H Aκρόπολη ως …φόντο!
Προ ημερών σε συνέντευξή της η Υπουργός Πολιτισμού επέμενε ότι η επίδειξη του Οίκου μόδας Dior θα πραγματοποιηθεί με «φόντο» την Ακρόπολη «εφόσον κατατεθεί το αίτημα», για να καταλήξει λίγο αργότερα ότι «δεν θα ήταν κακό» η παρουσίαση της νέας κολεξιόν να γίνει και εντός του αρχαιολογικού χώρου, επικαλούμενη την «θετική προβολή» που θα λάβει η χώρα από μια τέτοια παρουσίαση. Το αίτημα κατατέθηκε και εγκρίθηκε ομοφώνως από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
του ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΚΟΤΡΩΤΣΟΥ
Το ΚΑΣ, ωστόσο, ήταν αυτό που απέρριψε προ τριετίας ανάλογη πρόταση του Οίκου Gucci. Ενώ και το 2008 στον Ιερό Βράχο πραγματοποιήθηκε φωτογράφηση της Τζένιφερ Λόπεζ επ΄ ευκαιρία της διαφήμισης που επιχειρούσε, τότε, η JLo για την δική της κολλεξιόν και την λειτουργία καταστήματος στην Αθήνα. Είναι, επίσης, το ίδιο όργανο-“θεματοφύλακας” που πρόβαλλε πλείστα εμπόδια και επιφυλάξεις για την ανάπτυξη της επένδυσης στο Ελληνικό. Αντιφάσεις;
Ένα κρίσιμο ζήτημα είναι, όμως, η τοποθέτηση της ίδιας της υπουργού Πολιτισμού. Είναι επίσημη θέση ότι η Ακρόπολη μπορεί να λειτουργεί ως “φόντο” για να εξασφαλιστεί “θετική προβολή”;
Πρώτον, άπαξ και αναγνωρίζεις πως ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς όπως η Ακρόπολη μπορεί να γίνεται “φόντο” οδηγείσαι σε δύο συνεπακόλουθα: Ό,τι το λίκνο του παγκόσμιου πολιτισμού είναι λογικό να υποβάλλεται σε έναν “δεύτερο ρόλο” ως σκηνικό για την προβολή κάποιας άλλης δραστηριότητας, αλλά και ό,τι μία τέτοια άποψη μπορεί να επιτρέπει την συνέχιση αυτής της χρήσης. Γιατί, φερ’ ειπείν, ο Dior και όχι ο Gucci, η Σήλια Κριθαριώτη, τα Levi’s, ο Givenchy, ή τα Funky Buddha;
Δεύτερον, χρειάζεται “θετική προβολή” αυτού του είδους η Ακρόπολη; Προηγουμένως, πρέπει να απαντηθεί εάν και κατά πόσο συνιστά “θετική” προβολή ένα ντεφιλέ οίκου μόδας στον Ιερό Βράχο. Ποιος κερδίζει απ΄ αυτό; Ο Dior ή ο Παρθενώνας; Η απάντηση είναι μάλλον εύκολη. Πέραν αυτού, όμως, εάν το άγχος της υπουργού είναι η δια της Ακροπόλεως προβολή της Ελλάδας -και δη σε μία δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό μας- γιατί το υπουργείο της, το υπουργείο Τουρισμού, ο ΕΟΤ και άλλοι συναρμόδιοι φορείς δεν σκέπτονται κάποια άλλη επικοινωνιακή δραστηριότητα που θα συνάδει με το περιβάλλον και την παγκόσμια ακτινοβολία του; Λείπουν οι ιδέες;
Παγκόσμια προβολή του μνημείου και της χώρας ήταν η ομιλία του Εμανουέλ Μακρόν, προ μερικών ετών, από την Πνύκα.
Παγκόσμια προβολή του μνημείου και της Ελλάδας ήταν η ομιλία (και το βίντεο που η αμερικανική προεδρία διένειμε σε όλα τα διεθνή δίκτυα) ο πρώην πρόεδρος Μπάρακ Ομπάμα.
Και κάτι τελευταίο: Πολλές φορές η Ελλάδα αντέδρασε -ορθώς και δικαίως- όταν η Τουρκία χρησιμοποιούσε ένα άλλο μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, την Αγια Σοφιά, ως φόντο εκδηλώσεων. Την “θετική προβολή” της Κωνσταντινούπολης και της χώρας τους επικαλέστηκαν και οι Τούρκοι (σχετικό ρεπορτάζ εδώ ).