Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία:Με αυτά τα κριτήρια θα επιλέγονται οι εκπαιδευτικοί

Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία:Με αυτά τα κριτήρια θα επιλέγονται οι εκπαιδευτικοί

Τα κριτήρια βάσει των οποίων θα γίνει η επιλογή των εκπαιδευτικών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, συμπεριλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για την ίδρυση και λειτουργία τους, που κατατέθηκε στη Βουλή από τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη.

Στο ίδιο νομοσχέδιο, ορίζονται τα κριτήρια επιλογής των Ψυχολόγων, Κοινωνικών Λειτουργών, Σχολικών Νοσηλευτών και Επιστημόνων Πληροφορικής.

Η διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών καθώς και οι προδιαγραφές, που πρέπει να πληρούν περιγράφονται αναλυτικά στο σχετικό νομοσχέδιο (άρ.4, Παράρτημα Α’). Όπως επισημαίνεται, προκειμένου να διασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τα κριτήρια είναι αυστηρά, συνδέονται με τυπικά προσόντα καθώς και πιστοποιήσεις ή επιμορφώσεις, διδακτική εμπειρία και αξιολόγηση των δεξιοτήτων.

Συγκεκριμένα, το διδακτικό προσωπικό των ΔΗΜ.Ω.Σ. αποτελείται από εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων και ειδικοτήτων της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι επιλέγονται ως εξής:

Αναφορικά με τα ακαδημαϊκά προσόντα, είναι απαραίτητοι οι ανώτατοι τίτλοι σπουδών και κυρίως οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, οι οποίες πρέπει να είναι συναφείς με την ειδικότητα των υποψηφίων. Η επιστημονική παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση, προκύπτει, ιδίως, από τους τίτλους σπουδών, τις επιμορφώσεις, και τη γνώση ξένων γλωσσών. Σχετικά με το επιστημονικό-συγγραφικό τους έργο, αυτό προκύπτει, ιδίως, από τη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) ή επιστημονικών φορέων με την ιδιότητα του ερευνητή, τις διακρίσεις, τα επιστημονικά συγγράμματα, τα δημοσιευμένα άρθρα σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά, τις εισηγήσεις σε επιστημονικά συνέδρια, τον σχεδιασμό και την εκπόνηση εκπαιδευτικού υλικού.

Επιπλέον των τυπικών προσόντων, προβάδισμα στην τελική επιλογή αποκτούν οι υποψήφιοι, οι οποίοι έχουν παρακολουθήσει προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης ή επιμόρφωσης σε σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθοδολογίες και τεχνολογίες.

Σχετικά με την εμπειρία στο ‘πεδίο’, σύμφωνα με όσα ορίζονται πρέπει να αποδεικνύεται η διδακτική εμπειρία σε σχολικές μονάδες υψηλών απαιτήσεων – οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι μόνιμοι και να αποδεικνύεται τουλάχιστον τετραετής προϋπηρεσία στη δημόσια ή στην ιδιωτική εκπαίδευση. Ως στόχος, καταγράφεται η πρόσληψη εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα είναι εξοικειωμένοι με την αντιμετώπιση προκλήσεων σε περιβάλλοντα ποικίλων μαθησιακών αναγκών. Η υπηρεσιακή κατάσταση και η διδακτική εμπειρία προκύπτουν κατά κύριο λόγο, από την εμπειρία στην εφαρμογή καινοτομιών και τον εκπαιδευτικό πειραματισμό, τη διδακτική εμπειρία στην οικεία βαθμίδα εκπαίδευσης, τη διδασκαλία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το επιμορφωτικό έργο σε προγράμματα παιδαγωγικής καθοδήγησης ή σε άλλα επίσημα θεσμοθετημένα προγράμματα ή έργα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς και την προϋπηρεσία σε θέσεις ευθύνης.

Τέλος, οι υποψήφιοι θα λαμβάνουν μέρος σε ειδική διαδικασία αξιολόγησης των δεξιοτήτων τους. Η αξιολόγηση δύναται να περιλαμβάνει συνεντεύξεις, παρουσίαση δειγμάτων διδασκαλίας ή και γραπτές εξετάσεις, έτσι ώστε να διαπιστώνεται το επίπεδο των παιδαγωγικών και διδακτικών τους ικανοτήτων. Η γενική συγκρότηση και προσωπικότητα του υποψηφίου, αξιολογείται με προφορική δομημένη συνέντευξη ενώπιον της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.

Όσον αφορά στη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια και απόδοση των υποψηφίων, αυτή προκύπτει με βάση τις εκθέσεις αξιολόγησης από τους οικείους Συμβούλους Εκπαίδευσης, τους προσωπικούς φακέλους τους και από την παρατήρηση στην τάξη. Ειδικότερα, σε σχέση με τη διδακτική επάρκεια των εκπαιδευτικών αξιολογείται η απόδοση των μαθητών των υποψηφίων με βάση τους στόχους του προγράμματος σπουδών, η ανάπτυξη καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων, η χρήση νέας τεχνολογίας και η αξιοποίηση ποικίλου υλικού και πηγών στη διδασκαλία, η γνώση ξένων γλωσσών, η εφαρμογή διαφοροποιημένης παιδαγωγικής στη διδακτική πράξη, η ανάπτυξη συνεργατικών δράσεων στο σχολείο και την κοινότητα, η οργάνωση ή συμμετοχή σε έρευνα δράσης, το επιστημονικό έργο, η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα με συνέργειες ή δίκτυα σχολείων εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και η συμμετοχή ή οργάνωση λειτουργίας Ομίλων, Συνόλων ή εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων. Συνεκτιμάται, ακόμη, η κατάρτιση και εξοικείωση με τις σύγχρονες μορφές ψηφιακής τεχνολογίας με ελάχιστο επίπεδο γνώσης Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών την Πιστοποίηση Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου.

Η διαδικασία επιλογής

Από αυστηρότητα, απόλυτη αξιοκρατία και διαφάνεια χαρακτηρίζεται ο σχεδιασμός της διαδικασίας επιλογής του διδακτικού προσωπικού στα Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία.

Τα ανωτέρω εχέγγυα θα διασφαλίζονται μέσω της προκήρυξης θέσεων στους επίσημους ιστότοπους του Υπουργείου Παιδείας και άλλους έγκυρους εκπαιδευτικούς φορείς (της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. και της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης) καθώς και μέσω της ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεών τους, οι οποίες θα συνοδεύονται από αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα και τα σχετικά έγγραφα ή βεβαιώσεις.
Σε πρώτο επίπεδο, τα προσόντα και η εμπειρία των υποψηφίων θα αξιολογούνται από μία ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα αποκλείουν εκείνους που δεν συγκεντρώνουν τις βασικές προδιαγραφές.

Όσοι εκπαιδευτικοί περάσουν στην επόμενη φάση, θα προσκαλούνται σε συνέντευξη, στο πλαίσιο της οποίας θα γίνεται αξιολόγηση της προσωπικότητας, της παιδαγωγικής τους αντίληψης και των επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων ενώ παράλληλα, θα κληθούν να παρουσιάσουν ένα δείγμα διδασκαλίας.

Τα δεδομένα που θα συλλεγούν από την προηγούμενη φάση, θα συγκεντρωθούν σε πίνακες κατάταξης, στους οποίους θα καταγράφεται η απόδοση των υποψηφίων σε κάθε φάση της διαδικασίας και από εκεί, θα γίνει η τελική επιλογή των επικρατέστερων.

Η αξιολόγηση

Άρρηκτα συνδεδεμένη με τα Ωνάσεια Σχολεία είναι η συνεχής αξιολόγηση του διδακτικού προσωπικού, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η διατήρηση υψηλών προτύπων και η συνεχής βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.

Η αξιολόγηση θα είναι τακτική και θα πραγματοποιείται μετά από επισκέψεις στην τάξη, ανατροφοδότηση από μαθητές και γονείς καθώς και με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα. Θα υπάρχει, ωστόσο, και αυτοαξιολόγηση, με τους εκπαιδευτικούς να καλούνται να αξιολογήσουν οι ίδιοι τη διδασκαλία τους, αναδεικνύοντας τα θετικά σημεία της αλλά και εντοπίζοντας τις αδυναμίες της.

Τα κίνητρα για να προτιμήσουν οι εκπαιδευτικοί τα ΔΗΜ.Ω.Σ.

Οι εκπαιδευτικοί, που θα απορροφηθούν από τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία θα λαμβάνουν υψηλότερες αμοιβές από το μέσο όρο. Αυξημένες θα είναι, επίσης, οι ευκαιρίες που θα έχουν για επαγγελματική ανέλιξη σε διοικητικές θέσεις καθώς και για να συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα του εξωτερικού. Θα διευρύνονται, τέλος, οι δυνατότητες επιμόρφωσης αφού θα έχουν σε εξειδικευμένα σεμινάρια και συνέδρια.

Η επιλογή Ψυχολόγων, Κοινωνικών Λειτουργών, Σχολικών Νοσηλευτών και Επιστημόνων Πληροφορικής

Οι Ψυχολόγοι, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Σχολικοί Νοσηλευτές και Επιστήμονες Πληροφορικής, που υπηρετούν στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση επιλέγονται από τη Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια:

Απαιτείται η επιστημονική κατάρτιση, τα ακαδημαϊκά και λοιπά πιστοποιημένα προσόντα και η εμπειρία των υποψηφίων στο γνωστικό τους αντικείμενο, η επιτυχής παρακολούθηση προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης, η συμμετοχή σε μορφές παιδαγωγικής καθοδήγησης και η προϋπηρεσία σε σχολικές μονάδες του Δικτύου Πρότυπων Δημόσιων Σχολείων. Επιπλέον, απαιτείται επαγγελματική επάρκεια ενώ η απόδοση των υποψηφίων, προκύπτει από τις εκθέσεις αξιολόγησης, τους προσωπικούς φακέλους τους και από την παρατήρηση στην τάξη, από τους οικείους Συμβούλους Εκπαίδευσης.
Για την επιλογή τους, απαραίτητη είναι, ακόμη, η αξιολόγηση της προσωπικότητας και της γενικής συγκρότησης του υποψηφίου, όπως αξιολογούνται κατά την προφορική συνέντευξή του ενώπιον της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ..

Σχετικά Άρθρα