Τέμπη: “Υψηλό βαθμό αβεβαιότητας” καταλογίζει το Πανεπιστήμιο Γάνδης στη μέθοδο Λακαφώση

Τέμπη: “Υψηλό βαθμό αβεβαιότητας” καταλογίζει το Πανεπιστήμιο Γάνδης στη μέθοδο Λακαφώση

«Υψηλό βαθμό αβεβαιότητας» καταλογίζει το Πανεπιστήμιο Γάνδης στη μέθοδο Λακαφώση σε έγγραφη ενημέρωσή του προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ σχετικά με τον τύπο και την απαιτούμενη ποσότητα καυσίμων που ενδεχομένως μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και προκάλεσαν την πυρόσφαιρα μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη.

Όπως αναφέρει η «Καθημερινή», η ενημέρωση στάλθηκε στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ στις 28 Ιανουαρίου, λίγο πριν δημοσιοποιηθεί το πόρισμα για την πυρόσφαιρα στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.

Συγκεκριμένα, η ομάδα του Πανεπιστημίου Γάνδης, με επικεφαλής τους δόκτορες Γεώργιο Μαραγκό και Μπαρτ Μερσί, εξέτασε όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες, τις οποίες συγκέντρωσε ο Κώστας Λακαφώσης.

Το πρώτο συμπέρασμα της ανάλυσης είναι ότι υπάρχει «ένα εναρκτήριο γεγονός, πριν από τη δημιουργία της πύρινης σφαίρας, το οποίο είναι ορατό ως μία λάμψη στα βίντεο. Αυτό το εναρκτήριο γεγονός δεν είναι γνωστό με επαρκή λεπτομέρεια για να μπορέσει η ομάδα Ugent να επιβεβαιώσει ότι η χρήση του FDS είναι κατάλληλη για τη μοντελοποίησή του».

Στη συνέχεια, αναφέρεται ότι «παρά το εύρημα 1, η παρατηρούμενη πύρινη σφαίρα, η φλόγα της πυρκαγιάς και οι πυρκαγιές δεξαμενών είναι φυσικές διεργασίες για τις οποίες η μοντελοποίηση με CFD και FDS θεωρείται κατάλληλη.

Οι παρατηρούμενες πύρινες σφαίρες, οι φλόγες και οι πυρκαγιές δεξαμενών περιλαμβάνουν, επίσης, ταχύτητες που βρίσκονται εντός των ορίων επικύρωσης του FDS.

Εάν η πύρινη σφαίρα ήταν αποτέλεσμα της καύσης ενός ψεκασμού σταγονιδίων υγρού καυσίμου, το FDS περιέχει καταρχήν όλα τα απαραίτητα υπομοντέλα για την προσομοίωση τέτοιων σεναρίων».

Τέλος, τονίζεται πως «δεδομένων των πολλών αγνώστων στοιχείων που εμπλέκονται στο σενάριο (π.χ. έλλειψη σαφούς βίντεο, έλλειψη ακριβών πληροφοριών σχετικά με το φορτίου του εμπορικού τρένου και έλλειψη πληροφοριών για τις ακριβείς ατμοσφαιρικές συνθήκες, ιδιαίτερα ο άνεμος, για να αναφερθούν μερικά), η χρήση του FDS για την αντίστροφη μηχανική του δυστυχήματος στα Τέμπη, προκειμένου να προσπαθήσει κανείς να καθορίσει τον τύπο και την ελάχιστη απαιτούμενη ποσότητα καυσίμου που εμπλέκεται στο περιστατικό που οδήγησε στην παρατηρούμενη πύρινη σφαίρα, θα συνεπάγεται αναπόφευκτα έναν υψηλό βαθμό αβεβαιότητας.

Είναι πράγματι πολύ πιθανό πολλές διαφορετικές επιλογές για τα δεδομένα εισόδου στις προσομοιώσεις CFD να μπορούν να οδηγήσουν σε μία πύρινη σφαίρα που μοιάζει με τα βίντεο με ένα εύλογο επίπεδο ακρίβειας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δόκτωρ Μπαρτ Μερσί διέψευσε ότι υπήρξε, είτε έγκριση, είτε αποδοχή, του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ από την πλευρά του Πανεπιστημίου Γάνδης.

Ο ερευνητής καθηγητής υπογράμμισε ότι «ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης επικοινώνησε με εμάς στις 17 Δεκεμβρίου 2024, δηλώνοντας ότι με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ διερευνούσαν το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μας ζητηθεί να εκφράσουμε την επιστημονική γνώμη σχετικά με την εγκυρότητα του CFD για τη χρήση και την ανάλυση, αλλά και να επανεξετάσουμε την ανάλυση του CFD όπως είχε εκτελεστεί εκείνη τη στιγμή».

Σχετικά Άρθρα