Νότια Κορέα: Οργή και θλίψη για την τραγωδία-Τα 9 μοιραία λεπτά και το “εγκληματικό λάθος”
Στο πένθος έχει βυθιστεί η Νότια Κορέα μετά τη χειρότερη αεροπορική τραγωδία στη χώρα με 179 νεκρούς. Οι αρχές ανακοίνωσαν «ειδικές επιθεωρήσεις» όλων των Boeing 737-800 που χρησιμοποιούνται στη χώρα καθώς εκτυλίχθηκε ακόμη ένα θρίλερ με αεροπλάνο που παρουσίασε πρόβλημα στο σύστημα προσγείωσης. Συνολικά «101 αεροσκάφη Boeing 737-800 χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στη Νότια Κορέα» και «εξετάζουμε επιλογές για να διενεργήσουμε ειδικές επιθεωρήσεις» όσον αφορά την ασφάλειά τους, εξήγησε σε δημοσιογράφους ο Τζου Τζονγκ-γουάν, αξιωματούχος αρμόδιος για τον τομέα των αερομεταφορών στο υπουργείο Μεταφορών στη χώρα της Ασίας.
Ακόμη ένα Boeing 737-800 της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Jeju Air το οποίο εκτελούσε πτήση εσωτερικού αντιμετώπισε αδιευκρίνιστο πρόβλημα στο σύστημα προσγείωσης, παρόμοιο με εκείνο που ανέφερε το πλήρωμα του αεροσκάφους του ίδιου τύπου που συνετρίβη, πάντως επέστρεψε στο αεροδρόμιο από όπου είχε μόλις απογειωθεί και προσεδαφίστηκε με ασφάλεια, μεταδίδει το νοτιοκορεατικό εθνικό πρακτορείο ειδήσεων Yonhap.
Το αεροσκάφος είχε αναχωρήσει από το αεροδρόμιο Γκίμπο της Σεούλ για την Τσετζού νωρίτερα σήμερα, εξήγησε το Γιονάπ, επικαλούμενο πηγές του στον τομέα των αεροπορικών μεταφορών. Τα 39 από τα 41 αεροσκάφη του στόλου της Jeju Air είναι αυτού του τύπου.
Τι συνέβη με το μοιραίο Boeing
Το Boeing 737-800 της Jeju Air έκανε προσγείωση χωρίς να ανοίξει το σύστημα προσγείωσης και χωρίς να αναπτυχθούν τα πτερύγια ανάσχεσης με αποτέλεσμα να προσκρούσει σε έναν τοίχο και 179 από τους 181 επιβαίνοντες να χάσουν τη ζωή τους. Το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας φαίνεται να επιμένει στην εκδοχή της σύγκρουσης με πουλιά εν πτήσει που προκάλεσαν προβλήματα στο αεροσκάφος καθώς τα ξημερώματα σήμερα ανακοίνωσε ότι ο πιλότος του μοιραίου αεροσκάφους είχε δηλώσει στον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου της πόλης Μουάν ότι σημειώθηκε σύγκρουση με πουλιά και είχε κηρύξει «mayday».
Τα 9 λεπτά μέχρι τη σύγκρουση
- Στις 8:54 (ώρα Νότιας Κορέας) ο πύργος ελέγχου έδωσε το πράσινο φως στους πιλότους του Boeing να προχωρήσουν σε προσγείωση.
- Τρία λεπτά αργότερα, ο πύργος ελέγχου ενημέρωσε τους πιλότους για τον κίνδυνο πρόσκρουσης με πουλιά στον αέρα.
- Μετά από ένα λεπτό ήταν που ο πιλότος εξέπεμψε σήμα κινδύνου (mayday), χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόβλημα που αντιμετώπιζε.
- Στις 9:03 το αεροπλάνο προσγειώθηκε με την «κοιλιά», χωρίς τροχούς, σύρθηκε για λίγα δευτερόλεπτα στον διάδρομο προσγείωσης και τελικά έγινε μια μπάλα φωτιάς όταν προσέκρουσε σε τοίχο.
Ανα και η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη ειδικοί δήλωσαν ότι οι αρχές του αεροδρομίου της Νότιας Κορέας θα πρέπει να αντιμετωπίσουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τον τσιμεντένιο τοίχο στον οποίο συγκρούστηκε ένα αεροπλάνο με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 179 άνθρωποι.
Ο David Learmount, κορυφαίος εμπειρογνώμονας σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας, δήλωσε στο Sky News ότι η ύπαρξη ενός τσιμεντένιου τοίχου στο τέλος του διαδρόμου ήταν «στα όρια του εγκλήματος» και δήλωσε ότι η σύγκρουση με τον τοίχο ήταν η «καθοριστική στιγμή» της καταστροφής.
Υποστήριξε ότι αν δεν υπήρχε ο τοίχος, το αεροπλάνο θα είχε προσκρούσει σε φράχτη, θα είχε γλιστρήσει σε δρόμο και πιθανότατα θα είχε σταματήσει σε κοντινό χωράφι.
‘Νομίζω ότι όλοι θα ήταν ζωντανοί… οι πιλότοι μπορεί να είχαν υποστεί κάποια ζημιά περνώντας από τον φράχτη ασφαλείας ή κάτι τέτοιο. Αλλά υποψιάζομαι ότι θα μπορούσαν να είχαν επιβιώσει», δήλωσε ο κ. Learmount.
Συγκλονισμένες οικογένειες συγκεντρώθηκαν στην αίθουσα αφίξεων του αεροδρομίου με δάκρυα στα μάτια, καθώς περίμεναν την ταυτοποίηση των πτωμάτων. Ορισμένοι από τους νεκρούς αναγνωρίστηκαν μόνο από τα δακτυλικά τους αποτυπώματα.
Ο Μάενγκ Τζι-Σου, 78 ετών, δήλωσε στο BBC ότι ο ανιψιός του και οι δύο γιοι του ανιψιού του ήταν στο αεροπλάνο.
Ήταν το πρώτο ταξίδι της οικογένειας στο εξωτερικό, με αφορμή την ολοκλήρωση των εισαγωγικών εξετάσεων του μικρότερου γιου στο κολέγιο.
«Δεν μπορώ να πιστέψω ότι ολόκληρη η οικογένεια απλά εξαφανίστηκε», είπε. «Η καρδιά μου πονάει τόσο πολύ».
Στους επιβάτες περιλαμβάνονταν 173 Νοτιοκορεάτες και δύο υπήκοοι Ταϊλάνδης.
Σε μια άλλη ιστορία, ο Τζέον Τζε-γιουνγκ βλέπει και ξαναβλέπει το βίντεο με το αεροσκάφος στο οποίο επέβαιναν η κόρη του και άλλοι 180 άνθρωποι να συντρίβεται στο τοιχίο του αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο της Μουάν και αναρωτιέται πως κόπηκε έτσι άδοξα η ζωή της 45χρονης κόρης του.
«Όταν είδα το βίντεο, το αεροπλάνο φαινόταν εκτός ελέγχου. Οι πιλότοι μάλλον δεν είχαν άλλη επιλογή. Η κόρη μου, που είναι μόλις 45, να τελειώσει έτσι. Είναι απίστευτο» είπε, ενώ έδειξε σε δημοσιογράφους τα τελευταία μηνύματα που πήρε από την κόρη του πριν σκοτωθεί. Η κόρη του Τζέον επέστρεφε στο σπίτι της, αφού πέρασε τις διακοπές των Χριστουγέννων με φίλους στην Μπανγκόκ. Αφήνει πίσω της το σύζυγο και την έφηβη κόρη της.
«Το νερό κοντά στο αεροδρόμιο δεν είναι βαθύ. Υπάρχουν και αγροί, με πιο μαλακό έδαφος από τον τσιμεντένιο διάδρομο. Γιατί δεν μπορούσε να προσγειωθεί εκεί;» διερωτήθηκε ο Τζέον. Η κόρη του, η Μι-σόοκ, αναγνωρίστηκε από τα δακτυλικά αποτυπώματά της και η οικογένειά της αναζητά τώρα ένα γραφείο τελετών κοντά στη γενέτειρά της, το Γκουανγκτζού, για να μεταφέρει εκεί τη σορό της. «Είχε σχεδόν επιστρέψει, για αυτό δεν χρειαζόταν να τηλεφωνήσει στην οικογένεια για να αφήσει κάποιο τελευταίο μήνυμα. Νόμιζε ότι γύριζε στο σπίτι» είπε ο Τζέον.
- Ο πατέρας ενός από τα θύματα, είπε στο Associated Press ότι «δεν πίστευε ποτέ ότι αυτή θα ήταν η τελευταία φορά που θα βλεπόμασταν για πάντα».
Η κόρη του εργαζόταν σε ένα εργοστάσιο στη Νότια Κορέα για αρκετά χρόνια, είπε στο AP. Είχε επιστρέψει στην Ταϊλάνδη επισκεπτόμενη την οικογένειά της πριν αναχωρήσει με πτήση από την Μπανγκόκ για το Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν.
«Άκουσα ότι το αεροπλάνο εξερράγη στην Κορέα σήμερα το πρωί. Αλλά δεν περίμενα καθόλου ότι η κόρη μου θα ήταν σε αυτή την πτήση», είπε.
Μία άλλη συνταρακτική αποκάλυψη ήρθε από φίλο ενός εκ των θυμάτων, το οποίο έδωσε στη δημοσιότητα τον διάλογο που είχε μαζί τους μέσω SMS, δευτερόλεπτα πριν σκοτωθεί.
Ο διάλογος που είχε μαζί του – και ο οποίος δημοσιεύτηκε στα ΜΜΕ της Νότιας Κορέας, είχε ως εξής:
- Επιβάτης: Κρατάμε. Ενα πουλί χτύπησε το φτερό του αεροπλάνου
- Φίλος: Ε;
- Επιβάτης: έτσι δεν μπορούμε να προσγειωθούμε ακόμη
- Φίλος: Πότε έγινε αυτό;
- Επιβάτης: Μόλις τώρα. Μήπως να αφήσω την διαθήκη μου;
Bird strike on Jeju Air flight 2216 caught on cam before crash.#Jeju #JejuAirline #PlaneCrash pic.twitter.com/RoWzXKaDdx
— Vani Mehrotra (@vani_mehrotra) December 29, 2024
Την ίδια ώρα, οι αρχές άρχισαν να ανακοινώνουν τα ονόματα ορισμένων από τα θύματα, προκαλώντας έκρηξη οργής και θλίψης μεταξύ των συγγενών τους που είχαν συγκεντρωθεί στο αεροδρόμιο. Κάποιοι ούρλιαζαν, έκλαιγαν ή κατέρρευσαν στο πάτωμα της αίθουσας αφίξεων, όπου περίμεναν την επιστροφή των δικών τους ανθρώπων.
Οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα DNA από τους συγγενείς για να αναγνωρίσουν τους νεκρούς.
Εκτιμήσεις και έρευνες
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Μουάν άνοιξε το 2007 και έχει γίνει ένας πολυσύχναστος περιφερειακός κόμβος στο νότιο τμήμα της χώρας. Το διαχειρίζεται η κρατική εταιρεία Korea Airports Corporation. Δορυφορικοί χάρτες δείχνουν ότι η τσιμεντένια κατασκευή βρισκόταν στο νότιο άκρο του διαδρόμου προσγείωσης κοντά στον περιμετρικό φράχτη για πολλά χρόνια.
Διαθέτει το σύστημα προσγείωσης με όργανα, το οποίο βοηθά τους πιλότους να προσγειώνονται τη νύχτα ή όταν η ορατότητα είναι κακή. Στα περισσότερα αεροδρόμια τα συστήματα αυτά τοποθετούνται σε πτυσσόμενες κατασκευές.
Η ειδικός σε θέματα αεροπορίας, η Σάλι Γκέθιν, δήλωσε ότι συμμερίζεται τις ανησυχίες της σχετικά με τη θέση του τείχους, αλλά διαφωνεί ότι όλοι θα είχαν επιβιώσει. Η Γκέθιν είπε ότι «φαινόταν να διατηρεί την ταχύτητα, οπότε ακόμη και αν υπήρχε περισσότερος χώρος στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης θα μπορούσε ενδεχομένως να είχε καταλήξει καταστροφικά».
BREAKING: Video shows crash of Jeju Air Flight 2216 in South Korea. 181 people on board pic.twitter.com/9rQUC0Yxt8
— BNO News (@BNONews) December 29, 2024
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών της χώρας Joo Jong-wan δήλωσε ότι το μήκος του διαδρόμου 2.800 μέτρων δεν ήταν παράγοντας που συνέβαλε στη συντριβή – και υποστήριξε ότι τα τοιχώματα στα άκρα ήταν κατασκευασμένα σύμφωνα με τα βιομηχανικά πρότυπα.
Αναλυτές της αεροπορίας δήλωσαν ότι χρειάζονται περισσότερα στοιχεία προτού οι αρχές της Νότιας Κορέας μπορέσουν να προσδιορίσουν οριστικά τι μπορεί να προκάλεσε τη συντριβή της Κυριακής, συμπεριλαμβανομένων εικασιών από τοπικούς αξιωματούχους για πιθανή πρόσκρουση πουλιών πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους.
Ο Ντέιβιντ Σούσι, πρώην επιθεωρητής ασφαλείας της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, δήλωσε ότι «οι εικασίες είναι ο χειρότερος εχθρός ενός ερευνητή». «Στην πραγματικότητα, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο προστατεύεται τόσο πολύ όταν υπάρχει μια έρευνα αεροπορικού ατυχήματος, οι πληροφορίες προστατεύονται. Υποτίθεται ότι δεν πρέπει να γίνονται εικασίες για τέτοιου είδους πράγματα», δήλωσε ο Σούσι.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Jeju Air δήλωσε ότι το αεροσκάφος δεν είχε δείξει «κανένα σημάδι προβλήματος» πριν από το ατύχημα της Κυριακής.
«Αυτή τη στιγμή, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η αιτία του ατυχήματος και πρέπει να περιμένουμε την επίσημη ανακοίνωση της έρευνας από την αρμόδια κυβερνητική υπηρεσία», δήλωσε ο Kim Yi-bae κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο αεροδρόμιο.
🔴 INFO – #CoréeDuSud : Crash du Boeing 737-800 de Jeju Air en Corée du Sud :
▫️ 2 survivants, 120 corps retrouvés
▫️ L’avion s’est écrasé 2 min après un Mayday
▫️ Cet appareil avait fait un atterrissage d’urgence il y a 48h lors d’un vol entre Jeju et Pékin. pic.twitter.com/AkUI6tjSAY— FranceNews24 (@FranceNews24) December 29, 2024
- Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) ηγείται ομάδας ερευνητών των ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων της Boeing και της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), για να βοηθήσει τις αρχές της Νότιας Κορέας στην έρευνα του δυστυχήματος. Το NTSB δήλωσε ότι οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με την έρευνα θα δοθεί στη δημοσιότητα από την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ARAIB) της Νότιας Κορέας.
- Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης «μαύρο κουτί» και η συσκευή καταγραφής φωνής έχουν ανακτηθεί από την επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος, δήλωσαν αξιωματούχοι του υπουργείου.
- Περισσότερο από 700 άτομα προσωπικό από την αστυνομία, τον στρατό και την ακτοφυλακή έχουν κινητοποιηθεί για τις επιτόπιες προσπάθειες αντιμετώπισης, πρόσθεσε το υπουργείο.
- Η Boeing εξέφρασε τα συλλυπητήριά της σε όσους έχασαν τους αγαπημένους τους στη συντριβή.
— The Boeing Company (@Boeing) December 29, 2024
Αναλυτές έχουν περιγράψει το Boeing 737-800 – ένα παλαιότερο και διαφορετικό μοντέλο από το Max – ως αξιόπιστο με εξαιρετικά ισχυρό ιστορικό ασφάλειας.