Η νέα τάση στον τουρισμό: Γιατί ξαφνικά όλοι οργανώνουν ταξίδια “moons”;

Η αναζήτηση «Τι είναι ένα babymoon Σαββατοκύριακο;» έχει αυξηθεί κατά 250% τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με δεδομένα αναζητήσεων. Τα τελευταία χρόνια, οι ταξιδιώτες επεκτείνονται πέρα από το παραδοσιακό ταξίδι του μέλιτος και σχεδιάζουν κάθε είδους «moons»: από babymoons και minimoons μέχρι jobmoons (για αλλαγή καριέρας), friendmoons και τα σόλο «memoons».
Μετά από 41 χρόνια σε εργαστήριο του Υπουργείου Υποθέσεων Βετεράνων των ΗΠΑ, η Τζέιν Βέτερ δεν ήθελε απλώς ένα αποχαιρετιστήριο πάρτι για τη συνταξιοδότησή της. Ήθελε κάτι μεγαλύτερο, μια γιορτή που θα σηματοδοτούσε τη μετάβαση στη νέα της ζωή. Έτσι, τον Μάρτιο του 2023, όταν αποσύρθηκε, ταξίδεψε με την οικογένειά της στις νήσους Τερκς και Κέικος, σε αυτό που η ίδια ονόμασε «retirementmoon».
Δεν είναι όμως μόνο οι συνταξιούχοι όπως η Βέτερ. Τα τελευταία χρόνια, οι ταξιδιώτες επεκτείνονται πέρα από το παραδοσιακό ταξίδι του μέλιτος και σχεδιάζουν κάθε είδους «moons»: από babymoons και minimoons μέχρι jobmoons (για αλλαγή καριέρας), friendmoons και τα σόλο «memoons». Αυτά τα ταξίδια έχουν κοινό στοιχείο την αναζήτηση μιας μεταμορφωτικής εμπειρίας, λέει η Τζοάνα Πασκουάλ, υπεύθυνη ταξιδιωτικών εμπειριών στο Koʻa Kea Resort στη Χαβάη, όπου είναι μία από τους ειδικούς που βοηθούν τους ταξιδιώτες να οργανώσουν τέτοιες εμπειρίες. Τα «moon» ταξίδια μπορεί να περιλαμβάνουν από παραδοσιακά χαλαρωτικά μασάζ για εγκύους (babymoon) μέχρι ρομαντικές προτάσεις γάμου υπό το φως των tiki δαυλών (engagementmoon).

Όμως γιατί ξαφνικά όλοι οργανώνουν «moons»;
Από το Honeymoon στο Babymoon και πέρα
Η λέξη «honeymoon» αρχικά δεν σήμαινε καν ταξίδι. Σε ένα λεξικό του 1552, ο όρος «hony mone» περιέγραφε τις πρώτες, γλυκιές μέρες του γάμου, όταν οι νεόνυμφοι αγαπιούνται «παράφορα στην αρχή». Η ιδέα του γαμήλιου ταξιδιού ξεκίνησε στη Βρετανία και τη Βόρεια Αμερική στα τέλη του 18ου αιώνα ως «περιοδεία» για να επισκεφθούν συγγενείς που δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν στον γάμο. Σταδιακά, όμως, οι νεόνυμφοι άρχισαν να αναζητούν ιδιωτικές αποδράσεις και μέχρι τη δεκαετία του 1870, τα γαμήλια εγχειρίδια συμβούλευαν τα ζευγάρια να παραλείπουν τις οικογενειακές επισκέψεις για ένα «ταξίδι απόλυτης χαλάρωσης».
Το babymoon είναι επίσης μια ευκαιρία για τους γονείς να απολαύσουν την ηρεμία πριν από τη μεγάλη αλλαγή της γονεϊκότητας. Η Σίντι Σκοτ-Φουκς, συγγραφέας του The Babymoon Book, εξηγεί ότι πρόκειται για μια «σημαντική παύση» για να προετοιμαστούν για τη νέα τους ζωή. Η τάση έγινε mainstream μετά τα μέσα της δεκαετίας του 2000, με τα babymoons να ποικίλλουν από απλές αποδράσεις μέχρι πολυτελή πακέτα που περιλαμβάνουν mocktails, μασάζ εγκυμοσύνης και προγεννητική γιόγκα.
Πολλά ταξιδιωτικά θέρετρα έχουν εκμεταλλευτεί την τάση, προσφέροντας premium πακέτα, όπως ένα ειδικό πακέτο babymoon αξίας 1.499 δολαρίων ανά διανυκτέρευση στο πολυτελές Ambiente Resort στη Σεντόνα, που περιλαμβάνει συνεδρία με πολύτιμους λίθους ανάλογα με τον μήνα γέννησης του μωρού. Ωστόσο, όπως λέει η Σκοτ-Φουκς, το σημαντικότερο στοιχείο είναι η απομάκρυνση από τη ρουτίνα: «Δεν χρειάζεται να είναι πολυδάπανο. Αυτό που μετράει είναι ο ποιοτικός χρόνος με τον σύντροφό σου, εστιάζοντας αποκλειστικά ο ένας στον άλλον».
Ταξίδι ως Τελετουργία
Δεν είναι μόνο οι μέλλουσες μητέρες και οι νεόνυμφοι που χρησιμοποιούν το ταξίδι ως ορόσημο. Σε μια μελέτη του 2024, η IHG Hotels & Resorts διαπίστωσε ότι το 60% των Αμερικανών που συνταξιοδοτούνται μεταξύ 2020 και 2029 βλέπουν αυτή τη στιγμή ως μια ευκαιρία για ανανέωση και σχεδιάζουν ένα ταξίδι για να σηματοδοτήσουν τη μετάβαση – γι’ αυτό και ο όρος «retirementmoon» κερδίζει έδαφος.
Η IHG προτείνει δραστηριότητες όπως μαθήματα υαλουργίας στη Γαλλική Ριβιέρα ή αστρονομικές ξεναγήσεις στις ακτές της Φλόριντα για τους ταξιδιώτες της «δεύτερης νιότης». Όπως λέει ο Κόνορ Σμιθ, αντιπρόεδρος της IHG, «είναι μια νέα διάσταση στη ζωή τους. Τα ταξίδια δημιουργούν χώρο για κάτι καινούργιο».
Αυτό αντανακλά μια γενικότερη τάση της εποχής μας: σε παραδοσιακές κοινωνίες, οι μεγάλες μεταβάσεις συνοδεύονταν από τελετουργίες. Σήμερα, όπως γράφει ο Κάσπερ τερ Κούιλε στο βιβλίο του The Power of Ritual, «τα επινοούμε μόνοι μας, αν έχουμε τον χρόνο και την ενέργεια».
Για όσους διαθέτουν αυτούς τους πόρους, τα ταξίδια έχουν γίνει σύγχρονες τελετές μετάβασης – είτε πρόκειται για gap years των αποφοίτων είτε για ταξίδια ανακάλυψης στα 60 τους.
«Memoons»: Όταν η Ζωή Δεν Περιμένει
Το 2022, η 36χρονη Μπρίτανι Άλιν, δημιουργός περιεχομένου, αποφάσισε να μην περιμένει τον γάμο ή την εγκυμοσύνη για να κάνει το ταξίδι των ονείρων της. Αντί γι’ αυτό, πάγωσε τα ωάριά της και ξεκίνησε ένα σόλο ταξίδι στον Νότο της Γαλλίας, τη Βενετία και τη Βερόνα – προορισμούς που ήλπιζε να επισκεφθεί μετά τον γάμο της.
«Αγόρασα ένα δαχτυλίδι και σκέφτηκα ‘είναι σαν τη δική μου βέρα!’», λέει γελώντας. Ονόμασε τα ταξίδια της «memoons» και το hashtag #memoon εξαπλώθηκε στα social media, εμπνέοντας χιλιάδες γυναίκες να κάνουν το ίδιο.
Το 2027, η τουριστική εταιρεία Sisterhood Travels θα λανσάρει την πρώτη Memoon Adventure Cruise με τιμές από 8.499 δολάρια, μια οκταήμερη περιπέτεια για solo ταξιδιώτες με πάρτι, χαλάρωση και shopping σε παραλιακές πόλεις.
Όπως λέει η Άλιν, «Η πρώτη λέξη που μου έρχεται στο μυαλό είναι ‘ενδυνάμωση’».
Δεν χρειάζεσαι hashtag για να κάνεις ένα ταξίδι ή να σηματοδοτήσεις μια αλλαγή στη ζωή σου. Αλλά οι λέξεις που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε τις εμπειρίες μας μπορούν να διαμορφώσουν το πώς τις αντιλαμβανόμαστε. Ο μήνας του μέλιτος είναι μια παράδοση με βαθιές ρίζες. Η Άλιν απλά το επανεφηύρε για να ταιριάζει στη ζωή που επέλεξε.
Και μερικές φορές, για να γράψεις τη δική σου ιστορία, πρέπει να δημιουργήσεις τις δικές σου λέξεις.