Τεμπη/ “Στον αέρα” η σύμβαση Δημοσίου- Hellenic Train- Τι εξετάζει η κυβέρνηση- Στην ατζέντα Μελόνι-Μητσοτάκη το θέμα

Τεμπη/ “Στον αέρα” η σύμβαση Δημοσίου- Hellenic Train- Τι εξετάζει η κυβέρνηση- Στην ατζέντα Μελόνι-Μητσοτάκη το θέμα

Με εντολή του Μεγάρου Μαξίμου, οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπό την επιτήρηση του υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα, έχουν ξεκινήσει το “κοσκίνισμα” της σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με την Hellenic Train προκειμένου να εξεταστεί σοβαρά η διακοπή της, ή η επιβολή πολύ αυστηρών κανόνων.

Η κυβέρνηση, σε κάθε περίπτωση, έχει αποφασίσει να θέσει την εταιρία Hellenic Train προ των ευθυνών της, ιδίως αν αποδειχθεί ότι παρά τη γνώση της μεταφερόταν παράνομο φορτίο στην εμπορική αμαξοστοιχία. Αυτό το μήνυμα έστειλαν χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ενώ ο Χρήστος Σταϊκούρας (Talk Radio 98,9) πήγε και ένα βήμα παραπέρα μη αποκλείοντας και το ενδεχόμενο επανακρατικοποίησης των τρένων, αν αποδειχθεί σε δεύτερο χρόνο ότι η εταιρεία δεν τηρεί τις συμβατικές της υποχρεώσεις.

Η εν λόγω σύμβαση έχει δεχτεί σφοδρή κριτική τα προηγούμενα χρόνια, πριν την τραγωδία των Τεμπών, τώρα, όμως, και μετά τις τελευταίες εξελίξεις, τα πράγματα έχουν φτάσει στο απροχώρητο και ενδεχομένως να αποκτήσουν ακόμα και διάσταση στο επίπεδο της ελληνικής με την ιταλική κυβέρνηση.

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του πρωθυπουργού πως, αν αποδειχθεί ότι η Hellenic Train έδωσε ανακριβείς πληροφορίες στη Βουλή και στις αρμόδιες αρχές μετά το δυστύχημα, «θα πρέπει να λογοδοτήσει και να λογοδοτήσει και ποινικά –προφανώς αυτή δεν είναι δική μου δουλειά–, αλλά να λογοδοτήσει και πολιτικά». «Διότι η Hellenic Train ήταν αυτή η οποία διαβεβαίωνε όχι εμένα, το ελληνικό Κοινοβούλιο», σημείωσε.

Η εταιρεία φαίνεται να δεσμεύεται ότι στο εμπορικό τρένο δεν υπήρχε εύφλεκτο φορτίο, όμως, ο πρόεδρος των εργαζομένων κ. Τσικαλάκης κατέστησε σαφές ότι τα φορτία που έδωσε στην δημοσιότητα η εταιρεία είναι “κατά δήλωση του πελάτη”, δεν έχει, δηλαδή, η εταιρεία πλήρη γνώση τι περιελάμβαναν τα εμπορευματοκιβώτια. Ήδη από κάμερες μίνι μάρκετ στη Λεπτοκαρυά προέκυψε βίντεο που δείχνει ένα άγνωστο φορτίο που μοιάζει με δεξαμενή, η ανακριτική έρευνα καλείται, ως εκ τούτου, να απαντήσει και επ΄ αυτού.

Από το 2017 που η εταιρεία εξαγοράστηκε (εποχή μνημονίων και πιέσεις δανειστών- τρόϊκας για πωλήσεις ζημιογόνων δημοσίων εταιρειών) η σχέση των Ιταλών με το Ελληνικό Δημόσιο είναι στη χειρότερη φάση της.

Η κατηγορία για ψευδορκία Καποτόρτο

Επίσης, όπως αναφέρει η “Καθημερινή”, η επίμονη άρνηση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, να απαντήσει στις ερωτήσεις των μελών της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για το δυστύχημα στα Τέμπη τον στέλνει στον εισαγγελέα. Ακριβώς πριν από ένα χρόνο, ο CEO της Hellenic Train εξετάστηκε ως μάρτυρας στη Βουλή και αρνήθηκε να απαντήσει σε πολλές από τις ερωτήσεις που του τέθηκαν.

Μάλιστα, φέρεται να μην είχε απαντήσει σε καμία ερώτηση που να αφορά την εταιρεία που εκπροσωπούσε, προκαλώντας την οργή όλων των μελών της επιτροπής. Η παρουσία του στην επιτροπή εξελίχθηκε σε τέτοιο «φιάσκο», που όταν του ανακοινώθηκε ότι θα σταλεί η κατάθεσή του σε εισαγγελέα για να ελεγχθεί για ψευδορκία, αρνήθηκε να την υπογράψει. Στη συνέχεια, δε, φέρεται να είπε πως δεν απαντούσε γιατί δεν κατανοούσε τον διερμηνέα που του είχε παρασχεθεί προκειμένου να καταθέσει.

Η κατάθεση εστάλη τότε στην Εισαγγελία Εφετών, η οποία διαβίβασε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας και ανέθεσε την υπόθεση σε εισαγγελέα. Επειτα από έρευνα, ο εισαγγελικός λειτουργός έδωσε παραγγελία σε πταισματοδίκη προκειμένου να τον καλέσει ως ύποπτο σε παροχή εξηγήσεων για το αδίκημα της ψευδούς κατάθεσης.

Τι εξετάζει η κυβέρνηση

Σύμφωνα με την “Καθημερινή”, στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου που είναι επιφορτισμένες με την παρακολούθηση της σύμβασης της Hellenic Train, ήδη από το πρωί της Πέμπτης, νομικοί σύμβουλοι ξεσκονίζουν τη σύμβαση με την οποία μεταβιβάστηκε το 100% των μετοχών της εταιρείας στη Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, έναντι συνολικού τιμήματος 45 εκατ. ευρώ. Οπως επίσης μελετούν και τις συμβάσεις με τις οποίες η Hellenic Train εξαγόρασε κατόπιν την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού αλλά και τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, για τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, από τις οποίες λαμβάνει περί τα 50 εκατ. ετησίως. Ολα αυτά προκειμένου να είναι έτοιμοι εάν χρειαστεί να προχωρήσουν σε καταγγελία.

Στο μικροσκόπιο νομικών συμβούλων βρίσκεται η μεταβίβαση του 100% των μετοχών στη Ferrovie Dello Stato Italiane SpA, έναντι 45 εκατ. ευρώ, καθώς και άλλες συμβάσεις.

Το ζήτημα αναμένεται να λάβει και διπλωματικές προεκτάσεις καθώς η Ferrovie Dello Stato Italiane SpA είναι μια εταιρεία που έχει ως βασικό μέτοχο το ιταλικό δημόσιο. Για τον λόγο αυτό τα μέτωπα που έχουν ανοίξει με τη Hellenic Train ενδέχεται πλέον να απασχολήσουν και τη συνάντηση της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η οποία είναι προγραμματισμένη να γίνει λίγο μετά τα μέσα Φεβρουαρίου. Την ίδια ώρα, υπάρχουν ανοικτές απαιτήσεις της Hellenic Train από το υπουργείο Μεταφορών για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, που κυμαίνονται μεταξύ 60 και 70 εκατ. ευρώ.

Η σύμβαση του Δημοσίου με την Hellenic Train- Τι έχει ειπωθεί στη Βουλή

Βαριά ερωτήματα, τόσο για την οικονομική απόδοση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο κυρίως και για την υπονόμευση κανόνων ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, προκύπτουν από τις αλλαγές που περιλαμβάνει η οριστική σύμβαση Ανάθεσης Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας μεταξύ της Hellenic Train και του ΥΠΟΜΕ.

Ο πάροχος που ανήκει στην ιταλική FS και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επί υπουργίας Κ.Α. Καραμανλή προχώρησαν το 2019 σε Μνημόνιο Συναντίληψης, προκειμένου να θέσουν τους όρους διαπραγμάτευσης για τη σύμβαση ΥΔΥ, η οποία κατέληξε σε διεξοδικό draft το 2020, ωστόσο δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή προς κύρωση. Αντιθέτως, οι δύο πλευρές συνέχισαν τη διαπραγμάτευση και υπέγραψαν τον Απρίλιο το οριστικό συμβατικό έγγραφο.

Από την επικυρωμένη σύμβαση, η οποία τελικώς ψηφίστηκε στη Βουλή τον Ιούλιο του 2022, προκύπτουν τόσο μειωμένες κεφαλαιουχικές δαπάνες για επενδύσεις εκ μέρους του παρόχου της υπηρεσίας, της Hellenic Train, όσο και «εξάλειψη» των αρχικών δεσμεύσεων για την ολοκλήρωση έργων ασφάλειας του σιδηρόδρομου.

Εν ολίγοις, όπως είχε πει στη Βουλή ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, το μεν ελληνικό δημόσιο και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής ήρε τη δέσμευση έγκαιρης παράδοσης συγκεκριμένων έργων τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης -που τραγικά διαπιστώθηκε ότι θα εξασφάλιζαν την αποτροπή του δυστυχήματος στα Τέμπη- προκειμένου να οριστικοποιηθεί η σύμβαση ΥΔΥ, ενώ η Hellenic Train κατά τεκμήριο αποδέχθηκε να συνεχίσει να επιχειρεί σ’ αυτό το πλαίσιο αλλά «κόβοντας» επενδύσεις 400 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, καταλήγοντας στα 163 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, στον ισολογισμό 2021 της Hellenic Train αναφέρεται πως η εταιρεία είχε αποδεχθεί παράταση της ανοιχτής διαπραγμάτευσης με την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ (έως το τέλος της χρονιάς) για την κατάρτιση της οριστικής σύμβασης, από την οποία θα απορρέει και το επενδυτικό της πρόγραμμα, χωρίς ωστόσο να αναφέρει ποιες και ποιου ύψους είναι αυτές.

Η αρχική περίμετρος της συμφωνίας για την κατάρτιση της σύμβασης ΥΔΥ προέβλεπε ωστόσο επενδύσεις της τάξης των 600-750 εκατ. ευρώ, κυρίως για υπερσύγχρονο τροχαίο υλικό (400-450 εκατ. ευρώ), επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες (100-150 εκατ. ευρώ) και επενδύσεις σε ακίνητα της πρώην ΕΕΣΣΤΥ (ΓΑΙΟΣΕ) ύψους 100-150 εκατ. ευρώ.

Ο πάροχος, δηλαδή η Hellenic Train, δεσμευόταν μάλιστα ότι το συνολικό ύψος του αναμενόμενου οφέλους για την εθνική οικονομία (συμπεριλαμβανομένου του επενδυτικού σχεδίου του παρόχου) θα ανέλθει σε τουλάχιστον 2,215 δισ. για τη διάρκεια της 15ετούς σύμβασης.

Όλα τα παραπάνω ωστόσο προϋπόθεταν -ακόμη κι αν επρόκειτο για μια μαξιμαλιστική προσέγγιση απόδοσης της επένδυσης της Hellenic Train- την προηγούμενη ολοκλήρωση σημαντικών δημόσιων έργων στο δίκτυο του ΟΣΕ, και εν προκειμένω την τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση.

Ειδικότερα, προκειμένου να προχωρήσει ο πάροχος σε επενδύσεις, το Ελληνικό Δημόσιο δεσμευόταν -με σαφές χρονοδιάγραμμα για την εκτέλεση έργων, όπως η ολοκλήρωση της σηματοδότησης στον άξονα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (Σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021. Επίσης το ελληνικό δημόσιο δεσμευόταν να θέσει σε λειτουργία το ETCS στον άξονα Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (Σύμβαση 10005 της ΕΡΓΟΣΕ) μέχρι το τέλος του 2021. Ως γνωστόν, τα έργα δεν έχουν παραδοθεί από την κοινοπραξία Alstom-TOMH, με νέα ημερομηνία παράδοσης πιθανώς τον προσεχή Σεπτέμβριο, αν και η συμβατική εικόνα δεν φαίνεται να εξασφαλίζει το αποτέλεσμα.

Επίσης δεσμευόταν για την ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας μέχρι το τέλος του 2022 (αφορά και αυτή ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση) έως το τέλος του 2022. Η σύμβαση με ανάδοχο την ΑΒΑΞ υπογράφηκε τελικώς τον Νοέμβριο του 2022.

Επιπλέον, το δημόσιο δεσμευόταν για την άρση βραδυποριών ΟΣΕ στο σύνολο του δικτύου και κυρίως στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη μέχρι το τέλος του 2022. Υπενθυμίζεται ότι αμαξοστοιχία, τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, ακινητοποιήθηκε από καλώδιο που πήρε φωτιά. Το Δημόσιο επίσης έπρεπε να εξασφαλίσει, μέσω του διαχειριστή υποδομής (ΟΣΕ), ότι η ταχύτητα για τα τρένα στο τμήμα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα είναι τουλάχιστον στο ονομαστικό επίπεδο του σχεδιασμού (design speed) μετά την 31η Δεκεμβρίου 2023.

Επιπλέον, υπήρχε δέσμευση για την ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης Κιάτου – Ροδοδάφνης μέχρι το τέλος του 2022. Υπενθυμίζουμε ότι η σύμβαση του συγκεκριμένου έργου υπογράφηκε στις 6 Ιουλίου του 2022 με ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – Mυτιληναίος Α.Ε με ορίζοντα ολοκλήρωσης 30 μηνών. Επίσης προβλεπόταν η oλοκλήρωση του υπόγειου διαδρόμου στα Σεπόλια μέχρι το τέλος του 2023, αλλά και την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής υποδομής Ψαθόπυργου – Πάτρας μέχρι το τέλος του 2024.

Το haircut στις επενδύσεις

Η ψηφισμένη τελικώς σύμβαση ΥΔΥ του Ιουλίου του 2022 προβλέπει ότι οι επενδύσεις της Hellenic Train περιορίζονται σε 163,5 εκατ. ευρώ και αφορούν την απόκτηση και δρομολόγηση πέντε τρένων ETR470 -τα περισσότερα από τα οποία έχουν ήδη παραληφθεί- και τη μίσθωση, μέχρι τα τέλη του 2027, δέκα νέων υδρογονοκίνητων και δέκα νέων ηλεκτροκίνητων τρένων μέχρι τα τέλη του 2027, συνολικής δαπάνης 101,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, μέχρι να εκπνεύσει το 2024, η εταιρεία θα πρέπει να έχει επενδύσει 15 εκατ. ευρώ για να θέσει σε λειτουργία σύστημα πληροφόρησης επιβατών, νέα εμπορική πλατφόρμα, νέες περιστρεφόμενες θύρες και σύστημα διαχείρισης στόλου. Τέλος, μέχρι τα τέλη του 2029 η Hellenic Train θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την αναβάθμιση του μισθωμένου στόλου 15 τρένων, που αντιστοιχεί σε κεφαλαιουχική δαπάνη 15 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα, η κεφαλαιακή επένδυση της Hellenic Train για τη μίσθωση-δρομολόγηση νέων τρένων υδρογόνου και ηλεκτρικών θα καταβληθεί ως συνολική προκαταβολή μισθώματος που θα αντιστοιχεί στο 40% της αγοραίας αξίας που θα καταβάλει η ΓΑΙΑΟΣΕ. Το υπολειπόμενο 60% θα καλύπτεται από τη χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Άρα, επί της ουσίας, η εταιρεία υπόσχεται περιορισμένες επενδύσεις που να σχετίζονται με την ασφάλεια των δρομολογίων, ενώ και το τροχαίο υλικό σε μεγάλο μέρος θα χρηματοδοτηθεί από δημόσιους και ευρωπαϊκούς όρους.

Η επιδότηση για τις «άγονες γραμμές»

Παράλληλα, η εταιρεία συνεχίζει να επιδοτείται με 50 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ήτοι 750 εκατ. ευρώ στη 15ετία της σύμβασης (ποσό που λάμβανε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριν ιδιωτικοποιηθεί), και προβλέπεται από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για την εξυπηρέτηση των λεγόμενων «άγονων γραμμών». Σύμφωνα με πληροφορίες ωστόσο, το ύψος της εν λόγω αποζημίωσης ενδέχεται να συναρτάται με το συνολικό πλαίσιο επενδύσεων τόσο του παρόχου, δηλαδή της Hellenic Train, όσο και του κύριου της υποδομής, δηλαδή του ΟΣΕ και άρα του ελληνικού δημοσίου. Ως εκ τούτου, προκύπτουν ερωτήματα και για το «επιδοματικό» σκέλος της εν λόγω σύμβασης.

Σύμβουλοι επικοινωνίας

Όπως γράφει το newsIt, όταν έγινε το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, τον Φεβρουάριο του 2023, η Hellenic Train είχε ήδη πολυετή συνεργασία με γνωστή εταιρεία επικοινωνίας. Μετά το δυστύχημα στη διοίκηση της Hellenic Train δεν άρεσαν αυτά που πρότεινε ο σύμβουλος για τη διαχείριση της κρίσης. Η συνεργασία λύθηκε και προσελήφθη, χωρίς να πολυδιαφημιστεί, ισχυρότερη εταιρεία επικοινωνίας με την οποία, επίσης, υπήρξε διακοπή συμβολαίου σε λίγους μήνες.

Σχετικά Άρθρα