Τέμπη: Το πόρισμα – ”βόμβα” της Αρχής Διαφάνειας για τη διαβόητη σύμβαση 717
Τα διαχρονικά λάθη και παραλείψεις που συμβαίνουν εδώ και δεκαετίες και σκιαγραφούν το αλαλούμ που επικρατεί στο ελληνικό Δημόσιο και στον σιδηρόδρομο με ευθύνη των Αρχών, των εργαζομένων, αλλά και εξωτερικών παραγόντων αποκαλύπτονται στο πολυσέλιδο πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας.
Στο συγκεκριμένο πόρισμα 190 σελίδων περιλαμβάνεται και η διαβόητη σύμβαση 717.
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του MEGA, οι ελεγκτές της Αρχής Διαφάνειας που εξέτασαν την «αμαρτωλή» σύμβαση 717, για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, από το 2012 έως το 2021, με το πόρισμά τους, των 190 σελίδων, βάζουν στο κάδρο των ευθυνών τον τρόπο χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ αλλά και του αναδόχου, κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom.
Ένα έργο που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τις 26/9/2016 και 7 χρόνια μετά ακόμη υπάρχουν τρομερές ελλείψεις και κενά.
Σύμφωνα με το πόρισμα, η διεύθυνση έργου δε μερίμνησε ώστε να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, αλλά παρέλειψε ακόμη και να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα εγκρίσεων των απαραίτητων μελετών:
”Σημαντικές καθυστερήσεις εκτέλεσης εργασιών ‘…κυρίως λόγω μη έγκαιρης παράδοσης χώρων και διάθεσης του απαιτούμενου στελεχιακού προσωπικού από τον ΟΣΕ…’ ”.
«Εγώ έβλεπα έναν τοίχο και είχα στείλει επιστολές στους αρμόδιους. Τα τρένα πηγαίναν στα τυφλά, ήταν ένα έγκλημα, αν λειτουργούσε το σύστημα δε θα είχε γίνει το κακό», δήλωσε ο Χρήστος Κατσιούλης, πρώην πρόεδρος επιτροπής ΕTCS ΕΡΓΟΣΕ.
Το πόρισμα των 190 σελίδων συνεχίζει:
«Στο προϋπάρχον σύστημα Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης που είχε εγκατασταθεί από παλαιότερες συμβάσεις του ΟΣΕ, λειτουργούσε για βραχύ χρονικό διάστημα διότι υπήρξαν σε μεγάλη έκταση ανεπαρκές ζημίες από βανδαλισμούς και κλοπές στον εξοπλισμό».
«Εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, το λάθος που έκανε ο σταθμάρχης να μη γυρίσει το κλειδί και να βάλει την επιβατική αμαξοστοιχία στην γραμμή καθόδου, δε θα το επέτρεπε η τηλεδιοίκηση, θα το έβλεπε», έχει πει ο Ιωάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης Λάρισσας.
Βανδαλισμοί και κλοπές
Τα στοιχεία δείχνουν πως οι εκτεταμένοι βανδαλισμοί και οι κλοπές προκάλεσαν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του αντικειμένου της σύμβασης και των αναγκών του έργου σε υλικά και χρόνο, καθυστερώντας την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
«Δεν καλύπτεται η απαίτηση του άρθρου 57.1 του νόμου περί απρόβλεπτης περίστασης, ενώ περιλαμβάνονται εργασίες βελτίωσης της ποιότητας του έργου (όπως αντικατάσταση λαμπτήρων φωτοσημάτων), οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές».
«Όταν ήρθα στη Λάρισα, το 1994, ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια δε δουλεύει γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους τέσσερις με πέντε μήνες από αρχές Νοέμβριου του 2022», είχε πει ο Γιώργος Ζήνδρος, σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου.
Το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας περιλαμβάνει αναλυτικούς οικονομικούς πίνακες αλλά και φωτογραφίες τεκμηρίωσης του έργου.
Τα μοιραία λόγια του σταθμάρχη: ”Είμαι έτοιμος να κάνω βάρδια μόνος μου, βάλτε με στο πρόγραμμα”
Σε μια αποκάλυψη που ρίχνει φως στις λεπτομέρειες που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, προέβη το STAR. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο μοιραίος σταθμάρχης που έχει προφυλακιστεί, διωκόμενος για το δυστύχημα και τον θάνατο 57 ανθρώπων, είχε θέσει ο ίδιος εαυτόν στη διάθεση του… σιδηρόδρομου, λέγοντας ότι μετά την εκπαίδευση είναι απολύτως έτοιμος να αναλάβει βάρδια μόνος του.
Συγκεκριμένα, μόλις ολοκληρώθηκε η εκπαίδευση, στην οποία συμμετείχε αυτός κι άλλοι 13 συνάδελφοί του, οι σταθμάρχες ερωτήθηκαν αν νιώθουν έτοιμοι να αναλάβουν βάρδια μόνοι τους.
Μόνο ο συγκεκριμένος απάντησε θετικά, ενώ οι υπόλοιποι 13 αρνητικά.
«Είμαι έτοιμος να κάνω βάρδια μόνος μου, βάλτε με στο πρόγραμμα», φέρεται να είπε στον προϊστάμενό του, χαρακτηριστικά.
Όπως αποδεικνύεται εκ του τραγικού αποτελέσματος, ο ίδιος δεν είχε καμία αίσθηση της επαγγελματικής του ανεπάρκειας.