Θα μπορούσατε να ζήσετε χωρίς ψώνια για ένα χρόνο; Ιδού μια μεγάλη πρόκληση

 Θα μπορούσατε να ζήσετε χωρίς ψώνια για ένα χρόνο; Ιδού μια μεγάλη πρόκληση

Η Elysia Berman θυμάται τη στιγμή που συνειδητοποίησε ότι τα ψώνια της ήταν εκτός ελέγχου. Τον περασμένο Δεκέμβριο, μπήκε σε ένα κατάστημα για να αγοράσει ένα ζευγάρι γάντια. Και βγήκε με ένα παλτό $600 που δεν χρειαζόταν και δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά.

« Αυτό ήταν το σημείο ανατροπής μου», θυμάται.

Η 35χρονη ήξερε ότι είχε μια ανθυγιεινή σχέση με τα ψώνια. Έτσι αποφάσισε να κάνει κάτι δραστικό. Θα δοκίμαζε την πρόκληση χωρίς αγορά, ένα δημοφιλές πείραμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να αγοράζουν λιγότερα πράγματα. Για ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα –στην περίπτωσή της, έναν ολόκληρο χρόνο — θα σταματούσε να ξοδεύει χρήματα σε μη απαραίτητα. Όχι ρούχα. Χωρίς μακιγιάζ. Χωρίς διακόσμηση σπιτιού. Αντίθετα, χρησιμοποιούσε ό,τι είχε και αγόραζε από δεύτερο χέρι.

Η πρόκληση είναι πιο δύσκολη από όσο φαίνεται. Η Berman, η οποία καταγράφει το ταξίδι της χωρίς αγορά στο TikTok , έπρεπε να κόψει τη συνήθειά της να αγοράζει 10 έως 30 νέα αντικείμενα την εβδομάδα. Και ως επαγγελματίας της βιομηχανίας της μόδας μπήκε πολλές φορές στον πειρασμό να ψωνίσει.

Από τότε που ξεκίνησε την πρόκληση τον Ιανουάριο, η Μπέρμαν έχει εξοικονομήσει δεκάδες χιλιάδες δολάρια, έχει πληρώσει το ένα τέταρτο του χρέους της — και λέει ότι η ψυχική της υγεία έχει βελτιωθεί. «Ουσιαστικά, έκανα αποτοξίνωση και απεξάρτηση από την ντοπαμίνη που παίρνεις από τα ψώνια».

Οποιοσδήποτε μπορεί να δοκιμάσει την πρόκληση χωρίς αγορά. Είτε ο λόγος σας είναι να περιορίσετε τις δαπάνες, να περιορίσετε τη γρήγορη μόδα ή να μειώσετε το αποτύπωμα άνθρακα (περίπου το 10% όλων των εκπομπών άνθρακα προέρχεται από τη βιομηχανία της μόδας, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη ).Ακολουθούν μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε.

@elysiaberman My 2024 no-buy journey starts now! Are you doing a no-buy month or year? Share your experience in the comments! Inspired by creators like @Christina #nobuychallenge #nobuyyear #2024resolutions #sustainablefashion #debtfree ♬ original sound – elysiaberman

Δημιουργήστε μια λίστα αγορών με «ναι» και «όχι».

Πάρτε ένα στυλό και ένα χαρτί και σημειώστε μια λίστα με μη βασικά αντικείμενα που θα σταματήσετε να αγοράζετε — και θα συνεχίσετε να αγοράζετε — για ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα. Θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε αντικείμενα στα οποία τείνετε να ξοδεύετε υπερβολικά και να είστε πιο σκόπιμοι σχετικά με το τι πραγματικά αξίζει να αγοράσετε. Μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να εστιάσετε στους στόχους του πειράματός σας χωρίς αγορά.

«Οι κανόνες μη αγοράς θα είναι διαφορετικοί για τον καθένα», λέει η Berman. Γνωρίζει ότι έχει αδυναμία στη μόδα, οπότε η στήλη «όχι» της περιελάμβανε ρούχα, προϊόντα ομορφιάς, αρώματα, κοσμήματα και μαγιό.

Η στήλη “ναι” πρέπει να στοχεύει σε αντικείμενα που εμπλουτίζουν τη ζωή σας και ενθαρρύνουν τα χόμπι σας, λέει. Η λίστα της Berman περιελάμβανε φρέσκα λουλούδια, εισιτήρια μουσείων, μαθήματα pilates και οικονομικά ταξίδια.

Ορίστε ένα χρονοδιάγραμμα — και τους κανόνες

Η Μπέρμαν αποφάσισε να κάνει το No-Buy Challenge για έναν ολόκληρο χρόνο. Αν σας φαίνεται πολύ περιοριστικό, ίσως δοκιμάστε το για μερικούς μήνες — ή ακόμα και μερικές εβδομάδες.

Μπορείτε επίσης να αλλάξετε τους κανόνες του πειράματος για να το κάνετε πιο διασκεδαστικό. Η συγγραφέας βιώσιμης μόδας Aja Barber διευθύνει μια διαδικτυακή κοινότητα όπου ενθαρρύνει τους ανθρώπους να καταναλώνουν πιο προσεκτικά. «Προκαλώ τον κόσμο να μην αγοράσει ούτε ένα νέο φόρεμα φέτος. Αυτό αναγκάζει τους ανθρώπους να είναι λίγο δημιουργικοί, αλλά δεν τους περιορίζει εντελώς», λέει. «Έχω προκαλέσει επίσης τους αναγνώστες μου να αγοράσουν το 50% των ρούχων τους μεταχειρισμένα».

Μειώστε τον πειρασμό σας να ψωνίσετε

Σε έναν κόσμο με flash πωλήσεις και διαφημίσεις που σας ακολουθούν από ιστότοπο σε ιστότοπο, ο πειρασμός να ψωνίσετε είναι παντού. Περιορίστε, λοιπόν, την έκθεσή σας σε προσφορές για αγορές — και «αποκτήστε έλεγχο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», λέει η Barber.

  • Καταργήστε την παρακολούθηση οποιουδήποτε λογαριασμού στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που σας πείθουν να ξοδέψετε χρήματα , λέει η Berman. Αυτό περιλαμβάνει fashion influencers, στυλίστες και μάρκες ρούχων. 
  • Καταργήστε την εγγραφή σας από τις λίστες email των αγαπημένων σας εμπορικών σημάτων . Η λήψη ημερήσιων ή εβδομαδιαίων ενημερώσεων σχετικά με τις εκπτώσεις και τις μειώσεις τιμών δεν είναι χρήσιμη.
  • Ακολουθήστε προσεκτικούς επηρεαστές και ομάδες κατανάλωσης. Η Berman είπε να ακολουθήσει ανθρώπους που εργάζονταν επίσης για να αλλάξουν τις συνήθειες δαπανών τους. «Έγιναν σχεδόν σαν μια ομάδα υποστήριξης», λέει. 
  • Αποκλείστε ιστοτόπους όπου τείνετε να κάνετε παρορμητικές αγορές. Η Berman το έκανε αυτό με μερικές από τις κορυφαίες ιστοσελίδες μόδας της στην αρχή της χρονιάς χωρίς αγορά. «Με αυτόν τον τρόπο, δεν μπήκα καν στον πειρασμό να περιηγηθώ», λέει. 

Αλλάξτε τις αγοραστικές σας συνήθειες

Είναι εύκολο να ξοδέψεις υπερβολικά στη γρήγορη μόδα. Αλλά όταν αρχίζετε να εξανθρωπίζετε την αλυσίδα εφοδιασμού της, αρχίζετε να βλέπετε ότι η εκπληκτική προσφορά, ας πούμε, ενός φορέματος Shein των 8 δολαρίων , δεν είναι τελικά τόσο εκπληκτική.

Η γρήγορη μόδα είναι γρήγορη και φθηνή, επειδή οι εταιρείες περιορίζουν κάθε δυνατή γωνία και κοστίζουν, λέει η Dilys Williams, διευθύντρια του Κέντρου Αειφόρου Μόδας στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών στο Λονδίνο. Αυτό σημαίνει συχνά τη χρήση υφασμάτων με βάση το λάδι, όπως ο πολυεστέρας , τα οποία δεν βιοδιασπώνται, και εργοστάσια που ρυπαίνουν και συχνά αμείβονται δραστικά ή κακομεταχειρίζονται τους εργαζόμενους.

Ως αποτέλεσμα αυτού του συστήματος, οι άνθρωποι καταναλώνουν περισσότερο από ποτέ και οι συνέπειες είναι πραγματικές, λέει η Barber. Υπάρχει ένας τεράστιος σωρός από πεταμένα ρούχα στην έρημο Ατακάμα της Χιλής που είναι τόσο μεγάλος που φαίνεται από το διάστημα. Και οι παραλίες της Γκάνας έχουν ξεπεραστεί με πεταμένα ρούχα που έχουν ξεβραστεί στις ακτές.

Επομένως, βαθμονομήστε εκ νέου την ιδέα σας για το τι είναι φυσιολογικό όταν πρόκειται για το πόσο κοστίζουν τα ρούχα. Υποστηρίξτε βιώσιμες μάρκες μόδας. Και κατανοήστε τις βλάβες της γρήγορης μόδας, λέει η Barber.

Μήνες μετά την πρόκληση, η Berman λέει ότι το ταξίδι της χωρίς αγορά τη βοήθησε να καταναλώνει πιο προσεκτικά. Και υπήρξαν και άλλες απολαβές.

«Είμαι πολύ περήφανη για τον εαυτό μου», λέει. «Έχω δει ένα νέο επίπεδο αφοσίωσης και εστίασης που δεν ήξερα ότι ήμουν ικανή να έχω πριν».

Σχετικά Άρθρα