Ρεπορτάζ libre: Η “παράλληλη στήριξη” κρίνεται νομικά-Εξώδικα και αγωγές από γονείς για τη χαμένη χρονιά

Βρισκόμαστε πια στα τέλη του Φεβρουαρίου και απέχουμε μόλις τέσσερις μήνες πριν από τη λήξη και αυτής της σχολικής χρονιάς. Στην ερώτηση ποια από τα ζητήματα που έθιξαν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές στην αρχή της χρονιάς επιλύθηκαν, η απάντηση είναι “σχεδόν κανένα”. Και όχι μόνο αυτό. Οι γονείς εξακολουθούν να διαμαρτύρονται με όλες τους τις δυνάμεις προς το Υπουργείο Παιδείας και να χρησιμοποιούν μάλιστα ακόμη και τη νομική οδό.
Σε μία τέτοια κίνηση προχώρησαν μόλις την περασμένη Τρίτη 76, συνολικά, γονείς μαθητών και μαθητριών του 73ου Δημοτικού Σχολείου της Αθήνας που απέστειλαν εξώδικο προς το Υπουργείο Παιδείας. Μ’ αυτήν την επιλογή τους, η οποία έρχεται μετά από μήνες άκαρπων, έγγραφων διαμαρτυριών, οι γονείς επιθυμούν να πιέσουν το Υπουργείο ώστε από του χρόνου τουλάχιστον να καλυφθούν όλα τα κενά εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής γιατί εφέτος πολύ απλά δεν καλύφθηκαν.
- Το θέμα έχει αναδείξει σε διαδοχικά ρεπορτάζ του το Libre από τον Οκτώβριο και μετά αφού έτσι και αλλιώς ταλανίζει την εκπαιδευτική κοινότητα τα τελευταία χρόνια. Το Υπουργείο, κατά κοινή παραδοχή, δεν καλύπτει το σύνολο των κενών στην ειδική αγωγή. Ειδικά κατά την εφετινή χρονιά, αυτή η επιλογή έγινε επίσημη πολιτική με σχετική εγκύκλιο την οποία μάλιστα χαρακτήρισε μη σύννομη η Συνήγορος του Παιδιού στη σχετική έκθεσή της που ήταν κόλαφος για το ΥΠΑΙΘ.
Ομως, παρά τις συστάσεις της Συνηγόρου και παρά τις εν Ελλάδι διαμαρτυρίες η τακτική δεν άλλαξε. Παιδιά, στο ίδιο τμήμα, που έχουν λάβει από τα κατά τόπους ΚΕΔΑΣΥ γνωματεύσεις που τους δίνουν το δικαίωμα να έχουν πλήρη παράλληλη στήριξη σε όλα τα μαθήματα, την μοιράζονται με άλλους συμμαθητές και συμμαθητριές τους που έχουν ανάλογα προβλήματα.
Οσα λένε στην εξώδικη διαμαρτυρία τους οι 76 γονείς είναι αρκούντως χαρακτηριστικά της κατάστασης.
Στο δελτίο τύπου που συνοδεύει τη διαμαρτυρία αναφέρεται, μεταξύ άλλων, και το εξής: “Υπενθυμίζεται ότι ακόμη και τώρα (μετά τη Δ’ φάση προσλήψεων και τοποθετήσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών), που έχουμε διανύσει ήδη περισσότερο από το μισό του εκπαιδευτικού κύκλου, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά κενά εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης τόσο στο σχολείο μας, όσο και σε πολλά άλλα σχολεία σε όλη τη χώρα, με αποκλειστική υπαιτιότητα του υπουργείου και των νεοφιλελεύθερων πολιτικών που εφαρμόζει”.
Στο κύριο σώμα του εξωδίκου συναντάμε και το ακόλουθο πολύ χαρακτηριστικό χωρίο: “Είναι πάγια γνωστό ότι στα πλαίσια της ερμηνείας του νόμου, ναι μεν δύναται να εκδοθούν εγκύκλιοι, υπουργικές αποφάσεις και διευκρινιστικές οδηγίες ωστόσο σε καμία περίπτωση τούτες δεν μπορούν υποκαταστήσουν ή να τροποποιήσουν το γράμμα του νόμου και την βούληση του νομοθέτη και στην προκείμενη περίπτωση του ν.3699/2008 και του άρθρου 6 αυτού, που δεν είναι άλλη από την παροχή παράλληλης στήριξης σε κάθε μαθήτρια για την οποία έχει ληφθεί Αξιολογική Έκθεση από το ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ που εισηγείται την χορήγηση εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης”.
- Ολα τα παραπάνω συνιστούν εύλογες παρατηρήσεις τις οποίες δεν λαμβάνει υπόψιν του το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο πάντως έχει απαντήσει στην έκθεση της Συνηγόρου, απάντηση που θα δημοσιευτεί σύντομα.
Από την πλευρά τους οι γονείς, στο τέλος της εξώδικης διαμαρτυρίας τους, προειδοποιούν ότι οι νομικές τους ενέργειες δεν θα σταματήσουν εδώ: “Τέλος, σας δηλώνουμε” τονίζουν “ότι σε περίπτωση μη συμμόρφωσης και ανταπόκρισής σας προς τα ανωτέρω εντός εύλογου χρονικού διαστήματος θα προβούμε σε όλες τις απαραίτητες νομικές ενέργειες”,
Το είδος των νομικών ενεργειών δεν περιγράφεται, ωστόσο, όπως και να έχει, το να αποκομισει το Υπουργείο μετά τα εξώδικα και μερικές αγωγές δεν περιποιεί τιμή για την κυβέρνηση και για τον τρόπο που πολιτεύεται. Είναι δε απολύτως σίγουρο, σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στα χέρια του το Libre, ότι παρόμοιες σκέψεις κάνουν οι γονείς σε άλλα δύο, τουλάχιστον, σχολεία της Αττικής, κυρίως για τις συνεχείς συγχωνεύσεις τμημάτων που έλαβαν χώρα στις αρχές της σχολικής χρονιάς.
- Είναι άρα σαφές ότι εφόσον το Υπουργείο εμμείνει στην ίδια τακτική (μη κάλυψη κενών εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή, συγχωνεύσεις τμημάτων και κλείσιμο σχολείων στην περιφέρεια) θα αντιμετωπίσει γονείς που θα είναι διατεθειμένοι να φτάσουν μέχρι το τέλος τον δικαστικό αγώνα τους για να δικαιωθούν.
Αυτό δεν θα είναι εύκολα αντιμετωπίσιμο από την κυβέρνηση ούτε σε νομικό ούτε σε καθαρά πολιτικό επίπεδο υπό το δεδομένο ότι η λαϊκή δυσαρέσκεια για τις κυβερνητικές πολιτικές αυξάνεται μέρα με τη μέρα όπως άλλωστε καταδεικνύουν και οι δημοσκοπήσεις. Στο κάτω-κάτω και μιλώντας νομικά, οι εν λόγω γονείς έχουν έννομο συμφέρον.
- Προσώρας πάντως το Υπουργείο Παιδείας δεν φαίνεται να διαφοροποιεί την τακτική του. Ο Υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης έχει ερωτηθεί για το ζήτημα των εκπαιδευτικών κενών και έχει απαντήσει στο πνεύμα ότι η κάλυψή τους γίνεται στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αντοχών του κράτους.
Η αλήθεια είναι ότι οι προσλήψεις εφέτος ήταν περισσότερες από άλλες χρονιές, εξέλιξη όμως που δεν κάλυψε εν τέλει τα κενά αφού οι διαγνώσεις είναι επίσης πολύ περισσότερες, στοιχείο που δεν λαμβάνεται υπόψιν. Προφανώς, και επειδή η πίεση θα συνεχιστεί, το Υπουργείο θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ περισσότερο.