παρότι το μάθημα της Πληροφορικής θεωρείται, από τους δασκάλους, τους μαθητές, και τους γονείς, αναγκαίο για την ανάπτυξη των απαραίτητων δομικών γνώσεων και ικανοτήτων στα παιδιά, δεν παρέχονται τα αναγκαία μέσα, πέραν ενός γενικόλογου προγράμματος σπουδών, για την ουσιαστική διδιασκαλία του συγκεκριμένου μαθημάτος. Η απουσία κατάλληλου σχολικού βιβλίου είναι μείζονος σημασίας. Είναι πρωτοφανές σε μια χώρα της Ε.Ε. τον 21ο αιώνα η Πληροφορική να αποτελεί βασικό πυλώνα σε κάθε πτυχή της κοινωνίας και της Οικονομίας, όμως ταυτόχρονα να μη διδάσκεται όπως απαιτείται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Περαιτέρω, ο εργαστηριακός χαρακτήρας του μαθήματος της Πληροφορικής υπονομεύεται από το γεγονός ότι είναι μάθημα μονόωρο με τμήματα που υπερβαίνουν κατά κανόνα τους 20 μαθητές. Η θέσπιση 2ωρου μαθήματος με χωρισμό των μεγάλων τμημάτων στις ώρες εργαστηρίου είναι απαραίτητη. Όπως και η θέσπιση υπευθύνου εργαστηρίου με ρυθμίσεις κατ΄ αναλογία με τα ισχύοντα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση”.
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ)
Σε ό,τι αφορά στο Γενικό Λύκειο: Είναι αδιανόητο να διδάσκεται ο προγραμματισμός Η/Υ μέσω ανύπαρκτης και κυρίως εξαιρετικά παρωχημένης γλώσσας (“ΓΛΩΣΣΑ”). Πραγματικά, είναι απορίας άξιο πώς υπάρχει η απαίτηση οι μαθητές να εξετάζονται σε έννοιες όπως ο Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός ή Δομές Δεδομένων, τη στιγμή που δεν μπορούν να δοκιμάσουν ούτε καν ανάλογα παραδείγματα στην επιλεγμένη αυτή μορφή προγραμματισμού.
Την ώρα δηλαδή που στην Κύπρο, στην αντίστοιχη βαθμίδα διδάσκεται C++, στην Ελλάδα οι μαθητές διδάσκονται κάτι πρακτικά ανύπαρκτο προγραμματιστικά και μάλιστα στο χαρτί και στον πίνακα, αντί συστηματικά, αποκλειστικά και καθολικά σε σύγχρονα σχολικά εργαστήρια Η/Υ.
Παράλληλα, εδώ και χρόνια, η ΕΠΕ διαμαρτύρεται για το ότι οι εισακτέοι σε ΑΕΙ σε Τμήματα Μηχανικών Η/Υ δεν έχουν εξεταστεί καθόλου στην Πληροφορική, αλλά έχουν λύσει για παράδειγμα άφθονες ασκήσεις Χημείας. Ή αντίστοιχα, εισακτέοι σε τμήματα Πληροφορικής ή Ηλεκτρονικής, δεν έχουν εξεταστεί στη Φυσική αλλά στην Οικονομία. Θεωρούμε εν γένει πως οι εισακτέοι σε τμήματα ΤΠΕ πρέπει να εξετάζονται τουλάχιστον στην Πληροφορική.
Σε ό,τι αφορά στο Γυμνάσιο: Τα πρόσθετα ψηφιακά εγχειρίδια Πληροφορικής Γυμνασίου που ανακοινώθηκαν φέτος είναι ένα θετικό πρώτο βήμα, πλην όμως αδύνατο να διδαχθεί η σχετική ύλη με μια μόνο ώρα την εβδομάδα στη Β’ και Γ’ τάξη. Ίσως, αν το μοναδικό εβδομαδιαίο 6ωρο των μαθητών της Β’ & Γ’ Γυμνασίου γίνει 7ωρο να βρεθεί ο απαραίτητος επιπλέον χρόνος διδασκαλίας, χωρίς να ελαττωθούν οι ώρες άλλου μαθήματος. Απομένει επίσης να έρθει το υλικό στα σχολεία και σε έντυπη μορφή και επισημαίνεται και εδώ η ανάγκη διδασκαλίας του μαθήματος συστηματικά, αποκλειστικά και καθολικά σε σύγχρονα σχολικά εργαστήρια Η/Υ.
Θυμίζουμε τέλος την εξαγγελία του υπουργείου για “προχωρημένο” (advanced) κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής. Πλην όμως είναι αδύνατο να προετοιμάζεται ο μαθητής για αυτό με τις υπάρχουσες διδακτικές ώρες του μαθήματος στα ωρολόγια σχολικά προγράμματα”.
Eπενδύσεις σε εκπαιδευτικό υλικό…χθες
Από που να αρχίσει και που να τελειώσει κανείς σχολιάζοντας τα όσα αναφέρει η επιστολή. Κατάλληλα και σύγχρονα βιβλία Πληροφορικής το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν διαθέτει. Κατάλληλα διαμορφωμένα εργαστήρια Ηλεκτρονικών Υπολογιστών ούτε. Το μάθημα είναι μονόωρο (άρα είναι φανερό ότι το πρόγραμμα δεν του δίνει την ανάλογη σημασία) ενώ διδάσκεται σε τμήματα που τις περισσότερες φορές αριθμούν 20 μαθητές και πάνω. Ολα αυτά βέβαια δεν συνιστούν σύγχρονη προσέγγιση ενώ απλά αποδεικνύουν ότι τα ελληνικά δημόσια σχολεία βρίσκονται τραγικά πίσω σε πολλούς τομείς σε σχέση με τα αντίστοιχα της προηγμένης Ευρώπης.
- Υπό αυτά τα δεδομένα, η συνάντηση που ζητά το διοικητικό συμβούλιο της ΕΠΕ με τον Κυριάκο Πιερρακάκη είναι ίσως το λιγότερο που μπορεί να γίνει. Οι άνθρωποι, ειδικοί στον τομέα τους, και χωρίς να έχουν προσωπικό συμφέρον από την υπόθεση έχουν ήδη καταθέσει στο δημόσιο διάλογο προτάσεις για την αντικατάσταση των βιβλίων σε Γυμνάσιο και Λύκειο.
Η σκυτάλη, πια, περνάει στα χέρια του Υπουργείου. Αποτελεί τεράστια ανάγκη για το εκπαιδευτικό σύστημα η αντικατάσταση των βιβλίων με νέα εγχειρίδια, άλλωστε ο Υπουργός έχει μιλήσει πολλές φορές για το πολλαπλό βιβλίο. Μέχρι στιγμής όμως, εκπαιδευτικοί και μαθητές προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά με εγχειρίδια ακόμα και 20ετίας, πολλά εκ των οποίων είναι κακογραμμένα και οι εκπαιδευτικοί τα αποφεύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι.
Μπορείτε να διαβάσετε όλη την επιστολή της ΕΠΕ εδώ: https://www.epe.org.gr/ola-ta-arthra/anoichti-epistoli-pros-ton-ypoyrgo-tis-paideias-k-k-kyriako-pierakkaki