ΕΛΣΤΑΤ: Πάτησε φρένο ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο – Πτώση στο 2,4% από 2,9%
Αποκλιμάκωση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα σημείωσε ο πληθωρισμός στη χώρα τον Οκτώβριο καθώς διαμορφώθηκε σε 2,4% από 2,9% τον Σεπτέμβριο. Ο εναρμονισμένος δείκτης ήταν τον Οκτώβριο 3,1% (3,2% έχει ανακοινώσει η Eurostat). Κύριο χαρακτηριστικό του πληθωρισμού τον περασμένο μήνα, η συγκράτηση των ανατιμήσεων στα τρόφιμα (1,5% σε ετήσια βάση), αλλά και η μεγάλη αύξηση στα ξενοδοχεία-καφέ εστιατόρια (6,1%) και την ένδυση-υπόδηση (5%).Επιμέρους στα τρόφιμα η αύξηση στην τιμή του ελαιόλαδου περιορίστηκε στο 18,1% και των ψαριών στο 8,5%.
Μεγάλες ωστόσο ανατιμήσεις καταγράφηκαν: στα αεροπορικά εισιτήρια 25,6%, στα ξενοδοχεία 16,9%, στα ασφάλιστρα 14%, στον ηλεκτρισμό 12,9% και στο φυσικό αέριο 10,2%. Στον αντίποδα η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στο πετρέλαιο θέρμανσης -16% και στα καύσιμα- λιπαντικά 7,4%.
Ειδικότερα, οι σημαντικότερες αυξήσεις τιμών παρατηρήθηκαν: σε νωπά ψάρια (8,5%), ξηρούς καρπούς (5,5%), μεταλλικό νερό και αναψυκτικά (5,2%), ένδυση και υπόδηση (5%), ενοίκια (6,5%), ηλεκτρισμό (12,9%), φυσικό αέριο (10,2%), φαρμακευτικά προϊόντα (4,6%), νοσοκομειακή περίθαλψη (4%), μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (25,6%), πακέτο διακοπών (7,4%), ξενοδοχεία (16,9%), εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (5,6%), ασφάλιστρα οχημάτων (5,6%) και ασφάλιστρα υγείας (14%).
Ενώ, μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε μοσχάρι (2%), χοιρινό (1,4%), νωπά λαχανικά (2,4%), ένδυση και υπόδηση (1,2%), ενοίκια (1,4%), ηλεκτρισμό (1,6%) και καύσιμα (1,7%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
- Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*1,5% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, καφέ.
*1,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
*5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*3% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
*3,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
*0,4% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
*1,3% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
*1,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες- βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
*2,8% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
*6,1% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*2,3% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
- Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
*0,4% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.