Αττική Οδός: Τα σχήματα που έχουν δικαίωμα προσφοράς για την 25ετή παραχώρηση – Κοντά στα 2 δισ. το τίμημα

 Αττική Οδός: Τα σχήματα που έχουν δικαίωμα προσφοράς για την 25ετή παραχώρηση – Κοντά στα 2 δισ. το τίμημα

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς το απόγευμα (17/7) οι ενδιαφερόμενοι θα καταθέσουν τις προσφορές τους. Πρόκειται, για «την μητέρα όλων των μαχών» στις παραχωρήσεις καθώς το ύψος της σύμβασης για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού ενδέχεται να ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ καθιστώντας τη, τη μεγαλύτερη στην ιστορία.

Δικαίωμα υποβολής προσφοράς έχουν οκτώ διαφορετικά σχήματα και -σύμφωνα με πληροφορίες- τουλάχιστον επτά θα το πράξουν.

Οι οκτώ μνηστήρες

Αναλυτικά, τα οκτώ επενδυτικά σχήματα που διεκδικούν τον αυτοκινητόδρομο είναι (με αλφαβητική σειρά):

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS SA.
  • INC SpA (GRUPPO FININC).
  • Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ΑΒΑΞ ΑΕ – Merdiam.
  • Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – FS ARK HOLDCO Sarl.
  • Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL SA – RUBICONE BIDCO SA – Intrakat.
  • Ένωση προσώπων CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) – DIF INFRA 6 PARTICIPATIONS 5 BV – EGIS PROJECTS SA.
  • Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS Sarl – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD.
  • Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS SAS – VINCI CONCESSIONS SAS – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ΑΕ – MOBILITY PARTNER SAS.

Τα επόμενα βήματα

Εν συνεχεία, σύμφωνα και με το χρονοδιάγραμμα, απαιτείται ο νομικός και τεχνικός έλεγχος των προσφορών ούτως ώστε, εάν δεν υπάρχουν πρόσφυγες, ο προσωρινός ανάδοχος να αναδειχθεί το τελευταίο τρίμηνο του 2023.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η διαδικασία του διαγωνισμού, η σειρά είναι:

  • άνοιγμα προσφορών και αξιολόγησή τους με στόχο την ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή
  • εξεύρεση χρηματοδότησης της νέας σύμβασης από την πλευρά του προτιμητέου επενδυτή
  • έλεγχος και έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο
  • υπογραφή της σύμβασης και κύρωσή της από την Ελληνική Βουλή.

Σημειώνεται ότι η ισχύουσα σύμβαση παραχώρησης αττικής οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024, γεγονός που σημαίνει ότι ιδανικά όλη η διαδικασία, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τότε, ώστε να μην υπάρξει ανάγκη παράτασης.

Κλειδί το κόστος χρήματος

Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, για τα πέντε πρώτα χρόνια της σύμβασης το αντίτιμο των διοδίων είναι προκαθορισμένο στα 2,5 ευρώ έναντι 2,8 ευρώ σήμερα.

Εν συνεχεία, ο νέος παραχωρησιούχος έχει το δικαίωμα να υποβάλει στο ελληνικό Δημόσιο τεκμηριωμένο με κυκλοφοριακές μελέτες κ.λπ. αίτημα για αναπροσαρμογή των διοδίων. Η μέση τιμή δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 2,50 ευρώ, ενώ η υψηλότερη θα επιβληθεί σε ώρες μεγαλύτερης κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο.

Αυτό σημαίνει ότι σε μεγάλο βαθμό οι εμπλεκόμενοι έχουν μια πολύ καλή εικόνα των χρημάτων που αναμένεται να εισπράξουν ανά έτος, με βάση και τις εκτιμήσεις που έχουν κάνει για την κίνηση των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο εξάμηνο του 2023 η μέση ημερήσια κυκλοφορία στην Αττική Οδό διαμορφώθηκε σε 257.000 οχήματα, αυξημένη σε σχέση με πέρυσι περίπου 11,5%. Αντίστοιχα, σε σχέση με το 2019 (προ πανδημίας και απαγορεύσεων στην κυκλοφορία) τα έσοδα της Αττικής Οδού είναι αυξημένα περίπου 9%.

Συνεπώς, εκεί που θα κριθεί το παιχνίδι -με δεδομένο ότι ο διαγωνισμός είναι μειοδοτικός- είναι στο πόσο φθηνά και με πόσο καλούς όρους θα μπορέσουν να αντλήσουν ρευστότητα είτε από τα εγχώρια είτε από τα διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Και βέβαια, ποιο είναι το προσδοκώμενο περιθώριο κέρδους σε ετήσια βάση, το οποίο και αποτελεί γνώμονα για τον καθορισμό της τελικής τιμής.

Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ περιμένει μια εξόχως ανταγωνιστική διαδικασία με δεδομένο το προφίλ αλλά και τον αριθμό των επενδυτών. Όπως αναφέρουν κύκλοι της αγοράς δεν αποκλείεται οι τελικές προσφορές να ξεπεράσουν και τις προσδοκίες που θέλουν το τίμημα να υπερβαίνει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ αποτελώντας έτσι τη μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης επί ελληνικού εδάφους στην ιστορία.

Πηγή: cnn.gr

Σχετικά Άρθρα