Χριστόφορος Κατσιδιώτης: Ποιος είναι ο καταξιωμένος καλλιτέχνης τα έργα του οποίου βανδάλισε ο βουλευτής

 Χριστόφορος Κατσιδιώτης: Ποιος είναι ο καταξιωμένος καλλιτέχνης τα έργα του οποίου βανδάλισε ο βουλευτής

Ο βουλευτής της «Νίκης», Νικόλαος Παπαδόπουλος, προέβη σε βανδαλισμούς στην Εθνική Πινακοθήκη, η οποία φιλοξενούσε την έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος». Σύμφωνα με μαρτυρίες, ο βουλευτής πέταξε στο δάπεδο έργα τέχνης που εκτίθεντο στην Πινακοθήκη, τα οποία θεώρησε «βλάσφημα» για την Ορθοδοξία. Οι πράξεις του προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις και καταδίκες από διάφορους φορείς και πολιτικά κόμματα.

Τα έργα ανήκουν στον καταξιωμένο Έλληνα χαράκτη, Χριστόφορο Κατσαδιώτη, ο οποίος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 24 Νοεμβρίου 1971. Πριν αφοσιωθεί στην τέχνη του, διέγραψε μια λαμπρή πορεία 15 ετών στον χώρο της δημοσιογραφίας, εργαζόμενος σε ραδιόφωνο, τηλεόραση και έντυπα.

Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης σπούδασε στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2009-2014), και έκτοτε έχει παρουσιάσει τα έργα του σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με σημαντικές παρουσίες σε Γαλλία και Πολωνία.

Η δουλειά του έχει αναγνωριστεί και χρησιμοποιηθεί από σημαντικούς εκδοτικούς οίκους, όπως οι Gutenberg, Διάττων, Μανδραγόρας, Πολύτροπον, Κέδρος, Μελάνι και Μπαρτζουλιάνος, ενώ ο ίδιος έχει τιμηθεί με σημαντικά βραβεία:

  • 2011: Βραβείο Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, πρόγραμμα LLP-Erasmus
  • 2012: Βραβείο 1ης Μπιενάλε Ελλήνων Σπουδαστών Χαρακτών Ex-Libris, Κρήτη
  • 2017: Βραβείο 12ο Διεθνές Φεστιβάλ Animation – “12th Athens Animfest” (“Carousel”[4]-Animation χαρακτικής)

Από το 2013, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης έχει εγκατασταθεί στο Παρίσι, ενώ παράλληλα συνεχίζει να αρθρογραφεί για τον ελληνικό τύπο, καλύπτοντας τα εικαστικά δρώμενα της πόλης του φωτός.

Το 2015, η καλλιτεχνική του αξία αναγνωρίστηκε από τον κόσμο του θεάτρου, καθώς τα θέατρα Eurydice, Zéro και Théâtre du Cristal επέλεξαν χαρακτικά του για την προβολή των παραστάσεών τους.

Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης ειδικεύεται στην οξυγραφία, μια τεχνική χαρακτικής που δημιουργείται με τη χρήση οξέων σε μεταλλική πλάκα. Η πλάκα αυτή, που ονομάζεται μήτρα, χρησιμοποιείται στη συνέχεια για να τυπωθεί το έργο σε χαρτί με τη βοήθεια πρέσας.

Το 2017, ο καλλιτέχνης έθεσε υποψηφιότητα για τη θέση του Αναπληρωτή ή Επίκουρου Καθηγητή στον Τομέα Χαρακτικής του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην ιστοσελίδα της Εθνικής Πινακοθήκης για την έκθεση: «Η επιδραστικότητα της ανατρεπτικής θέασης του κόσμου από τον Goya αποδεικνύεται εξαιρετικά ανθεκτική στο χρόνο. Κάνει εμφανή την παρουσία της στην απελευθερωτική έκρηξη των σουρεαλιστικών οραμάτων και της ποιητικής γλώσσας του μοντερνισμού, ενώ συνεχίζει μέχρι σήμερα να μας προσφέρει μια πολύτιμη δεξαμενή πρωτότυπων εικαστικών ερμηνειών για τη σχέση μας με τον κόσμο και τα όντα που τον συναποτελούν.

Τα χαρακτικά του διακρίνονται για την αληθοφάνεια του τερατώδους, την πειστικότητα του παράλογου και την έλξη του αποτρόπαιου. Αξιοποιώντας τη θεατρικότητα της καρναβαλικής παράδοσης και της Commedia dell’ Arte, ο Goya συνθέτει ένα καινοφανές σύμπαν στο οποίο κυριαρχεί η αμφισημία και η υβριδικότητα, η διαρκής αιώρηση ανάμεσα στο οικείο και το ανοίκειο, αίσθηση που οφείλεται στην αριστοτεχνική συναρμογή δημοφιλών, καθημερινών θεμάτων με παράταιρες, απειλητικές, αποκρουστικές ή και δυσερμήνευτες μορφές οι οποίες παραδόξως μας έλκουν αντί να μας απωθούν, ίσως διότι σ’ αυτές αναγνωρίζουμε διαισθητικά κάτι βαθιά δικό μας.

Με κινητήριο μοχλό τις σειρές των χαρακτικών έργων του Goya στην Εθνική Πινακοθήκη και συνεπείς στην πρόθεση να ανανεώσουμε τα εργαλεία ανάγνωσης των ιστορικών συλλογών με το πρόγραμμα δράσεων του Ενδιάμεσου Χώρου, παρουσιάζουμε παράλληλα με την έκθεση των 80 χαρακτικών της σειράς Los Caprichos, ένα θεματικό αφιέρωμα στην ελληνική τέχνη με τίτλο Η Σαγήνη του Αλλόκοτου. Στην ομαδική έκθεση περιλαμβάνονται έργα δέκα καλλιτεχνών που από διαφορετικές αφετηρίες εναγκαλίζονται και εικονίζουν το αλλόκοτο, το υβριδικό, και το γκροτέσκο».

Σχετικά Άρθρα