ΗΣΑΠ: Κενά ασφάλειας με τέσσερα πανομοιότυπα περιστατικά- Προειδοποιήσεις των εργαζόμενων και εισαγγελική παραγγελία

ΗΣΑΠ: Κενά ασφάλειας με τέσσερα πανομοιότυπα περιστατικά- Προειδοποιήσεις των εργαζόμενων και εισαγγελική παραγγελία

Υπό άλλες συνθήκες η είδηση που δημοσιεύτηκε χθες σε σειρά ιστοτόπων και σύμφωνα με την οποία βαγόνι του ηλεκτρικού (Γραμμη 1 του Μετρό) αποσύρθηκε όταν γέμισε καπνούς θα περνούσε μάλλον απαρατήρητη. Ενα συμβάν, τέτοιου είδους, μπορεί να λάβει χώρα ακόμα και στις πιο σύγχρονες συγκοινωνίες του κόσμου για μία σειρά από αιτίες που ξεφεύγουν από το αντικείμενο αυτού του ρεπορτάζ.

  • Τι γίνεται όμως όταν το νέο περιστατικό είναι το τέταρτο που καταγράφεται τον τελευταίο μήνα στην ίδια γραμμή και όταν γνωρίζουμε ότι τουλάχιστον για ένα από αυτά έχει διαταχθεί ήδη εισαγγελική έρευνα;

Ας δούμε, αρχικά, όλα τα τελευταία περιστατικά που όπως θα διαπιστώσετε είναι πανομοιότυπα.

  • Στις 30 Δεκεμβρίου 2024, συρμός της Γραμμής 1 του μετρό της Αθήνας έβγαζε καπνούς στον σταθμό του Μοσχάτου. Ο συρμός αποσύρθηκε χωρίς να δοθούν περαιτέρω εξηγήσεις στο κοινό.
  • Ανήμερα την Πρωτοχρονιά του 2025 πόρτες του συρμού σε πρωινό δρομολόγιο άνοιξαν εν κινήσει και χωρίς προηγούμενο χειρισμό από την πλευρά του μηχανοδηγού. Είναι περιττό να τονιστεί το πόσο επικίνδυνο είναι αυτό για την ασφάλεια των επιβατών.
  • Στις 3 Ιανουαρίου του 2025 διαπιστώθηκε το φαινόμενο να μην κλείνουν οι θύρες με ασφάλεια μετά τις στάσεις. Όταν ο συρμός έφτασε στον σταθμό Άνω Πατήσια, ανακοινώθηκε στους επιβάτες ότι πρέπει να αποβιβαστούν λόγω προβλήματος και να αναμένουν τον επόμενο συρμό.
  • Χθες, 31 Ιανουαρίου του 2025, όπως γράφτηκε και παραπάνω, συρμός αποσύρθηκε διότι γέμισε καπνού μετά από φερνάρισμα.

Σοβαρότερο εκ των προηγουμένων περιστατικών κρίνεται ασφαλώς αυτό που συνέβη ανήμερα την Πρωτοχρονιά. Εκείνο το συμβάν είχε προκαλέσει και την οργισμένη ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ οι οποίοι έκαναν λόγο για συνεχή προβλήματα και έλλειμμα ασφαλείας.

Αναλυτικά σε εκείνη την ανακοίνωση (ημερομηνία έκδοσης 2 Ιανουαρίου του 2025) οι εργαζόμενοι είχαν επισημάνει τα εξής: “Χθες 01/01 κατά τις πρώτες πρωινές ώρες άλλος συρμός άνοιξε εν κινήσει δίχως χειρισμό όλες τις πόρτες στη μια πλευρά μεταξύ των σταθμών Άνω Πατησίων και Περισσού. Το άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό ενήργησε άμεσα όταν αντιλήφθηκε το πρόβλημα προλαβαίνοντας τα χειρότερα και στα δύο συμβάντα. Κάθε μέρα που ξημερώνει στη Γραμμή 1 οι εργαζόμενοι κάνουν το σταυρό τους να μη τους συμβεί κάτι κακό κατά τη διάρκεια της βάρδιας τους.

Η Διοίκηση της εταιρίας και η πολιτική ηγεσία οφείλουν άμεσα να βρουν λύση στα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζομε με το απαρχαιωμένο τροχαίο υλικό, την έλλειψη προσωπικού και ανταλλακτικών γιατί προηγείται η ασφάλεια. Οι εργαζόμενοι με αυτοθυσία προσπαθούν καθημερινά να παρέχουν ασφαλή συγκοινωνία παρά τα τεράστια προβλήματα υποστελέχωσης σε όλες τις ειδικότητες λειτουργίας και συντήρησης, τη λειψή διαθεσιμότητα συρμών και τις εγκαταστάσεις που χρήζουν άμεσης ανακαίνισης”.

Σε ανακοίνωση για εκείνο το περιστατικό είχε προχωρήσει και η Διοίκηση της ΣΤΑΣΥ η οποία ενημέρωνε ότι “σε εξέλιξη είναι εξονυχιστικός έλεγχος από το τεχνικό προσωπικό” και ότι ο εν λόγω συρμός “έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα ανακαίνισης 14 συρμών της Γραμμής 1, που υλοποιείται αυτήν την περίοδο”. Έκτοτε όμως δεν ανακοινώθηκε κάτι άλλο, δεν μάθαμε δηλαδή που οφειλόταν η σοβαρή βλάβη που θα μπορούσε να είχε προκαλέσει τραυματισμό ή και θάνατο.

Τέλος, πάντα για το περιστατικό του ανοίγματος των θυρών εν κινήσει, είχε αντιδράσει και η Δικαιοσύνη. Συγκεκριμένα ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αριστείδης Κορέας έδωσε εντολή να διενεργηθεί προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διαπιστωθεί η βασιμότητα της καταγγελίας και να εντοπιστεί αν υπήρξε κίνδυνος για όσους επέβαιναν στον συρμό. Η έρευνα θα εστίαζε στο αν τελέστηκε το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών. Και σ’ αυτό το “μέτωπο” όμως δεν καταγράφηκε κάποια εξέλιξη αν και από τότε έχει περάσει σχεδόν ένας μήνας.

Ολα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι υπάρχουν προβλήματα δυσλειτουργίας που συνεχώς επαναλαμβάνονται. “Τα περιστατικά είναι σοβαρά, όχι ρουτίνας. Απλά, επειδή συμβαίνουν ξανά και ξανά, ιδιαίτερα τον τελευταίο μήνα, έχουν καταντήσει ρουτίνας. Ο κόσμος πρέπει να γνωρίζει ότι πολλοί από τους συρμούς που εκτελούν τα δρομολογία της Γραμμής 1 είναι 40 ετών και έχουν “γράψει” εκατομμύρια χιλιόμετρα. Και όταν λέω εκατομμύρια κυριολεκτώ” είπε στο Libre σιδηροδρομική πηγή με μεγάλη πείρα.

Η ασφάλεια προφανώς και αποτελεί προτεραιότητα για κάθε είδους συγκοινωνία. Στην Ελλάδα, ειδικά με όσα έχουν συμβεί τα τελευταία δύο χρόνια, υπάρχει ακόμη περισσότερη ευαισθησία για τις συγκοινωνίες σταθερής τροχιάς, όχι άδικα. Τα μεγάλα λάθη του παρελθόντους καλό θα είναι να μην επαναλαμβάνονται.

Σχετικά Άρθρα