Δεν είναι μόνο η Blanchett… Όταν οι καλλιτέχνες υψώνουν τείχος στον… “μακαρθισμό”
Όταν θες να στείλεις μήνυμα το κάνεις ακόμη και με την ουρά μιας πολυτελούς τουαλέτας. Όπως ακριβώς το έκανε η υπέροχη Cate Blanchett στο Φεστιβάλ των Καννών… Το σύνολό της ήταν μαύρο στο μπροστινό μέρος και λευκό πίσω, ενώ η ουρά του κατέληγε σε μια πράσινη απόχρωση, που σε συνδυασμό με το κόκκινο χαλί, παρέπεμπε στη σημαία της Παλαιστίνης. Η εν λόγω ηθοποιός έχει τοποθετηθεί πολλές φορές. Πάντα με διακριτικό τρόπο και χωρίς “κραυγές” όπως ακριβώς και στις Κάννες. Και το κάνει σε ένα κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγει αλγόριθμο και λογοκρισία ή άλλως τη σύγχρονη μορφή μακαρθισμού που επικρατεί για τον πόλεμο στη Γάζα. Και δεν είναι η μόνη. Χιλιάδες καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο παίρνουν θέση, με κόστος!
Το σούπερ μόντελ Μπέλα Χαντίντ, κατά το ήμισυ Παλαιστίνια, η πορνοστάρ Μία Καλίφα, ο πρώην μπασίστας των Pink Floyd Roger Waters, η Kehlani και ο Mykki Blanco και ας μην λησμονούμε το φετινό φιάσκο της Eurovision με την πλειοψηφία των χωρών να αντιδρά έντονα στη συμμετοχή του Ισραήλ.
Καταγγέλλοντας «το ισραηλινό απαρτχάιντ»
Καναδοί καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακαδημαϊκοί και εργαζόμενοι στον πολιτισμό εκφράζουν την υποστήριξή τους στην Παλαιστίνη σε μια νέα δημόσια επιστολή που έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 4.000 υπογραφές, συμπεριλαμβανομένων μελών σχεδόν 200 οργανώσεων και ομάδων. Καταγγέλλοντας «το ισραηλινό απαρτχάιντ, την αποικιοκρατία των εποίκων, τη στρατιωτική κατοχή και την εθνοκάθαρση», η επιστολή καλεί το Ισραήλ να σταματήσει τους συνεχιζόμενους βομβαρδισμούς του στη Λωρίδα της Γάζας, οι οποίοι έχουν σκοτώσει μέχρι σήμερα πάνω από 7.000 Παλαιστίνιους και έχουν εκδιώξει τον ήμισυ του πληθυσμού της περιοχής.
«Για δύο δεκαετίες, το Ισραήλ κρατάει τους Παλαιστίνιους στη Γάζα υπό καθεστώς πολιορκίας, σε μια ανοιχτή φυλακή, υποβάλλοντάς τους σε κτηνώδεις σφαγές και πειράματα με όπλα- στερώντας τους βασικά αγαθά, τρόφιμα, καθαρό νερό, φάρμακα και ιατρικές προμήθειες».
Τις τελευταίες εβδομάδες, μετά την επίθεση της μαχητικής οργάνωσης Χαμάς, το Ισραήλ έχει πραγματοποιήσει μπαράζ αεροπορικών επιδρομών και πλήρη πολιορκία της Λωρίδας της Γάζας – ενός θύλακα όπου ζουν περίπου 2,3 εκατομμύρια άνθρωποι, οι μισοί από τους οποίους είναι παιδιά, οι οποίοι ζουν υπό ισραηλινό εμπάργκο για πάνω από 18 χρόνια. Οι υπογράφοντες την επιστολή του Artists For Palestine – Canada υπόσχονται να απορρίψουν επαγγελματικές προσκλήσεις και χρηματοδότηση από ιδρύματα που συνδέονται με την ισραηλινή κυβέρνηση μέχρι αυτή «να συμμορφωθεί με το διεθνές δίκαιο και τις οικουμενικές αρχές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».
«Ως καλλιτέχνες, εργαζόμενοι στον πολιτισμό και ακαδημαϊκοί, υποστηρίζουμε σθεναρά τον αγώνα των Παλαιστινίων για ελευθερία και εναντιωνόμαστε σε κάθε μορφή ρατσισμού και της αποικιοκρατικής βίας», γράφουν οι συγγραφείς.
Ζήτησαν επίσης από την αραβική και τη διεθνή κοινότητα να αναλάβει δράση για να τερματιστεί η ισραηλινή επίθεση και να προστατευθούν τα δικαιώματα των Παλαιστινίων
Απόσπασμα από τη δήλωση των Καναδών καλλιτεχνών και εργαζομένων στις τέχνες
«Οι αλληλέγγυοι προς την Παλαιστίνη και οι Παλαιστίνιοι σε όλο τον κόσμο, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Ευρώπη, βρίσκονται αντιμέτωποι με ποινικές διώξεις, εκφοβισμούς και φυλακίσεις, αντιμετωπίζοντας άνευ προηγουμένου δείγματα αντιπαλαιστινιακού ρατσισμού και υποκίνησης βίας. Φέτος, η ακροδεξιά κυβέρνηση του Ισραήλ εφάρμοσε μια εγκληματική πολιτική που νομιμοποίησε τις επιδρομές σε παλαιστινιακές πόλεις και χωριά σε όλη τη Δυτική Όχθη και την Ιερουσαλήμ, φτάνοντας σε ρεκόρ θανάτων Παλαιστινίων και συλλήψεων χωρίς κατηγορίες ή δίκη(…) Η μαχητική αντίδραση των Παλαιστινίων στη Γάζα στις 7 Οκτωβρίου 2023 είναι αποτέλεσμα δεκαετιών σκληρής και καταπιεστικής μεταχείρισης(…)Είμαστε απογοητευμένοι και ντροπιασμένοι από την αντίδραση της καναδικής κυβέρνησης, των εκλεγμένων αντιπροσώπων και των θεσμών, οι οποίοι για άλλη μια φορά εξέφρασαν τη μαζική υποστήριξη τους στο Ισραήλ του απαρτχάιντ και νομιμοποίησαν τους συνεχιζόμενους βομβαρδισμούς της Γάζας και την κλιμάκωση της στρατιωτικής βίας στη Δυτική Όχθη. Αντιλαμβανόμενοι την αποικιακή φύση του Καναδά και τα θεμέλιά του που βασίζονται στην κλοπή της γης και της ζωής των ιθαγενών, δεν είναι εντελώς αναπάντεχο το γεγονός ότι ο Καναδάς υπερασπίζεται την πολιορκία, τη σφαγή και την κλοπή της γης».
Αιγυπτιακή Ένωση Καλλιτεχνικών
Η Αιγυπτιακή Ένωση Καλλιτεχνικών Συνδικάτων διοργάνωσε διαδήλωση για να εκφράσει την αλληλεγγύη της στο λαό της Γάζας, ο οποίος αντιμετωπίζει τα εγκλήματα πολέμου του Ισραήλ, και προσκάλεσε πλήθος καλλιτεχνών από διάφορους τομείς, όπως συγγραφείς, σκηνοθέτες, φωτογράφους, ηθοποιούς και εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης. Μερικοί από τους εξέχοντες συμμετέχοντες ήταν οι Ashraf Zaki, Ahmed Badir, Abdulaziz Makhyoun και Hassan Al-Adl. Εξέφρασαν την υποστήριξή τους στον παλαιστινιακό αγώνα και τον σεβασμό τους στους μαχητές της αντίστασης που υπερασπίζονται τη γη και την αξιοπρέπεια τους. Ζήτησαν επίσης από την αραβική και τη διεθνή κοινότητα να αναλάβει δράση για να τερματιστεί η ισραηλινή επίθεση και να προστατευθούν τα δικαιώματα των Παλαιστινίων.
Μουσικοί και καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο υπογράφουν μια επιστολή με την οποία ζητούν την απελευθέρωση της Παλαιστίνης εν μέσω του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς.
«Καλλιτέχνες κατά του Απαρτχάιντ»
Ο πρώην μπασίστας των Pink Floyd Roger Waters, η Kehlani και ο Mykki Blanco είναι μόνο μερικά από τα πρώτα ονόματα που υπέγραψαν την επιστολή «Καλλιτέχνες κατά του Απαρτχάιντ» του People Forum, καταγγέλλοντας τη «σιωνιστική κατοχή της Παλαιστίνης».
«Ως καλλιτέχνες και πολιτιστικοί παράγοντες, ενώνουμε τα χέρια μας με τους λαούς του κόσμου και με τον ηρωικό λαό της Παλαιστίνης, για να σταματήσουμε αυτόν τον πόλεμο και να βάλουμε ένα τέλος στα 75 χρόνια κατοχής», αναφέρει εν συντομία η επιστολή. «Κατανοούμε τη σημασία που έχει το έργο μας στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης στην εποχή μας. Ως καλλιτέχνες έχουμε μοναδική ευθύνη να χρησιμοποιήσουμε τη φωνή και τις καλλιτεχνικές μας μεθόδους για να διαδηλώσουμε κατά του απαρτχάιντ και να ενδυναμώσουμε τη δίκαιη δράση του παλαιστινιακού λαού και την αντίσταση του ενάντια στην κατοχή και την καταπίεση».
Η γνωστή πορνοστάρ Μία Καλίφα εξέφρασε επίσης την αλληλεγγύη της στον λαό της Παλαιστίνης
Την ώρα που το αιματοκύλισμα σε Ισραήλ και Παλαιστίνη λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις μετά την επίθεση που εξαπέλυσε η παλαιστινιακή ισλαμιστική οργάνωση Χαμάς, πολλοί διάσημοι προχωρούν σε αναρτήσεις σχολιάζοντας τα γεγονότα.
Ανάμεσά τους και η Μία Καλίφα, η οποία εξέφρασε την αλληλεγγύη της στην Παλαιστίνη μέσα από μια ανάρτησή της στο “X” (πρώην Twitter).
“Εάν βλέπετε την κατάσταση στην Παλαιστίνη και δεν είστε στο πλευρό των Παλαιστινίων, τότε είστε με τη λάθος πλευρά και η ιστορία θα το δείξει με τον καιρό”, έγραψε η Μία Καλίφα.
If you can look at the situation in Palestine and not be on the side of Palestinians, then you are on the wrong side of apartheid and history will show that in time
— Mia K. (@miakhalifa) October 7, 2023
Μπέλα Χαντίντ: «Αγαπώ την οικογένειά μου, αγαπώ την κληρονομιά μου, αγαπώ την Παλαιστίνη. Δεν θα σβήσουν ποτέ την ιστορία μας. Η ιστορία είναι ιστορία»
Κάνοντας ξεκάθαρη τη θέση της υπέρ της Παλαιστίνης, το γνωστό μοντέλο Μπέλα Χαντίντ βρέθηκε ανάμεσα στους χιλιάδες διαδηλωτές της Αμερικής για το Παλαιστινιακό. Έχοντας καταγωγή από την πλευρά του πατέρα της, Mohamed Hadid, από την Παλαιστίνη, το μοντέλο συμμετείχε στην πορεία που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη φορώντας την παλαιστινιακή μαντίλα και κυματίζοντας τη σημαία της Παλαιστίνης.
Ταυτόχρονα, στον λογαριασμό της στο Instagram ανάρτησε μια φωτογραφία που τη δείχνει να διαδηλώνει για την ελευθερία της Παλαιστίνης πριν από τέσσερα χρόνια, γράφοντας πως είναι στο πλευρό των αδερφών της, Παλαιστινίων, θα τους προστατεύει και θα τους υποστηρίζει με τον καλύτερο τρόπο που μπορεί. «Σας βλέπω. Σας ακούω. Κλαίω για εσάς. Πονάω για εσάς» έγραψε.
Λίγες ώρες αργότερα, ανάρτησε μια γαμήλια φωτογραφία των παππούδων της, αλλά και μία φωτογραφία του Παλαιστίνιου πατέρα της ως παιδιού, συντροφιά με τα επτά αδέλφια του και τη μητέρα του. Στη λεζάντα της ανάρτησης εξήγησε πως τα μέλη της οικογένειάς της εκδιώχθηκαν από τα σπίτια τους και αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Παλαιστίνη το 1948. Πολλές οικογένειες Παλαιστινίων είχαν μείνει άστεγες όταν τους έδιωξαν από τα προγονικά τους σπίτια στη Χάιφα και τη Γιάφα το 1948. Τα μέλη της οικογένειας της Μπέλα, όπως αναφέρει, πήγαν ως πρόσφυγες στη Συρία, τον Λίβανο και την Τυνησία.
Συμπλήρωσε την ανάρτησή της γράφοντας «Αγαπώ την οικογένειά μου, αγαπώ την κληρονομιά μου, αγαπώ την Παλαιστίνη. Δεν θα σβήσουν ποτέ την ιστορία μας. Η ιστορία είναι ιστορία».
Άλις Γουόκερ
H βραβευμένη Αμερικανίδα συγγραφέας Άλις Γουόκερ, γνωστή για την ακτιβιστική ης δράση σε θέματα περιβαλλοντικά, φεμινιστικά, πολιτικά και ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμμετείχε στην επιχείρηση «Freedom Flotilla II», μια νηοπομπή που είχε οργανωθεί από 22 ΜΚΟ και σκοπός της ήταν να σπάσει τον ναυτικό αποκλεισμό της Λωρίδας της Γάζας από το Ισραήλ, μεταφέροντας ανθρωπιστική βοήθεια και ταξιδεύοντας στη Γάζα στις 5 Ιουλίου του 2011, κάτι που τελικά δεν κατάφεραν.
Τι την οδήγησε να αναλάβει δράση για τη βοήθεια της Παλαιστίνης και να συμμετάσχει στο Flotilla mission; Όπως δήλωσε σε συνέντευξή της, «το 2009, ήμουν στη Γάζα, αμέσως μετά την επιχείρηση Cast Lead, και είδα την απίστευτη ζημιά και καταστροφή. Είδα ότι τα υπουργεία, τα νοσοκομεία, τα σχολεία είχαν βομβαρδιστεί. Κάθισα ένα πρωινό στα ερείπια του αμερικανικού σχολείου και ήταν τόσο οδυνηρό γιατί εμείς ως Αμερικανοί πληρώνουμε τόσους πολλούς φόρους για αυτό το είδος όπλων που χρησιμοποιήθηκαν».
Στις 6-7 Οκτωβρίου 2012 συμμετείχε επίσης στην επιτροπή του δικαστηρίου Ράσελ για την Παλαιστίνη στη Νέα Υόρκη. Το Δικαστήριο Ράσελ για την Παλαιστίνη ξεκίνησε το 2009, έπειτα από την επίθεση από το Ισραήλ στη Γάζα, κατά την οποία σκοτώθηκαν περίπου 1.400 Παλαιστίνιοι, και έκτοτε λειτουργεί για να φέρνει σε επαφή νομικούς εμπειρογνώμονες, επιστήμονες, ακτιβιστές και άλλους ανθρώπους που θα εκθέτουν την πραγματικότητα της στρατιωτικής κατοχής του Ισραήλ και τον εποικισμό των παλαιστινιακών εδαφών.
Λογοκρισία και αντιδράσεις για την σφαγή στην Παλαιστινη
Σε κλίμα απόλυτης λογοκρισίας διεξήχθη ο διαγωνισμός της Γιουροβίζιον που λίγο πολύ όλοι παρακολουθήσαμε πριν λίγες ημέρες, για να επιβληθεί η ευρωατλαντική προπαγάνδα που στηρίζει το κράτος του Ισραήλ.
«Η μουσική ενώνει» ήταν το σύνθημα της φετινής διοργάνωσης που χωράει την προβολή κάθε συνθήματος ατομικού δικαιώματος, αλλά όχι το δικαίωμα ενός ολόκληρου λαού να έχει την δική του πατρίδα.
Ωστόσο, η παρουσία της τραγουδίστριας του Ισραήλ Έντεν Γκολάν στον φετινό διαγωνισμό, σε μια περίοδο που κλιμακώνεται το πογκρόμ κατά του Παλαιστινιακού λαού, και κυρίως η προσπάθεια της EBU να επιβάλει σιγή για τα ισραηλινά εγκλήματα προκάλεσε αντιδράσεις. Κάποιες από αυτές κραυγαλέες.
- Η Αλεσάντρα Μέλε η οποία είχε εκπροσωπήσει τη Νορβηγία στην περσινή διοργάνωση και φέτος θα παρουσίαζε τον τελικό στη χώρα της, ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά λίγες ώρες πριν ότι αποχώρησε από τη θέση της και την ανακοίνωση των βαθμών της νορβηγικής επιτροπής.
«Απόψε έπρεπε να δώσω τους πόντους της Νορβηγίας στον τελικό της Eurovision», είπε σε ένα βίντεο στο Instagram. «Αν και είμαι ευγνώμων που μου δόθηκε η ευκαιρία να το κάνω, πήρα την απόφαση να αποσυρθώ. United By Music – το μότο της Eurovision – είναι ο λόγος που κάνω μουσική. Ενώστε τους ανθρώπους, φέρτε τους μαζί. Αλλά αυτή τη στιγμή αυτές οι λέξεις είναι απλώς κενές λέξεις. Υπάρχει μια γενοκτονία σε εξέλιξη και σας ζητώ από όλους σας παρακαλώ να ανοίξετε τα μάτια σας, να ανοίξετε την καρδιά σας. Αφήστε την αγάπη να σας οδηγήσει στην αλήθεια. Είναι ακριβώς μπροστά σας. Ελεύθερη Παλαιστίνη» ανέφερε.
Η κίνηση αυτή δεν ήταν η μοναδική. Το μεσημέρι του Σαββάτου έγινε η τελευταία γενική πρόβα πριν από τον τελικό της Eurovision. Ωστόσο, σε αυτήν δεν παρουσιάστηκε το τραγούδι της Ιρλανδίας και έπαιξε βίντεο από την εμφάνισή της στον ημιτελικό. Ο Γάλλος τραγουδιστής διέκοψε την πρόβα του, με τον ίδιο να αναφέρει από μικροφώνου: «Όταν ήμουν παιδί, ονειρευόμουν τη μουσική. Ονειρεύτηκα να γίνω τραγουδιστής και να τραγουδήσω για την ειρήνη εδώ. Κάθε καλλιτέχνης εδώ θέλει να τραγουδήσει για την αγάπη και την ειρήνη. Πρέπει να ενωθούμε μέσω της μουσικής, ναι, αλλά με αγάπη και ειρήνη».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης (EBU) που είναι και η διοργανώτρια Αρχή του διαγωνισμού, απέβαλε την Ολλανδία. Επισήμως, ανακοίνωσε πως ο Ολλανδός τραγουδιστής δεν θα συμμετάσχει στον τελικό επειδή «η σουηδική Aστυνομία διερεύνησε την καταγγελία μιας γυναίκας, μέλους του συνεργείου παραγωγής, μετά από ένα περιστατικό που ακολούθησε την εμφάνισή του στον ημιτελικό το βράδυ της Πέμπτης. Όσο η νομική διαδικασία παίρνει τον δρόμο της, δεν θα ήταν σκόπιμο να συνεχίσει στον διαγωνισμό». Ο ίδιος τραγουδιστής είχε σκεπαστεί με μια σημαία την ώρα που έδινε συνέντευξη Τύπου η ισραηλινή τραγουδίστρια.
Συζητήσεις προκάλεσε και το χασμουρητό της Μ. Σάττι την ώρα που μίλαγε η ισραηλινή τραγουδίστρια στην συνέντευξη, με την ελληνική κρατική τηλεόραση να το αποδίδει πάντως στην κούραση της Ελληνίδας τραγουδίστριας, η οποία όπως γράφεται δεν συμμετείχε και την επόμενη ημέρα στην παρέλαση των σημαιών. Φυσικά είναι δύσκολο να εξακριβωθεί η ακρίβεια πολλών πληροφοριών, αφού η διοργανώτρια αρχή δεν επέτρεψε να δημοσιευτεί το παραμικρό. Μάλιστα, έφτασε στο σημείο, να ντύσει ηχητικά με ψεύτικα χειροκροτήματα την εμφάνιση του Ισραήλ, για να κρύψει τα γιουχαρίσματα.
Ο Σουηδός τραγουδιστής εμφανίστηκε στον ημιτελικό με παλαιστινιακή καφίγια. Ο επίσημος λογαριασμός της Eurovision στο Instagram, δεν δημοσίευσε την εμφάνισή του, σε αντίθεση με όλες τις υπόλοιπες.
Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά της EBU, που απέβαλε την Ρωσία από τον διαγωνισμό λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, αλλά διαμηνύει ότι απαγορεύονται τα πολιτικά μηνύματα στην περίπτωση της σφαγής στην Γάζα, έχουν επίσης προκαλέσει συζητήσεις.
Φυσικά κανείς δεν πέφτει από τα σύννεφα για αυτή την επιλεκτική …ευαισθησία. Για όσους δεν το γνωρίζουν, εμπνευστής και δημιουργός της Γιουροβίζιον είναι το ΝΑΤΟ σύμφωνα με πληροφορίες.
Εμείς με τη μουσική μας και το Ισραήλ με τον στρατό του
Οι διοργανωτές του Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision δήλωσαν ότι λυπούνται που ορισμένες αντιπροσωπείες δεν σεβάστηκαν το πνεύμα των κανόνων στη Σουηδία. «Στην πραγματικότητα, η μόνη χώρα που δεν σεβάστηκε τους κανονισμούς ήταν το Ισραήλ. Όμως η EBU δεν έκανε τίποτα γι’ αυτό» απαντά μέλος αντιπροσωπείας στο tvxs που μας θυμίζει πως εκτός των άλλων, επίσημος χορηγός της διοργάνωσης ήταν ισραηλινή εταιρεία.
«Πήγαμε γεμάτοι ενθουσιασμό και με τη χαρά της μουσικής μας και καταλήξαμε να φοβόμαστε, να κλαίμε και να παρακαλάμε να αποκλείσουν το Ισραήλ για να ξαναβρούμε τη φωνή μας. Δεν μιλάω για τα όσα συμβαίνουν στη Γάζα αυτή τη στιγμή. Μιλάω για τον στρατό από ένστολους και ασφαλίτες που ήταν δίπλα μας όλη την ώρα, παραβίαζε τον χώρο μας και δεν μπορούσαμε να πάμε ούτε στην τουαλέτα. Ήταν τόσο τρομοκρατική η ατμόσφαιρα, που προς το τέλος μας συμβούλευαν να μην έχουμε καν βλεμματική επαφή μαζί τους για να μην ενοχλήσουμε αφού ψάχνονται για καυγά. Είχαν πρόσβαση παντού εμείς όχι. Υπήρχαν σημεία που επιτρεπόταν να βρίσκεται μόνο ένας καλλιτέχνης, η ισραηλινή πήγαινε με τον στρατό της. Γενικά έκαναν ό,τι ήθελαν. Δεν υπήρχαν κανόνες γι’αυτούς».
Δεν ξέρω αν υπάρχει κανόνας που δεν καταπάτησε το Ισραήλ
Μέλος άλλης επιτροπής προσθέτει: «Μέλη της ισραηλινής αποστολής και δημοσιογράφοι μας βιντεοσκοπούσαν χωρίς την άδειά μας και αναρτούσαν στο διαδίκτυο. Προκαλούσαν συναδέλφους, όπως τον Ολλανδό που είπαν για τον νεκρό πατέρα του και τελικά αντί να τιμωρηθούν αυτοί αποκλείστηκε εκείνος επειδή ανέδειξε ότι τον βιντεοσκοπούσαν παράνομα. Ξεφτίλισαν το Ιρλανδό από τη δημόσια τηλεόρασή τους καλώντας για κατάρες….. Δεν ξέρω αν υπάρχει κανόνας που δεν καταπάτησε το Ισραήλ. Αρκεί να σας πω, πως δυσκολευτήκαμε να φέρουμε γιατρό όταν αρρώστησε συνάδελφος κι εκείνοι είχαν ολόκληρο στρατό εκεί μέσα».
Το αποκορύφωμα ήταν όταν αποβλήθηκε από τη διοργάνωση ο Ολλανδός καλλιτέχνης ο οποίος προηγουμένως φώναζε «μας χρησιμοποιείτε». «Εμείς κλαίγαμε κι εκείνοι τραγουδούσαν προκλητικά το περσινό τραγούδι του Ισραήλ “we got the power of the unicorn”» λέει επίσης στο tvxs καλλιτέχνης.
Αν δεν διώξετε το Ισραήλ δεν ανεβαίνουμε στη σκηνή
Η EBU παραδέχτηκε όπως έγραψε και το BBC ότι δέχθηκε παράπονα από τους καλλιτέχνες. «Δεν ήταν παράπονα. Μέχρι τελεσίγραφο δώσαμε» διευκρίνισαν οι διαφωνούντες καλλιτέχνες.
@goviraluk What really happened BTS of Eurovision 2024 #Eurovision2024 #eurovision #esc #europe #joostklein #netherlands #nederlands #ireland #bambiethug #nemo #switzerland #european #greece #eurovisionsongcontest #eurovisiontiktok #foryoupage ♬ original sound – Go Viral UK
Αφού δεν εισακούστηκαν οι εκκλήσεις για αποκλεισμό του Ισραήλ, αρκετοί καλλιτέχνες ανάμεσα στους οποίους μέλη των επιτροπών Πορτογαλία και Νορβηγία δήλωσαν στην EBU πως δεν πρόκειται να ανέβουν στη σκηνή του τελικού αν δεν αποβληθεί το Ισραήλ. Είχαν προηγηθεί οι προειδοποιητικές κινήσεις εκ μέρους των εκπροσώπων της Ελλάδας, της Ιρλανδίας και της Ελβετίας που δεν εμφανίστηκαν στην παρέλαση των σημαιών.
Η EBU διαβεβαίωνε πως θα δώσει λύση στο πρόβλημα καθησυχάζοντας με γενικότητες και αλλάζοντας τελευταία στιγμή καμαρίνι στην επιτροπή του Ισραήλ, πράγμα που δεν έκανε μεγάλη διαφορά.
@goviraluk PART 2 – What really happened backstage at Eurovision 2024 #fy #fyp #foryou #foryoupage #fypシ゚viral #foryourpage #eurovision #Eurovision2024 #behindthescenes #backstage #joostklein #netherlands #ollyalexander #bambiethug #ireland #eurovisionsongcontest #esc #ebu #scandal #lithuania #poland #nemo #switzerland #eurovisiontiktok ♬ original sound – Go Viral UK
Όσο για τον φόβο της ανταρσίας, φρόντισε παραμονή του τελικού να διαδοθεί το μήνυμα. Αν δεν ανέβαινε κανείς στη σκηνή, θα έπαιζαν τα μαγνητοσκοπημένα αποσπάσματα από τις πρόβες των ημιτελικών. Είχε πάρει θέση καθαρά υπέρ του Ισραήλ κι ας ήταν αυτό που καταπατούσε τους κανόνες και που ασκούσε βία σύμφωνα με τους καλλιτέχνες.
Οι καλλιτέχνες ανέβηκαν στη σκηνή του τελικού με ψυχοσωματικά και με συμπτώματα burnout. Όμως αυτό που δεν ακούσαμε από τους δέκτες των τηλεοράσεων μας ήταν το γιουχάισμα που έπεσε όταν ανέβηκε στη σκηνή η ισραηλινή τραγουδίστρια γιατί είχαν φροντίσει από πριν να ρίξουν ήχους χειροκροτημάτων. Αυτό που δεν πρόβλεψαν ήταν ότι θα γιουχαριζόταν κι ο εκπρόσωπος της EBU κι έτσι πήραμε γεύση από τις αποδοκιμασίες.