Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Τι αλλάζει για τους επιβάτες χωρίς εισιτήριο
Με καταμετρητές επικύρωσης καρτών και εισιτηρίων θα είναι εφοδιασμένα τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), προκειμένου να παρέχουν στοιχεία σε πραγματικό χρόνο για τον αριθμό των επικυρώσεων σε σχέση με τον αριθμό των επιβαινόντων σε ένα όχημα. Το σύστημα θα υπάρχει αρχικά στο 1/3 των οχημάτων, ενώ θα εγκατασταθεί και στα καινούρια οχήματα φυσικού αερίου, όπως και στα λεωφορεία που θα αφορά η προμήθεια του επόμενου διαγωνισμού των 750 οχημάτων, στα 300 λεωφορεία που θα αποκτηθούν με leasing, ενώ θα «μιλάει» και με το σύστημα που θα εγκατασταθεί στα οχήματα των ΚΤΕΛ που θα αναλάβουν 62 λεωφορειακές γραμμές για οκτώ χρόνια.
Πρόκειται για μία προσπάθεια του ΟΑΣΑ να καταγράψει την έκταση του φαινομένου της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία στα οδικά μέσα εικάζεται ότι είναι μεγάλη χωρίς ωστόσο η εκτίμηση αυτή να υπάρχει η δυνατότητα να στοιχειοθετηθεί.
Ταυτόχρονα ο Οργανισμός, βρίσκεται ήδη στο στάδιο της μελέτης για την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, δεδομένου ότι και η ισχύουσα σύμβαση λήγει σε δύο χρόνια.
Το νομοθετικό πλαίσιο
Παράλληλα με το τεχνικό κομμάτι, θα επιχειρηθεί και αποσαφήνιση του νομοθετικού πλαισίου κυρίως σε ό,τι αφορά το πότε θα μπορεί να σταματήσει ένας ελεγκτής κάποιον επιβάτη. Οπως επεσήμανε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Χριστόφορος Σαρδελής, έως και σήμερα δεν υπάρχει σαφής απάντηση γι΄αυτό με αποτέλεσμα οι ελεγκτές κομίστρου να αντιμετωπίζουν απειλές για μηνύσεις.
Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Αγιάσογλου, γίνονται προσπάθειες να μετατραπεί σε ιδιώνυμο αδίκημα η επίθεση σε ελεγκτή κομίστρου, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ και του ΕΦΚΑ, καθώς δεν είναι λίγα τα περιστατικά επιθέσεων. Υπενθυμίζεται ότι για παράδειγμα οι επιθέσεις σε εφοριακούς ως ιδιώνυμο αδίκημα επισείουν αυστηρότερες ποινές στους δράστες καθώς και αυτεπάγγελτη ποινική δίωξή τους.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι η ΟΣΥ, η οποία αυτή την περίοδο λειτουργεί περί τις 200 λεωφορειακές γραμμές διαθέτει μόλις 35 ελεγκτές κομίστρου διαχωρισμένους σε βάρδιες με αποτέλεσμα οι έλεγχοι όσο στοχευμένοι και να είναι, να μην κρίνονται από την εταιρία αποτελεσματικοί.
Σήμερα σε όλο το σύστημα του ΟΑΣΑ, δηλαδή οδικά μέσα και μέσα σταθερής τροχιάς η εισιτηριοδιαφυγή υπολογίζεται σε περίπου 10% – 20%, διακύμανση που από μόνη της επιβεβαιώνει ότι οι συγκοινωνιακές εταιρίες δε γνωρίζουν ούτε κατά προσέγγιση το μέγεθός της.
Δεν υπάρχουν σημεία πώλησης
Αναγνωρίζεται, πάντως, το πρόβλημα της δυσκολίας εύρεσης σημείων πώλησης εισιτηρίων εκτός του συστήματος του μετρό, καθώς ακόμα και με την προσθήκη των νέων σημείων ο συνολικός αριθμός τους παραμένει πολύ περιορισμένος αναφορικά με τη γεωγραφική έκταση που εξυπηρετούν λεωφορεία και τρόλει.
Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί το συντομότερο δυνατό η χρήση τραπεζικής κάρτας για την επιβίβαση στα μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ο ΟΑΣΑ έχει ήδη ανακοινώσει ότι εντός του μήνα θα ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή χρήσης τραπεζικών καρτών και smartphones για επιβιβάσεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. H α΄ φάση της υλοποίησης θα εφαρμοστεί στα οχήματα των γραμμών λεωφορείων Express Αεροδρομίου, έως το τέλος Μαρτίου 2024, ενώ το σύνολο των εφαρμογών θα είναι διαθέσιμο στους επιβάτες έως το τέλος του έτους 2024.
Οι νέες εφαρμογές αναβάθμισης του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) θα επιτρέπουν τη χρήση τραπεζικών καρτών και κινητών συσκευών, για τις μετακινήσεις με όλα τα μέσα (μετρό, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ) παρέχοντας στο σύστημα τη δυνατότητα υποστήριξης MaaS (Mobility as a Service), για διασύνδεση με εφαρμογές συνεργατών κινητικότητας όπως ταξί, ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, κτλ.