Κομισιόν: Αυστηρή προειδοποίηση στην Ελλάδα για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων

 Κομισιόν: Αυστηρή προειδοποίηση στην Ελλάδα για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε σε αυστηρή προειδοποίηση προς την Ελλάδα για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και τη συμμόρφωση με την οδηγία για τα διόδια. Η χώρα μας έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών να ευθυγραμμιστεί με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ αντιμετωπίζει τον κίνδυνο κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κομισιόν, η Ελλάδα δεν συμμορφώνεται πλήρως με την οδηγία 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει μακροχρόνιες ελλείψεις που χαρακτηρίζουν το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα. Με βάση την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, αν και υπάρχει ένα εγκεκριμένο σχέδιο δράσης, παραμένουν σημαντικά κενά στην εφαρμογή.

Η Κομισιόν απαιτεί από την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε διορθωτικές ενέργειες, υποβάλλοντας απαντήσεις μέσα σε δύο μήνες. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ενδέχεται να αποσταλεί αιτιολογημένη γνώμη, το επόμενο στάδιο πριν από την παραπομπή στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι έπειτα από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων σχετικά με την κατάσταση της υλοποίησης και της εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση ενέκρινε σχέδιο δράσης κατόπιν διαβουλεύσεων και συμφωνίας με τις υπηρεσίες της Επιτροπής. «Το σχέδιο δράσης αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων και σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στην εφαρμογή του, με την Ελλάδα να υποβάλλει διμηνιαίες εκθέσεις στην Επιτροπή σχετικά με την πρόοδο που έχει σημειωθεί. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας» σημειώνεται.

Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει επίσημα και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, τονίζει ότι μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.

Για τα διόδια

Επίσης, η Κομισιόν καλεί την χώρα μας, τη Βουλγαρία, την Ισπανία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία και την Πορτογαλία να μεταφέρουν πλήρως τους κανόνες της Ε.Ε. σχετικά με τα διόδια για τη χρήση οδικών υποδομών. Η σχετική οδηγία για την θεσπίζει κοινούς κανόνες για την επιβολή τελών, που βασίζονται στην απόσταση και χρονικών τελών χρήσης επιτρέποντας στα κράτη μέλη να ανακτούν το κόστος των υποδομών (κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση).

Η τροποποιητική οδηγία (ΕΕ) 2022/362 περιλαμβάνει πλέον τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα λεωφορεία και τα πούλμαν και τα μικρά βαρέα οχήματα. Η αναθεωρημένη οδηγία απαιτεί επίσης από τις χώρες να συμπεριλάβουν το περιβαλλοντικό κόστος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα συστήματα χρέωσης για τον καθορισμό των τελών με βάση τις εκπομπές CO2 ενός οχήματος, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και την ενθάρρυνση καθαρότερων βαρέων οχημάτων. Η προθεσμία για τη μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο ήταν η 25η Μαρτίου 2024. Όμως, τα οκτώ κράτη μέλη δεν έχουν κοινοποιήσει μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο.

Για τα αεροδρόμια

Η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να εφαρμόσει διαδικασίες προσέγγισης με βάση τις επιδόσεις και στα αεροδρόμια. Ειδικότερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να στείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα επειδή δεν έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για την εφαρμογή των διαδικασιών πλοήγησης βάσει απόδοσης (PBN) στα ελληνικά αεροδρόμια, όπως απαιτείται από τους εκτελεστικούς κανονισμούς της Επιτροπής .

Με τη βελτιστοποίηση των διαδρομών υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας και των διαδικασιών προσέγγισης με όργανα, η χρήση διαδικασιών PBN στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και στις υπηρεσίες αεροναυτιλίας προσφέρει μια σειρά πλεονεκτημάτων, όπως βελτιωμένη ασφάλεια, αυξημένη χωρητικότητα, μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και βελτιωμένη οικονομική απόδοση. Οι τρέχουσες προσγειώσεις στα ελληνικά αεροδρόμια είναι ασφαλείς. Ωστόσο, η εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης PBN που λείπουν στα ελληνικά αεροδρόμια θα επέτρεπε στους πιλότους να προσγειώνονται με κάθετη καθοδήγηση, βελτιώνοντας περαιτέρω την ασφάλεια.

Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2024. Η απάντηση της Ελλάδας, με ημερομηνία 19 Ιουνίου, δεν παρέχει ικανοποιητικά στοιχεία, ούτε για την εφαρμογή των διαδικασιών PBN στα ελληνικά αεροδρόμια, ούτε για την εφαρμογή των διορθωτικών ενεργειών που συμφωνήθηκαν μεταξύ των Οργανισμός Ασφάλειας Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον δύο μήνες για να απαντήσει και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σχετικά Άρθρα