Δήμας στο libre: Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ήταν προβληματικό στο κομμάτι της πυρόσφαιρας

Δήμας στο libre: Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ήταν προβληματικό στο κομμάτι της πυρόσφαιρας

«Έχουμε θέσει ως στόχο την ανάταξη του ελληνικού σιδηρόδρομου με ορίζοντα το 2027», δηλώνει στο libre ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας. Αναφέρεται στο πόρισμα του του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, λέγοντας ότι «εμπεριέχει αρκετά θετικά και χρήσιμα στοιχεία», αλλά «στο κομμάτι της πυρόσφαιρας δεν εισέφερε επαρκείς και τεκμηριωμένες επιστημονικά απαντήσεις».

Τονίζει, επίσης, ότι «απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσει πλήρως η σιδηροδρομική κυκλοφορία στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι να αποκατασταθούν οι ζημιές που προκλήθηκαν στο δίκτυο από τη θεομηνία ‘‘Daniel’’, στα σημεία από Δομοκό μέχρι τη Λάρισα».

Συνέντευξη

Κύριε υπουργέ, πώς σχολιάζετε τις εξελίξεις γύρω από το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ; 

Το πόρισμα εμπεριέχει αρκετά θετικά και χρήσιμα στοιχεία, συμπεράσματα και ευρήματα τα οποία σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αναδιάταξη και αναδιοργάνωση της ευρύτερης λειτουργίας του σιδηρόδρομου.

Από εκεί και πέρα όμως στο κομμάτι της πυρόσφαιρας δεν εισέφερε επαρκείς και τεκμηριωμένες επιστημονικά απαντήσεις που να μας καλύπτουν πλήρως και να ρίχνουν φως στην υπόθεση που είναι και το ζητούμενο.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσει πλήρως η σιδηροδρομική κυκλοφορία στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι να αποκατασταθούν οι ζημιές που προκλήθηκαν στο δίκτυο από τη θεομηνία «Daniel», στα σημεία από Δομοκό μέχρι τη Λάρισα

Το προβληματικό αυτό σημείο αυτό του πορίσματος σχετικά με την πυρόσφαιρα δεν το ισχυριζόμαστε εμείς, αλλά τα πανεπιστήμια της Πίζας και της Γάνδης.

Σε κάθε περίπτωση τα θετικά συμπεράσματα του πορίσματος για την βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρόμου τα έχουμε λάβει σοβαρά υπόψη και εμπεριέχονται στο νέο σχέδιο νόμου που θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα.

Κύριε Δήμα, σε μια από τις πρώτες σας δηλώσεις, όταν αναλάβατε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπατε ότι έχετε ως στόχο να αλλάξετε «ριζικά τον τρόπο με τον οποίον λειτουργεί ο σιδηρόδρομος». Σκεφτήκατε, μήπως πρέπει, τουλάχιστον να ανασταλούν για ένα διάστημα οι μετακινήσεις των επιβατικών αμαξοστοιχιών;

Έχουμε θέσει ως στόχο την ανάταξη του ελληνικού σιδηρόδρομου με ορίζοντα το 2027, μια προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη και οφείλουμε να εργαστούμε εντατικά για να την ολοκληρώσουμε.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να λειτουργήσει πλήρως η σιδηροδρομική κυκλοφορία στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη είναι να αποκατασταθούν οι ζημιές που προκλήθηκαν στο δίκτυο από τη θεομηνία «Daniel», στα σημεία από Δομοκό μέχρι τη Λάρισα.

Υπενθυμίζεται ότι στο συγκεκριμένο τμήμα καταστράφηκε η μια γραμμή, αλλά και οι εγκαταστάσεις των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που είχαν μόλις τοποθετηθεί.

Ειδικότερα όμως εξετάζουμε διάφορα δεδομένα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχετικά με τη λειτουργία των σιδηροδρόμων, τα οποία θα παρουσιάσει το αμέσως επόμενο διάστημα στο Υπουργικό Συμβούλιο ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός.

Οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης γίνονται ολοένα και πιο έντονες, με παραδείγματα τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias». Πότε αναμένονται να ξεκινήσουν τα έργα αποκατάστασης στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, και από ποιους πόρους θα χρηματοδοτηθούν οι εν λόγω αποκαταστάσεις;

Τις προηγούμενες ημέρες ενημερώσαμε τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σχετικά με τις συμβάσεις των έργων αποκατάστασης στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, τα οποία υπέστησαν εκτεταμένες ζημιές λόγω των θεομηνιών «Daniel» και «Elias».

Πρόκειται για εκτεταμένες παρεμβάσεις συνολικού κόστους 1,35 δισ. ευρώ, για τις οποίες η Κυβέρνηση κατάφερε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ τα υπόλοιπα 735 εκατ. ευρώ θα αντληθούν από εθνικούς πόρους.

Είναι έργα μείζονος σημασίας καθώς, με την περάτωσή τους, θα εξομαλυνθεί η οδική και σιδηροδρομική κυκλοφορία σε όλα τα τμήματα του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου, τα οποία, σήμερα, είναι κατεστραμμένα, κάνοντας ένα σημαντικό βήμα για τη μετακίνηση των πολιτών με όρους αυξημένης ασφάλειας, αλλά και την απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών.

Κύριο μέλημά μας, στον τομέα των υποδομών αποτελεί η πρόοδος και η ολοκλήρωση των έργων εθνικής εμβέλειας εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί

Ταυτόχρονα, όμως θα δημιουργηθούν καλύτερες υποδομές από αυτές που υπήρχαν πριν από τις φυσικές καταστροφές, με υψηλότερη ανθεκτικότητα και συνοδά έργα, έτσι ώστε να ενισχυθεί η θωράκιση της πατρίδας μας απέναντι στο ενδεχόμενο έκτακτων φαινομένων στο μέλλον.

Τα σιδηροδρομικά έργα προβλέπεται να ξεκινήσουν μετά την υπογραφή των Συμβάσεων, όπως σας ανέφερα, προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως η σιδηροδρομική σύνδεση. Όσον αφορά τα οδικά έργα, κατεγράφησαν ζημιές, φθορές και λοιπές αστοχίες σε 1.007 σημεία του οδικού δικτύου, μεταξύ των οποίων και γέφυρες. Οι εργασίες αποκατάστασης στο σύνολο αυτών των σημείων θα διαρκέσουν 48 μήνες, καθώς σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν σημαντικές τεχνικές δυσκολίες. Ωστόσο, τα περισσότερα από τα έργα θα ολοκληρωθούν νωρίτερα.

Ποιες είναι οι βασικές σας προτεραιότητες στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ποιες κινήσεις σκοπεύετε να κάνετε άμεσα και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα των μεγάλων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη;

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μου έκανε την τιμή να με εμπιστευθεί σε μια πολύ κρίσιμη συγκυρία για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και σε αυτή την ευθύνη θα επιδιώξουμε να ανταποκριθούμε με στοχοπροσήλωση, αποτελεσματικότητα και σεμνότητα. Αυτό που κάνουμε πλέον, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και υπηρεσίες είναι εκτεταμένο «project management».

Κύριο μέλημά μας, στον τομέα των υποδομών αποτελεί η πρόοδος και η ολοκλήρωση των έργων εθνικής εμβέλειας εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί, έργα τα οποία θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια στις μετακινήσεις των πολιτών.

Ειδικότερα:

·       Στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος η πρόοδος προσεγγίζει το 75% και θα παραδοθεί, τμηματικά, στην κυκλοφορία έως το τέλος του έτους. 

·       Στον Ε65, έχει παραδοθεί το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα και τώρα απομένει η σύνδεση με την Εγνατία, η οποία αναμένεται να περατωθεί την άνοιξη του 2026.

·       Στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης λειτουργούν εργοτάξια στα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και προχωρά η συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο.

·       Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 40%.

·       Στο flyover στη Θεσσαλονίκη η πρόοδος κατασκευής ξεπέρασε το 20%.

·       Στο Μετρό Θεσσαλονίκης επίκειται η επέκταση προς την Καλαμαριά, αρχές του 2026.

·       Στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας συνεχίζεται η διάνοιξη των σηράγγων.

·       Εκτός από αυτές τις στρατηγικές παρεμβάσεις, σε όλη την επικράτεια κατασκευάζονται αρδευτικά και αντιπλημμυρικά έργα ζωτικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες, που υποστηρίζουν την οικονομική δραστηριότητα και ενισχύουν την αντιπλημμυρική θωράκιση.

·       Εξίσου μεγάλη αξία για τους πολίτες έχουν και τα δεκάδες δημόσια κτίρια, σχολεία, νοσοκομεία και δικαστικά μέγαρα, τα οποία κατασκευάζονται, σήμερα, σε όλη την Ελλάδα, από τις Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. Πρόκειται για έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 416 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων, σχεδόν τα 300 εκατ. αφορούν υποδομές στην παιδεία.  

Η κυβερνητική πολιτική θα κριθεί συνολικά από τους πολίτες στις εθνικές εκλογές του 2027. Στόχος μας παραμένει – μεταξύ άλλων – η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σε όλους τους τομείς

Στον τομέα των μεταφορών προφανώς στη κορυφή της ατζέντας είναι η ασφάλεια των μετακινήσεων σε όλα τα μέσα. Η ταχύτερη δυνατή πλήρης αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης ειδικότερα από τις πλημμύρες του Ντάνιελ, το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των σιδηροδρόμων ώστε να επικρατούν τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια σύγχρονης διοίκησης, η ψήφιση του νέου κώδικα οδικής κυκλοφορίας και το νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της πολιτικής αεροπορίας είναι μεταξύ των άμεσων προτεραιοτήτων μας.

Πως πιστεύετε ότι θα κρίνουν οι πολίτες την πορεία του κυβερνητικού έργου;

Η κυβερνητική πολιτική θα κριθεί συνολικά από τους πολίτες στις εθνικές εκλογές του 2027. Στόχος μας παραμένει – μεταξύ άλλων – η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών σε όλους τους τομείς, η σταθερότητα και ανάπτυξη της οικονομίας και η έγκαιρη υλοποίηση στρατηγικών υποδομών σε όλη τη χώρα.

Από το 2019 έχουν δημιουργηθεί περισσότερες από 500 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, με την ανεργία να υποχωρεί από το 17,9% το 2019, στο 8,6% τον Φεβρουάριο του 2025. Αυξήσαμε τους μισθούς. Το 2019 ο κατώτατος μισθός ήταν στα 650 ευρώ και τώρα είναι στα 880 ευρώ.  Στόχος μας είναι μέχρι το 2027 να έχει φτάσει στα 950 ευρώ.

Επίσης, ο μέσος μισθός έχει αυξηθεί και μέχρι το τέλος της θητείας μας θα έχει φτάσει στα 1.500 ευρώ. Προχωρήσαμε σε 72 μειώσεις ή καταργήσεις φόρων για πολίτες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις από το 2019. Έχουμε πετύχει την ταχύτερη αποκλιμάκωση δημοσίου χρέους που έχει καταγραφεί ποτέ στην ιστορία της Ευρωζώνης. 

Αυτή η επίδοση έχει εξαιρετική σημασία γιατί θέλουμε να αφήσουμε στις επόμενες γενιές μία καλύτερη χώρα και όχι τα χρέη που κληρονομήσαμε.

Σε καμία περίπτωση δεν ισχυριζόμαστε ότι όλα είναι τέλεια ή ότι δεν υπάρχουν λάθη και παραλείψεις. Όμως, τα στοιχεία δείχνουν πως η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου σε όλους τους τομείς και ειδικότερα στην οικονομία.

Σχετικά Άρθρα