Guardian: Ρεπορτάζ καταπέλτης για εργασιακό “Νταχάου” στην Teleperfomance Greece- Η απάντηση της εταιρείας

Guardian: Ρεπορτάζ καταπέλτης για εργασιακό “Νταχάου” στην Teleperfomance Greece- Η απάντηση της εταιρείας

Μέχρι τον Guardian (ανάλογο ρεπορτάζ έκανε και η DW) “ταξίδεψε” η θλιβερή πραγματικότητα των κακών εργασιακών συνθηκών, των χαμηλών μισθών αλλά και της εργασιακής επισφάλειας που επικρατεί στην Ελλάδα. Σ’ ένα ρεπορτάζ-καταπέλτη, υπογεγραμμένο από τον Michael Sainato, ο βρετανικός κολοσσός της ενημέρωσης αποκαλύπτει τις τουλάχιστον παλαιομοδοτικές μεθόδους που εφαρμόζει μία τεράστια εταιρία όπως η Teleperfomance για να σπάσει το τσαμπουκά (κατά το κοινώς λεγόμενον) των εργαζομένων της οι οποίοι προσπαθούν να διεκδικήσουν καλύτερους όρους δουλειάς.

Η Teleperformance, ο μεγαλύτερος διαχειριστής κέντρων εξυπηρέτησης πελατών στον κόσμο, απασχολεί περίπου 12.000 εργαζομένους στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας περισσότερες από 140 αγορές παγκοσμίως σε 43 διαφορετικές γλώσσες και διαλέκτους. Η εταιρεία διαθέτει επτά πολυγλωσσικά κέντρα στην Ελλάδα – στην Αθήνα, στα Χανιά και στη Θεσσαλονίκη.

Τι ζητούν και τι καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι

Σε μία εταιρία με τόσο μεγάλο αριθμό εργαζόμενων, είναι κάτι παραπάνω από φυσιολογικό να επιδιωχθεί η υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας όπως γίνεται άλλωστε στα προηγμένα κράτη του δυτικού καπιταλισμού. Το ίδιο προσπάθησαν και εργαζόμενοι της Teleperfomance γεγονός όμως που συνάντησε, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, τη δυναμική αντίδραση της εταιρίας η οποία φέρεται να απέλυσε τους επικεφαλής των συνδικάτων του προσωπικού.

  • Ο Νίκος Σπυρέλης, εργαζόμενος σε κέντρο εξυπηρέτησης της Teleperformance και πρόεδρος του ΣΕΤΕΠ, του σωματείου που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους της Teleperformance στην Ελλάδα, εξήγησε ότι η προσπάθεια του συνδικάτου ξεκίνησε στις αρχές του 2024 ως απάντηση στην έλλειψη αυξήσεων στους μισθούς επί σειρά ετών και στην αυξανόμενη πίεση παραγωγικότητας που ασκείται στους εργαζομένους.

Οι μισθοί, σύμφωνα με τον κ. Σπυρέλη, έχουν παραμείνει στα επίπεδα του 2010 (των προμνημονιακών χρόνων δηλαδή) ενώ, όπως ξέρουμε όλοι πολύ καλά, η ακρίβεια στη στέγη και σε βασικά είδη διατροφής και διαβίωσης καλπάζει. Εκτός όμως από τις μισθολογικές αυξήσεις, οι εργαζόμενοι διεκδικούσαν (και εξακολουθούν να διεκδικούν) καλύτερες συνθήκες δουλειάς αφού, όπως καταγγέλλουν, η πίεση που τους ασκείται για λόγους παραγωγικότητας είναι αφόρητη.

Τι εννοούμε όταν λέμε αφόρητη;

“Πολλές φορές απαγορεύεται ακόμα και να πας στην τουαλέτα” καταγγέλει ο κ. Σπυρέλης. “Αν είσαι άρρωστος ή απουσιάσεις για οποιονδήποτε λόγο, αυτό θεωρείται αντιπαραγωγικό και μπορεί να αποτελέσει λόγο για την ανανέωση ή μη του συμβολαίου ενός εργαζομένου“.

Όλο το μεγαλείο του νεοφιλελεύθερου μοντέλου μπροστά στα μάτια μας. Ακραία εντατικοποίηση της εργασίας, συνθήκες μεγάλης επισφάλειας, χαμηλές αμοιβές.

Πολλοί εκ των εργαζόμενων της Teleperformance, σχεδόν οι μισοί, είναι μετανάστες αφού, όπως είπαμε, η εταιρία προσφέρει υπηρεσίες σε 43 διαφορερικές γλώσσες και διαλέκτους. Οι μετανάστες εργαζόμενοι διαμένουν σε διαμερίσματα στα οποία, άκουσον-άκουσον, δεν μπορούν να δεχθούν επισκέψεις. Η ασφάλεια περνάει από τα διαμερίσματα δύο με τρεις φορές την ημέρα για να βεβαιωθεί ότι δεν έχουν επισκέπτες. Παράλληλα, οι μετανάστες εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι αντιμετωπίζουν παρενόχληση και εκφοβισμό, κυρίως για λόγους παραγωγικότητας.

Μιλώντας για επισφάλεια, όπως τόνισε η Ράνια, εργαζόμενη στην εταιρία που δεν ήθελε να δώσει το επώνυμό της, η αβεβαιότητα βασιλεύει. “Ακόμα και αν έχεις συμβόλαιο έξι μηνών, βρίσκεσαι σε κίνδυνο, γιατί μπορεί να σε απολύσουν στη μέση του συμβολαίου. Τίποτα δεν είναι δεδομένο, τίποτα δεν είναι εγγυημένο”. Και αναρωτιέται κανείς πως ένας εργαζόμενος, κάτω από τέτοιες συνθήκες αφόρητης πίεσης, μπορεί να αποδώσει στη δουλειά του.

Το σωματείο έχει πραγματοποιήσει 10 απεργίες, με την πιο πρόσφατη να λαμβάνει χώρα τον Δεκέμβριο του 2024, ώστε να πιεστεί η εταιρία να υπογράψει συλλογική σύμβαση εργασίας. Το σωματείο υποστηρίζει ότι η εταιρεία έχει προβεί σε εκδικητικές απολύσεις με στόχο επικεφαλής αλλά και απλά μέλη του σωματείου. Η Teleperformance υποστήριξε στο δικαστήριο στην Ελλάδα ότι δεν είναι εταιρεία επικοινωνιών, ισχυριζόμενη παράλληλα ότι το σωματείο δεν σχετίζεται με τον κλάδο τους.

Κάτι τελευταίο που έχει τη σημασία του. O συντάκτης του Guardian ζήτησε σχόλια τόσο από την εταιρία όσο και από τους κολοσσούς (Netflix, Google, Apple) που εξυπηρετεί. Δεν υπήρξε η παραμικρή απάντηση. Θα είχε ενδιαφέρον ένα σχόλιο από το Υπουργείο Εργασίας το οποίο θα αναζητήσουμε.

Η απάντηση της εταιρείας

Για όλα αυτά η εταιρεία η Teleperformance Greece εξέδωσε αναλυτικότατη ανακοίνωση, στην οποία ούτε λίγο ούτε διαψεύδει και επαίρεται ότι είναι μια από τις 10 εταιρείες που διακρίθηκαν στον θεσμό Best Workplaces το Work 2024. Δεσμεύεται δε να υποστηρίζει την υγεία και την ευημερία των εργαζομένων της. Προσθέτει ότι «παραμένει αφοσιωμένη αφοσιωμένοι στη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού και υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος, ενώ δίνουμε ιδιαίτερη αξία όσον αφορά τη διαφάνεια σε όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων μας».

Αναλυτικά η εταιρεία αναφέρει:

«Ως μία από τις 10 εταιρείες που διακρίθηκαν στον θεσμό Best Workplaces το Work 2024, η Teleperformance Greece  δεσμεύεται να υποστηρίζει την υγεία και την ευημερία των εργαζομένων της. Παραμένουμε αφοσιωμένοι στη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού και υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος, ενώ δίνουμε ιδιαίτερη αξία όσον αφορά τη  διαφάνεια σε όλες τις πτυχές των δραστηριοτήτων μας. Με στόχο να αποσαφηνίσουμε τα πρόσφατα δημοσιεύματα, επιθυμούμε να διευκρινίσουμε και να διορθώσουμε ανακρίβειες που παρουσιάστηκαν σε αναφορές σχετικά με τις δραστηριότητές μας στην Ελλάδα. Παρακάτω παρατίθενται οι ακριβείς διευκρινίσεις.

Η Teleperformance Greece δίνει προτεραιότητα στην ευημερία των εργαζομένων, προσφέροντας μισθούς 25-30% υψηλότερους από τον εθνικό κατώτατο μισθό, καθώς και επιπλέον παροχές για εργασία από απόσταση, στέγαση και έξοδα επικοινωνίας. Πάνω από το 70% των εργαζομένων λαμβάνουν πρόσθετα χρηματικά κίνητρα απόδοσης.

Οι εργαζόμενοι της Teleperformance στην Ελλάδα απασχολούνται 7 ώρες και 15 λεπτά ημερησίως,  και τα υπόλοιπα 45 λεπτά αποτελούν πληρωμένα διαλείμματα  κατά τη διάρκεια του ωραρίου εργασίας. Σε σχέση με τη χρήση της τουαλέτας, σημείο που αναφέρεται στο δημοσίευμα,  παρέχεται επιπλέον χρόνος, πέραν του ελαχίστου που ορίζεται  από την ελληνική εργατική νομοθεσία, η οποία προβλέπει ότι όλα τα διαλείμματα συνήθως πραγματοποιούνται εκτός ωραρίου εργασίας. Οι τουαλέτες βρίσκονται κοντά στους χώρους παραγωγής και όλοι οι εργαζόμενοι έχουν πρόσβαση. Επισημαίνουμε  ότι το 75% των εργαζομένων της TP Greece εργάζεται από το σπίτι.

Τελούμε σε πλήρη συμμόρφωση με την εθνική εργατική νομοθεσία, η οποία επιτρέπει στις εταιρείες να προσλαμβάνουν προσωπικό με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Οι συμβάσεις αυτές, είναι απαραίτητες στον κλάδο  μας, καθώς ορισμένα έργα έχουν περιορισμένη διάρκεια. Αυτό γνωστοποιείται  στους εργαζόμενους πριν από την πρόσληψή τους. Οι περισσότερες από αυτές τις συμβάσεις έχουν διάρκεια τουλάχιστον ενός έτους.  Επίσης, περισσότεροι από το 40% των εργαζομένων της TP Greece απασχολούνται με συμβάσεις αορίστου χρόνου.

Επιπλέον, στο πλαίσιο του ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα μας, η εταιρεία προσφέρει επιπρόσθετες παροχές σε όλο το προσωπικό μας, όπως:

  •     Δωρεάν πρόσβαση σε εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό για ιατρικές συμβουλές και υποστήριξη.
  •     Δωρεάν ετήσιους υπερήχους μαστού για όλους τους εργαζόμενους.
  •     Δωρεάν επικοινωνία με ειδικούς ψυχικής υγείας για την υποστήριξη της συναισθηματικής ευημερίας.
  •     Tράπεζα αίματος διαθέσιμη για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους.
  •     Ειδικές παροχές και προσφορές σε ένα από τα μεγαλύτερα διαγνωστικά κέντρα της χώρας.
  •     Προγράμματα ευεξίας και αθλητικές δραστηριότητες για την προώθηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής.
  •     Εκπτωτικά κουπόνια για την αγορά σχολικών ειδών για τα παιδιά των εργαζομένων.
  •     Αποκλειστική πλατφόρμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας για τους αλλοδαπούς εργαζόμενους και τις οικογένειές τους, προωθώντας την πολιτιστική ενσωμάτωση και την προσωπική ανάπτυξη.

Για τους εργαζόμενους που χρειάζονται μετεγκατάσταση, προσφέρεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για τη διευκόλυνση της μετάβασης, το οποίο περιλαμβάνει δωρεάν υποστήριξη από μεσιτικά γραφεία, αεροπορικά εισιτήρια,  βοήθεια για βίζα όπου χρειάζεται, καθώς και διαμονή σε ξενοδοχείο για τις πρώτες δύο εβδομάδες απασχόλησης.

Επιπλέον, παρέχουμε δωρεάν διαμονή στους εργαζόμενους μας στα Χανιά, που περιλαμβάνει και άλλα έξοδα, όπως το νερό και τα κοινόχρηστα. Το μόνο κόστος που επιβαρύνει άμεσα τους εργαζόμενους είναι η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία υπολογίζεται με πλήρη διαφάνεια μέσω μετρητών ανά διαμέρισμα. Οι εργαζόμενοι έχουν το δικαίωμα να φιλοξενούν επισκέπτες στα διαμερίσματά τους, αρκεί να τους δηλώσουν εκ των προτέρων για λόγους ασφαλείας. Σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι δεν επιλέξουν τη δωρεάν διαμονή, προσφέρεται επιπλέον επίδομα στέγασης.

Σημαντικό να σημειωθεί πως ως εταιρεία δίνουμε έμφαση στην επαγγελματική εξέλιξη των εργαζομένων μας και είμαστε υπερήφανοι που το 94% αυτών προάγεται εσωτερικά. Αυτό ισχύει ακόμη και για τα μέλη της σημερινής διοίκησης, πολλά από τα οποία ξεκίνησαν την καριέρα τους ως agents. Πιστεύουμε ότι αυτό το ισχυρό ποσοστό εσωτερικής προαγωγής αντανακλά την αφοσίωσή μας στην παροχή ουσιαστικών και μακροχρόνιων επαγγελματικών προοπτικών καριέρας.

Η Teleperformance Greece κατέχει την πιστοποίηση ISO 45001, υπογραμμίζοντας τη δέσμευσή της στην υγεία, την ασφάλεια και τη δημιουργία ενός υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος. Αυτή η στρατηγική προσέγγιση και η ισχυρή εταιρική κουλτούρα επέτρεψαν στην Teleperformance Greece να προσελκύσει ταλέντα από περισσότερες από 110 εθνικότητες, παρέχοντας κορυφαίες υπηρεσίες με τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών.

Με εκτίμηση,

Teleperformance Greece»

Σχετικά Άρθρα