Τι συμβαίνει στην αγορά; Οι εκπτώσεις δεν πήγαν καλά κυρίως για τους “μικρούς”

Οι χειμερινές εκπτώσεις του 2025, τουλάχιστον σε ότι αφορά το μήνα Ιανουάριου, δεν κύλησαν όπως θα περίμεναν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που παρουσίασε αναλυτικά η ΕΣΕΕ περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (55% κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι. Καλύτερες πωλήσεις κατέγραψε μόνο 1 στις 10 επιχειρήσεις.
Στα ίδια, τέλος, επίπεδα με πέρυσι έμεινε το 34% των επιχειρήσεων του κλάδου.
Το 55%, ποσοστό τεράστιο αν λάβει κανείς υπόψιν ότι ο Ιανουάριος είναι, παραδοσιακά ένας πολύ καλός μήνας για το λιανεμπόριο, καταδεικνύει ότι πολλοί πολίτες αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας. Να το πούμε απλά: Δεν έχουν να διαθέσουν χρήματα για αγορές, εξαιρουμένων βέβαια των απαραίτητων για τη διαβίωση.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Σταύρος Καφούνης είπε, εμμέσως πλην σαφώς, ότι το λιανεμπόριο θα πρέπει να αλλάξει ρότα. Ιδού τι τόνισε χαρακτηριστικά: “Τα αποτελέσματα, τόσο της μεγάλης Έρευνας Χειμερινών Εκπτώσεων, όσο και του ετήσιου τζίρου, αλλά και συνδυαστικά, δείχνουν ότι η στιγμή είναι τώρα να λάβουμε γενναίες αποφάσεις για να ελαφρύνουμε τα βάρη των επιχειρήσεων με γνώμονα πάντα την δημοσιονομική σταθερότητα αλλά και τις ανάγκες τις πραγματικής οικονομίας”.
Έχει και άλλα σημαντικά ευρήματα η έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ.
Πολλοί καταστηματάρχες, 6 στους 10 όπως καταγράφηκε χαρακτηριστικά, ωθούνται, λόγω της επιθυμίας προσέλκυσης πελατών, να παρατείνουν τις προσφορές και τις εκπτώσεις τους μετά το επίσημο πέρας της εκπτωτικής περιόδου.
Επίσης, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων λιανικού που τηρούν διπλογραφικά βιβλία πραγματοποίησαν κύκλο εργασιών ύψους 45,3 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά +5,1% συγκριτικά με το 2023. Για αυτήν την κατηγορία επιχειρήσεων χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα ο τζίρος ανήλθε σε 12,8 δισ. ευρώ (ή +5,5%).
Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων λιανικού που τηρούν απλογραφικά βιβλία πραγματοποίησαν κύκλο εργασιών ύψους 26,31 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 1,8% συγκριτικά με το 2023. Για αυτήν την κατηγορία επιχειρήσεων χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα ο τζίρος ανήλθε σε 13,2 δισ. ευρώ (ή – 1,5%).

Οι εταιρίες που τηρούν τα λεγόμενα απλογραφικά βιβλία είναι οι μικρότερες του κλάδου είδαν το συνολικό τους τζίρο για το 2024 να μειώνεται γεγονός που σημαίνει ότι σε ένα διαρκώς πιο ανταγωνιστικό οικονομικό περιβάλλον οι μικρές επιχειρήσεις είναι αυτές που πιέζονται περισσότερο.
Γι’ αυτό, όπως συμπεραίνει η έρευνα, το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου, αλλά κυρίως οι μικρές αντιμετωπίζουν “προκλήσεις και προβλήματα”.
Σε ότι αφορά τον τζίρο του 2024 ανά είδη και τη σχετική σύγκρισή του με το 2023, αύξηση παρουσίασαν τα είδη σε υπαίθριους πάγκους και αγορές (7,9%), τα μεταχειρισμένα είδη (7,7%) και τα ιατρικά και ορθοπεδικά είδη σε ειδικευμένα καταστήματα (7,5%).
- Είναι σαφές ότι οι Ελληνες ενισχύουν την αγορά το μεταχειρισμένων ειδών, ακόμη μία απόδειξη ότι η ρευστότητα για κάτι παραπάνω απουσιάζει.
Αντιθέτως, ο τζίρος σε ηλεκτρικές οικιακές συσκευές και τα είδη εικόνας και ήχου παρουσίαζαν μείωση τζίρου κατά 7,5% και 7,1% αντίστοιχα.
Εξαιτίας του ειδικού τους βάρους στο Λιανικό Εμπόριο, αξίζει να γίνει ιδιαίτερη αναφορά στις κατηγορίες Ένδυσης, στην οποία ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 2,5% σε ετήσια βάση. Αντίθετα, στην κατηγορία Υπόδηση, ο κύκλος εργασιών υποχώρησε κατά 6,2% για τους εννέα όμως μήνες που υπήρχαν διαθέσιμα τα σχετικά δεδομένα.
Για το τέλος μερικά ακόμη στοιχεία για τις χειμερινές εκπτώσεις:
- Περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις διαπίστωσαν υψηλότερη αγοραστική κίνηση το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου.
- Μάλιστα, αρκετές επιχειρήσεις δεν φάνηκαν ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους τον Ιανουάριο, μήνα στον οποίο στηρίζονταν σε μεγάλο βαθμό στο παρελθόν.
- Στις επιχειρήσεις στις οποίες σημειώθηκε μείωση των πωλήσεων συγκριτικά με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο πέρυσι, η εν λόγω πτώση για 3 στις 4 διαμορφώθηκε έως 20%.
- Για τις επιχειρήσεις που κατέγραψαν αύξηση των πωλήσεων, η ενίσχυση αυτή για 9 στις 10 δεν ξεπέρασε το 20% σε σχέση με πέρυσι.
- Δύο στις 3 επιχειρήσεις υιοθέτησαν τα ίδια ποσοστά εκπτώσεων συγκριτικά με πέρυσι.
- Κυρίαρχος τρόπος προβολής και διαφήμισης των εκπτώσεων παραμένουν τα σχετικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος ενώ ανερχόμενο ρόλο φαίνεται να διαδραματίζουν τα social media.