Δραματική η κατάσταση στο Λούβρο: Γιατί η διευθύντρια του ιστορικού μουσείου εκπέμπει SOS

Το Λούβρο, το εμβληματικό μουσείο του Παρισιού και ένα από τα πιο διάσημα στον κόσμο, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, όπως διαρροές, συνωστισμό και κινδύνους για τα πολύτιμα έργα τέχνης του. Τις ανησυχίες αυτές εξέφρασε σε υπόμνημά της η διευθύντρια του μουσείου, Λοράνς ντε Καρ, το οποίο διέρρευσε και προκάλεσε συναγερμό στις αρμόδιες αρχές και τη γαλλική κοινή γνώμη. Η Λοράνς ντε Καρ, η οποία έχει καταγραφεί στην ιστορία ως η πρώτη γυναίκα διευθύντρια της πινακοθήκης, έγραψε ένα εμπιστευτικό σημείωμα προς την υπουργό Πολιτισμού, Ρασιντά Ντατί, στις αρχές Ιανουαρίου.
Στο σημείωμα αυτό, το οποίο δημοσιεύθηκε σήμερα (Πέμπτη) στην εφημερίδα Le Parisien, η διευθύντρια υπογραμμίζει ότι η κατάσταση του Λούβρου είναι ανησυχητική, με προβλήματα που ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των έργων τέχνης και την εμπειρία των επισκεπτών.
Στο εν λόγω υπόμνημα, η Ντε Καρ προειδοποιεί για τον «πολλαπλασιασμό των ζημιών στους χώρους του μουσείου, ορισμένοι από τους οποίους βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση». Επιπλέον, ορισμένοι χώροι «δεν είναι πλέον στεγανοί, ενώ άλλοι παρουσιάζουν σημαντικές διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, θέτοντας σε κίνδυνο τη διατήρηση των έργων τέχνης», πρόσθεσε.
Επισημαίνοντας τα δημοσιονομικά προβλήματα της γαλλικής κυβέρνησης και το επικείμενο κλείσιμο του Μουσείου Πομπιντού για ανακαίνιση, η Ντε Καρ δήλωσε ότι το Λούβρο χρειάζεται, ωστόσο, μια αναμόρφωση που είναι πιθανό να είναι δαπανηρή και τεχνικά περίπλοκη, επισημαίνει το δημοσίευμα της Guardian.
Συνολικά, 8,7 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέφθηκαν πέρυσι τις φημισμένες αίθουσες του -περίπου διπλάσιος αριθμός από αυτόν για τον οποίο είχε σχεδιαστεί-, και η Ντε Καρ εξέφρασε την ανησυχία της για την ποιότητα της εμπειρίας του επισκέπτη. Η δημοτικότητα του Λούβρου προκαλεί «φυσική καταπόνηση» στο ιστορικό κτίριο, ενώ οι επισκέπτες δεν έχουν χώρους «για να κάνουν ένα διάλειμμα», έγραψε χαρακτηριστικά.
Le musée du Louvre est saturé de visiteurs
Le plus grand musée du monde a de plus en plus de difficultés à absorber ses près de 9 millions de visiteurs par an.
Il faut parfois jouer des coudes pour voir les chefs-d’œuvre des lieux.
➡️ https://t.co/FJqFd5W37S pic.twitter.com/3bRmzdFxgh
— Le Parisien | Paris (@LeParisien_75) January 23, 2025
«Οι επιλογές φαγητού και οι χώροι υγιεινής είναι ανεπαρκείς σε όγκο, υπολείπονται κατά πολύ των διεθνών προτύπων. Η σήμανση χρειάζεται επίσης πλήρη επανασχεδιασμό», συνέχισε στο υπόμνημα.
Ακόμα και η πιο σύγχρονη προσθήκη του μουσείου -μια γυάλινη πυραμίδα που σχεδιάστηκε από τον Κινεζοαμερικανό αρχιτέκτονα Λέο Μινγκ Πέι και εγκαινιάστηκε το 1989- δέχτηκε αυστηρή κριτική λόγω των «μεγάλων ελλείψεών» της. Χρησιμοποιήθηκε από τον Γάλλο πρόεδρο, Εμάνουελ Μακρόν, για ένα επίσημο δείπνο πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι τον περασμένο Ιούλιο, αλλά η Ντε Καρ δήλωσε ότι γινόταν σαν «θερμοκήπιο» τις ζεστές ημέρες, «αφιλόξενο» και θορυβώδες.
Όπως και σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, ο διεθνής τουρισμός ανέκαμψε έντονα στο Παρίσι μετά την πανδημία του κοροναϊού το 2020-2021.
Περίπου το 70% των επισκεπτών του Λούβρου πέρυσι ήταν ξένοι. Οι τουρίστες διαμαρτύρονται εδώ και καιρό για τις «ουρές» μπροστά από τη Μόνα Λίζα, του Λεονάρντο ντα Βίντσι, η οποία είναι το πιο δημοφιλές αξιοθέατο του μουσείου και εκτίθεται στη μεγαλύτερη αίθουσα του.
Στο υπόμνημα τονίζεται η ανάγκη να «επανεκτιμηθεί» ο τρόπος με τον οποίο το αριστούργημα παρουσιάζεται στο κοινό, με την Ντε Καρ να δηλώνει πέρυσι ότι χρειάζεται τη δική του ειδική αίθουσα.
Από το 2021 που ανέλαβε επικεφαλής του ιδρύματος, η Ντε Καρ έχει μιλήσει δημόσια για το μουσείο που έφτασε σε «σημείο κορεσμού».
Ένα από τα πρώτα σημαντικά μέτρα της ήταν να επιβάλει ανώτατο όριο επισκεπτών 30.000 την ημέρα και να επεκτείνει το ωράριο λειτουργίας. Έχει, επίσης, υποστηρίξει την ιδέα για τη δημιουργία μιας δεύτερης εισόδου εκτός από την πυραμίδα.