Πληθωρισμός: Οριακή υποχώρηση στο 2,9% τον Φεβρουάριο – Αυξήσεις 6,7% στα τρόφιμα
Υποχώρηση του πληθωρισμού στο 2,9 % τον Φεβρουάριο από 3,1% τον Ιανουάριο καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ, αλλά με τις τιμές των τροφίμων να συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία με αυξήσεις να φτάνουν το 6,7% και το ελαιόλαδο να κρατά τα σκήπτρα τους στο +63,7%. Από τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίες προκύπτει ότι η μικρή υποχώρηση του πληθωρισμού κατά 0,2% οφείλεται στις τιμές της ενέργειας οι οποίες συνεχίζουν να υποχωρούν αργά αλλά σταθερά.
Ειδικότερα η τιμή του φυσικού αερίου καταγράφει μείωση τιμής 52% συμπαρασύροντας και την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος που ήταν μειωμένη επίσης κατά 1,1%, ενώ και τα καύσιμα και τα λιπαντικά καταγράφουν μείωση κατά 1,3% Αντίθετα, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης καταγράφει αύξηση 9,9% λόγω και των διακυμάνσεων των διεθνών τιμών του κλάδου.
Το πρόβλημα της ακρίβειας εντοπίζεται για άλλον ένα μήνα στα τρόφιμα με τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση (63,7%) να καταγράφεται στο ελαιόλαδο, η τιμή του οποίου αυξάνεται περισσότερο συγκριτικά με τις δύο άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές ελαιοπαραγωγές χώρες, την Ιταλία και την Ισπανία.
Κατά τα λοιπά η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει μεγάλες αυξήσεις στα μεταλλικά νερά τα αναψυκτικά και τους χυμούς φρούτων (13,8%) τα φρούτα (12,6%), αλλά και τα λαχανικά που είχαν αύξηση τιμών (6,5%). Όπως έδειξαν τα στοιχεία, επανέρχονται οι αυξήσεις στα ψάρια (9,7%) τα κρέατα (4,8%) τη ζάχαρη, τις σοκολάτες και τα γλυκά (5,8%) τα λοιπά τρόφιμα με (6,5%).
Μικρή αλλά θετική έκπληξη αποτελεί η μείωση κατά 0,5% στις τιμές στα γαλακτοκομικά και τα αυγά.
Στα υπόλοιπα είδη έχουμε διάχυση της ακρίβειας σε όλο το καλάθι του πληθωρισμού με αυξήσεις μεγαλύτερες του μέσου ρυθμού.
Συγκεκριμένα, έχουμε αύξηση 5,4% στις τιμές των φαρμακευτικών προϊόντων και τις οδοντιατρικές υπηρεσίες, στα εισιτήρια θεάτρου και κινηματογράφου κατά 6,3%, στο πακέτο των διακοπών κατά 8,7% και στα εστιατόρια/ζαχαροπλαστεία/καφενεία/κυλικεία κατά 6,7%, ενώ μεγάλη αύξηση κατά 14% είχαν και τα ασφάλιστρα υγείας.
Μηνιαία σύγκριση
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,1% τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον Ιανουάριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 1,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), πετρέλαιο κίνησης, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 0,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές-επισκευές, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
• 0,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
• 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, χοιρινό, πουλερικά, αλλαντικά, γιαούρτι, τυριά, λαχανικά (γενικά). Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μοσχάρι, νωπά ψάρια, αυγά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
Ετήσια σύγκριση
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,9% τον μήνα Φεβρουάριο 2024 προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1.Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 6,7% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
• 2,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 1,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 1,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 3,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ιατρικά προϊόντα.
• 0,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
• 2,9% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 1,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,3% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 1,9% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.