Πολιτική αντιπαράθεση για τη διάλυση του ΕΣΥ μετά τα περιστατικά θανάτου σε Νέα Μάκρη και Κω
Οι δύο τραγικές περιπτώσεις θανάτου σε Κω και Νέα Μάκρη ανάγκασαν τον Κυριάκο Μητσοτάκη να τοποθετηθεί για το ζήτημα, λέγοντας ότι η αναμόρφωση του ΕΣΥ είναι προτεραιότητά του για τη… επόμενη τετραετία. Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για τη συστηματική προσπάθεια ξηλώματος της δημόσιας υγείας με τσουνάμι ιδιωτικοποίησης, απαξίωση των εργαζομένων και περιορισμού της πρόσβασης των πολιτών.
Ο Άδωνης Γεωργιάδης, ο οποίος έχει διατελέσει και υπουργός Υγείας και αντιπρόεδρος της Ν.Δ. είπε ότι στην τελευταία τετραετία προτεραιότητα ήταν η οικονομία, ισχυριζόμενος «δεν μπορείς να φτιάξεις την Υγεία εάν δεν έχεις λεφτά». Υποστήριξε, άλλωστε, ότι τώρα που η Ν.Δ. … έφτιαξε την οικονομία θα προχωρήσει σε αναβάθμιση της υγείας.
Η διάλυση του ΕΣΥ έχει αναδειχθεί σε νούμερο ένα θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης. Το φαινόμενο των καθυστερήσεων του ΕΚΑΒ αλλά κυρίως της μεταφοράς των ασθενών, ακόμη και βαριά πασχόντων με αγροτικά οχήματα και σε καρότσες φορτηγών, δεν είναι νέο.
Εκτός της ΠΟΕΔΗΝ και Τοπικοί Άρχοντες είχαν μιλήσει για μεταφορά ασθενών με αγροτικά οχήματα ή σε καρότσες. Το πρόβλημα όμως δεν έχει λυθεί παρά τις συνεχείς επισημάνσεις της Διοίκησης του ΕΚΑΒ η οποία με πορίσματά της έχει προχωρήσει σε σειρά προτάσεων.
Υπάρχουν νησιά όπως η Φολέγανδρος και η Αστυπάλαια που δεν διαθέτουν μονάδα του ΕΚΑΒ και οι κάτοικοι εξυπηρετούνται από το ασθενοφόρο που διαθέτει η μονάδα Υγείας. Όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις τα ασθενοφόρα αυτά δεν διαθέτουν εκπαιδευμένο προσωπικό αλλά απλώς έναν οδηγό χωρίς εξειδικευμένες ιατρικές γνώσεις.
Σε πολλά περιστατικά, μάλιστα, όταν δεν υπάρχει διαθέσιμος γιατρός ή νοσηλευτής να συνοδεύσει τον οδηγό, εκείνος αναγκάζεται να μετακινήσει μόνος του τον ασθενή ή τον τραυματία ζητώντας ενίοτε και βοήθεια από περαστικούς.
Στα τραγικά γεγονότα και τις «γαλάζιες» ανακολουθίες αναφέρθηκε και ο Αλέξης Τσίπρας κατά την παρουσίαση του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.
Ο πρόεδρος του κόμματος δήλωσε με νόημα «Θέλω να ζούμε σε μια χώρα όπου… οι συμπολίτες μας δεν θα πεθαίνουν στην καρότσα ενός αγροτικού, γιατί δεν υπάρχει ασθενοφόρο. Σε μια χώρα που τα απρόοπτα της ζωής δεν θα τινάζουν στον αέρα προσδοκίες, όνειρα, σχεδιασμούς. Όπου μια οικογένεια με παιδί με αυτισμό, ή με έναν ηλικιωμένο με ανίατη ασθένεια θα έχει την κρατική στήριξη, τη βοήθεια, την καθημερινή μέριμνα και φροντίδα του κράτους. Όπου ένας άνθρωπος με αναπηρία θα ζει, θα εργάζεται, θα ψυχαγωγείται και θα διασκεδάζει όπως και κάθε άλλος. Παρότι όταν τους προκαλέσαμε, αρνήθηκαν να πάμε μαζί να κοστολογηθεί και το δικό τους πρόγραμμα. Τους ρωτώ όμως; Πόσο αλήθεια κοστίζει η ζωή της 63 χρονης που χάθηκε προχθες στην καρότσα ενός αγροτικού αυτοκινήτου στην Κώ ; Πόσο κοστίζει η ζωή του εργάτη που χάθηκε πριν από μια βδομάδα στο Πέραμα; Πόσο κοστίζει η ζωή της 19χρονης εγκύου που ξεψύχησε χθες περιμένοντας για πέντε ώρες ασθενοφόρο στη Νέα Μάκρη;»
Η Κουμουνδούρου εξάλλου σήκωσε ψηλά τους τόνους της αντιπαράθεσης για το συγκεκριμένο θέμα με μπαράζ τοποθετήσεων και παρεμβάσεων, ενώ και ο υποψήφιος του ΣΥΡΙΖΑ στη Χίο, Ανδρέας Μιχαηλίδης, επιβεβαίωσε με δήλωσή του ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Κω ισχύουν και το μεγάλο νησί του βορείου Αιγαίου.
Σε δήλωσή του αναφέρει χαρακτηριστικά «η υποστελέχωση του ΕΚΑΒ περιορίζει αναγκαστικά τη λειτουργία σε μόνο ένα ασθενοφόρο ανά βάρδια για ολόκληρο το νησί, όπως ακριβώς συμβαίνει και στη Χίο, κάτι που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στα τραγικά αυτά αποτελέσματα. Παράλληλα, η επιλογή της κυβέρνησης να χρησιμοποιεί ευκαιριακά ιδιωτικά ασθενοφόρα, πρακτική που ακολουθεί και στο νησί μας, αποδείχθηκε άχρηστη και χρήσιμη μόνο για τα ιδιωτικά συμφέροντα».