Καζακστάν: Ερωτήματα και σκοτεινά σενάρια για τη συντριβή του Embraer E190AR-38 νεκροί, 29 επιζώντες

Καζακστάν: Ερωτήματα και σκοτεινά σενάρια για τη συντριβή του Embraer E190AR-38 νεκροί, 29 επιζώντες

Η κυβέρνηση του Καζακστάν έχει συστήσει επιτροπή για να διερευνήσει τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους Embraer E190AR της Azerbaijan Airlines, με τους 38 νεκρούς και τους 29 επιζώντες ελπίζοντας ότι το μαύρο κουτί το οποίο βρέθηκε θα δώσει απαντήσεις. Μέχρι στιγμής δεν έχει αποκλειστεί τίποτα ακόμη και το σενάριο κατάρριψης.

Βίντεο από τη συντριβή δείχνει το αεροπλάνο να κάνει ακανόνιστους κύκλους γύρω από το αεροδρόμιο πριν από τη συντριβή. Καθώς χτυπούσε στο έδαφος, το αεροσκάφος τυλίχθηκε στις φλόγες, με αιμόφυρτους επιβάτες να βγαίνουν από τα συντρίμμια λίγο αργότερα.

Τα στοιχεία της υπηρεσίας παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24 δείχνουν ότι το ύψος του αεροσκάφους άλλαξε πάνω από 100 φορές στα τελευταία 74 λεπτά της πτήσης του. Ορισμένοι χάρτες της διαδρομής της πτήσης έδειξαν επίσης περιοχές όπου χάθηκε το σήμα.

Το ουραίο τμήμα του αεροσκάφους το οποίο έχει διασωθεί, καθώς δεν τυλίχθηκε στις φλόγες, φέρει διατρήσεις, όπως έχει καταγραφεί σε βίντεο που τράβηξαν διασώστες.

Σύμφωνα με τα σενάρια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας υπάρχει το ενδεχόμενο σύγκρουσης με πουλιά και ήταν οι πρώτες πληροφορίες για την πτώση του αεροσκάφους. Η ρωσική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι οι προκαταρκτικές πληροφορίες υποδηλώνουν ότι ο πιλότος αποφάσισε να κάνει αναγκαστική προσγείωση μετά από χτύπημα πουλιού.

Επίσης εξετάζεται το ενδεχόμενο να χτυπήθηκε από θραύσματα πυραύλου. Κατά ένα σενάριο, τα θραύσματα του πυραύλου προκάλεσαν ζημιά στα υδραυλικά συστήματα του αεροσκάφους ή και στα ηλεκτρονικά του, ουσιαστικά αφήνοντας τους πιλότους να προσπαθούν να το ελέγξουν χειροκίνητα, χωρίς όμως να έχουν τον πλήρη ελέγχό του. Εκτός από τις τρύπες που φαίνονται στην άτρακτο το αεροσκάφος είχε ξεκινήσει από την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, Μπακού, με προορισμό το Γκρόζνι, την πρωτεύουσα της Τσετσενίας, αλλά βρέθηκε στη νότια Ρωσία- στο Ακτάου του Καζακστάν, λόγω ομίχλης. Είναι απορίας άξιο το γιατί πέταξε 275 μίλια μέχρι το Ακτάου, στο δυτικό Καζακστάν, όπου και τελικά κατέπεσε, μιας και όπως αναφέρουν πολίτες που συχνά κάνουν αυτή την πτήση, δεν έχει γίνει ποτέ τέτοια εκτροπή. Το Euronews, σε δημοσίευμά του, αναφέρει, επικαλούμενο πηγές με γνώση των ερευνών για την αεροπορική τραγωδία στην πόλη Ακτάου του Καζακστάν, ότι ενδέχεται να χτυπήθηκε από θραύσματα πυραύλου εδάφους-αέρος, πριν τη συντριβή του. Επικαλείται μάλιστα μαρτυρίες επιζώντων επιβατών οι οποίοι δήλωσαν ότι, ενώ πλησίαζαν στο Γκρόζνι, τον προορισμό της πτήσης, άκουσαν μια έκρηξη και ακολούθησε κάτι που έμοιαζε με θραύσματα που χτύπησαν το αεροπλάνο και «τρύπησαν» την άτρακτο. Το Euronews επικαλείται ρεπορτάζ του αζερικού τηλεοπτικού δικτύου AnewZ, το οποίο, επικαλούμενο με τη σειρά του έναν Ρώσο στρατιωτικό μπλόγκερ, ανέφερε πως «οι ζημιές στο αεροσκάφος υποδηλώνουν ότι μπορεί να χτυπήθηκε κατά λάθος από ένα πυραυλικό σύστημα αεράμυνας (SAM)».

Το FlightRadar24 αναφέρει πως είναι πολύ πιθανό η πτώση του αεροσκάφους να οφείλεται σε jamming/spoofing. Οι παρεμβολές από τέτοια συστήματα μπορούν να μπερδέψουν τα πληρώματα των αεροσκαφών, παραπληροφορώντας τους για τις συντεταγμένες αλλά και το ύψος στο οποίο πετούν, ως και να επέμβουν σε μια σειρά συστημάτων, ουσιαστικά αχρηστεύοντάς τα. Σε αυτή την περίπτωση, οι πιλότοι θα πέταγαν «στα τυφλά». Κατά ένα σενάριο, το αεροσκάφος έκανε αυτό τον «κύκλο» για να αποφύγει τις παρεμβολές, όμως βρέθηκε σε σημείο που οι παρεμβολές ήταν ισχυρότερες, με ολέθριες συνέπειες. Σημειώνεται ότι κατά το παρελθόν οι Ρώσοι έχουν κατηγορηθεί για παρεμβολές στο GPS στην ευρύτερη περιοχή.

Σύμφωνα με ειδικούς στην αεροπλοϊα, το αεροσκάφος της Azerbaijan Airlines, δείχνει να είναι εκτός ελέγχου στο βίντεο πριν την πτώση που οδηγεί να εξετάζεται στο σενάριο της μηχανικής βλάβης. Κάποιοι επισημαίνουν ότι οι πιλότοι κάνουν επανειλημμένα «βουτιά» για να ανακτήσει το αεροπλάνο ταχύτητα, αφού προηγουμένως φτάνει σε stall -μικρή ταχύτητα αέρος, η οποία οδηγεί σε απώλεια της άνωσης και πτώση- άλλοι ότι τα πτερύγια /flaps βρίσκονται σε μηδενική κλίση, γεγονός που μπορεί να καταδεικνύει ζημιά στα υδραυλικά συστήματα του αεροσκάφους.

Η έκρηξη που ακούστηκε λίγο πριν από τη συντριβή, μπορεί να οφείλεται σε φιάλη οξυγόνου στο πίσω μέρος του αεροσκάφους – κάτι που θα μπορούσε θεωρητικά να εξηγεί και τις ζημιές από θραύσματα (αν και αυτές δείχνουν ότι ήταν εισερχόμενα και όχι εξερχόμενα). Από αυτή την έκρηξη μπορεί να τέθηκαν εκτός τα υδραυλικά, ή άλλα συστήματα ελέγχου του αεροσκάφους.

Τέλος επειδή το αεροπλάνο πέταξε επιπλέον 275 μίλια από το προγραμματισμένο δρομολόγιό του, μέχρι το Ακτάου, στο δυτικό Καζακστάν, όπου και τελικά κατέπεσε είναι πιθανό να έμεινε από καύσιμα στον αέρα κάτι που έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν με άλλη πτήση.

Σχετικά Άρθρα