Τα Τέμπη στη Βουλή: Τι αναφέρουν τα αιτήματα της αντιπολίτευσης-Θετικός ο πρωθυπουργός για τη συζήτηση
Από την Κυριακή ο ΣΥΡΙΖΑ δια του Σωκράτη Φάμελλου είχε προαναγγείλλει με αφορμή την “παλλαϊκή κοινωνική αντίδραση για το σχέδιο συγκάλυψης της κυβέρνησης στο έγκλημα των Τεμπών” και “το ηχηρό μήνυμα για Δικαιοσύνη και Διαφάνεια”, πρωτοβουλία “συνεννόησης με όλα τα προοδευτικά κόμματα για την προάσπιση της αξιοπρέπειας των Ελλήνων πολιτών και του κράτους Δικαίου μέσα και έξω και από τη Βουλή”.
Στόχος σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ η κατάθεση “προ ημερησίας συζήτηση στην Εθνική Αντιπροσωπεία” προκειμένου “Ο κ. Μητσοτάκης θα έρθει στη Βουλή για να δώσει εξηγήσεις στον ελληνικό Λαό.”.
- Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επικοινώνησε τηλεφωνικά με τους προέδρους του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκο Ανδρουλάκη, Νέας Αριστεράς Αλέξη Χαρίτση και Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου για να χυθεί φως και να αποδοθεί Δικαιοσύνη για το “έγκλημα των Τεμπών”
Παράλληλα είχε καταγραφεί η θετική στάση του ΚΚΕ, καθώς σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπο του κόμματος τόνιζε “Το ΚΚΕ συμφωνεί με την ανάγκη προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη Βουλή για το έγκλημα των Τεμπών, για τη σύγκρουση των τρένων και την έκρηξη που κόστισε τη ζωή 57 ανθρώπων, αλλά και για τις επανειλημμένες προσπάθειες συγκάλυψης από την κυβέρνηση της ΝΔ.”
Όλα αυτά την Κυριακή. Χθες Δευτέρα κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο Παύλος Μαρινάκης δήλωσε ότι ο πρωθυπουργός θα ανταποκριθεί θετικά όταν κατατεθεί επισήμως το αίτημα του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτη Φάμελλου για προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή σχετικά με τα Τέμπη. “Βεβαίως θα ανταποκριθεί. Περιμένουμε να κατατεθεί το αίτημα για να ανακοινωθεί και η ημερομηνία. Ο πρωθυπουργός δεν έχει κρυφτεί, ούτε πρόκειται να κρυφτεί, δίνει απαντήσεις πάντα” τόνισε συγκεκριμένα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Τελικά το ΚΚΕ κατέθεσε πρώτο αίτημα για διεξαγωγή προ ημερησίας διάταξης συζήτησης στη Βουλή (άρθρο 143 παρ.2 ΚτΒ) για το ζήτημα του εγκλήματος των Τεμπών και τις ευθύνες συγκάλυψής του, προλαβαίνοντας τις “λοιπές προοδευτικές δυνάμεις” που απ΄ότι φαίνεται για μια ακόμη φορά χάθηκαν στη μετάφραση. Ετσι και ο ΣΥΡΙΖΑ και η Νέα Αριστερά κατέθεσαν ξεχωριστές προτάσεις με το ίδιο σκεπτικό ουσιαστικά, ενώ ο Αλέξης Χαρίτσης προχώρησε ένα βήμα παραπάνω λέγοντας σε δηλώσεις του στη Βουλή “Οφείλουμε να αμφισβητήσουμε έμπρακτα την αλαζονεία του καθεστώτος Μητσοτάκη. Και οφείλουμε να συντονίσουμε και να κλιμακώσουμε τις κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, φτάνοντας μέχρι και την πρόταση δυσπιστίας προς την κυβέρνηση της συγκάλυψης.”.
Ίσως τελικά η πρόταση δυσπιστίας να αποτελέσει το πεδίο για τις “δυνάμεις της δημοκρατικής αντιπολίτευσης” σύμφωνα με τον πρόεδρο της Νέας Αριστεράς “να αφουγκραστούν την κοινωνία” αφού “λάβουν το μήνυμά της για δικαιοσύνη και για αλήθεια”.
Το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ προς τον Πρόεδρο της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη εστιάζει σε 4 σημεία:
“Α. Η κυβέρνηση, διά του ίδιου του Πρωθυπουργού, έσπευσε να προκαταλάβει την Δικαιοσύνη λέγοντας στη δήλωση του στις 1.3.2024 ότι: «όπως όλα δείχνουν το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος», κάτι που μετά την κοινωνική κατακραυγή έσπευσε να ανασκευάσει.
Στην ίδια δήλωση του ο κ. Μητσοτάκης υποσχέθηκε ότι «η ανεξάρτητη υπερκομματική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, θα εξετάσεις πλήρως τα αίτια και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Ενώ ταυτόχρονα η Δικαιοσύνη θα κάνει τη δική της δουλεία. Οι ευθύνες θα αποδοθούν. Ενώ η πολιτεία θα σταθεί δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων…» .
Δύο χρόνια μετά τίποτε από όσα υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός δεν έχει γίνει, αντίθετα η κυβέρνηση αρνήθηκε να διερευνηθούν από την Βουλή οι ευθύνες των πρώην υπουργών για τη δικογραφία για τη σύμβαση 717 που έστειλε η Ευρωπαία Εισαγγελέας αποκρούοντας τα αιτήματα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και του ΠΑΣΟΚ για τη σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής.
Η εξεταστική επιτροπή που συγκροτήθηκε ολοκλήρωσε βιαστικά τις εργασίες της, με ευθύνη της κυβερνητικής πλειοψηφίας, χωρίς να εξετάσει βασικούς μάρτυρες και κατέληξε σε ένα πόρισμα που δεν εντόπισε καμία ευθύνη για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.
Β. Μετά την σύγκρουση και ενώ ο Πρωθυπουργός έσπευσε να εξαντλήσει την ευθύνη στο μοιραίο ανθρώπινο λάθος, άρχισαν οι καταγγελίες για την βιαστική αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος, με εντολές αναρμόδιων Πολιτικών Προσώπων. Το μπάζωμα του χώρου και η αποκάλυψη για μονταζιέρα στις ηχογραφημένες συνομιλίες που δημοσιοποιήθηκαν ενίσχυσαν τις σκιές και αύξησαν την ανησυχία των πολιτών.
Κι ενώ στην Βουλή διά στόματος του κ. Φλωρίδη, προσπαθούσε η Κυβέρνηση να απαξιώσει την διερεύνηση της επέμβασης και αλλοίωσης του τόπου, λέγοντας «όσοι από τους πολιτικούς μιλούν για μπαζώματα, είναι για τα μπάζα» ,η συζήτηση «για τα μπάζα», κατέληξε σε άσκηση ποινικών διώξεων για την πράξη της παράβασης καθήκοντος, εξαιτίας της αλλοίωσης του τόπου του δυστυχήματος μέσω της απομάκρυνσης αποδεικτικών στοιχείων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ζήτησε με αίτημα προς την Εισαγγελία Εφετών την συμπληρωματική υποβολή της ήδη διαβιβασθείσας δικογραφίας στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για τις ευθύνες των πολιτικών προσώπων, που αποδεδειγμένα συμμετείχαν και παρείχαν εντολές για την αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος και την απώλεια κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων, που θα βοηθούσαν προκειμένου να εντοπιστούν οι αιτίες του δυστυχήματος και οι αιτίες του θανάτου των επιβατών.
Γ. Ο Πρωθυπουργός βιάστηκε να απορρίψει οποιαδήποτε πιθανότητα το εμπορικό τρένο να μετέφερε παράνομα χημικές ύλες οι οποίες προκάλεσαν την μεγάλη έκρηξη. Τα στοιχεία που έρχονται τώρα στο φως της δημοσιότητας δεν δικαιώνουν αυτή την βεβαιότητα του και αφήνουν αναπάντητα ερωτήματα.
Δ. Η πρόσφατη επιλογή της κυβέρνησης να τροποποιήσει με φωτογραφική διάταξη, την νομοθεσία, ώστε ο ιατροδικαστής που είχε συμμετάσχει ως επόπτης, στην ιατροδικαστική εξέταση των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών να παραμείνει στη θέση του προϊσταμένου της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών του, ακόμη και 2 χρόνια μετά την αφυπηρέτηση -τη συνταξιοδότησή του αυξάνει τα ερωτήματα. Όπως αντίστοιχα και η διάταξη για την επιτροπή των ιατροδικαστών που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα.”.
Από την πλευρά του το ΚΚΕ στο αίτημα του αναφέρεται σε 6 σημεία πολιτικών και ποινικών ευθυνών, σύμφωνα με τα οποία:
“…Πρόκειται για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα, με συνολικές πολιτικές και ποινικές ευθύνες:
1. Ευθύνες του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη ως επικεφαλής της κυβέρνησης της ΝΔ. Γιατί η κυβέρνηση, συνεχίζοντας την αντιλαϊκή πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, προώθησε την περαιτέρω “απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών”, με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Γιατί η κυβέρνηση έσπευσε ελάχιστες ώρες μετά τη σύγκρουση και την πυρκαγιά να αλλοιώσει τον τόπο του εγκλήματος, σε μια εξόφθαλμη προσπάθεια συγκάλυψης των αιτιών που οδήγησαν όχι μόνο στη σύγκρουση αλλά και στην πυρκαγιά, που στοίχισε τη ζωή σε περισσότερα από 30 ανθρώπους, με αποκορύφωμα τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τη σύσταση τριμελούς ιατροδικαστικής επιτροπής, η οποία θα διορίζεται με μονοετή θητεία από τον αρμόδιο υπουργό και θα μπορεί να επαναξιολογεί ιατροδικαστικές εκθέσεις. Γιατί μεταθέτει την ολοκλήρωση των στοιχειωδών έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο σε βάθος εικοσαετίας και μάλιστα, αυτά θα υλοποιούνται με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και μόνο εφόσον αυτά εξυπηρετούν βασικούς στόχους του κεφαλαίου με αποκλειστικό κριτήριο την κερδοφορία, μακριά από τις ανάγκες του λαού για σύγχρονες, ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές.
2. Ευθύνες όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων (ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ -ΠΑΣΟΚ, ΠΑΣΟΚ κοκ) συνολικά του αστικού κράτους και των αρμόδιων φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΡΑΣ) καθώς και της εταιρείας (Hellenic Train), αφού προώθησαν την επιχειρηματική λειτουργία με γνώμονα το κέρδος με αποτέλεσμα την τεράστια μείωση του ανθρώπινου δυναμικού και τη ραγδαία υποβάθμιση των υποδομών με δραματικές συνέπειες για την ασφαλή διεξαγωγή των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως εκδηλώθηκε στα δεκάδες ατυχήματα πριν αλλά και μετά το τραγικό έγκλημα στα Τέμπη. Μεταξύ άλλων:
– διατηρώντας και ενισχύοντας την υποχρηματοδότηση και την ελλειπή συντήρηση του δικτύου
– “κάνοντας περικοπές” τόσο στην πρόσληψη όσο και στην κατάλληλη εκπαίδευση προσωπικού (σταθμαρχών, μηχανοδηγών, κλειδούχων κλπ),
– καταργώντας τις διπλές νυχτερινές βάρδιες, τη λειτουργία ΚΕΚ Λάρισας, τη Λειτουργία Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας στην Καρόλου, την ύπαρξη Προϊσταμένου στις αμαξοστοιχίες,
– διατηρώντας τα παλιάς τεχνολογίας τρένα αντί αυτά να αντικατασταθούν με σύγχρονα τρένα που να πληρούν τα πρωτόκολλα ασφαλείας και τις προδιαγραφές πυρασφάλειας κ.α.
– μη υλοποιώντας την εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας
Είναι δεδομένο ότι η σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί εάν ήταν σε πλήρη λειτουργία τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, Τηλεδιοίκησης, ETCS και GSM-R. Παρά τα ανθρώπινα λάθη που έγιναν με την παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας εάν λειτουργούσε έστω το σύστημα αυτόματης πέδησης των συρμών (ETCS) τα τρένα θα ακινητοποιούνταν αυτόματα και έγκαιρα.
3. Ταυτόχρονα, το αστικό κράτος και όλες οι αστικές κυβερνήσεις των τελευταίων 30 ετών (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ), από κοινού και προκειμένου να προχωρήσει η “απελευθέρωση” προώθησαν από την περίοδο ακόμα που ήταν πλήρως κρατική ιδιοκτησία οι σιδηροδρομικές μεταφορές την κατεύθυνση διάσπασης και τεμαχισμού του ΟΣΕ, την αποψίλωση του έμπειρου και εξειδικευμένου προσωπικού και την υποστελέχωση, ενώ στη συνέχεια προώθησαν την ιδιωτικοποίηση του κερδοφόρου τμήματος των μεταφορών. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά, ότι τόσο με αμιγώς κρατική καπιταλιστική ιδιοκτησία όσο και με μικτή, μέσα από την προώθηση της “απελευθέρωσης”, οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες αντιμετωπίζονται ως πεδίο κερδοφορίας και ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων επιχειρηματικών ομίλων, ενώ η πραγματική ασφάλεια δρομολογίων και επιβατών ως κόστος.
4. Βαρύτατες είναι οι ευθύνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφού η “απελευθέρωση” των μεταφορών είναι στρατηγική επιλογή της. Είναι χαρακτηριστικό ότι με την σφραγίδα της Ε.Ε. επιτρέπεται να κυκλοφορούν τρένα με διαφορετικές προδιαγραφές ασφαλείας ανάλογα με το έτος κυκλοφορίας τους όπως δηλαδή συνέβη και στο έγκλημα των Τεμπών: η Ε.Ε. είχε χορηγήσει πιστοποιητικό ασφαλείας στην Hellenic Train (EU102 0220295 και EU102 0230024) παρότι τα τρένα της δεν πληρούσαν τις σύγχρονες προδιαγραφές πυρασφάλειας αλλά εκείνες του έτους που κατασκευάστηκαν. Ενώ, οι κατευθύνσεις για την τοποθέτηση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και τη διαλειτουργικότητα εκ προοιμίου περιορίζεται στους βασικούς άξονες και όχι σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο κάθε χώρας, με απώτερο στόχο την αύξηση του όγκου της εμπορευματικής κυκλοφορίας, και μάλιστα από το 2030 και έπειτα(!). Υπενθυμίζουμε ότι μόνο το 13% των διαδρομών του κεντρικού δικτύου της ΕΕ λειτουργεί σήμερα με συστήματα που ελαχιστοποιούν τις πιθανότητες για ανθρώπινο λάθος, επειδή η ασφάλεια υπακούει στον κανόνα του κόστους – οφέλους για τους μετόχους και διαχειριστές του σιδηρόδρομου.
5. Οι δεδομένες πολιτικές ευθύνες επισύρουν συγκεκριμένες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων υπουργών. Και μάλιστα σε βάθος 15ετίας, οπότε και με ακόμα πιο γρήγορους ρυθμούς ξετυλίγεται από όλες τις κυβερνήσεις η συγκεκριμένη πολιτική στις σιδηροδρομικές μεταφορές που προκάλεσε το έγκλημα στα Τέμπη.
Πιο συγκεκριμένα εκτός από τον αρμόδιο υπουργό της κυβέρνησης της ΝΔ Κ. Καραμανλή, προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 – 2023 για το κακουργηματικό αδίκημα της δια παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων.
Τη συγκάλυψη ευθυνών διευκολύνει το ίδιο το νομοθετικό συνταγματικό πλαίσιο, όπως για παράδειγμα με το σημερινό καθεστώς των εξεταστικών επιτροπών και κυρίως με την ειδική ποινική μεταχείριση των μελών της εκάστοτε κυβέρνησης που επιφυλάσσει το Σύνταγμα και φυλάττουν ως κόρη οφθαλμού όλα τα άλλα κόμματα. Μόνο το ΚΚΕ σταθερά σε κάθε συνταγματική αναθεώρηση απαιτεί την κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος και τους εκτελεστικούς νόμους (νόμος περί ευθύνης υπουργών).
6. Τέλος σοβαρά ζητήματα και ποινικές ευθύνες εγείρονται και από την αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος λίγες ημέρες μόλις μετά το συμβάν κατόπιν εντολών στελεχών της κυβέρνησης και της Περιφέρειας Θεσσαλίας, αναδεικνύοντας και ευθύνες για τα αρμόδια πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται όπως, μεταξύ άλλων, οι Κ. Αγοραστός, τέως Περιφερειάρχης Θεσσαλίας και Χ. Τριαντόπουλος.
Αντίστοιχα, ευθύνες προκύπτουν και για το γεγονός της ισχυρότατης έκρηξης και της πυρκαγιάς που προήλθε από την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών η οποία και αποτέλεσε την βασική αιτία για τον θάνατο δια απανθρακώσεως και ασφυξίας πολλών εκ των 57 επιβατών. Δυο χρόνια μετά το έγκλημα δεν έχει επιβεβαιωθεί τι πραγματικά μεταφερόταν στην εμπορική αμαξοστοιχία, και, όπως φαίνεται, συνδέεται με το εσπευσμένο της υπερκάλυψης με φερτά υλικά και αλλοίωσης του τόπου του εγκλήματος.