Μετρό Θεσσαλονίκης: Ακατάλληλα για χρήση δύο εκατ. εισιτήρια και 200.000 “έξυπνες” κάρτες

 Μετρό Θεσσαλονίκης: Ακατάλληλα για χρήση δύο εκατ. εισιτήρια και 200.000 “έξυπνες” κάρτες

Περίπου 2 εκατομμύρια εισιτήρια και 200.000 «έξυπνες» κάρτες για το μετρό της Θεσσαλονίκης έχουν κριθεί ακατάλληλα για χρήση, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε δωρεάν μετακινήσεις τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του δικτύου. Σύμφωνα με πληροφορίες που αναφέρει το makthes.gr, με βάση την τρέχουσα κατάσταση, είναι μάλλον απίθανο οι επιβάτες να έχουν στη διάθεσή τους τα εισιτήρια και τις κάρτες μέχρι την προγραμματισμένη ημερομηνία λειτουργίας, στις 30 Νοεμβρίου.

Τις προηγούμενες ημέρες έγινε γνωστό ότι ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), υπεύθυνος για την προμήθεια και διάθεση των εισιτηρίων, έχει ήδη παραλάβει περίπου 2 εκατομμύρια εισιτήρια, τα οποία μπορούν να επαναφορτιστούν έως και επτά φορές. Παράλληλα, ο ΟΣΕΘ έχει στη διάθεσή του 200.000 «έξυπνες» κάρτες απεριορίστων διαδρομών, οι οποίες επιδέχονται πολλαπλές επαναφορτίσεις. Παρά ταύτα, λόγω των τεχνικών ζητημάτων που εντοπίστηκαν, η κυκλοφορία αυτών των εισιτηρίων και καρτών ενδέχεται να καθυστερήσει, επηρεάζοντας τις μετακινήσεις κατά τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του μετρό.

Σύμφωνα με αποκαλύψεις του makthes.gr, τα εισιτήρια και οι κάρτες που παραδόθηκαν στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) είναι ακατάλληλα για χρήση στο μετρό και ακόμη και στα αστικά λεωφορεία. Το πρόβλημα πηγάζει από το γεγονός ότι οι “έξυπνες” κάρτες διαθέτουν μικρή χωρητικότητα μνήμης (4Κ), η οποία είναι ανεπαρκής για να χωρέσει τις απαιτούμενες πληροφορίες ενός σύγχρονου “έξυπνου” ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Τα ηλεκτρονικά εισιτήρια απαιτούν μεγαλύτερη μνήμη (από 5Κ έως 8Κ), για την αποθήκευση των απαραίτητων δεδομένων.

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή του makthes.gr, η αιτία αυτής της αστοχίας βρίσκεται στον διαγωνισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ, ο οποίος περιείχε, μεταξύ άλλων, και προμήθεια μιας ποσότητας «έξυπνων» εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών. Η διακήρυξη εκείνου του διαγωνισμού, ο οποίος πέρασε από χίλια κύματα έως ότου αρχίσει να υλοποιείται πριν από περίπου έναν χρόνο, είχε εκπονηθεί το 2017 με αποτέλεσμα οι προδιαγραφές που είχαν τεθεί τότε για τα εισιτήρια και τις κάρτες να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του μετρό.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι 200.000 «έξυπνες» κάρτες που βρίσκονται ήδη στα χέρια του ΟΣΕΘ να είναι τελείως ακατάλληλες. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, αναζητείται πελάτης, πάροχος συγκοινωνίας σε κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας ή και του εξωτερικού για να τις αγοράσει προκειμένου να μην πεταχτούν, καθώς το κόστος τους ξεπερνά τις 300.000 ευρώ.

Ακατάλληλα είναι όμως και τα 2 εκατ. ηλεκτρονικά εισιτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, το πρόβλημα σε αυτά έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται στα εκδοτικά μηχανήματα. Συγκεκριμένα, αυτά τα εισιτήρια τα οποία διαθέτει ο ΟΣΕΘ είναι σε ρολό, ενώ στα εκδοτικά μηχανήματα τοποθετούνται συμπιεσμένα (σαν φυσαρμόνικα). Γι’ αυτήν την παρτίδα των εισιτηρίων, προκειμένου να μην πεταχτούν, εξετάζεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στα αστικά λεωφορεία. Όμως, ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, που σύμφωνα με αρμόδια πηγή δεν θεωρείται εύκολο να γίνει, δεν θα μπορούν έτσι κι αλλιώς να χρησιμοποιηθούν στο μετρό.

Τροποποίηση της σύμβασης

Διαπιστώνοντας αυτό το σοβαρότατο πρόβλημα οι αρμόδιοι υπέβαλαν, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, πριν από μερικές ημέρες σχέδιο τροποποίησης της πολύπαθης σύμβασης ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕΘ στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε αυτήν προβλέπεται μεταξύ άλλων και η προμήθεια 2,7 εκατ. εισιτηρίων, κατάλληλων για το μετρό καθώς 100.000 «έξυπνων» καρτών με μνήμη 8Κ. Σύμφωνα, όμως, με τις ίδιες πληροφορίες το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την προμήθεια αυτών των προϊόντων. Κατά αυτής της απόφασης έχει υποβληθεί αίτηση ακύρωσης η οποία θα εξεταστεί πιθανότατα εντός της προσεχούς εβδομάδας. Όπως, όμως, αναφέρει στο makthes.gr αρμόδια πηγή «ακόμη και να γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης ο χρόνος που απομένει είναι ζήτημα εάν επαρκεί ώστε να παραγγελθούν οι κάρτες, να φορτωθούν με τα στοιχεία του κάθε επιβάτη καθώς και με τις λοιπές πληροφορίες, ώστε να διατεθούν στη συνέχεια στο επιβατικό κοινό».

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και λίγες ημέρες τρέχει διαγωνισμός από τον ΟΣΕΘ για την προμήθεια 960.000 «έξυπνων» καρτών με μνήμη 8Κ, κατάλληλων δηλαδή για το μετρό. Μόνο που οι 200.000 απ’ αυτές θα παραδοθούν κατά τον Φεβρουάριο του 2025 το συντομότερο. 

Η διαλειτουργικότητα

Πέραν αυτού, στον αέρα βρίσκεται ακόμη το εγχείρημα του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για χρήση σε μετρό και αστικά λεωφορεία, η περίφημη διαλειτουργικότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, παρά τις πιέσεις που ασκούνται στους αναδόχους οι οποίοι σχεδιάζουν τα εισιτήρια για μετρό και αστικά λεωφορεία προκειμένου να συνεργαστούν για να είναι έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, η υπόθεση αυτή προχωρά πολύ αργά. Όπως αναφέρουν στο makthes.gr στελέχη τα οποία γνωρίζουν την πρόοδο αυτών των εργασιών «μόνο με ένα μικρό θαύμα θα υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μετρό και αστικά λεωφορεία στις 30 Νοεμβρίου».

Όλα αυτά είναι σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία αναζητά τρόπους πολιτικής διαχείρισης αυτής της κατάστασης. Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή «δεν υπάρχει περίπτωση στις 30 Νοεμβρίου να μην λειτουργήσει το μετρό, ενώ θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μόνη λύση, σε μια τέτοια περίπτωση, είναι οι μετακινήσεις με το μετρό να είναι δωρεάν για τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του έως ότου ετοιμαστούν τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Σε μια τέτοια περίπτωση, που για ορισμένους φαντάζει η πιθανότερη αυτή τη στιγμή, όλο αυτό θα ενταχθεί στο πλαίσιο δοκιμαστικής λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου.

Σχετικά Άρθρα