Ανάλυση: Πώς το Die Linke στη Γερμανία εκτινάχθηκε στο 9%

Ανάλυση: Πώς το Die Linke στη Γερμανία εκτινάχθηκε στο 9%

Πριν από μερικούς μήνες το Die Linke στη Γερμανία προσπαθούσε να διαχειριστεί τη δημοσκοπική καθίζησή του. Οι περισσότερες δημοσκοπήσεις έδειχναν το κόμμα της Αριστεράς κάτω από το εκλογικό όριο του 5%. Στις χθεσινές εκλογές όμως αυτός ο παραδοσιακός σχηματισμός κατάφερε να φτάσει στο 9% και να εξελιχθεί πάλι σε ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα της γερμανικής πολιτικής ζωής σε μία εποχή μάλιστα που η ακροδεξιά επελαύνει.

Τι άλλαξε λοιπόν τους τελευταίους μήνες; Πολλά. Aς εστιάσουμε σ’ ένα, στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε τα social media και ιδιαίτερα το Tik-Tok το κόμμα.

Tα αριστερά κόμματα ανά την Ευρώπη διακατέχονται από μία τεχνοφοβία. Απαξιώνουν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αρνούνται να αναπτύξουν νέες στρατηγικές γι’ αυτά και περιορίζονται στους κλασικούς τρόπους μετάδοσης του πολιτικού μηνύματος.

  • Αποτέλεσμα; Δεν έχουν, τουλάχιστον, τα περισσότερα από αυτά, δημοφιλία στις τάξεις της νεολαίας που πλέον ενημερώνεται σχεδόν αποκλειστικά από τα social media, αυτή είναι η αναπόδραση πραγματικότητα.

Τι έκανε λοιπόν το Die Linke; Μπήμε σε mode 2025 και κατέκτησε το Tik-Tok. Πως; Με πολλούς τρόπους. Σύντομα video τα οποία εμπεριείχαν την αίσθηση του χιούμορ χωρίς όμως να γίνονται “εύκολα”. Μ’ αυτόν τον τρόπο το Die Linke κατάφερε να προβάλλει τα πολιτικά του μηνύματα με τρόπο που να συνδυάζει παραδοσιακές ιδέες με σύγχρονη, ψηφιακή κουλτούρα.

βίντεο πολλές φορές ενσωμάτωναν, όπως το μέσο “προστάζει”, δημοφιλείς τάσεις, challenges και μουσικά κομμάτια που κυκλοφορούν στην πλατφόρμα. Μ’ αυτόν τον τρόπο αυξάνονταν κατακόρυφα οι πιθανότητες τα βίντεο αυτά να γίνουν viral και να σχολιαστούν θετικά από τους χρήστες του μέσου που κατά τη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι νέοι/νέες στην ηλικία.

Και επίσης, το Die Linke συνεργάστηκε με δημοφιλείς δημιουργούς περιεχομένου στο TikTok, ενισχύοντας έτσι την προβολή και τη διαδραστικότητα των βίντεό τους. Αυτό συνέβαλλε στο να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ πολιτικής επικοινωνίας και ψηφιακής κουλτούρας, επιτακτικό ζητούμενο για κάθε κόμμα σήμερα και όχι μόνο γι’ αυτά της Αριστεράς.

Η Xάιντι Ράιχινεκ ως ανερχόμενη σταρ

Η επικεφαλής του εκλογικού ψηφοδελτίου της Linke Χάιντι Ράιχινεκ υιοθέτησε όλες τις παραπάνω Tik-Tok τάσεις αποτελεσματικότερα από όλους. Η μόλις 37 ετών Γερμανίδα πολιτικός (γεννημένη στις 19 Απριλίου του 1988) χρησιμοποίησε το μέσο με θάρρος και δύναμη που δεν συνηθίζεται σε αριστερούς πολιτικούς.

Η προσωπική της σελίδα στο Tik-Tok (https://www.tiktok.com/@heidireichinnek) ακολουθείται από 555.000 ανθρώπους και έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 15 εκατομμύρια like. Σε ότι ανεβάζει η Ράιχινεκ δεν κάνει την παραμικρή πολιτική έκπτωση αλλά συμπυκνώνει το πολιτικό της μήνυμα με τρόπο εύληπτο και δημοφιλή στη νεολαία.

  • Μιλά για το δικαίωμα στην άμβλωση, για τον άμεσο κίνδυνο από την άνοδο της Ακροδεξιάς και το μεταναστευτικό ενώ την ίδια ώρα προβάλλει ομιλίες της στη Βουλή κατά τις οποίες συχνά-πυκνά συγκρούεται με στελέχη της Δεξιάς για θέματα που πολλοί χαρακτηρίζουν αντιδημοφιλή.

Ακόμα και η εμφάνιση της Ράιχινεκ παραπέμπει περισσότερο σε οργισμένα νιάτα παρά σε παραδοσιακό πολιτικό. Μ’ ένα τεράστιο τατουάζ που καλύπτει όλο το αριστερό της χέρι (με την Ρόζα Λούξεμπουργκ ως σχέδιο), η 37χρονη δεν έχει κανένα πρόβλημα να ανεβαίνει στο βήμα της βουλής με αμάνικα τα οποία αποκαλύπτουν το σύνολο της καλλιτεχνίας και της ακομπλεξάριστης συμπεριφοράς της.

Ολα αυτά πιστώθηκαν στο κόμμα το οποίο επικοινώνησε με μεγάλες μάζες της γερμανικής νεολαίας. Και έτσι καταλήξαμε στο χθεσινό αποτέλεσμα το οποίο αν μην τι άλλο διατηρεί την γερμανική Αριστερά στον αφρό της πολιτικής σκηνής της ισχυρότερης χώρας της Ευρώπης σε μία κρίσιμη εποχή. Δεν το λες και λίγο… 

Σχετικά Άρθρα