Μυρίζει μπαρούτι στη Βουλή: Μπαράζ τροπολογιών στο τελευταίο ν/σ-Ψηφίζονται και τα μέτρα για τις Τράπεζες
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών “Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών” συζητείται και ψηφίζεται σήμερα στη Ολομέλεια και είναι το τελευταίο της χρονιάς, καθώς η Ολομέλεια της Βουλής κλείνει τις εργασίες της για τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές και επανέρχεται στις 8 Ιανουαρίου, με πρώτο κορυφαίο σταθμό στα τέλη Ιανουαρίου την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας.
Το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται και ερανιστικό (ή “σκούπα”) καθώς συνοδεύεται από τροπολογίες διαφόρων υπουργείων με εκκρεμότητες της τελευταίας στιγμής, αλλά και με τα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης στην ομιλία του επί του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025, όπως το επίδομα επικινδυνότητας στους ένστολους, τον μηδενισμό των τραπεζικών χρεώσεων και την φαρμακευτική δαπάνη των χαμηλοσυνταξιούχων.
Η συγκεκριμένη τροπολογία αναμένεται να πυροδοτήσει νέο γύρο πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης, για την “πατρότητα” των μέτρων ιδίως για τις Τράπεζες, ενώ και τα υπόλοιπα μέτρα με βάση την κριτική της αντιπολίτευσης δεν ανταποκρίνονται στα αιτήματα κυρίως των χαμηλοσυνταξιούχων.
- Επιπλέον, στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών έχουν ενταχθεί τροπολογίες όπου μεταξύ άλλων προβλέπουν την παράταση της αναστολής ΕΝΦΙΑ και αναγκαστικών πράξεων για τους πυρόπληκτους της Αττικής καθώς και ρύθμιση για την παράταση των προθεσμιών των καταληκτικών ημερομηνιών ολοκλήρωσης της επένδυσης σε ακίνητη περιουσία για τη χορήγηση Golden Visa.
Ειδικότερα οι τροπολογίες που είχαν κατατεθεί μέχρι αργά χθες το βράδυ αφορούν:
– 1. Περιβαλλοντικό τέλος – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 5 ν. 4710/2020. 2. Κατασκευή νέου λιμένα Θήρας – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 5 π.δ. 82/2023. 3. Αναστολή ορίου ηλικίας απόσυρσης των Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης οχημάτων ΤΑΞΙ και Ειδικής Μίσθωσης, με έδρα περιοχές που έχουν τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 89 και παρ. 5 άρθρου 92 ν. 4070/2012. 4. Δημιουργία Ειδικού Μητρώου μηχανικών ΓΑΙΛΟΣΕ Α.Ε.. 5. Ρύθμιση Θεμάτων λιμενικών υποδομών – Τροποποίηση άρθρου δέκατου ένατου ν. 2932/2001. 6. Επιδότηση οφειλών των Δημοτικών Επιχειρήσεων ’Ύδρευσης και Αποχέτευσης προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. (12794871.pdf)
– 1. Περιορισμός των προμηθειών και λοιπών χρεώσεων των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών. 2. Ενίσχυση του ανταγωνισμού στο χρηματοπιστωτικό σύστημα Αντικατάσταση παρ. 4άρθρου 153 ν. 4261/2014. 3. Ανώτατο όριο προμήθειας σε συναλλαγές έως είκοσι ευρώ που διενεργούνται με χρεωστικές, πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες ιδιωτών – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 64 ν. 5108/2024. 4. Προσαύξηση κυρίου φόρου κτισμάτων πιστωτικών ιδρυμάτων και διαχειριστών και αγοραστών πιστώσεων – Προσθήκη Ενότητας ΣΤ΄ στο άρθρο 4 του ν. 4223/2013. 5. Απαλλαγή από τη συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη προσώπων που Θα δικαιούνταν την παροχή του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων εάν είχαν καταστεί συνταξιούχοι κατά το τελευταίο έτος καταβολής του – Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο δεύτερο του ν. 4655/2020. 6. Επίδομα ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας και επικινδυνότητας – Τροποποίηση της Περ. Β΄ άρθρου 127 ν. 4472/2017. (12794869.pdf)
– 1. Παρατάσεις ισχύος ρυθμίσεων Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. 2. Παρατάσεις ισχύος άλλων ρυθμίσεων. 3. Παράταση της αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών, των ασφαλιστέων αποδοχών και των ποσών των ασφαλιστικών κατηγοριών βάσει της ετήσιας μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. 4. Παράταση χρόνου παραμονής στην υπηρεσία ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 6 ν. 5161/2024. 5. Πρακτική άσκηση στο πλαίσιο δράσεων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». 6. Μεταβατικές διατάξεις για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό – Εξουσιοδοτική διάταξη. (12794872.pdf)
Να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο ψηφίζεται από τη ΝΔ, καταψηφίζουν ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά και “Νίκη”, ενώ Ελληνική Λύση, Πλεύση Ελευθερίας και “Σπαρτιάτες” επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια.
Αντικείμενο του νομοσχεδίου είναι:
α) Η αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού τομέα μέσω της απορρόφησης της θυγατρικής εταιρείας με την επωνυμία «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Ανώνυμη Εταιρεία» (εφεξής ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.) από τη μητρική εταιρεία της με την επωνυμία “Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία” (εφεξής ΟΣΕ Α.Ε.), της ενοποίησης στοιχείων ενεργητικού και παθητικού και των δραστηριοτήτων των συγχωνευόμενων εταιρειών σε μία ενοποιημένη οντότητα.
β) Η μεταφορά της δραστηριότητας διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΓΑΙΑΟΣΕ Ανώνυμη Εταιρεία Αστικών Ακινήτων, Κτηματικών, Οικοδομικών, Τουριστικών και Συναφών Επιχειρήσεων» (εφεξής ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.) στην απορροφώσα εταιρεία.
Επίσης, προβλέπεται η ενίσχυση μιας σειράς φορέων με αρμοδιότητα επί των μεταφορών.
Ειδικότερα:
α) Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) ενισχύεται με επιπλέον προσωπικό.
β) Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.), ενισχύεται με επιπλέον προσωπικό και βελτιώνονται οι διαδικασίες στελέχωσής της.
γ) Ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.) ενισχύεται με επιπλέον προσωπικό και πόρους.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά την ολοκλήρωση της β’ ανάγνωσης του νομοσχεδίου στη αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι:
– σύμφωνα και με τα στοιχεία σε βάθος δεκαετίας που κατέθεσε στην Επιτροπή αναδεικνύεται πως “τα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι διαχρονικά”, σημειώνοντας ότι εάν δει κανείς τα συμβάντα που έχουν καταγραφεί σ΄ αυτά δεν ήταν ασήμαντα αλλά ήταν εξ’ ίσους σοβαρά και επικίνδυνα καθώς και τότε αφορούσαν διαφυγές συρμών, εκτροχιασμούς επί γραμμής ελιγμού, βλάβες σε συρμούς και εγκαταστάσεις, οπιστομετωπικές συγκρούσεις με άλλο τρένο, προσκρούσεις συρμών με εμπόδιο επί της γραμμής, παρασύρσεις, διασπάσεις συρμών κ.λ.π.. Το γεγονός ότι σήμερα αναδεικνύονται αυτά τα συμβάντα, ο υπουργός επανέλαβε ότι “ορθώς γίνεται, γιατί είναι σοβαρό ζήτημα και όλοι θα πρέπει να ενσκήψουμε ώστε να ενισχύουμε την ασφάλεια των μεταφορών”
– το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) για τα Τέμπη, “θα είναι και με την συμμετοχή στην διερεύνηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων” και ερωτηθείς, πως μπορεί να είναι σε θέση και να γνωρίζει ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα έχει στα τέλη Φεβρουαρίου έτοιμο το πόρισμά του, απάντησε ότι “αυτό το γνωρίζω από το γραπτό αίτημα που υπέβαλλε ο Οργανισμός στο υπουργείο προκειμένου να του παραχωρηθεί χώρος για την δημοσιοποίηση του πορίσματος” και
– σχετικά με τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για την διακοπή λειτουργίας που σημειώθηκε το Σάββατο στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, τόνισε “πως ακολουθήθηκαν απόλυτα όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας και απαντώντας στην κριτική πως είναι δυνατόν να υπήρξε βλάβη, ο υπουργός είπε πως “προχθές το αντίστοιχο Μετρό της Κοπεγχάγης διέκοψε τη λειτουργία του για μισή ώρα και τα εγκαίνιά του είχαν γίνει πριν δύο μήνες. Στο νέο Μετρό του Μιλάνο την επόμενη ημέρα των εγκαινίων του σταμάτησε η λειτουργία του σε όλο το δίκτυο για δύο ώρες. Στο Μετρό του Σίδνεϊ, στις 24 Αυγούστου, περίπου 150 πολίτες έμειναν μέσα στο Μετρό για δύο ώρες και το ίδιο περιστατικό είχε γίνει και στις 13 Ιουλίου” και συνεπώς είπε “δεν έγινε κάτι που δεν συμβαίνει και σε άλλα μετρό στο εξωτερικό. Προφανώς, βούληση και πρόθεση όλων μας είναι να μην υπάρχουν τέτοια περιστατικά και να κάνουμε ότι μπορούμε για να μην υπάρχουν”.