Κινητό τηλέφωνο στο σχολείο: Οι προκλήσεις των απαγορεύσεων-Πώς θα λυθεί το πρόβλημα

 Κινητό τηλέφωνο στο σχολείο: Οι προκλήσεις των απαγορεύσεων-Πώς θα λυθεί το πρόβλημα

Περισσότερα από τα δύο τρίτα των παιδιών στις ΗΠΑ έχουν ένα smartphone μέχρι τα 13α γενέθλιά τους και η απανταχού “παρουσία” της συσκευής τροφοδοτεί ανησυχίες μεταξύ γονέων, εκπαιδευτικών και τοπικών αξιωματούχων σχετικά με το πώς να ρυθμίσουν το ζήτημα. Οι δύο μεγαλύτερες σχολικές περιφέρειες των ΗΠΑ – η πόλη της Νέας Υόρκης και το Λος Άντζελες – προχωρούν με σχέδια για την εφαρμογή απαγορεύσεων τηλεφώνων το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, ενώ η Νέα Υόρκη και η Καλιφόρνια σταθμίζουν τους περιορισμούς σε όλη την πολιτεία.

Σε ένα άρθρο του New York Timesop που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο, ο Αμερικανός χειρουργός Vivek Murthy προέτρεψε τα σχολεία να εξασφαλίσουν ότι οι αίθουσες διδασκαλίας και ο κοινωνικός χρόνος είναι χωρίς τηλέφωνο, επικαλούμενος την κρίση ψυχικής υγείας μεταξύ των εφήβων. Μια έρευνα από το Pew Research Center φέτος διαπίστωσε ότι περισσότερο από το 70% των καθηγητών γυμνασίου θεωρούν ότι η απόσπαση της προσοχής του τηλεφώνου είναι «μείζον πρόβλημα».

  • Ωστόσο, η εφαρμογή των απαγορεύσεων θέτει μια σειρά από προκλήσεις. Οι περισσότεροι γονείς πιστεύουν ότι πρέπει να επιτρέπεται στους μαθητές να χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους περιστασιακά στο σχολείο, σύμφωνα με έρευνα του Φεβρουαρίου από την Εθνική Ένωση Γονέων. Η δημοσκόπηση του Pew, εν τω μεταξύ, αποκάλυψε ότι το 60% των εκπαιδευτικών γυμνασίου βρίσκουν τις πολιτικές κάπως ή πολύ δύσκολο να επιβληθούν.

Μερικά σχολεία της Νέας Υόρκης άρχισαν να απαγορεύουν τις συσκευές επικοινωνίας στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν τα παιδιά άρχισαν να φέρνουν τηλεειδοποιητές στην τάξη. Μια πολιτική για smartphone επιβλήθηκε πιο αυστηρά υπό τον πρώην Δήμαρχο Michael R. Bloomberg (ιδρυτή και πλειοψηφικό ιδιοκτήτη του Bloomberg Businessweek γονέα Bloomberg LP και ένθερμο υποστηρικτή των απαγορεύσεων τηλεφωνίας στα σχολεία) και στη συνέχεια άρθηκε το 2015 υπό τον τότε Δήμαρχο Bill de Blasio. Τα παιδιά του ήταν μαθητές εκείνη την εποχή και υποστήριξε ότι ο κανόνας εμπόδιζε τις οικογένειες να μένουν σε επαφή με τα παιδιά τους, μια από τις πιο συχνές αντιρρήσεις των γονέων, ειδικά δεδομένης της αυξανόμενης συχνότητας των πυροβολισμών στα σχολεία. Ο De Blasio είπε επίσης ότι η προσέγγιση της πόλης ήταν άδικη, επειδή επιβλήθηκε κυρίως σε σχολεία χαμηλότερου εισοδήματος με ανιχνευτές μετάλλων.

Το τοπίο έχει αλλάξει την τελευταία δεκαετία. Τα παιδιά παίρνουν τηλέφωνα νωρίτερα, οι περιπτώσεις κατάθλιψης και αυτοκτονικού ιδεασμού είναι επίμονες και τα ακαδημαϊκά κενά διευρύνονται. Οι λόγοι είναι περίπλοκοι, αλλά κορυφαίοι ψυχολόγοι υποστήριξαν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η χρήση smartphone είναι βασικοί παράγοντες. Με τα τηλέφωνα εδώ για να μείνουν, υπάρχει κοινό έδαφος;

Από 4,5-16 ώρες την ημέρα

Τα παιδιά, όπως και οι υπόλοιποι από εμάς, χρησιμοποιούν πολύ τα τηλέφωνά τους: Μια μελέτη του 2023 διαπίστωσε ότι οι έφηβοι λαμβάνουν κατά μέσο όρο 237 ειδοποιήσεις και περνούν σχεδόν 4,5 ώρες στο τηλέφωνό τους καθημερινά, με κάποια χρήση να φτάνει τις 16 ώρες.

Η Ενοποιημένη Σχολική Περιοχή του Λος Άντζελες θέσπισε μια πολιτική χρήσης τηλεφώνου το 2011, αλλά δεν εφαρμόστηκε επαρκώς. Το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της LAUSD, Nick Melvoin, λέει ότι αυτό άλλαξε με τη δημοσίευση του The Anxious Generation του Jonathan Haidt τον Μάρτιο. Ένα στιγμιαίο μπεστ σέλερ, το βιβλίο συνέδεσε τις ψυχικές ασθένειες των παιδιών με τα smartphone και βοήθησε στην αποκρυστάλλωση της πολιτικής βούλησης για τη χάραξη μιας ισχυρότερης πολιτικής, λέει ο Melvoin, ο οποίος πρωτοστάτησε στη συγγραφή των κανόνων που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ τον Ιανουάριο.

Σχεδόν 1 στις 4 χώρες έχει λάβει μέτρα για την απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, σύμφωνα με έκθεση της Unesco του 2023 που αξιολογεί τα οφέλη και τους κινδύνους της τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Μεταξύ αυτών είναι η Γαλλία, η οποία ψήφισε νόμο το 2018 που εμποδίζει τους νεότερους μαθητές να χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα στο σχολείο, αλλά επιτρέπει στα λύκεια να δημιουργούν τις δικές τους πολιτικές. Η Κίνα το 2021 απαγόρευσε στα παιδιά να φέρνουν τηλέφωνα στο σχολείο χωρίς την έγκριση των γονέων. Οι υποστηρικτές των απαγορεύσεων αναμένουν ότι θα βελτιώσουν τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα, μια αυξανόμενη ανησυχία καθώς η ανάκαμψη των μαθητών από τους πάγκους της πανδημίας στις ΗΠΑ. (Πέρυσι, οι 13χρονοι εμφάνισαν τη μεγαλύτερη πτώση που καταγράφηκε ποτέ σε εθνικές δοκιμασίες μαθηματικών που διεξήγαγε το Εθνικό Κέντρο Στατιστικών Εκπαίδευσης).

Οι υποστηρικτές για σκληρότερους ελέγχους υποστηρίζουν επίσης ότι θα ενισχύσουν την υγιέστερη κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών. Μια μελέτη του Ιανουαρίου από το Νορβηγικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας διαπίστωσε ότι ο εκφοβισμός μειώθηκε μετά την απαγόρευση, ενώ η ψυχική υγεία και οι βαθμοί των κοριτσιών βελτιώθηκαν, ιδιαίτερα για εκείνα με χαμηλό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο.

Η ανησυχία των γονέων

Η κύρια ανησυχία μεταξύ των επικριτών των απρόσκοπτων απαγορεύσεων είναι ότι οι γονείς θα έχαναν τη δυνατότητα να παραμείνουν σε επαφή με τα παιδιά τους – είτε για θέματα ρουτίνας, είτε για πιο ακραίες περιστάσεις, όπως μια επείγουσα ιατρική ανάγκη.

  • Ο Aaron Pallas, καθηγητής κοινωνιολογίας και εκπαίδευσης στο Teachers College του Πανεπιστημίου Columbia, λέει ότι τα παιδιά πρέπει να μάθουν πώς να ελέγχουν μόνα τους τη χρήση του τηλεφώνου τους. Επιπλέον, λέει ότι οι περισσότερες σχολικές περιφέρειες δεν έχουν επεξεργαστεί τη σχετική επιμελητεία.

Για παράδειγμα, υπάρχει το κόστος των υλικών όπως οι μαγνητικές θήκες για την αποθήκευση τηλεφώνων, που μπορεί να κοστίσει έως και 30 δολάρια το τεμάχιο. Και η διαδικασία συλλογής των τηλεφώνων των μαθητών στην αρχή της σχολικής ημέρας και στη συνέχεια επιστροφής τους στο τέλος θα καταναλώσει την ώρα της τάξης. «Κατανοώ την παρόρμηση για την εφαρμογή απαγορεύσεων, αλλά ανησυχώ ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν έχουν πραγματικά σκεφτεί τι πρόκειται να λάβει», λέει ο Pallas.

Μια ανομοιόμορφη διάθεση θα μπορούσε να αφήσει ορισμένους μαθητές να αισθάνονται εξοστρακισμένοι, ακόμη κι αν είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χρειαστούν καρβέουτ για να εξυπηρετήσουν εκείνους που μπορεί να χρειάζονται υπηρεσίες όπως λογισμικό μετάφρασης ή ομιλίας.

Το κοινό έδαφος

Ένας αυξανόμενος όγκος ερευνών έχει συνδέσει τη μεγαλύτερη χρήση συσκευών με χειρότερη ψυχική υγεία σε παιδιά και εφήβους, αλλά χρειάζονται περισσότερες πληροφορίες για να κατανοηθούν οι συνέπειες της απαγόρευσής τους στα σχολεία. Σε μια σπάνια διακομματική επίδειξη υποστήριξης, ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Τομ Κότον (Αρκάνσας) και ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Τιμ Κέιν (Βιρτζίνια) εισήγαγαν ένα νομοσχέδιο τον Νοέμβριο που θα απαιτούσε από το Υπουργείο Παιδείας να διεξάγει μελέτη για το θέμα και να διαθέσει 5 εκατομμύρια δολάρια ετησίως σε ομάδα επιλεγμένων σχολείων. Τα κεφάλαια θα βοηθήσουν στην κάλυψη δαπανών όπως η εγκατάσταση θυρίδων ή η αγορά θήκης για τηλέφωνα.

  • Ορισμένα σχολεία έχουν πειραματιστεί με μια πολιτική σύμφωνα με την οποία οι μαθητές χάνουν το τηλέφωνό τους μέχρι το επόμενο μάθημα, δίνοντάς τους χρόνο να ταξινομήσουν τυχόν αλλαγές στα σχέδια παραλαβής ή μετά το σχολείο με τους γονείς. Άλλοι υποστηρίζουν ότι τα σχολεία επιτρέπονται για τις λεγόμενες χαζές συσκευές —σκεφτείτε τα flip τηλέφωνα των αρχών της δεκαετίας του 2000— που δεν διαθέτουν τις εθιστικές ιδιότητες των ακουστικών που υποστηρίζουν πολλές εφαρμογές.

Για τους γονείς που ανησυχούν για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ορισμένοι ειδικοί λένε ότι η τηλεφωνική πρόσβαση σε τέτοια σενάρια θα μπορούσε να κάνει τους μαθητές λιγότερο ασφαλείς. Σε μια κατάσταση ενεργού σκοπευτή, ένα τηλέφωνο που βουίζει θα μπορούσε να ειδοποιήσει τον εισβολέα για την τοποθεσία ενός παιδιού και οι κλήσεις πανικού από μαθητές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κακή επικοινωνία με τους ανταποκριτές έκτακτης ανάγκης.

Οι εταιρείες

Υπάρχει επίσης το λεπτό ζήτημα του τι σκέφτονται οι εταιρείες τεχνολογίας για την πιθανή απώλεια νέων πελατών. Η Apple προσπαθεί να τοποθετήσει το Apple Watch της ως εναλλακτική λύση στο smartphone για παιδιά. Από το 2020, η εταιρεία προσφέρει μια λειτουργία που επιτρέπει στα παιδιά να πραγματοποιούν κλήσεις και να στέλνουν μηνύματα από ένα ρολόι συνδεδεμένο με το iPhone ενός γονέα. Αλλά τα μικροσκοπικά gadget μπορεί να μην είναι η πανάκεια που αναζητούν και οι δύο πλευρές: μια μελέτη διαπίστωσε ότι αποσπούν περισσότερο την προσοχή στους οδηγούς παρά στα τηλέφωνα.

Σχετικά Άρθρα