Παρέμβαση εισαγγελέα για το “τυφλό” τρένο στο μετρό-ΟΣΕ: “Ανθρώπινα λάθη”- Οργισμένη απάντηση των μηχανοδηγών

 Παρέμβαση εισαγγελέα για το “τυφλό” τρένο στο μετρό-ΟΣΕ: “Ανθρώπινα λάθη”- Οργισμένη απάντηση των μηχανοδηγών

(EUROKINISI / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ)

Προκαταρκτική έρευνα θα διεξαχθεί από την εισαγγελία πρωτοδικών Αθηνών για το νέο, επικίνδυνο περιστατικό με τρένο του προαστιακού που παραλίγο να μπει και να σφηνώσει στο δίκτυο του Μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας, με άγνωστες συνέπειες.  Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Αριστείδης Κορέας έδωσε εντολή για διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας προκειμένου να διερευνηθεί εάν έχει τελεστεί και από ποιους το αδίκημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών και άλλα αδικήματα.Την έρευνα θα διενεργήσει ο Εισαγγελέας Απόστολος Ανδρέου.

Το σοβαρό περιστατικό, που συνέβη πριν από μία εβδομάδα, δημοσιοποίησαν οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train, συνεχίζοντας τον πόλεμο που ξεκίνησαν με βαριές καταγγελίες για τις ενέργειες που δεν έχουν γίνει μετά το έγκλημα των Τεμπών.

Για το θέμα έδωσε διευκρινίσεις η Hellenic Train που διερευνά το συμβάν τονίζοντας έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών και το προσωπικό που είχε εμπλοκή έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα.

Στην ανακοίνωσή της η Hellenic Train αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Η Hellenic Train ανακοινώνει ότι διερευνά τα αίτια του περιστατικού, που σημειώθηκε την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου, κατά το οποίο συρμός του Προαστιακού παραβίασε τις ενδείξεις εισόδου στη γραμμής του ΜΕΤΡΟ στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας. Η διερεύνηση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών. Το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα.

 Η εταιρεία ακολουθεί αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας σε όλες τις διαδικασίες της και εφαρμόζει σύγχρονα συστήματα εκπαίδευσης και αξιολόγησης για το προσωπικό της.

 Η Hellenic Train παραμένει προσηλωμένη στη συνεχή βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, αναλαμβάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες όπου απαιτείται».

Η απάντηση των μηχανοδηγών

Στην απάντησή της η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης υπογραμμίζει ότι «αυτοί που θα έπρεπε  να είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα είναι οι διοικούντες της Hellenic Train και όχι οι εργαζόμενοι» και κάνει λόγο για ψέματα από την πλευρά της εταιρείας.

Με μια οργισμένη ανάρτηση διαψεύδουν κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς της Hellenic Train σημειώνοντας ότι «η Hellenic Train γνωρίζει καλά ότι ο μηχανοδηγός είχε ανοικτή ένδειξη εισόδου στην γραμμή του μετρό και σταμάτησε πριν εισέλθει σε αυτήν και ενώ καλούσε επανειλημμένα τον σταθμάρχη του ΣΚΑ».

Οι μηχανοδηγοί στέλνουν, παράλληλα, το δικό τους μήνυμα ξεκαθαρίζοντας ότι δεν φοβούνται τις ποινές: Ενημερώνουμε τον πραγματικό διοικητή της εταιρείας, κυριο Ζηλιασκόπουλο, ότι κανείς από εμάς δεν φοβάται τις ποινές που επιβάλει επειδή μιλάμε για τα υπαρκτά προβλήματα ή τις διώξεις που αντιμετωπίζουν  όσοι τηρούν τις εσωτερικές διαδικασίες για την ασφάλεια της κυκλοφορίας, προστατεύοντας το δημόσιο συμφέρον.

Το χρονικό… 

Το περιστατικό με τον συρμό του Προαστιακού, το οποίο σημειώθηκε πριν από μία εβδομάδα στο σταθμό του Μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας, δημοσιοποίησαν οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train.

«Την Τετάρτη 9/10/2024 ο συρμός 4245 αναγκάστηκε σε οπισθοπορεία στη γραμμή του Προαστιακού της Αθήνας, καθώς είχε λάβει εντολή από Σταθμάρχη για να εισέλθει σε λάθος γραμμής (και συγκεκριμένα σε αυτή του Μετρό) στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας». Έτσι περιγράφεται στο έγγραφο της ΠΕΠΕ το περιστατικό που συνέβη στις 9 Οκτωβρίου. 

Ο μηχανοδηγός του τρένου, όταν είδε πως τα κλειδιά ήταν στραμμένα σε λάθος πορεία και ότι τον έστελναν προς το Μετρό, προσπάθησε να επικοινωνήσει με τους ρυθμιστές του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ).

Μάλιστα, όπως αναφέρουν πληροφορίες κάλεσε δύο και τρεις φορές το ΣΚΑ μέσω ασυρμάτου, χωρίς, ωστόσο, να λάβει απάντηση. Τότε αποφάσισε να προχωρήσει σε μία κίνηση, η οποία δεν προβλέπεται από τον κανονισμό. Προχώρησε με πολύ αργή ταχύτητα και μπήκε στη λάθος γραμμή. Μόλις το τρένο πέρασε έναν αισθητήρα η εσφαλμένη πορεία έγινε αντιληπτή από την τηλεδιοίκηση του ΣΚΑ και μόνο τότε απάντησε ο ρυθμιστής του ΟΣΕ και του ζήτησε να γυρίσει με την όπισθεν. 

Το δημοσίευμα της Εφ.Συν.

ΟΣΕ: Ο μηχανοδηγός παραβίασε τους σηματοδότες

Κανένας κίνδυνος για τους επιβάτες δεν υπήρξε από το περιστατικό όπου τρένο του Προαστιακού μπήκε στις γραμμές του Μετρό σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΟΣΕ. Σύμφωνα με τον ΟΣΕ το τρένο του Προαστιακού κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη δηλαδή ασφαλή διαδρομή, που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης καθόσον αφορά συρμούς του Μετρό.

Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, μιλώντας στο ραδιόφωνο, real fm, είπε πως ήταν λάθος του σταθμάρχη, ο οποίος και έχει τεθεί εκτός υπηρεσίας, ενώ υποστήριξε ότι ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, τα οποία του έλεγαν ότι μπαίνει σε γραμμή του Μετρό. 

Η ανακοίνωσή του ΟΣΕ αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου περί ώρας 17:44 η αμαξοστοιχία 4245 που εκτελούσε το δρομολόγιο ΚΑΝΤΖΑ – ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ του προαστιακού, κατευθύνθηκε προς την είσοδο της γραμμής 3 της ΣΤΑΣΥ. Η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΣΚΑ».

Για το συμβάν αυτό επισημαίνονται τα ακόλουθα:

1. Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού, όσο και γι’ αυτούς του Μετρό. Ο εν λόγω συρμός κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη (δηλαδή ασφαλή διαδρομή), που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης καθόσον αφορά συρμούς του Μετρό.

2. Η κίνηση τόσο του εν λόγω συρμού, όσο και των υπολοίπων γίνεται με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση που λειτουργούν κανονικά από το 2004.

3. Τόσο οι συρμοί του προαστιακού, όσο και αυτοί του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, που συνεπάγεται την απόλυτη συμβατότητα περιτυπωμάτων, άρα ακόμη και αν εισερχόταν στη γραμμή του μετρό δεν θα «σφήνωνε» στη σήραγγα, όπως υπερβολικά αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα.

4. Ο μηχανοδηγός του προαστιακού αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδό του συρμού στις γραμμές του Μετρό, εν τούτοις τα παραβίασε και τα δύο και αφού τα προσπέρασε, σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ.

5. Εν συνεχεία δόθηκαν οι κατάλληλες οδηγίες παλινδρόμησης και χαράχθηκε εκ νέου η διαδρομή του κανονικού δρομολογίου.

Επιγραμματικά:

1. Όλες οι κινήσεις των συρμών γίνονται με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση.

2. Δεν υπήρξε αντίθετη κίνηση συρμού, αλλά ενδεχόμενη κυκλοφορία μη εξουσιοδοτημένου συρμού σε γραμμή μετρό.

3. Ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, οι ενδείξεις των οποίων του έδιναν σαφή προειδοποίηση για πιθανή είσοδο σε μη εξουσιοδοτημένη τροχιά.

4. Ο ρυθμιστής κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση ρυθμιστή κυκλοφορίας.

Πολιτικά πυρά για το επικίνδυνο περιστατικό

Από νωρίς το πρωί και καθώς το παραλίγο ατύχημα έφερε στο μυαλό τις μνήμες του εγκλήματος στα Τέμπη τα κόμματα της αντιπολίτευσης εξέδωσαν πύρινες ανακοινώσεις ασκώντας δριμεία κριτική στην κυβέρνηση και την Hellenic Train.

Ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Καραμέρος, με ανακοίνωσή του υπογράμμισε ότι τα τελευταία επικίνδυνα περιστατικά «δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι τα άλυτα και χρονίζοντα προβλήματα στο σιδηρόδρομο όχι απλώς αφήνουν αδιάφορη την κυβέρνηση της ΝΔ αλλά είναι μία ανεξήγητη πολιτική επιλογή της. Στο χώρο των μεταφορών καταναλώνει όλη την ενέργειά της προκειμένου να συγκαλύψει τις πολιτικές ευθύνες και ποινικές ευθύνες για την τραγωδία των Τεμπών».

«Καλούμε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να μην παραμένει εγκληματικά άπραγο στις εκκλήσεις των εργαζομένων για δραστική παρέμβαση. Είναι χρέος της Πολιτείας να πράξει αυτό που της αναλογεί στο δικαίωμα των πολιτών για ασφαλείς μετακινήσεις. Είναι θλιβερό, όταν η χώρα μας ετοιμάζεται να αναλάβει τα ηνία των ευρωπαϊκών Μεταφορών από τη θέση του αρμόδιου Επιτρόπου της ΕΕ, αντί να συζητούμε για αντίστοιχα βιώσιμες πολιτικές και σχέδια να αγωνιούμε για το αν θα φτάσει σώο και αβλαβές ένα τρένο και οι επιβάτες του, στον προορισμό τους» αναφέρει σε άλλο σημείο της ανακοίνωσής του.

«Η σημερινή αποκάλυψη της Εφημερίδας των Συντακτών προκαλεί ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία στην κοινωνία. Η κυβέρνηση αποδεικνύεται ανίκανη να εξασφαλίσει την ασφάλεια των μεταφορών, την ώρα που συνεχίζει την προσπάθεια συγκάληψη του εγκλήματος των Τεμπών. Εμείς επιμένουμε να θεωρούμε αυτονόητο ότι οι ασφαλείς μεταφορές είναι υποχρέωση μιας ισχυρής πολιτείας, κάτι το οποίο αδυνατούν να εγγυηθούν οι δήθεν «άριστοι» του κ. Μητσοτάκη» σχολίασε ο υποψήφιος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος.

Θέση πήρε και ο Στέφανος Κασσελάκης σχολιάζοντας στο Χ «Η πραγματικότητα είναι ότι τα τρένα στη χώρα μας είναι τελείως απαξιωμένα και τα σχεδόν καθημερινά περιστατικά ασφαλείας διώχνουν τους πολίτες από το μέσο το οποίο θεωρείται το πιο διαδεδομένο στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η κυβέρνηση οδηγεί εδώ και 5 χρόνια τη χώρα μας όλο και πιο μακριά από την Ευρώπη – από την αγοραστική μας δύναμη και το ΕΣΥ μέχρι τον σιδηρόδρομο. Μία χώρα που πηγαίνει με όπισθεν».

Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., από την πλευρά του, υπογραμμίζει τη μη λήψη των αναγκαίων μέτρων από την κυβέρνηση για να διασφαλιστεί ο αποκλεισμός του ανθρώπινου παράγοντα.

Σε κοινή δήλωσή τους οι Απόστολος Πάνας βουλευτής Χαλκιδικής & υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Υποδομών και Δημήτρης Σαρηγιάννης, Γραμματέας Τομέα Υποδομών ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής υπογραμμίζουν «η ανακοίνωση της Διοίκησης του ΟΣΕ αναφέρεται για άλλη μια φορά αποκλειστικά, στον ανθρώπινο παράγοντα και όχι στην έλλειψη σύγχρονων ηλεκτρονικών μέσων ελέγχου για την ασφάλειας των συρμών. Παρά τις επανειλημμένες και πρόσφατες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, για την ασφάλεια των τρένων, δυστυχώς δεν λαμβάνουμε καμία επίσημη απάντηση για την ολοκλήρωση της εγκατάστασης ασφαλών ηλεκτρονικών μέσων ελέγχου, που δεν θα βασίζονται στον ανθρώπινο παράγοντα, αλλά θα διασφαλίζουν στο μέγιστο την ασφαλή κυκλοφορία και λειτουργία των τρένων στη χώρα μας».

«Ένα νέο σοβαρό περιστατικό σημειώθηκε πριν από λίγες μέρες στην Αθήνα, όπου τρένο του Προαστιακού παραλίγο να μπει στο υπόγειο δίκτυο του Μετρό. Είναι ένα ακόμα περιστατικό, σε ένα μακρύ κατάλογο που επιβεβαιώνει ότι παρά τις φιέστες και τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης, η μετακίνηση στην Αττική με τις αστικές συγκοινωνίες είναι επικίνδυνη. Είναι ένα ακόμα περιστατικό που αποδεικνύει ότι, 18 μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών, η πολιτική του “πάμε και όπου βγει” είναι εδώ, πολιτική που θυσιάζει την ασφάλεια των συγκοινωνιών στον βωμό του καπιταλιστικού κέρδους» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Τομεακή Οργάνωση Μεταφορών της ΚΟΑ του ΚΚΕ.

Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, «Είναι εδώ τα “επόμενα Τέμπη”! Η κυβέρνηση και διάφοροι “συνοδοιπόροι” της θα συνεχίζουν να τα ρίχνουν στους “σταθμάρχες”, “μηχανοδηγούς” και στα “ανθρώπινα λάθη”, τη στιγμή που δεν παίρνεται κανένα απολύτως μέτρο για να μετριαστούν οι συνέπειες των ανθρώπινων λαθών, σύμφωνα με όσα επιτρέπει η επιστήμη και η τεχνολογία το 2024.

Είναι εδώ η αντιλαϊκή πολιτική της απελευθέρωσης των μεταφορών της ΕΕ. Με βάση αυτή τη στρατηγική υλοποίησαν και νομοθέτησαν όσοι κυβέρνησαν και κυβερνούν τη χώρα. Η πολιτική της εμπορευματικής λειτουργίας των συγκοινωνιών δεν θεωρεί αναγκαία τα έργα συντήρησης της υποδομής των αμαξοστάσιων, μηχανοστασίων των δικτύων, τα ζητήματα του στόλου, της ασφάλειας στην κυκλοφορία, τις προσλήψεις του αναγκαίου προσωπικού. Όλα τα παραπάνω μπαίνουν στη ζυγαριά του “κόστους – οφέλους”».

«Την ίδια ώρα, τέτοιοι αντιλαϊκοί σχεδιασμοί τροφοδοτούν με πακτωλούς χρημάτων τους πολεμικούς σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ και τους διάφορους μονοπωλιακούς ομίλους» αναφέρει η ανακοίνωση. «Σήμερα είναι αναγκαίο να δυναμώσει ο αγώνας των εργαζομένων στις συγκοινωνίες, συνολικά των εργαζομένων στην Αττική, για σύγχρονη, ασφαλή, φθηνή, τακτική, αστική συγκοινωνία μακριά από τις ράγες του αδηφάγου κέρδους» καταλήγει η ανακοίνωση.

Ολομέτωπη επίθεση στην κυβέρνηση εξαπέλυσε και το Γραφείο Τύπου της Νέας Αριστεράς σημειώνοντας «ο κόσμος μετά το έγκλημα των Τεμπών άρχισε να φοβάται να μπει στα τρένα. Σε λίγο δεν θα μπαίνει ούτε στο μετρό» και συμπληρώνοντας «η κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να εξηγήσει γιατί συμβαίνουν όλα αυτά στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Να μας πει ποιο είναι το «σχέδιό» της που έχει διαλύσει τα πάντα και μέχρι πού φτάνει. Και επιτέλους θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τι προτίθεται να κάνει μήπως και αφήσει και κάτι όρθιο πίσω της».

Σχετικά Άρθρα