Ρεπορτάζ libre-Νάξος: Πώς αποφεύχθηκε νέο “Εξπρές Σαμίνα”-Η… περίεργη ανακοίνωση του λιμενικού και τα αμείλικτα ερωτήματα

Ρεπορτάζ libre-Νάξος: Πώς αποφεύχθηκε νέο “Εξπρές Σαμίνα”-Η… περίεργη ανακοίνωση του λιμενικού και τα αμείλικτα ερωτήματα

Η είδηση πέρασε στα ψιλά αλλά δεν θα έπρεπε. Το λιμάνι της Νάξου λειτουργούσε για τουλάχιστον 36 ώρες χωρίς να είναι αναμμένος ο φάρος του κυματοθραύστη γεγονός που δημιούργησε τεράστιο πρόβλημα στην προσέγγιση του νησιού χωρίς ευτυχώς πιο σοβαρές συνέπειες που πάντως θα μπορούσαν να υπάρξουν αν ο καπετάνιος του Blue Star Delos δεν έκανε απολύτως ευσυνείδητα τη δουλειά του. Το Σάββατο το βράδυ το εν λόγω πλοίο επιχείρησε να προσεγγίσει-εν μέσω έντονης θαλασσοταραχής και εννέα μποφόρ- το λιμάνι της Νάξου στο πλαίσιο του καθιερωμένου δρομολογίου.

Ο πολύπειρος καπετάνιος Γιώργος Μπαλόπητας γρήγορα αντιλήφθηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά αφού ματαίως αναζητούσε το φανάρι του φάρου. Χρησιμοποίησε, επί πολλή ώρα, τον προβολέα του πλοίου για να διασφαλίσει την ομαλή προσέγγιση (γεγονός που αποτυπώθηκε και σε video), όμως η ορατότητα ήταν τόσο περιορισμένη λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων που αυτό αποδείχθηκε αδύνατον.

Τότε ο καπετάνιος πήρε μία σκληρή αλλά επιβεβλημένη απόφαση. Σταμάτησε την προσέγγιση στο λιμάνι και γύρισε το πλοίο στην κατεύθυνση πλεύσης προς το λιμάνι της Πάρου. Το έπραξε για να διασφαλίσει τη σωματική ακεραιότητα του συνόλου των επιβατών και για να αποφύγει την τεράστια ανάστατωση που θα προκαλούσε ένα ενδεχόμενο ατύχημα στο λιμάνι της Νάξου εν μέσω των εορτών. Οι 25 επιβάτες που ήθελαν να αποβιβαστούν στη Νάξο και οι 125 που περίμεναν να επιβιβαστούν στο λιμάνι για Πειραιά ταλαιπωρήθηκαν, όμως δεν υπήρχε άλλη επιλογή.

  • Το γεγονός ότι το Delos δεν κατάφερε να δέσει στη Νάξο λόγω και του προβλήματος λειτουργίας του Φάρου έγινε γρήγορα γνωστό. Το video του Cyclades24.gr αποδείκνυε του λόγου το αληθές και αποκάλυψε το πρόβλημα στην ολότητά του. Όμως στην πρώτη του αντίδραση για το περιστατικό το Λιμενικό επιχείρησε να κρύψει μέρος της πραγματικότητας κάτω από το χαλί.

Η ανακοίνωση ανέφερε τα εξής:

“Τις απογευματινές ώρες σήμερα, ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή της Νάξου, από τον Πλοίαρχο του επιβατηγού-οχηματαγωγού (Ε/Γ-Ο/Γ) πλοίου «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ DELOS» Ν. Π 12082, ότι κρίνεται επισφαλής η προσέγγισή του στο λιμάνι της Νάξου, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή και ότι το πλοίο θα συνεχίσει το εγκεκριμένο δρομολόγιό του για τα λιμάνια Πάρου και Πειραιά. Στο πλοίο επέβαιναν είκοσι πέντε επιβάτες, δύο Ε.Ι.Χ. οχήματα και ένα Φ/Γ όχημα προς αποβίβαση, ενώ στο λιμάνι της Νάξου ανέμεναν προς επιβίβαση εκατόν είκοσι πέντε επιβάτες, είκοσι τρία Ι.Χ.Ε. οχήματα, δεκατρία Φ/Γ οχήματα, και ένα δίκυκλο. Οι εν λόγω επιβάτες πρόκειται να προωθηθούν στον προορισμό τους με μέριμνα της πλοιοκτήτριας εταιρείας”.

Οπως αντιληφθήκατε ήδη, πουθενά στην ανακοίνωση δεν γίνεται λόγος για τη βλάβη στο φάρο. Ούτε για το λόγο που αυτή προκλήθηκε ούτε για τον προγραμματισμένο χρόνο αποκατάστασής της, καμία απολύτως ενημέρωση για ένα γεγονός που όπως τόνιζαν έμπειροι πλοίαρχοι δεν παρατηρείται συχνά στα ελληνικά λιμάνια.

Και όμως η βλάβη θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολύ σοβαρό περιστατικό.

Ο Γιώργος Βάλλης, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών τόνισε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

“Το συγκεκριμένο περιστατικό, αν και κατέληξε χωρίς τραγικές συνέπειες, καταδεικνύει σοβαρές ελλείψεις στον τομέα της ναυσιπλοΐας και εγείρει ερωτήματα σχετικά με την επάρκεια των λιμενικών υποδομών. Το γεγονός ότι ένας φάρος – βασικό εργαλείο για την καθοδήγηση πλοίων – παρέμεινε σβηστός, ανάγκασε τον καπετάνιο να αναλάβει πρωτοβουλίες αυξημένου ρίσκου, εκθέτοντας σε κίνδυνο τους επιβάτες, το πλήρωμα, καθώς και το ίδιο το πλοίο.

Η ασφάλεια των πολιτών που επιλέγουν τα πλοία ως μέσο μεταφοράς πρέπει να αποτελεί πρωταρχική προτεραιότητα.Η ζωή και η ασφάλεια των ανθρώπων που εμπιστεύονται τη θάλασσα για τις μετακινήσεις τους δεν πρέπει να εξαρτώνται από την ευρηματικότητα και την ψυχραιμία του κάθε καπετάνιου. Αν και η επαγγελματική του εμπειρία αποδείχθηκε σωτήρια στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι θέμα χρόνου να προκληθεί κάποιο σοβαρό ατύχημα αν δεν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα.Καλούμε τις αρμόδιες αρχές να παρέμβουν άμεσα και να προχωρήσουν στις αναγκαίες ενέργειες, ώστε να διασφαλιστεί ότι κανένας επιβάτης, πλήρωμα ή πλοίο δε θα βρεθεί ξανά αντιμέτωπος με τέτοιους κινδύνους.Η πρόληψη αποτελεί τη μόνη εγγύηση για την αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων στο μέλλον”.

Η βλάβη αποκαταστάθηκε μόλις τη Δευτέρα το μεσημέρι αφού έφτασε στη Νάξο ειδικός τεχνικός από την Υπηρεσία Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού. Την Κυριακή δηλαδή το λιμάνι λειτούργησε με το φάρο να παραμένει σβηστός παρά το φιάσκο (και το μεγάλο κίνδυνο) της προηγούμενης νύχτας. Και η πρώτη ενημέρωση των δημοσιογράφων του νησιού, που επικοινωνούσαν επίμονα με το λιμεναρχείο, ήρθε μόλις την Κυριακή το απόγευμα αφού το σχετικό τηλέφωνο παρέμενε επί ώρες εκτός λειτουργίας!

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι αμείλικτα:

  • Επρεπε να φτάσει η ώρα της προσέγγισης του Delos για να διαπιστωθεί η βλάβη στο φάρο;
  • Επρεπε να περάσουν 36 και πλέον ώρες για να αποκατασταθεί το πρόβλημα;
  • Σε ποια κατάσταση βρίσκονται οι αντίστοιχες υποδομές στα υπόλοιπα νησιά με δεδομένο ότι το ίδιο πρόβλημα παρατηρήθηκε τις ίδιες ημέρες και στο λιμάνι του Σύρου;

Οι απαντήσεις που θα δοθούν, αν τελικά δοθούν, θα φωτίσουν την πραγματικότητα η οποία φαίνεται ότι είναι δύσκολη και σύνθετη.

Σχετικά Άρθρα