Αντέχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε χαμηλές θερμοκρασίες; Το “φαινόμενο” της Αράχωβας
Μια από τις αιτίες του… εορταστικού μποτιλιαρίσματος (δεν είναι πρωτοφανές) στην Αράχωβα που εγκλώβισε οδηγούς στο χιόνι για περίπου 4 ώρες, και μάλιστα με επίσημη ανακοίνωση της τροχαίας, είναι ότι ηλεκτρικά αυτοκίνητα έμειναν από μπαταρία. Αν παραβλέψουμε το γεγονός ότι οι μαρτυρίες αλλά και τοπικά μέσα αναφέρουν πως υπήρχαν πολλοί οδηγοί στην άκρη του δρόμου χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες, είναι πραγματικά απορίας άξιο πως σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα καινούριας τεχνολογίας μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο. Σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει καταρχάς να θεωρήσουμε δεδομένο ότι υπήρξε… ενσυναίθηση των κατόχων και επαρκής φόρτιση εξαρχής και όχι οριακή. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται επίσης το γεγονός της έλλειψης φορτιστών στην περιοχή.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ αναφέρει:
“Σχετικά με δημοσιεύματα ηλεκτρονικού τύπου, τα οποία αναφέρονται σε ακινητοποίηση οχημάτων και δυσχέρεια της κυκλοφορίας, λόγω δυσμενών καιρικών φαινομένων πλησίον του οικισμού Αράχωβας Βοιωτίας, καθώς και σε συναφή θέματα τροχονομικών ελέγχων, από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας ανακοινώνονται τα ακόλουθα:
Στον οικισμό της Αράχωβας διενεργούνται συνεχείς τροχονομικοί έλεγχοι από αστυνομικούς με σκοπό τη διαπίστωση εφοδιασμού των οχημάτων με αντιολισθητικές αλυσίδες, καθώς και στη διεξαγωγή της κυκλοφορίας με τη χρήση αυτών όπου κρίνεται απαραίτητο, ενώ λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούν στην περιοχή παρατηρήθηκε ότι πολλά ηλεκτρικά οχήματα παρουσίασαν τεχνικά προβλήματα με αποτέλεσμα την ακινητοποίησή τους κατά την επιστροφή από το χιονοδρομικό κέντρο της περιοχής.
Υπενθυμίζεται η από 24-12-2024 Ανακοίνωση Γ.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας σχετικά με την κατάσταση του οδικού δικτύου στην περιοχή, η υποχρέωση εφοδιασμού των οδηγών όλων των οχημάτων με αντιολισθητικές αλυσίδες ή άλλα ανάλογα αντιολισθητικά μέσα, εφόσον τα οχήματα αυτά δεν φέρουν ειδικά ελαστικά, καθώς και η υποχρέωσή τους να φέρουν τον εξοπλισμό αυτό σύμφωνα με τις οδηγίες των αστυνομικών αρχών με σκοπό την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας των οχημάτων“.
- Όπως λένε οι ειδικοί οι ακραίες καιρικές συνθήκες, όπως η πτώση της θερμοκρασίας, ή ιδιαίτερα αυξημένη θερμοκρασία, επηρεάζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σε σημείο ακόμα και ακινητοποίησης. Αυτό συμβαίνει ξεκάθαρα εξαιτίας προβλημάτων που σχετίζονται με την απόδοση της μπαταρίας και τις αυξημένες ανάγκες ενέργειας των οχημάτων.
Είναι σαφές λοιπόν πως οι κάτοχοι των συγκεκριμένων αυτοκινήτων που προκάλεσαν το μεγάλο χριστουγεννιάτικο μποτιλιάρισμα, δεν είχαν επαρκή ενέργεια στις μπαταρίες τους, όχι γιατί αμέλησαν αλλά γιατί προορισμοί σαν την Αράχωβα, δεν έχουν υψηλής τάσης φορτιστές.
Άλλωστε τέτοιες καιρικές συνθήκες αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους οδηγοί στην βόρεια Ευρώπη, χώρες που οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά στο 50%. Διαθέτουν όμως επαρκέστατο δίκτυο με φορτιστές μεγάλης τάσης.
Οι ειδικοί εξηγούν ότι σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες, η αυτονομία της μπαταρίας μειώνεται δραστικά. Αν δεν υπάρχει επαρκής φόρτιση ή αν η διαδρομή είναι μεγαλύτερη από την προσαρμοσμένη αυτονομία, το όχημα μπορεί να ακινητοποιηθεί πριν φτάσει στον προορισμό του. Σημειώστε πως η ανάγκη θέρμανσης της καμπίνας και των μπαταριών αυξάνει την κατανάλωση ενέργειας, μειώνοντας την αυτονομία έως και 40%.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου λειτουργούν καλύτερα σε ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών. Αν η θερμοκρασία πέσει πολύ χαμηλά, μπορεί να αδυνατούν να παρέχουν την απαιτούμενη τάση για να ενεργοποιηθεί το όχημα.
Το Battery Management System (BMS) είναι υπεύθυνο για την προστασία της μπαταρίας από φθορά.
Σε ακραίο ψύχος, το σύστημα μπορεί να περιορίσει ή να μπλοκάρει την παροχή ενέργειας προς το όχημα για την αποφυγή βλαβών, αφήνοντας το αυτοκίνητο ακινητοποιημένο. Θα μπορούσε να εικάσει κάποιος λοιπόν πως η βασική αιτία που έμειναν τα τρία (σύμφωνα με πληροφορίες) ηλεκτρικά στη διαδρομή Αράχωβα – Λιβάδι, είναι ο μη σωστός υπολογισμός της αυτονομίας της μπαταρίας τους, λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών.
Οι ειδικοί έχουν επισημάνει ορισμένους τρόπους με τους οποίους οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρόλο που όπως αναφέρουν, τα σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα είναι σχεδιασμένα για να λειτουργούν σε ένα ευρύ φάσμα θερμοκρασιών, και η σωστή χρήση και συντήρηση μπορεί να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις.
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ:
- Μείωση της χωρητικότητας της μπαταρίας: Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, οι χημικές αντιδράσεις μέσα στη μπαταρία επιβραδύνονται, με αποτέλεσμα να μειώνεται η διαθέσιμη ενέργεια. Αυτό μπορεί να μειώσει την αυτονομία του αυτοκινήτου κατά 20-40%, ανάλογα με τη θερμοκρασία.
- Αυξημένη κατανάλωση ενέργειας: Σε συνθήκες ψύχους, οι οδηγοί συχνά χρησιμοποιούν τη θέρμανση του οχήματος, η οποία απαιτεί σημαντική ποσότητα ενέργειας. Αυτό προσθέτει περαιτέρω πίεση στην μπαταρία.
- Πιθανότητα περιορισμένης φόρτισης: Όταν η θερμοκρασία είναι πολύ χαμηλή, η φόρτιση της μπαταρίας μπορεί να είναι πιο αργή ή λιγότερο αποτελεσματική, καθώς οι μπαταρίες λιθίου έχουν περιορισμούς στη λειτουργία τους σε ακραίες συνθήκες.
Τι συνιστούν οι ειδικοί
- Προθέρμανση του αυτοκινήτου: Αν είναι συνδεδεμένο σε φορτιστή, καλό είναι να το θερμάνετε πριν ξεκινήσετε το ταξίδι, ώστε η μπαταρία να είναι ζεστή και η κατανάλωση θέρμανσης να μην επηρεάζει την αυτονομία.
- Προστασία του αυτοκινήτου από το κρύο: Εάν είναι εφικτό, σταθμεύστε το αυτοκίνητο σε κλειστό χώρο.
- Προγραμματισμένη φόρτιση: Φροντίστε να ξεκινήσετε το ταξίδι σας με πλήρως φορτισμένη μπαταρία, ιδιαίτερα σε συνθήκες ψύχους.
Υπάρχουν φορτιστές και τι είδους στην Αράχωβα;
Όσο αυξάνονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να αυξάνονται και οι σταθμοί φόρτισης. Οι φορτιστές αναλογικά με τον αριθμό των αυτοκινήτων είναι ικανοποιητικός, ωστόσο ο αντίστοιχος αριθμός των ταχυφορτιστών (άνω των 50kW) είναι αρκετά περιορισμένος.
Στην Αράχωμα πριν από περίπου ένα χρόνο τέθηκε σε λειτουργία ένας ταχυφορτιστής με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες των επισκεπτών. Ο Δήμαρχος Διστόμου, Αράχωβας, Αντίκυρας, Ιωάννης Σταθάς, είχε τονίσει πως δεν μπορεί μία περιοχή όπως η Αράχωβα η οποία φιλοξενεί την ελίτ της χώρας να μην διαθέτει τον συγκεκριμένο ταχυφορτιστή.
Αν και το γεγονός έχει δεκτό με ικανοποίηση σε πολλές περιπτώσεις αρκετοί δεν μπορούν να κάνουν χρήση. Για την εξυπηρέτηση των πολιτών έχει δημιουργηθεί χώρος που μπορεί να φιλοξενήσει δύο ηλεκτρικά οχήματα, ενώ η χρέωση γίνεται με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.
Στο εν λόγω σημείο φόρτισης πάντως έχουν καταγραφεί πολλά και σοβαρά προβλήματα. Υπάρχουν οδηγοί συμβατικών αυτοκινήτων που απλά… παρκάρουν όπως και οδηγοί με ηλεκτρικά οχήματα που κάνουν το ίδιο χωρίς να τα φορτίζουν. Υπάρχουν και περιπτώσεις κατά την οποία οδηγός ηλεκτρικού οχήματος έχει παρκάρει με τέτοιο τρόπο κάνοντας κατάληψη και των δύο θέσεων.
Η αστυνομία καλείται να βεβαιώνει παραβάσεις και να παίρνει πινακίδες, χωρίς να μπορεί όμως να απομακρύνει τα παράνομα σταθμευμενα οχήματα διότι δεν υπάρχει γερανός.
Οι λύσεις είναι προφανείς: περισσότεροι σταθμοί ταχυφόρτισης, μεγαλύτερη ενσυναίσθηση, βελτίωση της αστυνόμευσης… κάτι που πρέπει να συμβαίνει σε όλη τη χώρα και ειδικά σε περιοχές με μεγάλη επισκεψιμότητα είτε τους χειμερινούς είτε σε θερινούς προορισμούς. Εφόσον βέβαια θέλουμε μια γρήγορη μετάβαση σε μια νέα εποχή με πιο “καθαρή” τεχνολογία αυτοκίνησης με πολλαπλά οφέλη για το περιβάλλον και την κοινωνία.