Turkaegean: Από το σοκ στην εξιλέωση- Το χρονικό μιας ελληνικής… δικαίωσης

Turkaegean: Από το σοκ στην εξιλέωση- Το χρονικό μιας ελληνικής… δικαίωσης

Το Ιούνιο του 2022, αποκαλύφθηκε ότι η Τουρκία είχε κατοχυρώσει το όνομα «Turkaegean» ως εμπορικό σήμα, ένα χρόνο νωρίτερα από την Ελλάδα. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, ο όρος είχε χρησιμοποιηθεί κυρίως σε τουριστικές διαφημιστικές καμπάνιες της γειτονικής χώρας, αλλά η επίσημη καταχώρησή του αιφνιδίασε την ελληνική κυβέρνηση. Ο τότε Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, προχώρησε σε εντολή για την άμεση διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης, προκειμένου να ερευνηθούν και να διαπιστωθούν τυχόν πειθαρχικά παραπτώματα από υπαλλήλους της πρώην Διεύθυνσης Σημάτων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου.

Η υπόθεση κινητοποίησε την κυβέρνηση, με τη διεξαγωγή σύσκεψης στην οποία συμμετείχαν ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο Υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας.

  • Σε εκείνη τη σύσκεψη ελήφθη η απόφαση προσφυγής κατά του σήματος «Turkaegean» ενώπιον του Ευρωπαϊκού Γραφείου (EUIPO).

Μάλιστα, ορίσθηκε ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας ως υπεύθυνος των ενεργειών και της δημιουργίας του φακέλου της υπόθεσης προκειμένου να επιτευχθεί η ακύρωση του συγκεκριμένου σήματος.

  • Ωστόσο, πριν από τη σύσκεψη κατά την οποία ελήφθησαν οι κρίσιμες αποφάσεις, είχαν προηγηθεί ζυμώσεις, συζητήσεις και συσκέψεις, με καθηγητές της Νομικής Σχολής να διατυπώνουν αντίθεση στο ενδεχόμενο προσβολής του όρου υπό τον φόβο της αποτυχίας.

Δύο καθηγητές εξέφρασαν αντιρρήσεις, με το σκεπτικό πως ένα εμπορικό σήμα ανήκει στον χώρο του ιδιωτικού δικαίου και δεν πρέπει να συγχέεται με το Διεθνές Δίκαιο και την εξωτερική πολιτική, σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής».

  • Τελικά, επικράτησε η άποψη ότι η Ελλάδα δεν γίνεται να μην αντιδράσει σε νομικό επίπεδο, αφού υπάρχουν σημαντικές πιθανότητες να τύχουν θετικής ανταπόκρισης οι νομικές ενέργειες της χώρας.

Τα προηγούμενα χρόνια είχαν απασχολήσει αντίστοιχες υποθέσεις άλλων χωρών, όπως αυτή της Ιταλίας κατά του σήματος Mafia μίας αλυσίδας πιτσαρίας, αλλά και της Ισλανδίας κατά του σήματος Iceland, που είχε υιοθετήσει η αλυσίδα καταστημάτων κατεψυγμένων τροφίμων «Iceland Foods» στη Βρετανία.

  • Τον Μάιο του 2022 ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας έλαβε τα ηνία της υπόθεσης.

Ταχύτατα συγκροτήθηκε «ομάδα δράσης» αποτελούμενη τόσο από δικηγόρους της νομικής υπηρεσίας του οργανισμού όσο και από νομικούς εγνωσμένης αξίας στον κλάδο της διανοητικής ιδιοκτησίας και με μεγάλη εμπειρία σε αντίστοιχες υποθέσεις.

Η αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Ευρωπαϊκού Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας κατατέθηκε με γοργούς ρυθμούς, ενώ στη διετή πορεία της δικαστικής «μάχης» η τουρκική πλευρά φέρεται να ακολούθησε παρελκυστική τακτική, αιτούμενη συνεχώς την παράταση των καταληκτικών ημερομηνιών κάθε διαδικαστικής πράξης.

  • Τελικά, τα ελληνικά επιχειρήματα έγιναν δεκτά και πλέον το τουρκικό εμπορικό σήμα δεν θα μπορεί να χρησιμοποιείται επί ευρωπαϊκού εδάφους για το σύνολο των έξι χρήσεων (διαφήμιση, ΜΜΕ, υπηρεσίες μεταφορών, εκπαίδευση, ξενοδοχεία-εστίαση, νομικές υπηρεσίες) για τις οποίες είχε κατοχυρωθεί από τον τουρκικό οργανισμό. Ένα σημαντικό πλήγμα για τη γειτονική χώρα καθώς εξελίσσονται δυναμικά οι καμπάνιες προώθησης του τουρκικού Οργανισμού.

Πλέον, οι τουρκικές αρχές έχουν περιθώριο δύο μηνών για να ασκήσουν έφεση κατά της απόφασης του EUIPO και τεσσάρων για να υποβάλουν τη γραπτή αιτιολόγηση αυτής.

Αντίστοιχες προσφυγές έχουν κατατεθεί και εξελίσσονται και σε άλλες μεγάλες αγορές του κόσμου όπου η Τουρκία χρησιμοποιεί τον όρο Turkaegean στην τουριστική καμπάνια της, όπως στις ΗΠΑ.

Σχετικά Άρθρα