Ρεπορτάζ libre: Ο “ακήρυχτος πόλεμος” στην Κρήτη- Τα σοκαριστικά στοιχεία του 2024 για τα τροχαία 

Ρεπορτάζ libre: Ο “ακήρυχτος πόλεμος” στην Κρήτη- Τα σοκαριστικά στοιχεία του 2024 για τα τροχαία 

(EUROKINISSI)

Tο ότι η Κρήτη κατέχει τα θλιβερά πρωτεία στους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα στους επιεικώς απαράδεκτους δρόμους της το γνωρίζαμε. Αυτό που δεν γνωρίζαμε είναι οι θάνατοι, μέσα στο 2024 σχεδόν διπλασιάστηκαν! Ενώ το 2023 είχαν καταγραφεί 39 θάνατοι, το 2024 οι αρχές κατέγραψαν 64 (αύξηση 65%). Για την υπόλοιπη χώρα η άνοδος ανέρχεται στο 4,5%. 

Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε μ’ ένα απλό κοινωνικό φαινόμενο, αλλά μάλλον σ’ έναν ακήρυχτο πόλεμο ο οποίος, όσο περνούν τα χρόνια, αφήνει όλο και περισσότερα θύματα χώρια τους σοβαρά τραυματίες εκ των οποίων πολλοί παιρνούν την υπόλοιπη ζωή τους με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Δεν είναι εύκολο να προσεγγίσει κανείς τις αιτίες του προβλήματος όσο και αν θεωρητικά αυτές είναι ξεκάθαρες. Ειδικά αν μιλήσουμε για την Κρήτη θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να συνυπολογίσουμε την κάκιστη κατάσταση του οδικού δικτύου σε όλα τα μήκη και πλάτη του νησιού, τον ανύπαρκτο φωτισμό (οδηγείστε ένα βράδυ στον ΒΟΑΚ, ιδιαίτερα στο κομμάτι από το Ηράκλειο ώς τα Χανιά και θα καταλάβετε) αλλά και τη νοοτροπία πολλών από των κατοίκων, η οποία πάντως δεν συναντάνται μόνο στη μεγαλόνησο (για να μην είμαστε άδικοι με το νησί).

  • Ομως, όπως τόνισε τη Δευτέρα ο πρόεδρος του συλλόγου “SOS Τροχαία Εγκλήματα” Γ. Κουβίδης, στις 17 περιπτώσεις θανάσιμων τραυματισμών σε τροχαία στην Κρήτη, εντοπίστηκε αλκοόλ ή ναρκωτική ουσία στο αίμα του οδηγού που προκάλεσε το δυστύχημα. Αυτό προφανέστατα δεν είναι τυχαίο.

Γι’ αυτό και προτείνεται από το σύλλογο η περαιτέρω αυστηροποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τουλάχιστον ως προς αυτό το κομμάτι. Να μειωθεί, δηλαδή, και άλλο το όριο του επιτρεπόμενου αλκοόλ στο αίμα (αυτή την ώρα βρίσκεται στο 0,5 ζητείτα από το σύλλογο να κατέβει στο 0,2) και αν είναι δυνατόν να μηδενιστεί όπως έχει ήδη γίνει σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες.

Ενδεικτικά:

  • Σουηδία: Μηδενικό όριο αλκοόλ στο αίμα για όλους τους οδηγούς.
  • Νορβηγία: Εφαρμόζεται μηδενικό όριο αλκοόλ στο αίμα για τους νέους οδηγούς και τους επαγγελματίες οδηγούς.
  • Φινλανδία: Μηδενικό όριο αλκοόλ στο αίμα για τους νέους οδηγούς και τους επαγγελματίες οδηγούς.
  • Τσεχία: Εφαρμόζεται μηδενικό όριο αλκοόλ στο αίμα για όλους τους οδηγούς.

Παράλληλα, όπως βεβαιώνουν σχεδόν οι πάντες, επικρατεί η ατιμωρησία. Ποτέ ένας οδηγός που προκάλεσε θανάτους σε τροχαίο δυστύχημα δεν δικάζεται για κακούργημα.

Στις περισσότερες περιπτώσεις η κατηγορία που αποδίδεται είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα για την οποία δεν προβλέπονται μεγάλες ποινές. Επίσης, η ενέργεια εγκατάλειψης θύματος τροχαίου ατυχήματος στο δρόμο χαρακτηρίζεται από το νομικό σύστημα της χώρας πλημμέλημα και όχι κακούργημα. Ολα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η ατιμωρησία είναι σχεδόν δεδομένη όταν μιλάμε για τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα.

Σε ότι αφορά ειδικά την Κρήτη, ο κ. Κουβίδης έδωσε τη Δευτέρα τρία χαρακτηριστικά παραδείγματα έργων στο οδικό δίκτυο τα οποία, αν είχαν ολοκληρωθεί, θα αποφεύγονταν συγκεκριμένοι θάνατοι συμπολιτών μας.

Τα παραδείγματα αυτά είναι τα εξής όπως τα κατέγραψε το Cretalive:

  • Φοδελε – Λινοπεράματα, εκεί που έχασαν τη ζωή τους μια 59χρονη γυναίκα και το 2χρονο εγγονάκι της τον Γενάρη του 2024, σε τραγικό τροχαίο στις στροφές της Λυγαριάς.
  • Οδική Ασφάλεια του Πολυτεχνείου Κρήτης, ένα έργο 2 εκ. ευρώ για το οποίο έχουν γίνει μελέτες, αλλά το έργο δεν έχει προκηρυχθεί. “Χιλιάδες παιδιά και ενήλικες μπαινοβγαίνουν στο χώρο” – σημείωσε ο κ.Κουβίδης, υπενθυμίζοντας τον τραγικό χαμό του Γιάννη Στρογγυλού και της Στέλλας Μούσχου.
  • Κολονάκια στο τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, όπου ως και τη Δευτέρα… κανένα κολονάκι δεν είχε τοποθετηθεί, κανένα έργο δεν έχει γίνει.

Είναι κοινό μυστικό ότι το έργο της κατασκευής του νέου ΒΟΑΚ έχει τη μοίρα του γεφυριού της Αρτας μέχρι στιγμής. Ολημερίς το σχεδιάζουν και τη νύχτα τα σχέδια “γκρεμίζονται” από τα θανατηφόρα χτυπήματα της γραφειοκρατίας. Αλλά και οι υπόλοιποι δρόμοι στο νησί δεν βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση, το αντίθετο μάλλον θα έλεγε κανείς.

Η Κρήτη πάντως το ζήτημα των τροχαίων δυστυχημάτων δεν το συζητά σε επίπεδο επίσημων φορέων. Σαν να θέλουν κάποιοι να κρύψουν το μεγάλο πρόβλημα κάτω από το χαλί, σαν να μην τολμούν να το ακουμπήσουν, σαν να μην επιθυμούν να θίξουν κατεστημένες νοοτροπίες που έτσι και αλλιώς κρατούν πίσω το νησί.

Τα αποτελέσματα, δυστυχώς, τα διαβάζουμε σχεδόν κάθε μέρα στα τοπικά site που καταγράφουν ασταμάτητα τροχαία δυστυχήματα στα οποία χάνονται ζωές, τις περισσότερες φορές νέων ανθρώπων.

Σχετικά Άρθρα