Υποβρύχια “214”- Ιδού ο λόγος που οι Γερμανοί απέρριψαν το ελληνικό αίτημα για εμπάργκο στην Τουρκία- Τι αποκαλύπτει το “Βήμα”
To “Bήμα” αποκαλύπτει σήμερα πως το αίτημα της Ελλάδας για εμπάργκο όπλων στην Τουρκία, ως επίδειξη πυγμής της ΕΕ απέναντι στην συνεχιζόμενη προκλητικότητα του Ταγίπ Ερντογάν, απερρίφθη από τους εταίρους.
Την ίδια πληροφορία έχει μεταφέρει από το απόγευμα της Παρασκευής και ο ανταποκριτής του Politico στις Βρυξέλλες, έκανε, μάλιστα, αναφορά και σε αρχικό κείμενο (draft) όπου υπήρχαν σχετικές αναφορές -κατόπιν αιτήματος, προφανώς, της ελληνικής πλευράς- και το οποίο αποσύρθηκε.
Ωστόσο, η κυβέρνηση δια του εκπροσώπου της Στέλιου Πέτσα, επιμένει πως το θέμα έχει τεθεί, κάτι το οποίο είναι ακριβές. Εκείνο που δεν φαίνεται να είναι ακριβές είναι πως οι εταίροι συζητούν ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Το μήνυμα ότι το εμπάρκο όπλων κατά της Τουρκίας που έθεσε ο πρωθυπουργός στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ βρίσκεται πλέον στο τραπέζι των ηγετών και οι αποφάσεις για την επιβολή κυρώσεων μπορεί να έρθουν και νωρίτερα από τον Δεκέμβριο έστειλε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας.
«Η Σύνοδος αυτή ήταν μια συνέχεια της προηγούμενης, κατά την οποία, τα ξημερώματα της 2ας Οκτωβρίου, -με την αναφορά των Συμπερασμάτων στα άρθρα 29 και 215 της Συνθήκης, που μιλούν για κυρώσεις- τέθηκαν οι βάσεις για μία ευρωπαϊκή πολιτική αποτροπής», δήλωσε σε συνέντευξή του στην ΕΡΑ ο Στέλιος Πέτσας.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι ίσως για πρώτη φορά οι Ευρωπαίοι ηγέτες έδειξαν ενωμένοι και αποφασισμένοι απέναντι σε προκλήσεις έναντι των ευρωπαϊκών συμφερόντων και όχι απλώς έναντι δύο κρατών-μελών, όπως η Ελλάδα και η Κύπρος.
Δύο χώρες προβάλλουν, κατά κύριο λόγο, μείζονα αντίδραση στο ενδεχόμενο επιβολής εμπάργκου όπλων στην Τουρκία.
Η Ισπανία που κατασκευάζει για λογαριασμό της Άγκυρας το αεροπλαφόρο Anadolu, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί μέσα στην επόμενη διετία. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που η Μαδρίτη στέκεται αντίθετη σε οποιαδήποτε επιβολή κυρώσεων, δεδομένης μάλιστα της μεγάλης έκθεσης ισπανικών τραπεζών στην τουρκική οικονομία και του μεγάλου κύκλου εξωγωγών.
Το τουρκικό αεροπλανοφόρο Αναντολού, που έχει αρχίσει να κατασκευάζεται τον Απρίλιο του 2016 από την ισπανο-τουρκική κοινοπραξία, στην οποία μετέχει η Navantia, στα ναυπηγεία του Σεντέφ, στην Κωνσταντινούπολη, θα έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί το ερχόμενο έτος και κατά πάσα πιθανότητα θα τεθεί σε υπηρεσιακή ετοιμότητα στα τέλη του 2020, αναφέρει ο ενημερωτικός ιστότοπος El Publico, επικαλούμενος τουρκικά μέσα.
Το Αναντολού σχεδιάσθηκε και κατασκευάζεται κατ’ εικόνα και ομοίωση του αντίστοιχου ισπανικού Χουάν Κάρλος Ι και των αυστραλιανών παραλλαγών του.
Με βάση τη συμφωνία που είχε υπογράψει η ισπανική εταιρεία με τα τουρκικά ναυπηγεία, η Navantia μετέφερε όλη την απαραίτητη τεχνολογία και τα σχέδια στην Τουρκία, ενώ η ισπανική πλευρά θα παραδώσει επίσης ένα σύστημα ελέγχου της πλατφόρμας απογείωσης και πέντε γεννήτριες ντίζελ κατασκευασμένες από τη Fabrica de Motores.
Η Γερμανία, όμως, είναι ως η ισχυρότερη χώρα της Ευρώπης εκείνη που έχει αποκλείσει την πιθανότητα εμπάργκο. Ένα τέτοιο εμπάργκο έχει επιβληθεί δύο φορές στην Τουρκία, μετά το πραξικόπημα και μετά την εισβολή στη Συρία. Ωστόσο, οι ευρωπαϊκές χώρες φρόντισαν να αποκλειστεί από το εμπάργκο η προμήθεια οπλικών συστημάτων πουα φορούν το ναυτικό.
Η Γερμανία συνεργάζεται με την Τουρκία για την κατασκευή έξι υποβρυχίων τύπου 214 που αναμένεται να παραδοθούν τα επόμενα χρόνια, με το πρώτο το 2022. Η Ελλάδα διαθέτει ήδη τέσσερα τέτοια υποβρύχια (΄τύπου “Παπανικολής”) που της δίνουν μεγάλη υπεροπλία στο Αιγαίο. Ένα εμπάργκο θα βοηθούσε την Ελλάδα να διατηρήσει αυτή την υπεροπλία, όμως η συμπαραγωγή Γερμανίας-Τουρκίας (σε τουρκικά ναυπηγεία) των νέων υποβρυχίων αποτελεί μείζον θέμα για τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
---|---|
Εκτόπισμα | 1.688 τόνοι |
Διαστάσεις | 65,3 x 6,3 x 13 μέτρα |
Ταχύτητα (επιφάνεια) | 10,5 κόμβοι |
Ταχύτητα (κατάδυση) | 21 κόμβοι |
Πρόωση | αναερόβια (ΑΙΡ) ντίζελ [1] |
Αυτονομία | 50 ημέρες |
Αυτονομία ατμόσφαιρας | 13-15 ημέρες |
Ακτίνα δράσης (κατάδυση) | 1.750νμ ταχύτητα 4 κόμβων |
Μέγιστο βάθος | 375μ |
Πλήρωμα | 30 (+5 εκπαιδευόμενοι) |
Οπλισμός | 8 τορπιλοσωλήνες 533 χιλ. (SST4, SUT, Mk37, 4 Sub Harpoon) |
Τα γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα που διακυβεύονται είναι μεγάλα και η Γερμανία απορρίπτει κάθε ενδεχόμενο να σταματήσει η συμπαραγωγή των υποβρυχίων. Γι αυτό και απορρίφθηκε ουσιαστικά το ελληνικό αίτημα, παρά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού ότι έχει τεθεί.