ΗΠΑ: Ο Ελον Μασκ “ρίχνει” τα F-35
Ο Έλον Μασκ, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την καταστολή της σπατάλης σε όλη την ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ, έχει… λοκάρει έναν συγκεκριμένο στόχο: τα δαπανηρά μαχητικά αεροπλάνα F-35.
Υπέρμαχος της αυτόνομης τεχνολογίας, ο Μασκ πέρασε τις τελευταίες εβδομάδες κοροϊδεύοντας το αεροσκάφος που κατασκευάστηκε από τη Lockheed Martin στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, γράφουν οι Financial Times.
«Με τον ίδιο τρόπο που οι μεγάλοι υπολογιστές αντικαταστάθηκαν από προσωπικούς υπολογιστές και smartphones, αυτές οι μεγάλες επανδρωμένες πλατφόρμες θα εξακολουθούν να είναι χρήσιμες με τον ίδιο τρόπο, τώρα που έχουμε άλλα συστήματα τα οποία είναι μη επανδρωμένα και αναλώσιμα;» αναρωτήθηκε ο Lorenz Meier, διευθύνων σύμβουλος της Auterion με έδρα τις ΗΠΑ, η οποία αναπτύσσει λογισμικό που επιτρέπει σε σμήνη αυτόνομων drones να επικοινωνούν μεταξύ τους.
Αν και η Auterion δεν υποστηρίζει το «κλείσιμο της πόρτας» στα επανδωμένα αεροσκάφη, δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης μη επανδρωμένων συστημάτων που λειτουργούν με AI, υπάρχει ένα «θεμελιώδες ερώτημα» σχετικά με τον μελλοντικό τους ρόλο που πρέπει να αντιμετωπιστεί, πρόσθεσε.
Στις ΗΠΑ, η Πολεμική Αεροπορία νωρίτερα αυτό το μήνα ανακοίνωσε ότι θα καθυστερήσει μια απόφαση, που αρχικά αναμενόταν στα τέλη του 2024, σχετικά με το ποια εταιρεία θα κατασκευάσει ένα νέο μαχητικό αεροσκάφος ως μέρος του προγράμματος Next Generation Air Dominance (NGAD). Η κίνηση σημαίνει ότι θα εναπόκειται πλέον στην επερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ να αποφασίσει πως θα προχωρήσει το έργο.
Η Lockheed Martin είπε ότι θα συνεργαστεί με την «επερχόμενη κυβέρνηση, όπως κάναμε κατά την πρώτη θητεία του Προέδρου Τραμπ».
Η συγκεκριμένη συζήτηση δεν είναι καινούργια – το F-35 θεωρήθηκε από πολλούς ως το τελευταίο επανδρωμένο μαχητικό που θα κατασκευαστεί – αλλά έχει σημαντικές επιπτώσεις για τους παραδοσιακούς ομίλους στο χώρο της άμυνας, όπως η Lockheed Martin, καθώς και για νεοφυείς εταιρείες τεχνολογίας και προγραμματιστές drone που θέλουν να επεκταθούν στη αμυντική αγορά. Έρχεται επίσης καθώς οι δυτικές κυβερνήσεις εξετάζουν ακριβά σχέδια για την επόμενη γενιά μαχητικών αεροσκαφών που θα αντικαταστήσουν τα σημερινά αεροσκάφη.
Τα προγράμματα -ιδίως το Global Combat Air Programme (GCAP) που προωθούν Βρετανία, Ιταλία και Ιαπωνία και το Future Combat Air System (FCAS) από Γερμανία, Γαλλία και Ισπανία- σχεδιάστηκαν πριν τη σύγκρουση στην Ουκρανία που ανέδειξε τη σημασία των drones.
Τόσο το GCAP όσο και το FCAS στηρίζονται στην ανάγκη ύπαρξης επανδρωμένου μαχητικού το οποίο θα πλαισιώνεται από drones.
«Η βασική εικόνα είναι ότι εξακολουθεί να συζητείται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό στο πλαίσιο [των τριών προγραμμάτων επόμενης γενιάς] εάν το κεντρικό μαχητικό θα είναι επανδρωμένο ή όχι», δήλωσε ο Τζάστιν Μπρονκ, ανώτερος ερευνητής στο Royal United. Ινστιτούτο Υπηρεσιών. Μια μεταγενέστερη έναρξη των προγραμμάτων θα σήμαινε περισσότερες δυνατότητες προόδου σε ότι αφορά την αυτόνομη τεχνολογία, πρόσθεσε ο Μπρονκ.
Το GCAP, στο οποίο ηγούνται η βρετανική BAE Systems, η ιταλική Leonardo και η ιαπωνική Mitsubishi Heavy Industries, έχει το πιο φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα. Στόχος είναι να υπάρχει ένα μαχητικό αεροσκάφος σε υπηρεσία μέχρι το 2035 και οι περισσότεροι ειδικοί πιστεύουν ότι θα καταλήξει να είναι επανδρωμένο.
Το FCAS, από την άλλη πλευρά, στοχεύει γύρω στο 2040, δίνοντας δυνητικά περισσότερο χρόνο σε Airbus και Dassault Aviation να λάβουν υπόψη την πρόοδο στην αυτόνομη τεχνολογία πριν λάβουν τελική απόφαση, σύμφωνα με αναλυτές.
Πηγή: euro2day.gr