Πιερρακάκης: Άρση κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση – “Θα επιδιώξουμε αλλαγή του άρθρου 16”- Απάντηση Ηλιόπουλου
Την άρση του κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπως επίσης και την αλλαγή του άρθρου 16 μέσα από τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης, ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του στην Βουλή.
Όπως είπε μέχρι τότε να αξιοποιηθεί κάθε δυνατότητα με τα υφιστάμενα συνταγματικά δεδομένα ώστε να αξιοποιηθεί κάθε δυνατότητα που υπάρχει προς αυτή την κατεύθυνση «χωρίς να χαθεί περισσότερος χρόνος».
«Δεν μπορεί η Ελλάδα των 10 εκατ. να έχει περισσότερους φοιτητές στο εξωτερικό από ότι η Ισπανία των 46 εκατομμυρίων κατοίκων», είπε χαρακτηριστικά.
«Στα σχολεία εργαζόμαστε για να κάνουμε πράξη την ελεύθερη επιλογή σχολείου με συγκεκριμένους κανόνες και αρχές, διευρύνουμε την εφαρμογή του ολοήμερου σχολείου, επεκτείνουμε τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, προωθούμε νέο σύστημα προσλήψεων για εκπαιδευτικούς μέσω ΑΣΕΠ» ανέφερε.
Παράλληλα ο υπουργός ανακοίνωσε:
- Προώθηση νόμου πλαισίου για την ειδική αγωγή
- Απλούστευση του συνόλου της εκπαιδευτικής διαδικασίας
- Εθνικό πρόγραμμα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών
- Βελτίωση των απολαβών των εκπαιδευτικών
- Διάλογο για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια
- Μηχανισμό διαρκών αλλαγών στα προγράμματα σπουδών (όπως πχ εισαγωγή μαθήματος τεχνητής νοημοσύνης)
Ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε πως «η Παιδεία κρίνει το μέλλον της πατρίδας, στο πεδίο αυτό θα κριθούν όλα για τις επόμενες δεκαετίας» τόνισε.
Χαρακτήρισε την Παιδεία ως τον μεγαλύτερο μηχανισμό μείωσης ανισοτήτων.
«Πρέπει να είμαστε οπαδοί των πολλών και μικρών αλλαγών που βελτιώνουν τη ζωή μαθητών γονέων και εκπαιδευτικών. Η ελληνική κοινωνία θέλει να πατήσουμε γκάζι και θα το κάνουμε» σημείωσε.
Διαφωνία Ηλιόπουλου
«Με την αναθεώρηση του άρθρου 16, η ΝΔ θέλει να διαλύσει το βασικό μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας, το δημόσιο πανεπιστήμιο, μια κατάκτηση της μεταπολεμικής Ελλάδας», τόνισε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νάσος Ηλιόπουλος, σε παρέμβασή του στη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, απαντώντας στον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη.
«Ο κ. Πιερρακάκης έκανε έναν παραλληλισμό με την πολιτική σύγκρουση για την παιδεία και τη συζήτηση για την υπερχρέωση της χώρας. Είναι πολύ ενδιαφέρον να γίνεται αυτό από τη ΝΔ, την παράταξη που φέρει τη βασική ευθύνη για την υπερχρέωση και τη χρεοκοπία της χώρας και ένα από τα πιο υπερχρεωμένα πολιτικά κόμματα στην Ευρώπη», υπογράμμισε ο Νάσος Ηλιόπουλος
«Πολλά από τα ζητήματα που μπορούμε να συζητήσουμε με άνεση σήμερα και τα επόμενα χρόνια, βασίζονται στις κατακτήσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2015-19. Τότε θεσμοθετήθηκε η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, ενώ τότε καθιερώθηκε και ο κανόνας 1 πρόσληψη για κάθε 1 αποχώρηση στο Δημόσιο –τη στιγμή που παραλάβαμε μια χώρα με τον κανόνα 1 πρόσληψη για 5 αποχωρήσεις», σημείωσε.
«Συμφωνώ με τον κ. Πιερρακάκη ότι το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί το βασικό μηχανισμό μείωσης των κοινωνικών ανισοτήτων. Εσείς πιστεύετε ότι με την πολιτική που υλοποιείτε στην παιδεία, μειώνετε τις ανισότητες; Η ελεύθερη επιλογή σχολείου είναι χρεοκοπημένη θατσερική πολιτική, είναι μια επιλογή που όλα τα data που έχουμε στη διάθεσή μας έχουν δείξει ότι απέτυχε και αύξησε τις ανισότητες», ανέφερε ο Νάσος Ηλιόπουλος.
«Η αναθεώρηση του άρθρου 16 και η δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων, δείχνει ακριβώς ότι θέλετε να διαλύσετε το βασικό μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας που κατέκτησε η μεταπολεμική Ελλάδα, το δημόσιο πανεπιστήμιο. Όλα αυτά δείχνουν την επιδίωξή σας να πάμε σε σχολές-ελίτ, σε σχολεία-ελίτ. Ακόμα, αναθεώρηση του άρθρου 16, αργά ή γρήγορα θα σημάνει δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια. Και θα βρεθούμε να συζητάμε το πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η αγγλοσαξονική κοινωνία, με τα φοιτητικά δάνεια, το φοιτητικό χρέος, τη μεγάλη σύγκρουση που υπάρχει σήμερα στην Αμερική», δήλωσε ο Νάσος Ηλιόπουλος.
«Χαίρομαι που ο κ. υπουργός έκανε μία έμμεση αυτοκριτική για την αποτυχημένη επιλογή της πανεπιστημιακής αστυνομίας. Αυτό που προβάλλατε μέχρι πρότινος ως κεντρική μεταρρύθμιση, ούτε που ακούστηκε σήμερα στις προγραμματικές δηλώσεις, γεγονός που δείχνει ότι η κυβέρνηση κατάλαβε την αποτυχία αυτής της επιλογής», είπε.
Άσκησε, τέλος, κριτική στο νέο υπουργό Παιδείας για τη διαφαινόμενη απροθυμία της κυβέρνησης να δώσει τη μάχη με την άνοδο της Ακροδεξιάς στα σχολεία. «Σε μία κοινωνία που ανεβαίνει η Ακροδεξιά και ο φασισμός, το να υποβαθμίζετε το μάθημα της κοινωνιολογίας στα σχολεία, το να έχουμε μία σοβαρή –και όχι υποβαθμισμένη- καλλιτεχνική εκπαίδευση, είναι πράγματα πολύ σημαντικά. Δεν μας κάνει εντύπωση βέβαια γιατί η ΝΔ είναι η πολιτική δύναμη που με το λόγο της έχει κανονικοποιήσει την Ακροδεξιά, είτε χαρακτηρίζοντας προεκλογικά την αξιωματική αντιπολίτευση “εθνική εξαίρεση”, είτε παλιότερα, όταν ο κ. Μητσοτάκης έλεγε στη Βουλή ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αντάλλαξε τη Μακεδονία για τις συντάξεις», κατέληξε ο Νάσος Ηλιόπουλος.
Σημειώνεται ότι ο νέος υπουργός Παιδείας παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες του υπουργείου του για την επόμενη 4ετία, κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων προανήγγειλε την αλλαγή του άρθρου 16 μέσω συνταγματικής αναθεώρησης με τον ίδιο να λέει ότι «πιστεύουμε στην άρση του κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση».
Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι «οι συμφωνίες αυτές που δύνανται να γίνονται, με βάση το άρθρο 28 του Συντάγματος, μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν σε άλλες χώρες να λειτουργήσουν και μέσω παραρτημάτων, επίσημα, στην πατρίδα μας και να απολαμβάνουν στην Ελλάδα ισοτιμία με τα ελληνικά πανεπιστήμια με βάση τα αυστηρότητα κριτήρια, τα οποία θα θέσει η ΕΘΑΕ».
«Στα σχολεία εργαζόμαστε για να κάνουμε πράξη την ελεύθερη επιλογή σχολείου με συγκεκριμένους κανόνες και αρχές, διευρύνουμε την εφαρμογή του ολοήμερου σχολείου, επεκτείνουμε τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, προωθούμε νέο σύστημα προσλήψεων για εκπαιδευτικούς μέσω ΑΣΕΠ» πρόσθεσε μεταξύ άλλλων.
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης ανακοίνωσε ακόμα την προώθηση νόμου πλαισίου για την ειδική αγωγή, απλούστευση του συνόλου της εκπαιδευτικής διαδικασίας, εθνικό πρόγραμμα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών, βελτίωση των απολαβών των εκπαιδευτικών, διάλογο για ένα κοινά αποδεκτό τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια καθώς καιμηχανισμό διαρκών αλλαγών στα προγράμματα σπουδών.