Δυσοίωνη εικόνα: Ένας στους δύο έλληνες δεν θα κάνει διακοπές-Τι ψάχνουν όσοι πάνε- Στοιχεία σοκ
Δυσοίωνα μηνυματα για την οικονομική καταστάση των ελλήνων προκύπτουν από τη νέα έκθεση του ΙΕΛΚΑ βάσει της οποίας ένας στους δύο δεν θα κάνουν φέτος διακοπές και αυτοί που πάνε ψάχνουν την πιο φθηνή λύση. Αυτό επιβεβαιώνει η νέα έρευνα Τravel Report της ψηφιακής υπηρεσίας πληρωμών και αγορών Klarna. Το 53% των ερωτηθέντων επιλέγουν πιο προσιτά καταλύματα αυτό το καλοκαίρι, ενώ το 39,7% αναζητούν πιο προσιτές επιλογές μεταφοράς
Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της έρευνας που διεξήγαγε παγκοσμίως η σουηδική εταιρεία, η οποία ειδικεύεται στην παροχή πληρωμών με δόσεις, ιδίως στα e-shop. Στο πρώτο σκέλος της έρευνας, που δημοσιεύθηκε τον Μάιο το 94% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δήλωσαν ότι σκοπεύουν να πάνε διακοπές το καλοκαίρι.
Η έρευνα διεξήχθη από την εταιρεία Dynata, σε αντιπροσωπευτικό δείγμα περίπου 1000 ατόμων. Προκαλεί πάντως ερωτηματικά η τεράστια απόκλιση ανάμεσα στις δύο έρευνες (ΙΕΛΚΑ και Dynata-Klarna) ως προς τον αριθμό των ατόμων που σκοπεύουν να πάνε διακοπές.
Με δεδομένο ότι τα ποσοστά του ΙΕΛΚΑ (σχεδόν ο ένας στους δύο), συμπίπτουν με τις έρευνες των προηγούμενων ετών, καθώς και άλλων οργανισμών, μια ερμηνεία είναι ότι στο δείγμα της Κlarna υπερεκπροσωπούνται οι χρήστες υπηρεσιών ψηφιακών πληρωμών.
Από τις απαντήσεις πάντως όσων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να πάνε διακοπές προκύπτει ότι οι επιπτώσεις της ακρίβειας και της κρίσης του κόστους ζωής έχουν αφήσει βαθύ αποτύπωμα:
- Το 53% των ερωτηθέντων επιλέγουν πιο προσιτά καταλύματα αυτό το καλοκαίρι, ενώ το 39,7% αναζητούν πιο προσιτές επιλογές μεταφοράς.
- Επιπλέον, το 29,7% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να μειώσει τον αριθμό των ταξιδιών που πραγματοποιεί και το 25,3% επιλέγει να συντομεύσει τη διάρκεια των διακοπών του.
- Ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών κρατάει τα έξοδά του σχετικά χαμηλά, με την πλειονότητα (35,7%) να δαπανά μεταξύ 301 ευρώ και 600 ευρώ
Από το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 6% δήλωσε ότι δεν θα ταξιδέψει καθόλου αυτό το καλοκαίρι, με την πλειονότητά τους (62,2%) να αναφέρει την αύξηση του κόστους ζωής ως τον κύριο λόγο για την απόφαση αυτή.
- Μια δημοφιλής ταξιδιωτική τάση σε Ευρώπη και ΗΠΑ, που συμβάλλει και στη μείωση των εξόδων διακοπών, είναι οι «Staycations». όπου οι ταξιδιώτες επιλέγουν να εξερευνήσουν τις χώρες τους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ταξιδιώτες (51%) σχεδιάζουν να κάνουν διακοπές στη χώρα τους.
Ομοίως, το 73% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ταξιδέψει εντός της Ελλάδας για διακοπές. Περίπου 6 στους 10 της Gen Z (18-25) και πάνω από το 70% των Millennials (26-41), της Gen X (42-57) και των Baby boomers (58-78) θα επιλέξουν τον εσωτερικό τουρισμό φέτος.
Ο προϋπολογισμός εξόδων των Ελλήνων καταναλωτών για τις επερχόμενες καλοκαιρινές διακοπές ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό. Ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών κρατάει τα έξοδά του σχετικά χαμηλά, με την πλειονότητα (35,7%) να δαπανά μεταξύ 301 ευρώ και 600 ευρώ (ανά άτομο και ανά ταξίδι).
Οι Έλληνες είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (57%) και τη διαμονή (56,8%). Οι Gen Z και οι Millennials είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν τα περισσότερα χρήματα στο φαγητό (59,4% και 55,8% αντίστοιχα), ενώ οι Gen X και οι Baby boomers στη διαμονή (60,2% και 63,4% αντίστοιχα).
Επιπλέον, οι τρεις κυριότεροι παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη τους οι Έλληνες καταναλωτές όταν σχεδιάζουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές είναι ο προϋπολογισμός (67,3%), η ασφάλεια (48,5%) και η μεταφορά (41,5%).