Ξανθός στο libre: “Προκλητική αλχημεία με τις ΜΕΘ κάνει ο Κικίλιας”- “Η κυβέρνηση δυναμιτίζει τη συναίνεση”
Η κυβέρνηση «δυναμιτίζει τελείως το αναγκαίο κλίμα συναίνεσης των πολιτών στην εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων», την κατηγορεί ο Ανδρέας Ξανθός αναφορικά με την απαγόρευση των συγκεντρώσεων και συναθροίσεων για την αυριανή επέτειο. Ή, με άλλα λόγια, «οι απαγορεύσεις αυτών των ημερών ‘βλάπτουν σοβαρά’ και τη Δημοκρατία και τη Δημόσια Υγεία».
Συνέντευξη στον Νίκο Παπαδημητρίου
Μέσω της συνέντευξής του στο libre, ο τομεάρχης Υγείας και βουλευτής Ρεθύμνου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κατηγορεί επιπλέον την κυβέρνηση ότι «έστειλε πρώτη το μήνυμα της ‘χαλάρωσης’ και της αμεριμνησίας, και η κοινωνία ακολούθησε».
Προχωρά, μάλιστα, σε μια σημαντική καταγγελία:
- «η επιδημιολογική εικόνα και τα στοιχεία του WHO και του ECDC αποτυπώνουν μια έντονα αυξητική τάση στα κρούσματα και τους θανάτους/εκατομμύριο πληθυσμού ήδη από το καλοκαίρι, η οποία όμως υποτιμήθηκε». Μέμφεται εξάλλου τον Βασίλη Κικίλια για «προκλητική αλχημεία» στο θέμα του αριθμού των κλινών ΜΕΘ.
«Δεν είναι η ώρα της κερδοσκοπίας των επιχειρήσεων υγείας ή της διευθέτησης συντεχνιακών συμφερόντων», διαμηνύει επίσης και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για «το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης (burn out) των υγειονομικών» που «αρχίζει να παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις και απειλεί την ανθεκτικότητα και αποτελεσματικότητα του Δημόσιου Συστήματος Υγείας».
Ο συνομιλητής μας επαναφέρει τις προτάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης για «minimum συστράτευση μπροστά στην υγειονομική απειλή» και, απαντώντας στο ερώτημα του libre για τον Σωτήρη Τσιόδρα, ξεκαθαρίζει:
«Η επιστημονική επάρκεια του κ. Τσιόδρα και συνολικά της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων δεν αμφισβητείται στα σοβαρά και έχουμε υποχρέωση όλοι (…) να περιφρουρηθεί το κύρος τους».
Ερωτηθείς, τέλος, για τις ενέργειες του Παύλου Πολάκη την εβδομάδα που πέρασε, ο Ανδρέας Ξανθός δίνει μια απάντηση που θα συζητηθεί:
- «όσοι έχουμε δημόσιους ρόλους αυτήν την περίοδο, οφείλουμε με τις δηλώσεις και τις πράξεις μας να συμβάλλουμε στην κοινωνικά υπεύθυνη συμπεριφορά των πολιτών, γιατί αλλιώς τα μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας δεν θα είναι αποτελεσματικά».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του τομεάρχη Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Ανδρέα Ξανθού, στο libre:
-Για την πανδημία θέλουμε να συζητήσουμε μαζί σας, κύριε υπουργέ, δεν μπορώ όμως παρά να ζητήσω το εισαγωγικό σας σχόλιο για όσα γίνονται σχετικά με την επέτειο του Πολυτεχνείο, εξαιτίας ή με αφορμή, την πανδημία…
Η φετινή επέτειος του «Πολυτεχνείου» προφανώς δεν είναι σαν τις προηγούμενες. Η πανδημία και το lockdown αλλάζουν αναγκαστικά τα δεδομένα και επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις θα τιμήσουν, με ωριμότητα και υπευθυνότητα, μια από τις σημαντικότερες στιγμές της σύγχρονης πολιτικής μας ιστορίας.
Η κυβέρνηση όμως βρήκε την ευκαιρία, με πρόσχημα τη Δημόσια Υγεία, να επιδείξει «πολιτική πυγμής» απέναντι στο δημοκρατικό και αριστερό κόσμο και στις ευαισθησίες του, διολισθαίνοντας στην αστυνομοκρατία και στην εδραίωση «καθεστώτος εξαίρεσης» από τα συνταγματικά δικαιώματα και τις ελευθερίες των πολιτών.
Αυτό που δεν μπορεί να καταλάβει η κυβέρνηση είναι ότι με τον τρόπο αυτό προκαλεί αντιδράσεις, πυροδοτεί κοινωνική και πολιτική πόλωση και άρα δυναμιτίζει τελείως το αναγκαίο κλίμα συναίνεσης των πολιτών στην εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων. Με άλλα λόγια, οι απαγορεύσεις αυτών των ημερών «βλάπτουν σοβαρά» και τη Δημοκρατία και τη Δημόσια Υγεία.
-Πώς φτάσαμε ως εδώ, κύριε υπουργέ; Ακούσαμε και τις απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, έχω συγκρατήσει και όσα μας είπε, εδώ, στο libre ο Μ. Δερμιτζάκης, ότι δηλαδή η εκθετική αύξηση είχε ξεκινήσει από τέλη Αυγούστου, αρχές Σεπτεμβρίου.
Η ομολογία του κ. Γεωργιάδη ότι «πέσαμε έξω» στην εκτίμηση για τη σφοδρότητα του δεύτερου κύματος και ειδικά για την επίπτωση του τουρισμού, επιβεβαιώνει την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ ότι ο «εφησυχασμός» που παραδέχθηκε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός ότι υπήρξε μετά την αρχική «καραντίνα, δεν εξηγείται με ψυχολογικούς όρους (ανάγκη της κοινωνίας για χαλάρωση) αλλά με πολιτικούς.
Η κυβέρνηση και προσωπικά ο κ. Μητσοτάκης επιδίωξαν να κερδοσκοπήσουν πολιτικά πάνω στην ήπια πορεία της πανδημίας στην πρώτη φάση, για να εδραιώσουν τη δημοσκοπική και πολιτική υπεροχή τους.
Μόνο που έτσι έστειλαν το λάθος «σήμα» στην κοινωνία, ότι «σωθήκαμε», ότι «η μπόρα πέρασε», ότι «είμαστε ασφαλείς».
Δηλαδή η κυβέρνηση έστειλε πρώτη το μήνυμα της «χαλάρωσης» και της αμεριμνησίας, και η κοινωνία ακολούθησε, γι’ αυτό και προκαλεί η συνεχής αναφορά των κυβερνώντων στην ατομική ευθύνη των πολιτών.
Με άλλα λόγια η κυβέρνηση ενδιαφέρθηκε κυρίως για την επικοινωνία και ελάχιστα για την ουσία που ήταν η έγκαιρη πρόληψη της διασποράς του ιού στο γενικό πληθυσμό, καθώς και η προετοιμασία του Συστήματος Υγείας και της Κοινωνίας απέναντι στην αναμενόμενη επιδημική έξαρση του φθινοπώρου. Όντως η επιδημιολογική εικόνα και τα στοιχεία του WHO και του ECDC αποτυπώνουν μια έντονα αυξητική τάση στα κρούσματα και τους θανάτους/εκατομμύριο πληθυσμού ήδη από το καλοκαίρι, η οποία όμως υποτιμήθηκε.
-Η δημοσιοποίηση των πρακτικών της επιτροπής εμπειρογνωμόνων σε τι θα βοηθήσει;
Η εμπειρία των κρίσεων Δημόσιας Υγείας δείχνει ότι η διαφάνεια και η έγκυρη ενημέρωση των πολιτών είναι κρίσιμη προϋπόθεση για να υπάρξει κοινωνικά υπεύθυνη συμπεριφορά και συνειδητή συμμόρφωση στα περιοριστικά μέτρα.
Άρα, σε μια περίοδο δυσπιστίας των ανθρώπων και αυξανόμενης επιρροής αντιεπιστημονικών και ανορθολογικών απόψεων, σε μια χώρα που σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε στον “Guardian” το 46% των πολιτών της εκφράζει σκεπτικισμό για τα στοιχεία της πανδημίας, των θανάτων κλπ, είναι απαραίτητο η Πολιτεία να μη δίνει «χώρο» στην κριτική για αδιαφάνεια, απόκρυψη δεδομένων, χειραγώγηση των επιστημόνων, σκοπιμότητες στη διαχείριση της κρίσης.
Η δημοσιοποίηση των πρακτικών της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων μπορεί να συμβάλλει σ’ αυτή την κατεύθυνση, να κάνει πιο καθαρή τη διάκριση ρόλων μεταξύ Επιστήμης και Πολιτικής, να είναι σαφές τι εισηγούνται οι ειδικοί με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα και ποιες είναι οι πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης σε κάθε τομέα.
Να ξέρει η κοινωνία για παράδειγμα ποιες ακριβώς ήταν οι συστάσεις της Επιτροπής για τους κρίσιμους «κρίκους» στην αλυσίδα μετάδοσης του ιού (τουρισμός-επισιτισμός-ψυχαγωγία, μέσα μαζικής μεταφοράς, κλειστές δομές , εργοστάσια, σχολεία, χώροι φιλοξενίας προσφύγων-μεταναστών, καταυλισμοί Ρομά, θρησκευτικοί χώροι , αθλητικές εκδηλώσεις κλπ) .
-Ξέρετε όμως και την απάντηση που δίνει ο υπουργός Υγείας: 557 κλίνες ΜΕΘ τον Ιούλιο του 2019, 1.082 τον Νοέμβριο του 2020. Τι απαντάτε;
Ο υπουργός Υγείας συνεχίζει να κάνει μια προκλητική αλχημεία. Αποκρύπτει ότι μέσα στον αριθμό κλινών ΜΕΘ που παρουσιάζει, περιλαμβάνονται και οι 180 κλίνες του ιδιωτικού τομέα και των στρατιωτικών νοσοκομείων.
Μόνο που αυτές οι κλίνες προϋπήρχαν του ίδιου και της κυβέρνησης της ΝΔ, και άρα πρέπει να τις προσθέσει και στις κλίνες που παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ.
- Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι το 2015 υπήρχαν 440 κλίνες ΜΕΘ στο ΕΣΥ και σε περίοδο μνημονίου και δημοσιονομικών περιορισμών, και φυσικά χωρίς να υπάρχει η πίεση μιας πανδημίας, καταφέραμε να τις αυξήσουμε κατά 120 (560). Αυτό έγινε επειδή προκηρύξαμε και καλύψαμε όλες τις κενές οργανικές θέσεις γιατρών ΕΣΥ στις ΜΕΘ (192) και δώσαμε προτεραιότητα στις Μονάδες Εντατικής στις προσλήψεις μόνιμου και επικουρικού προσωπικού που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
- Η αλήθεια επίσης είναι ότι η ΝΔ πριν την πανδημία δεν είχε σχέδιο ούτε για την ενίσχυση του ΕΣΥ ούτε βεβαίως για την αύξηση των κλινών ΜΕΘ. Ακριβώς γι’ αυτό δεν άνοιξε ούτε ένα (1) επιπλέον κρεβάτι ΜΕΘ από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι την άνοιξη του 2020 που ήρθε ο κοροναϊός. Αυτό είναι και η ουσία της υπόθεσης: δεν μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις για τις παρεμβάσεις στο Δημόσιο Σύστημα Υγείας σε περιόδους πριν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η παγκόσμια υγειονομική κρίση έθεσε άλλες προτεραιότητες και ανάγκασε ακόμα και νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις, όπως της ΝΔ, που είχαν δυσανεξία στις κρατικές δομές υγείας, να πάρουν κάποια μέτρα στήριξης της δημόσιας περίθαλψης.
Το σημαντικό όμως είναι ότι τα μέτρα αυτά αποδείχθηκαν ανεπαρκή, είναι κοινή πεποίθηση ότι το ΕΣΥ δεν «θωρακίστηκε» απέναντι στο 2ο κύμα, ότι οι προσλήψεις συμβασιούχων που έγιναν δεν ενίσχυσαν επαρκώς τους κρίσιμους «κρίκους» για τη διαχείριση της πανδημίας (ΠΦΥ, κατ’ οίκον φροντίδα, ΤΕΠ, Παθολογικές και Πνευμονολογικές κλινικές, ΜΕΘ, εργαστήρια κλπ) και ακριβώς γι’ αυτό πριν μπει ο χειμώνας τα νοσοκομεία βρέθηκαν στο «κόκκινο» και στα πρόθυρα του black out. Δεν μπορεί λοιπόν η κυβέρνηση να θεωρεί κατόρθωμα αυτό που γίνεται σήμερα σε έκτακτες συνθήκες «ιατρικής πολέμου».
Γιατί όλοι μπορούν να καταλάβουν ότι καθημερινή αύξηση των διαθέσιμων κλινών ΜΕΘ που ανακοινώνεται δεν προκύπτει στην πραγματικότητα από την ανάπτυξη νέων αλλά από εσωτερική μετατροπή σε κρεβάτια Εντατικής Θεραπείας των περισσότερων ειδικών κλινών που υπήρχαν στα νοσοκομεία και μάλιστα με το ίδιο προσωπικό , ενώ όλοι επίσης γνωρίζουν ότι οι κλίνες ΜΕΘ έχουν πολύ μεγαλύτερες απαιτήσεις στελέχωσης. Αρκετά λοιπόν με τα επικοινωνιακά κόλπα και στο θέμα των ΜΕΘ.
Επιτέλους περισσότερη ειλικρίνεια, διαφάνεια και στοχευμένη στήριξη του ΕΣΥ τώρα, πριν να είναι πολύ αργά.
-Επί τη ευκαιρία, με ποιους όρους θα έπρεπε να γίνει, κατά την άποψή σας, η συνεργασία του ΕΣΥ με τον ιδιωτικό τομέα σε αυτή τη φάση;
Είναι γεγονός ότι δεν γίνεται πλέον να σηκώνει όλο το βάρος της πανδημίας το ΕΣΥ. Τώρα είναι η ώρα να αναλάβουν τα ιδιωτικά θεραπευτήρια και τα στρατιωτικά νοσοκομεία ένα μέρος του τεράστιου όγκου περιστατικών covid που μέχρι σήμερα αντιμετωπίζονται μόνο στα δημόσια νοσοκομεία, και όχι μόνο ασθενών με άλλα νοσήματα.
Η αναγκαία επιστράτευση του ιδιωτικού τομέα και η συνδρομή του σ’ αυτή τη φάση στη μάχη που δίνει το δημόσιο σύστημα , προφανώς πρέπει να γίνει με όρους ΕΣΥ, δηλαδή με δωρεάν νοσηλεία, με κάλυψη των ανασφάλιστων, με κοινές προδιαγραφές στελέχωσης και λειτουργίας, με αντίστοιχο περιορισμό της τακτικής τους δραστηριότητας. Η επίταξη ή επιστράτευση έχει το χαρακτήρα της υποχρεωτικότητας και όχι της διακριτικής ευχέρειας και της επιλεκτικής συνεργασίας.
Είναι γελοίο το επιχείρημα του κ. Πέτσα ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για επίταξη των ιδιωτικών κλινικών συνεπάγεται αχρείαστες δαπάνες.
Οι κλινικάρχες θα πρέπει να αποζημιωθούν για τη νοσηλεία συγκεκριμένων περιστατικών, χωρίς το 30% της συμμετοχής του ασθενή στο κόστος, και με προστασία του δημοσίου συμφέροντος και της ασφάλειας των ασθενών, δηλαδή με ακύρωση της πρόσφατης ρύθμισης για διπλάσιο ημερήσιο νοσήλιο στις ΜΕΘ και για δυνατότητα αύξησης κατά 40% των κλινών ΜΕΘ με το ίδιο προσωπικό.
Δεν είναι η ώρα της κερδοσκοπίας των επιχειρήσεων υγείας ή της διευθέτησης συντεχνιακών συμφερόντων (βλ. απαιτήσεις του ΠΙΣ για τους όρους συνεργασίας των ιδιωτών γιατρών με το ΕΣΥ), αλλά της συστράτευσης όλων στον εθνικό στόχο της αξιοπρεπούς διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης.
-Στην επίσκεψη που κάνατε στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο Ιωαννίνων, μαζί με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, ο Α. Τσίπρας κατήγγειλε ότι από τις 50 νέες κλίνες ΜΕΘ στο Νοσοκομείο «Σωτηρία» λειτουργούν μόλις οι 9, λόγω έλλειψης προσωπικού. Επίσης, ένας νοσηλευτής στα Ιωάννινα σας μίλησε για τον καθημερινό «πόλεμο» κατά της πανδημίας, με το προσωπικό να είναι στα όρια αντοχών του. Φοβάστε το φαινόμενο της εργασιακής εξουθένωσης μεταξύ των εργαζομένων στα νοσοκομεία, όπως και η καθηγήτρια Αθηνά Λινού μας έχει πει;
Η επικοινωνία μας αυτή την περίοδο με το προσωπικό του ΕΣΥ, μας δίνει την ευκαιρία να ακούσουμε από «πρώτο χέρι» την κραυγή αγωνίας των ανθρώπων της πρώτης γραμμής και την απαίτηση τους για ουσιαστική ενίσχυση των νοσοκομείων, ειδικά των τμημάτων που εμπλέκονται στη φροντίδα των ασθενών με covid.
Διαπιστώνουμε επίσης ότι το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης (burn out) των υγειονομικών αρχίζει να παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις και απειλεί την ανθεκτικότητα και αποτελεσματικότητα του Δημόσιου Συστήματος Υγείας.
Η μόνη λύση είναι η ενδυνάμωση του ηθικού των εργαζομένων στο ΕΣΥ, που πρακτικά σημαίνει συνεχής ενίσχυση του προσωπικού των δημόσιων νοσοκομείων, παράταση όλων των συμβάσεων που λήγουν στο επόμενο διάστημα, αυτόματη προκήρυξη (χωρίς ΠΥΣ) όλων των κενούμενων θέσεων στο ΕΣΥ, σχέδιο 15.000 μόνιμων προσλήψεων στα νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας για να έχουν τη δυνατότητα σταθερής εργασίας -με ενισχυμένη πριμοδότηση προϋπηρεσίας- οι σημερινοί συμβασιούχοι, αύξηση της θητείας του επικουρικού προσωπικού στα 4 χρόνια, ένταξη όλων των υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινά επαγγέλματα, πολιτική δέσμευση για αναμόρφωση του ιατρικού μισθολογίου και των αποδοχών των υπόλοιπων εργαζομένων στο ΕΣΥ.
Είναι πρόκληση στην αιχμή της πανδημίας να παρουσιάζει ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ πλάνο 15.000 μόνιμων προσλήψεων στις Ένοπλες Δυνάμεις σε βάθος 5ετίας και να μην παρουσιάζει αντίστοιχο σχέδιο μόνιμης κάλυψης των αναγκών στο ΕΣΥ και στις Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας της χώρας.
Και επίσης είναι πρόκληση να δίνει το υπουργείο Υγείας ως κίνητρο για την προσέλκυση ιδιωτών γιατρών στις δημόσιες δομές αυτή την περίοδο 2.000 ευρώ το μήνα αφορολόγητα και να μην τα διασφαλίζει ταυτόχρονα για όλους τους επικουρικούς και μόνιμους γιατρούς του ΕΣΥ που έχουν σηκώσει όλο το βάρος της πανδημίας εδώ και 8 μήνες. Εργασιακή προοπτική, έμπρακτη αναγνώριση και αξιοπρέπεια ζητούν οι υγειονομικοί, για να μπορούν να συνεχίσουν να προσφέρουν στη δημόσια περίθαλψη και στην κοινωνία.
-Ο αρχηγός της αξιωματικής αντίληψης κατέθεσε δέσμη τριών προτάσεων, μεταξύ των οποίων και η τοποθέτηση υπουργού Υγείας κοινής αποδοχής. Από κυβερνητικά χείλη έχουμε ακούσει τη μομφή ότι το κόμμα σας δεν εννοεί όσα λέει, φερ’ ειπείν, σημειώνουν, το πρώτο όνομα που θα μπορούσε να αναλάβει, είναι ο Σωτήρης Τσιόδρας. Τι απαντάτε; Θα επαναλαμβάνατε σήμερα όσα είχατε πει στην αρχή της κρίσης για τον επικεφαλής της επιτροπής;
Αυτό που είπε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι τώρα είναι ώρα ευθύνης για όλους και πρωτίστως για την κυβέρνηση. Αυτό είναι πολύ σημαντικό να το λέει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σε μια στιγμή που κορυφώνεται η υγειονομική κρίση.
Από τη σκοπιά της Δημόσιας Υγείας έχει τεράστια αξία αυτή η επιμονή του ΣΥΡΙΖΑ στη «γραμμή» της πολιτικής συνεννόησης και όχι της πόλωσης και του διχασμού. Η πρόταση για σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών υπό την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, συμφωνημένο πλάνο 6 μηνών για το ΕΣΥ, υπουργό Υγείας κοινής αποδοχής και «πάγωμα» όλων των νομοθετικών ρυθμίσεων που πλήττουν την κοινωνική συνοχή, είναι πρόταση θεσμικής ευθύνης και όχι «φτηνής αντιπολίτευσης», όπως μας κατηγορεί η ΝΔ.
Γιατί πρέπει να υπάρχουν οι εγγυήσεις μιας minimum συστράτευσης μπροστά στην υγειονομική απειλή.
Όσον αφορά τώρα το ποιος θα μπορούσε να αναλάβει το ρόλο του υπουργού Υγείας κοινής αποδοχής, η πρόταση για την κυρία Λινού είχε συμβολικό χαρακτήρα και υποδήλωνε ότι υπάρχουν πολλοί ικανοί άνθρωποι με γνώση και εμπειρία σε θέματα Δημόσιας Υγείας για να αξιοποιηθούν.
Η επιστημονική επάρκεια του κ. Τσιόδρα και συνολικά της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων δεν αμφισβητείται στα σοβαρά και έχουμε υποχρέωση όλοι, ειδικά αυτή την κρίσιμη ώρα που χρειάζεται συλλογική κοινωνική ευθύνη, να περιφρουρηθεί το κύρος και η αξιοπιστία των ειδικών και να αντιστραφεί το κλίμα συνωμοσιολογίας, σκοταδισμού, ανορθολογισμού και αντιεπιστημονικής ρητορικής, που, όπως όλο τον κόσμο, έχει αντιδραστικό και ακροδεξιό πρόσημο.
-Κλείνοντας με κάτι που… τάραξε τα νερά: από την κυβέρνηση λένε ότι ο Π. Πολάκης έδωσε το κακό παράδειγμα στους συμπολίτες μας, υπονοώντας ότι υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά στην τήρηση των κανόνων περιορισμού της διασποράς. Εσείς πώς προσεγγίζετε το θέμα;
Η απάντηση είναι ότι όσοι έχουμε δημόσιους ρόλους αυτήν την περίοδο, οφείλουμε με τις δηλώσεις και τις πράξεις μας να συμβάλλουμε στην κοινωνικά υπεύθυνη συμπεριφορά των πολιτών, γιατί αλλιώς τα μέτρα προστασίας της Δημόσιας Υγείας δεν θα είναι αποτελεσματικά.