Αζερμπαϊτζάν: ”Ρωσικός πύραυλος έριξε το αεροσκάφος” – ”Λάθος οι εικασίες” απαντά το Κρεμλίνο

Αζερμπαϊτζάν: ”Ρωσικός πύραυλος έριξε το αεροσκάφος” – ”Λάθος οι εικασίες” απαντά το Κρεμλίνο

Kυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν υποστήριξαν, μιλώντας στο Euronews, ότι ένας ρωσικός πύραυλος εδάφους-αέρος προκάλεσε τη συντριβή του αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines στο Ακτάου.

Σύμφωνα με τις εν λόγω πηγές οι οποίες επικαλούνται στοιχεία της προκαταρκτικής έρευνας, τα θραύσματα ρωσικού πυραύλου, που εκτοξεύτηκε για την αναχαίτιση drone πάνω από το Γκρόζνι, ήταν αυτά που προκάλεσαν την πτώση του Εμπραέρ.

Κυβερνητικές πηγές του Αζερμπαϊτζάν ανέφεραν στο Euronews ότι στο αεροσκάφος δεν δόθηκε άδεια προσγείωσης σε κανένα ρωσικό αεροδρόμιο, παρά τα αιτήματα των πιλότων για αναγκαστική προσγείωση. Αντιθέτως, δόθηκε εντολή να πετάξει μέσω της Κασπίας Θάλασσας προς το Άχταου στο Καζακστάν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα συστήματα πλοήγησης GPS του αεροπλάνου ήταν μπλοκαρισμένα καθ’ όλη τη διαδρομή της πτήσης πάνω από τη θάλασσα.

Το ίδιο, πως το Εμπραέρ των αζέρικων αερογραμμών καταρρίφθηκε από ένα ρωσικό σύστημα αντιαεροπορικής άμυνας, υποστήριξαν σήμερα στο πρακτορείο Reuters και τέσσερις πηγές στο Αζερμπαϊτζάν που έχουν γνώση των ερευνών.

Μία από τις πηγές που μίλησαν στο πρακτορείο Reuters είπε ότι οι προκαταρκτικές έρευνες δείχνουν ότι το αεροσκάφος χτυπήθηκε από ένα ρωσικό αντιαεροπορικό σύστημα Pantsir-S. Οι τηλεπικοινωνίες του διακόπηκαν λόγω ηλεκτρονικών παρεμβολών ενώ πλησίαζε στο Γκρόζνι.

«Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι έγινε επίτηδες. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τα γεγονότα, το Μπακού αναμένει από τη ρωσική πλευρά να παραδεχτεί την κατάρριψη του αζέρικου αεροσκάφους», πρόσθεσε.

Εάν τα στοιχεία αυτά της προκαταρκτικής έρευνας επιβεβαιωθούν, θα πρόκειται για τη δεύτερη φορά μέσα σε μια δεκαετία που οι ρωσικές δυνάμεις ευθύνονται για τη συντριβή εμπορικού αεροσκάφους – μετά την κατάρριψη της πτήσης MH17 των Μαλαισιανών αερογραμμών στην Ουκρανία, τον Ιούλιο του 2014.

”Λάθος οι εικασίες πριν τελειώσει η έρευνα”

Νωρίτερα, και εν μέσω των διαφόρων σεναρίων για τα αίτια της συντριβής, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ είχε δηλώσει πως «είναι λάθος να γίνονται εικασίες προτού καταλήξει στο πόρισμά της η έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη».

«Καμία από αυτές τις χώρες -ούτε το Αζερμπαϊτζάν, ούτε η Ρωσία ούτε το Καζακστάν- δεν έχει συμφέρον να αποκρύψει πληροφορίες. Όλες οι πληροφορίες θα είναι διαθέσιμες στον κόσμο», σημείωσε στο ίδιο μήκος κύματος ο πρόεδρος της Γερουσίας του Καζακστάν, Ασιμπάγεφ Μόλεν.

Τα σχόλιά τους διαδέχτηκαν, μεταξύ άλλων, μία ανάρτηση του Αντρίεφ Κοβαλένκο, επικεφαλής του Κέντρου Αντιμετώπισης Παραπληροφόρησης του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ουκρανίας.

«Σήμερα το πρωί, ένα αεροσκάφος Embraer 190 αεροπορικής εταιρείας του Αζερμπαϊτζάν, που εκτελούσε πτήση από το Μπακού προς το Γκρόζνι, καταρρίφθηκε από ρωσικό σύστημα αεράμυνας» έγραψε χαρακτηριστικά ο Ουκρανός αξιωματούχος, επικαλούμενος βίντεο από το εσωτερικό του αεροπλάνου που έδειχνε «διάτρητα σωσίβια».

Τα σενάρια γύρω από τη συντριβή

Από την πρώτη στιγμή, πολλά – και πολλές φορές αντιφατικά μεταξύ τους – ήταν τα όσα ανακοίνωναν οι αρχές όλων των εμπλεκόμενων χωρών για το περιστατικό.

Η συντριβή φέρεται να οφείλεται σε μια «κατάσταση έκτακτης ανάγκης» στο αεροσκάφος. Αρχικά, το αεροπλάνο φέρεται να αναγκάστηκε να εκτραπεί από την διαδρομή του λόγω έντονης ομίχλης στο Γκρόζνι, τον προορισμό του, και να επιχείρησε αναγκαστική προσγείωση.

Λίγο μετά την επίθεση, η ρωσική αεροπορική αρχή υπέθεσε ότι η πτήση μπορεί να χτυπήθηκε από πουλιά, γεγονός που οδήγησε στην προσπάθεια αναγκαστικής προσγείωσης που τελικά κατέληξε στη συντριβή.

«Μετά από σύγκρουση με πουλιά, λόγω κατάστασης έκτακτης ανάγκης στο αεροσκάφος, ο κυβερνήτης αποφάσισε να κατευθυνθεί σε εναλλακτικό αεροδρόμιο – επιλέχθηκε το Ακτάου», ανέφερε η ρωσική αεροπορική αρχή στο Telegram.

Ιστοσελίδες παρακολούθησης εμπορικών πτήσεων κατέγραψαν την πτήση να ταξιδεύει βόρεια κατά μήκος της προγραμματισμένης διαδρομής της στη δυτική ακτή πριν εξαφανιστεί από τα ραντάρ. Αργότερα επανεμφανίστηκε στην ανατολική ακτή, κάνοντας κύκλους κοντά στο αεροδρόμιο Ακτάου, πριν τελικά συντριβεί.

«Σύμφωνα με προκαταρκτικές αναφορές, το αεροπλάνο ζήτησε προσγείωση σε εναλλακτικό αεροδρόμιο πριν από το ατύχημα … λόγω έντονης ομίχλης στο Γκρόζνι», ανέφερε η Γιούλια Σαποβάλοβα από τη Μόσχα για το Al Jazeera.

Ο Πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίεφ, δήλωσε ότι «σύμφωνα με τις πληροφορίες που μου παρείχαν, το αεροπλάνο της αεροπορικής εταιρείας AZAL, που πετούσε στη διαδρομή Μπακού-Γκρόζνι, άλλαξε πορεία λόγω επιδείνωσης των καιρικών συνθηκών και κατευθύνθηκε προς το αεροδρόμιο του Ακτάου, όπου συνέβη η συντριβή κατά την προσγείωση».

Παράλληλα, το πλησιέστερο ρωσικό αεροδρόμιο, Μαχατσκαλά, είχε κλείσει νωρίτερα την ημέρα εκείνη λόγω δραστηριότητας μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Εκείνη την ώρα ήταν σε εξέλιξη επιθέσεις ουκρανικών μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (drones) προς τη Ρωσία, όπως επίσης και επιχείρηση αναχαίτησής τους από τη Μόσχα.

Επιπλέον, έντονη ήταν η παρεμβολή στα GPS στην περιοχή, η οποία έχει συνδεθεί με παλαιότερα περιστατικά και ενδέχεται να περιέπλεξε περαιτέρω την πλοήγηση και να συνέβαλε στη συντριβή, σύμφωνα με ανάρτηση του FlightRadar24.

Το χρονικό

Υπενθυμίζεται πως το Embraer EMBR3.SA των Azerbaijan Airlines, με 67 επιβαίνοντες, εκτελούσε το δρομολόγιο μεταξύ του Μπακού, της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν και του Γκρόζνι, της πρωτεύουσα της Τσετσενίας.

Συνετρίβη το πρωί της Τετάρτης στην πόλη Άχταου, ένα λιμάνι της Κασπίας Θάλασσας, στο δυτικό Καζακστάν, προκαλώντας τον θάνατο 38 ανθρώπων.

Νωρίτερα, έκανε εκτροπή της πορείας του πάνω από μια περιοχή της Ρωσίας όπου τους τελευταίους μήνες η Μόσχα χρησιμοποιούσε συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας για να αντιμετωπίσει τις ουκρανικές επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροπλάνα.

Η Azerbaijan Airlines ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις πτήσεις της από το Μπακού προς το Γκρόζνι, της πρωτεύουσα της Τσετσενίας, έως ότου ολοκληρωθεί η έρευνα για το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε σήμερα, μετέδωσε το ρωσικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων TASS.

Σχετικά Άρθρα