Βουλή: Ισχυρό κυβερνητικό “κρας τεστ” η ψήφιση του προϋπολογισμού- Στο μικροσκόπιο οι “Σαμαρικοί” βουλευτές
Στις 25 Νοεμβρίου αρχίζει στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση σε πρώτη φάση για τον κρατικό Προϋπολογισμό του 2024 και θα ολοκληρωθεί στις 27 Νοεμβρίου, ώστε στη συνέχεια την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου να εισαχθεί στην Ολομέλεια προς συζήτηση και ψήφιση στις 15 Δεκεμβρίου έως τα μεσάνυχτα. Την ανακοίνωση έκανε χθες ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, παραλαμβάνοντας το ψηφιακό στικάκι με το περιεχόμενο του προϋπολογισμού από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, ως κατάθεση στη Βουλή του τελικού σχεδίου του προϋπολογισμού για το 2025.
Μια εθιμοτυπική διαδικασία που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου με τις απαραίτητες φωτογραφίες και με τον Πρόεδρο της Βουλής να εύχεται “με το καλό”, όπως χθες, απευθυνόμενος στον υπουργό Οικονομικών.
Φέτος όμως η συζήτηση στην Επιτροπή και ιδίως στην Ολομέλεια θα πραγματοποιηθεί στη σκια της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά από την Κ.Ο. της Ν.Δ, γεγονός που αναμένεται να επηρεάσει πιθανότατα τις ομιλίες βουλευτών που συνομιλούν με τον πρώην πρωθυπουργό και ιδίως εκείνων που έχουν συνυπογράψει ομαδικές ερωτήσεις ή μεμονωμένα το τελευταίο διάστημα προς τον υπουργό Οικονομικών ασκώντας κριτική σε πτυχές της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής της κυβέρνησης (ακρίβεια στο ρεύμα, φαρμακευτική δαπάνη χαμηλοσυνταξιούχων, Θεσσαλία-πληγέντες…).
- Με άλλα λόγια στο μικροσκόπιο του Μαξίμου θα βρεθούν βουλευτές της ΝΔ, όπως η Φωτεινή Αραμπατζή, ο Γιώργος Βλάχος, ο Βασίλης Γιόγιακας, ο Θανάσης Δαδάκης, ο Νικήτας Κακλαμάνης, η Άννα Καραμανλή, ο Θεόδωρος Καράογλου, ο Χρήστος Μπουκώρος, ο Ευρυπίδης Στυλιανίδης ο Μάξιμος Χαρακόπουλος, ο Χαράλαμπος Αθανασίου, ο Γιάννης Ανδριανός, ο Αναστάσιος Δημοσχάκης, ο Θεόφιλος Λεονταρίδης, ο Δημήτριος Καλογερόπουλος, ο Γεώργιος Καρασμάνης, ο Ιωάννης Πασχαλίδης και ο ο Μιλτιάδης Χρυσομάλλης, 18 δηλαδή βουλευτές που είχαν καταθέσει τις σχετικές ερωτήσεις προς τον κ. Χατζηδάκη.
Κανείς προσώρας όπως εκτιμάται δεν θα καταψηφίσει τον Προϋπολογισμό, καθώς έχει και τον χαρακτήρα ψήφου εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση εκτός και αν την τελευταία στιγμή και πέραν των βουλευτών σύσσωμης της αντιπολίτευσης, υπάρξουν και 1-2 βουλευτές της συμπολίτευσης που θα καταψηφίσουν ή θα δηλώσουν “παρών”. Σημειώνεται ότι για τη ψήφιση του Προϋπολογισμού απαιτείται απόλυτη πλειοψηφία, 151 βουλευτών.
Σύμφωνα με το άρθρο 79 του Συντάγματος παράγραφος 3: “Το Προσχέδιο του προϋπολογισμού κατατίθεται από τον Υπουργό Οικονομικών στην αρμόδια διαρκή κοινοβουλευτική επιτροπή την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου και συζητείται, όπως ορίζει ο Κανονισμός. Ο Υπουργός Οικονομικών, λαμβάνοντας υπόψη και τις παρατηρήσεις της επιτροπής, εισάγει τον προϋπολογισμό στη Βουλή σαράντα τουλάχιστον ημέρες πριν αρχίσει το οικονομικό έτος. Ο προϋπολογισμός συζητείται και ψηφίζεται από την Ολομέλεια σύμφωνα με όσα ορίζει ο Κανονισμός, ο οποίος και εξασφαλίζει το δικαίωμα να εκφράζουν τις απόψεις τους όλες οι πολιτικές μερίδες της Βουλής.”.
Και με βάση το άρθρο 123 του Κανονισμού της Βουλής “Συζήτηση και ψήφιση του προϋπολογισμού, του απολογισμού και του γενικού ισολογισμού του Kράτoυς”:
1. O προϋπολογισμός του Κράτους συζητείται και ψηφίζεται από την Ολομέλεια της Βουλής μέσα σε πέντε το πολύ συνεχείς συνεδριάσεις.
2. H συζήτηση αρχίζει με τις αγορεύσεις των γενικών εισηγητών, oι οποίο μιλούν διαδοχικά και κατά τη σειρά της δύναμης της Koινoβoυλευτικής τους Ομάδας. Στη συνέχεια μιλούν οι ειδικοί εισηγητές κατά την ίδια σειρά, αλλά με εναλλαγή ενός από κάθε Koινoβoυλευτική Ομάδα και ακολουθούν όσοι έχουν εγγραφεί στον κατάλογο των ομιλητών με τη σειρά της εγγραφής τους, με την επιφύλαξη του άρθρου 65 παρ. 5.
3. H εγγραφή στον κατάλογο των ομιλητών γίνεται έως το τέλος της ομιλίας των γενικών εισηγητών.
4. H διάρκεια της ομιλίας στη συζήτηση του προϋπολογισμού δεν μπορεί να υπερβεί: α) τα τριάντα πέντε (35) λεπτά της ώρας για τον αρμόδιο Υπουργό και τους Προέδρους των Kοινοβουλευτικών Ομάδων που έχουν δύναμη τουλάχιστον ίση με το ένα έκτο (1/6) του όλου αριθμού των Βουλευτών, β) τα τριάντα (30) λεπτά της ώρας για τους γενικούς εισηγητές, γ) τα τριάντα (30) λεπτά της ώρας για τους Προέδρους των Kοινοβουλευτικών Ομάδων και δ) τα είκοσι (20) λεπτά της ώρας για τους Υπουργούς και τους ειδικούς εισηγητές. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 97.
5. H συζήτηση του προϋπολογισμού ολοκληρώνεται τη δωδεκάτη νυχτερινή ώρα της τελευταίας συνεδρίασης και ακολουθεί αμεσως ψηφοφορία.
6. H ψήφιση του προϋπολογισμού γίνεται με ονομαστική ψηφοφορία, που διεξάγεται ταυτοχρόνως και με ξεχωριστούς καταλόγους και ψηφολέκτες για τα έσοδα και τις δαπάνες κάθε υπουργείου. Τα πρωτόκολλα της ψηφοφορίας καταχωρίζονται στα Πρακτικά.
7. H ψήφιση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων και προσαρτημένων προϋπολογισμών, του τακτικού προϋπολογισμού των νομαρχιών και του προϋπολογισμού των ειδικών ταμείων και υπηρεσιών γίνεται ιδιαιτέρως και διαδοχικά με ανάταση ή έγερση.
8. Η συζήτηση του απολογισμού και του γενικού ισολογισμού του Κράτους γίνεται σε δύο συνεδριάσεις με ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 107.
9. H κύρωση στο σύνολο του απολογισμού και του γενικού ισολογισμού του Kράτoυς γίνεται μία μόνο φορά κατά υπουργεία και ειδικό ταμείο αποκλειστικά με ανάταση ή έγερση.
- Με ανακοινώσεις του ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και η Νέα Αριστερά με αφορμή τη κατάθεση του Προϋπολογισμού έδωσαν μια γεύσης της αντιπαράθεσης πο θα εξελιχθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες.
Για “προϋπολογισμό ανισοτήτων και φτώχειας για την πλειοψηφία της κοινωνίας” κάνει λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ, με το ενδεχόμενο να μην είναι αξιωματική αντιπολίτευση να είναι πιθανόν από Δευτέρα, λόγω των εσωκομματικών εξελίξεων, τονίζοντας ότι “τόσο κατά τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή όσο και στην Ολομέλεια θα αναδείξει με όλες του τις δυνάμεις: τις αντιφάσεις αυτού του προϋπολογισμού, την ανάγκη για μια αριστερή, προοδευτική οικονομική διακυβέρνηση με προμετωπίδα της την κοινωνική σύγκλιση, την ενίσχυση του λαϊκού εισοδήματος, την προστασία των ευάλωτων, της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και την στήριξη του αγροτικού κόσμου και της πρωτογενούς παραγωγής”.
“Θα αναδείξουμε τα ψέματα που λέει η κυβέρνηση της ΝΔ για τη δήθεν στήριξη της δημόσιας παιδείας και υγείας, για την προκλητική φορολογία και τα υπερκέρδη για την στρατηγική ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας. Θα μιλήσουμε για την απροθυμία να αντιμετωπίσει την αισχροκέρδεια και τον καλπάζοντα πληθωρισμό, το ανεξέλεγκτο κόστος ενέργειας και τα υπερκέρδη των τραπεζών επισημαίνει και καλεί “τους εργαζόμενους, τους ανέργους, την κοινωνική πλειοψηφία να αντισταθούν με ένα ευρύ παλλαϊκό μέτωπο στους οικονομικούς σχεδιασμούς της ΝΔ που εγγυώνται ένα μόνο πράγμα: οι φτωχοί να γίνονται φτωχότεροι και οι πλούσιοι πλουσιότεροι”.
Από την πλευρά του το ΠΑΣΟΚ μιλά για “προϋπολογισμό που δεν απαντά στις συλλογικές ανάγκες της κοινωνίας”, σημειώνοντας “ο προϋπολογισμός του 2025 είναι ένας προϋπολογισμός της μισής αλήθειας και της απουσίας προοπτικής για τους εργαζόμενους, τα μεσαία στρώματα και τους πιο ευάλωτους. Μισή αλήθεια, γιατί ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών επαίρεται πως “με χαμηλότερους φόρους, έχουμε περισσότερα έσοδα” και υπογραμμίζοντας “Αποτελεί πλέον κοινωνική και πολιτική αναγκαιότητα ένα νέο προοδευτικό σχέδιο οικονομικής πολιτικής που θα ενώνει την κοινωνία, θα αυξάνει το δυνητικό ρυθμό του ΑΕΠ και θα απαντά με δίκαιο τρόπο σε όλα τα μεγάλα προβλήματα και τις σύγχρονες προκλήσεις που έχει μπροστά της η χώρα και ο λαός μας.”.
Και η βουλευτής της Νέας Αριστεράς Έφη Αχτσιόγλου, δήλωσε ότι πρόκειται για “προϋπολογισμό φτωχοποίησης των πολλών και εκτόξευσης των επιχειρηματικών κερδών”, καθώς είναι “Πολύ μακριά από τις ανάγκες των εργαζομένων, των λαϊκών και των μεσαίων στρωμάτων, αλλά απόλυτα ταυτισμένος με την πολιτική που εκτοξεύει τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, είναι ο Προϋπολογισμός του 2025.”. Και όπως τόνισε “Οι διθυραμβικές δηλώσεις των υπουργών του κ. Μητσοτάκη για την πορεία της οικονομίας προκαλούν την κοινωνία και όσους δεν μπορούν να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες.”.