Από το #ΧαουΤου του Τσίπρα στο #cringe του Μητσοτάκη- Η επικοινωνιακή μάχη για 420.000 νέους ψηφοφόρους- Πώς μπορούν να επηρεάσουν το εκλογικό αποτέλεσμα
Στις προσεχείς εκλογές των λεπτών ισορροπιών και μεγάλων διλημμάτων, Ν.Δ και ΣΥΡΙΖΑ εστιάζουν, μεταξύ άλλων, σε ένα εξαιρετικά σημαντικά και “ιδιαίτερο” εκλογικό ακροατήριο, το οποίο λόγω του μεγέθους του και του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβάνεται την πολιτική και τα κόμματα μπορεί να επηρεάσει το αποτέλεσμα. Ακόμα περισσότερο όταν το μεν κυβερνών κόμμα επιδιώκει έστω και την οριακή αυτοδυναμία, ενώ το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης στοχεύει μεν στην πρωτιά στην κάλπη της απλής αναλογικής, κυρίως, όμως, επιδιώκει να αυξήσει το ποσοστό του 2019 (31,5%) και να κρατήσει όσο το δυνατόν μικρότερη την διαφορά από τη Ν.Δ.
Ο λόγος για τους “18-35”, τους νεότερους, δηλαδή, ψηφοφόρους, που ήταν η μοναδική εκλογική ηλικιακή ομάδα στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τη Ν.Δ (με πάνω από 3 μονάδες) τη Ν.Δ στις προηγούμενες εκλογές. Στις προσεχείς διπλές κάλπες η κρισιμότητα του συγκεκριμένου ακροατηρίου αυξάνεται επειδή θα προστεθούν πάνω από 420.000 νέοι ψηφοφόροι. Πρόκειται για τους γεννηθέντες τα έτη 2003, 2004, 2005, και 2006 που είναι φέτος από 17 έως και 20 χρονών. Για να αντιληφθεί κανείς πόσο σημαντική είναι η συγκεκριμένη ομάδα ψηφοφόρων, αξίζει να ειπωθεί πως το ΚΚΕ που συγκέντρωσε 5,3% στις εκλογές του 2019 ψηφίστηκε από λιγότερους πολίτες. Το ακροατήριο των 17άρηδων, 18άρηδων, 19άρηδων και 20άρηδων, δηλαδή (το “18-35” είναι κατά πολύ μεγαλύτερο), μπορεί να αλλάξει άρδην τους σχεδιασμούς των κομμάτων εάν κινηθούν κατά πλειοψηφία προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση.
Η χρήση της λέξης “cringe” από τον πρωθυπουργό, για παράδειγμα, που χρησιμοποίησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά του Αλέξη Τσίπρα στο European Yuth Day της ΟΝΝΕΔ, απευθυνόταν ακριβώς σε αυτό το ακροατήριο. Επρόκειτο, δηλαδή, για ένα «καρφί» για Αλέξη Τσίπρα κάνοντας λόγο για «κάποιους που, αντί για λύσεις, προτείνουν σποτάκια με «how to», χωρίς να έχουν το «know how» και με πρωταγωνιστή έναν αρχηγό που θέλει να φανεί trendy, αλλά τελικά κινδυνεύει να γίνει, όπως έλεγαν τα παιδιά μου… cringe».
Cambridge Dictionary/ Cringe: to suddenly move away from someone or something because you are frightened- to feel very embarrassed
Στην άλλη πλευρά, ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να αυξήσει την ήδη υψηλή επιρροή του σε αυτό το εκλογικό ακροατήριο. Η σειρά με τα σποτ #ΧαουΤου που κατακλύζουν το YouTube και όλα τα social media φαίνεται πως αποδίδει, ενώ και ο ίδιος ο κ.Τσίπρας επέλεξε να… πρωταγωνιστήσει σε ενα από αυτά ως …bro -εδρος. Πρόκειται για καλόγουστα σποτάκια που πιάνουν τον σφυγμό των νεότερων ψηφοφόρων, όπως λένε ειδικοί της επικοινωνίας, και στοχεύουν στην ανάδειξη των μεγάλων προβλημάτων των νεότερων, όπως η ανεργία, οι χαμηλοί μισθοί, η στέγη και τα υψηλά ενοίκια κ.ά.
Οι επικοινωνιολόγοι επισημαίνουν πως οι νεότεροι ψηφοφόροι δεν μπορούν να προσεγγιστούν σε μεγάλο βάθος χρόνου (όπως, για παράδειγμα, οι μεγαλύτερες ηλικίες που κινούνται εκλογικά βάσει συνήθειας και συμφέροντος και δύσκολα μετατοπίζονται), γι αυτό και οι σχετικές καμπάνιες πρέπει να εκδηλώνονται κοντά στον χρόνο των εκλογών. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε αυτή την εκστρατεία από τους “betαράδες”, την εξαιρετική δημοφιλή αθλητική εκπομπή, η οποία μπήκε στα τρία πρώτα trends στα social media
Η κυβέρνηση από την άλλη εντείνει τις εξαγγελίες παροχών προς αυτό το εκλογικό ακροατήριο, όμως είναι γνωστό πως παραδοσιακά δεν μπορεί να το προσεγγίσει εύκολα. Φαίνεται ίσως παράδοξο δεδομένης της δύναμης που έχει η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ στα πανεπιστήμια, όμως σε εποχές οικονομικής κρίσης αυτό δεν μετράει ιδιαίτερα. Οι νεότεροι ψηφοφόροι, δε, έχουν αυξημένη ευαισθησία σε θέματα Δημοκρατίας, ατομικών ελευθεριών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων, με αποτέλεσμα η προσέγγιση του ΣΥΡΙΖΑ, μετά και τα μεγάλα πρόσφατα σκάνδαλα (υποκλοπές, Πάτσης,κ.ά) να βρίσκει πρόσφορο έδαφος. Σε αυτό βοηθάει, όπως λένε ειδικοί της επικοινωνίας, και το πολύ πιο προσιτό στη νεολαία προφίλ του Αλέξη Τσίπρα, έναντι εκείνου του Κυριάκου Μητσοτάκη που απευθύνεται περισσότερο σε αυτό που η νεολαία αποκαλεί …”ΒΠ” (Βόρεια προάστια).
Eίναι, δε, χαρακτηριστικό πως ίσως ο βασικότερος λόγος που εξετάστηκε σοβαρά στο Μέγαρο Μαξίμου η μετάθεση της εκλογικής αναμέτρησης τον Μάϊο και τον Ιούλιο ήταν για να “συρρικνωθεί” αυτή η ομάδα ψηφοφόρων -επειδή κατά πλειοψηφία προτιμά τον ΣΥΡΙΖΑ- δια της…παραλίας. Εκτιμάται, δηλαδή, πως η αποχή σε αυτό το ακροατήριο θα είναι μεγάλη εάν η δεύτερη κάλπη στηθεί το καλοκαίρι.
Η νέα εκλογική γεωγραφία με τους νέους ψηφοφόρους
Οι 17χρονοι το 2021 ήταν 106.972 και αντίστοιχα οι 17χρονοι του 2022 υπολογίζονται σε 108.091. Αντίστοιχος –γύρω στις 105.000– αναμένεται να είναι και ο αριθμός το 2023, ο οποίος δεν έχει ακόμα εκκαθαριστεί.
Από τα παραπάνω εξάγεται το εξής συμπέρασμα: εφόσον οι εκλογές γίνουν το 2023 θα έχει προστεθεί συνολικά στο εκλογικό σώμα ένας αριθμός πάνω από 420.000 ψηφοφόρων. Ακόμα και αν προκηρυχθούν εκλογές όμως εντός του 2022, ο αριθμός των νέων ψηφοφόρων δεν είναι καθόλου μικρός, καθώς φτάνει τις 319.415.
Για να αντιληφθεί κάποιος το μέγεθος του αριθμού που θα προστεθεί στο εκλογικό σώμα, αρκεί να σημειωθεί πως στις τελευταίες εκλογές το ΚΚΕ, που εισήχθη στη Βουλή με 5,3% πήρε κάτω από 400.000 ψήφους πανελλαδικά.