Τέμπη- πορίσματα/ Οι απαντήσεις για τη φωτιά, οι βεβαιότητες και οι διαφορετικές “αναγνώσεις”

Τέμπη- πορίσματα/ Οι απαντήσεις για τη φωτιά, οι βεβαιότητες και οι διαφορετικές “αναγνώσεις”

Η δημοσιοποίηση των πορισμάτων, αυτή την εβδομάδα, σχετικά με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, τις συνθήκες, τα αίτια, και επιπλέον τους λόγους για τους οποίους προκλήθηκε η ανάφλεξη, η πυρόσφαιρα και η φωτιά από την οποία έχασαν τη ζωή τους πολλοί επιβάτες, αναμένεται ως μία ιδιαίτερα κρίσιμη παράμετρος που ίσως οδηγήσει στη διαλεύκανση σχετικά με τις ευθύνες αρμοδίων για την τραγωδία.

Ωστόσο, αρκετοί εκτιμούν πως τα πορίσματα δεν μπορούν να αποσαφηνίσουν το σύνολο των συνθηκών που επικρατούσαν εκείνη τη στιγμή, οι δε απαντήσεις που θα προσφέρουν δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να είναι πλήρεις και να οδηγούν σε βεβαιότητες. Ήδη, εδώ και μέρες, γίνεται από διάφορες πλευρές μία “διαχείριση” των στοιχείων που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας και οι απαντήσεις που δίνουν ΟΣΕ, Hellenic Train αλλά και κυβερνητικές πηγές είναι ποικίλες.

Καταλύτης ήταν η δημοσιοποίηση των τριών βίντεο που δείχνουν το εμπορικό τρένο στη σήραγγα των Τεμπών λίγο πριν τη σύγκρουση. Το γεγονός ότι δεν φαίνεται να υπάρχει κάποιο εύφλεκτο φορτίο στα πρώτα βαγόνια αξιολογείται ως επιβεβαίωση του δηλωθέντος φορτίο από την Hellenic Train, και στο πλαίσιο αυτό ακολουθεί το επιχείρημα πως “ως εκ τούτου δεν υπήρχε δόλιος λόγος αλλοίωσης του χώρου του δυστυχήματος”.

Όμως, τα πορίσματα συγκλίνουν ότι η φωτιά δεν προήλθε από τα έλαια σιλικόνης. Σε αυτό συμφωνούν σχεδόν όλοι οι ειδικοί και καταρρίπτεται η βιαστική και ίσως σκόπιμη πρώτη αυτοψία της Πυροσβεστικής. Εάν, όμως, η φωτιά δεν προήλθε από τα έλαια σιλικόνης των μηχανών και, ταυτόχρονα, δεν υπήρχε (όπως ισχυρίζεται η Hellenic Train και όσοι επικαλούνται τα βίντεο με το εμπορικό τρένο) κάποιο εύφλεκτο φορτίο στο τελευταίο, τι ήταν αυτό που προκάλεσε ανάφλεξη, πυρόσφαιρα και τελικά φωτιά;

Το νέο στοιχείο στο οποίο βασίζεται το “πόρισμα” της εταιρείας είναι κάποιο ηλεκτροφόρο καλώδιο που βρέθηκε στον τόπο της τραγωδίας και τελικά η φωτιά αποδίδεται στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Οι πραγματογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων καταρρίπτουν με τεχνικές εκθέσεις αυτή την εκδοχή που “βολεύει” την εταιρεία.

Εν τω μεταξύ, ακόμα περισσότερα ερωτηματικά φαίνεται ότι θα προκύψουν από την έρευνα στα εγκληματολογικά εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ σχετικά με τα τρία βίντεο, κι αυτό επειδή οι ειδικοί της αστυνομίας λέγεται ότι δεν απορρίπτουν μεν την πιθανότητα να είναι γνήσια, δεν αποφαίνονται, δε, ότι είναι 100% έτσι.

Τι ξέρουμε και τι περιμένουμε να μάθουμε από τα πορίσματα

  • Το πόρισμα του Πανεπιστημίου της Γάνδης φαίνεται ότι αποκλείει το σενάριο η φωτιά να προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης στις μηχανές του εμπορικού τρένου, χωρίς, ωστόσο, να εξηγεί τα αίτια της φωτιάς.
  • Προς την ίδια κατεύθυνση θα κινείται και το πόρισμα του Πολυτεχνείου, το οποίο αναμένεται μέχρι το τέλος της βδομάδας
  • Ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, σκοπεύει να απευθυνθεί και στο Πανεπιστήμιο της Λωζάνης, το πλέον αρμόδιο κέντρο για το ζήτημα της πυρόσφαιρας, όπερ σημαίνει παράταση της έρευνας για ένα 6μηνο.
  • Χωρίς βεβαιότητες ολοκληρώνεται και η έρευνα της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της Αστυνομίας, για την γνησιότητα των γνωστών βίντεο. Φαίνεται ότι δεν θα πιστοποιεί σε ποσοστό 100%, την γνησιότητά τους, εξ αιτίας των επανειλημμένων εγγραφών και διαγραφών των αρχείων.
  • Αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους εντόπισαν ξυλόλιο και αρωματικούς υδρογονάνθρακες στην επένδυση της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Ένα χρόνο μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, το Γενικό Χημείο του Κράτους μεταβαίνει στη Λάρισα και συλλέγει δείγματα από την εσωτερική επένδυση του βαγονιού της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62. Τέσσερα εμπιστευτικά έγγραφα του Χημείου του Κράτους, σύμφωνα με το NEWS 24/7, περιγράφουν ότι στα αποτελέσματα ανευρέθηκε ξυλόλιο και αρωματικοί υδρογονάνθρακες. Η έρευνα του Γενικού Χημείου και οι γνωματεύσεις ειδικών αποδεικνύουν ότι εύφλεκτες ουσίες, που δε θα μπορούσαν να βρίσκονται φυσιολογικά εκεί, έλουσαν το βαγόνι της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Η φωτιά που ακολούθησε έκαψε δεκάδες επιβάτες που αναζητούσαν οξυγόνο.
  • Σε «ατυχή σύμπτωση» αποδίδει την πυρκαγιά και την έκρηξη, που σημειώθηκε στην επιβατική αμαξοστοιχία και οδήγησε στον θάνατο 57 ατόμων, στα Τέμπη το πόρισμα που παρέδωσε στις Αρχές η Hellenic Train όπως αποκάλυψε το ethnos.gr. Η εταιρία αποδίδει την έκρηξη και τη φωτιά μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων, στα ηλεκτρικά τόξα και το βραχυκύκλωμα στον εναέριο ηλεκτροφόρο αγωγό που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, αλλά και σε πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών που είχαν ως αποτέλεσμα την ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε. Το συγκεκριμένο πόρισμα της έρευνας που διεξήγαγε η εταιρεία καταλήγει σε ένα “βολικό” για την ίδια συμπερασμα: δεν υπήρχε εύφλεκτο φορτίο στην επιβατική αμαξοστοιχία (κάτι που προκύπτει και από το δηλωθέν φορτίο που αναφέρεται σε ανακοίνωσή της), καθώς και από τα βίντεο που ήρθαν στη δημοσιότητα, τα οποία η ίδια θεωρεί γνήσια.

Ως προς όσα επισημαίνει η Hellenic Train, αξίζει να σημειωθεί πως εδώ και δέκα ημέρες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Π. Τερεζάκης δήλωσε (Realfm) ότι, αφ’ ης στιγμής τα βίντεο δεν δείχνουν κάποιο ύποπτο φορτίο είναι δεδομένο (εξέφρασε βεβαιότητα…) ότι η φωτιά προήλθε από τον μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Η συγκεκριμένη αναφορά προκάλεσε ερωτηματικά , καθώς δεν είχε -ή όχι;- γνώση του “πορίσματος” της εταιρείας, ενώ αμφισβητείται έντονα από πραγματογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων που επισημαίνουν πως ο μετασχηματιστής δεν υπέστη σημαντικές αλλοιώσεις από τη σύγκρουση.

Σχετικά Άρθρα