ΣΥΡΙΖΑ προς Κομισιόν: Ποιος εγγυάται την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα;

Το ζήτημα της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων, δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών αλλά και μετά από δύο χρόνια απραξίας της ελληνικής κυβέρνησης, θέτουν με ερώτησή τους προς την Κομισιόν οι Ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Πιο συγκεκριμένα, στην γραπτή ερώτηση αναφέρονται στα διαδοχικά περιστατικά που πιστοποιούν την έλλειψη ασφάλειας και τον κίνδυνο νέων δυστυχημάτων στο σιδηρόδρομο.
Ενώ υπενθυμίζουν ότι από τον Οκτώβριο του 2023 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων είχε παραδώσει πόρισμα που εντοπίζει τις ελλείψεις και τα κενά στο σύστημα ασφαλείας καθώς και ότι ήδη έχει κινηθεί η διαδικασία «επί παραβάσει» σε βάρος της Ελλάδας, επειδή παραβιάζονται πέντε Ευρωπαϊκοί κανονισμοί και δύο Οδηγίες.
Παράλληλα στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ φαίνεται ότι η Ρυθμιστή Αρχή Σιδηροδρόμων αδυνατεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, έχοντας αποτύχει συστηματικά να εντοπίσει κρίσιμες αδυναμίες ενώ και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός αδυνατεί να διασφαλίσει τη συμμόρφωση των εθνικών κανόνων με τις βασικές απαιτήσεις ασφαλείας αλλά και την αποτελεσματική λειτουργία της ΡΑΣ.
Για το λόγο αυτό, και εφόσον καμία αρμόδια αρχή δεν παρέχει τις αναγκαίες εγγυήσεις, οι Ευρωβουλευτές ρωτούν την Επιτροπή αν μπορεί να εγγυηθεί ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος είναι ασφαλής για τους Ευρωπαίους πολίτες και αν σκοπεύει να ζητήσει από τον ERA να ανακαλέσει τα ενιαία πιστοποιητικά ασφαλείας, μέχρι να εξασφαλίσει τη συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Υπενθυμίζεται ότι δύο χρόνια μετά τα Τέμπη, αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση ΝΔ έχει εγκαταλείψει το σιδηρόδρομο στην κατάσταση που ήταν το βράδυ του δυστυχήματος ενώ, μόνο μετά τις μεγαλειώδεις διαδηλώσεις του ελληνικού λαού και αφού η χώρα είναι υπόλογη στην Κομισιόν, ο Πρωθυπουργός υποσχέθηκε ότι το μέχρι το 2027 θα εχει εκσυγχρονιστεί.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Κωνσταντίνος Αρβανίτης (The Left), Έλενα Κουντουρά (The Left) Nίκος Παππάς, (The Left), Νικόλας Φαραντούρης (The Left)
Θέμα: Συστημικό Έλλειμμα Ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου και μαζική παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
Δύο χρόνια μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο συνεχίζει να αντιμετωπίζει συστημικές ελλείψεις και σοβαρά κενά ασφάλειας. Επιπλέον, συνεχίζουν να καταγράφονται περιστατικά που υποδεικνύουν αυξημένο κίνδυνο νέων δυστύχημάτων, εντείνοντας την ανησυχία των πολιτών για την ασφάλεια του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι:
-τον Οκτώβρη 2023 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων(ERA) παρέδωσε στην Επιτροπή πόρισμα σχετικά με την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων στο οποίο εντοπίζει σοβαρές ελλείψεις και κενά στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα,
-στις 16/12/2024, η Επιτροπή κίνησε τη διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας, επειδή παραβιάζονται πέντε ευρωπαϊκοί κανονισμοί και δύο ευρωπαϊκές Οδηγίες που καθορίζουν τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων .
-σύμφωνα με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, φαίνεται ότι η ΡΑΣ αδυνατεί να εγγυηθεί την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, καθώς συστηματικά απέτυχε να εντοπίσει κρίσιμες αδυναμίες στο Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας. Παράλληλα, ο ERA αδυνατεί να διασφαλίσει τη συμμόρφωση των εθνικών κανόνων με τις βασικές απαιτήσεις ασφάλειας αλλά και ότι η ΡΑΣ θα επιτελεί αποτελεσματικά το έργο της, ερωτάται η Επιτροπή:
-Μπορεί να εγγυηθεί ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος είναι σήμερα ασφαλής για τους ευρωπαίους πολίτες;
-Σκοπεύει να ζητήσει απ’τον ERA να ανακαλέσει τα ενιαία πιστοποιητικά ασφαλείας που έχει εκδώσει, έως ότου διασφαλιστεί η πλήρης συμμόρφωση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και της Ελλάδας με τη σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων;