Πιερρακάκης: Χρονιά ορόσημο το 2025 για τη διεθνοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Στο επίκεντρο της συζήτησης του υπουργού, Κυριάκου Πιερρακάκη και των πρυτάνεων βρέθηκε το ζήτημα της διευκόλυνσης των διαδικασιών που θα επιτρέψουν στα πανεπιστήμια να κάνουν μεγαλύτερα βήματα διεθνοποίησης και να τονώσουν την εξωστρέφεια τους. «Θα στηρίξουμε με κάθε μέσο την προσπάθεια να γίνει η Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, πρόκειται να ενισχύσουμε περαιτέρω το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, απλουστεύοντας διατάξεις και διαδικασίες που επιβραδύνουν τη λειτουργία των ΑΕΙ», ανέφερε σε σχετική ανάρτηση ο κ. Πιερρακάκης και υπογράμμισε:
«Στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, έχουμε θέσει ως στόχο το 2025 να αποτελέσει χρονιά – ορόσημο για τη διεθνοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Και έχουμε ξεκαθαρίσει ότι το σχέδιό μας έχει στο επίκεντρο τα δημόσια ΑΕΙ μας, μέσα από την ανάπτυξη συνεργασιών με μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού».
Όπως επεσήμανε ο κ. Πιερρακάκης, οι πρώτες παρεμβάσεις που συζητήθηκαν σήμερα, αντανακλούν τη βούληση του υπουργείου να βελτιωθεί περαιτέρω το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο των πανεπιστημίων και εξέφρασε την πεποίθηση, ότι σε αυτή την προσπάθεια οι διοικήσεις των πανεπιστημίων θα είναι «ξανά σύμμαχοι».
Πιο αναλυτικά, στις εργασίες της Συνόδου Πρυτάνεων που πραγματοποιήθηκαν σήμερα, συμμετείχαν εκτός από τον υπουργό και ο γενικός γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Νικόλαος Παπαϊωάννου, ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, Περικλής Μήτκας και η πρόεδρος του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, Άννα Ροκοφύλλου.
Από πλευράς Συνόδου των Πρυτάνεων, η συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «επιβεβαίωσε την ειλικρινή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία με στόχο την ενίσχυση του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της Συνόδου.
Κατά τη διάρκεια της συνεργασίας των δύο πλευρών, συζητήθηκαν, σύμφωνα με τους πρυτάνεις, θέματα πόρων (ανθρώπινων και οικονομικών), καθώς και θέματα θεσμικού πλαισίου, το κυριότερο εκ των οποίων είναι η εφαρμογή της διάταξης του νόμου που προβλέπει τη διαδικασία διαγραφής φοιτητών.
Αναλυτικότερα, η Σύνοδος επανέλαβε τα προβλήματα υποστελέχωσης των πανεπιστημίων, κυρίως σε διοικητικό προσωπικό, επεσήμανε το πρόβλημα με την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών και χαρακτήρισε «άμεση προτεραιότητα» την καταβολή έκτακτης επιχορήγησης του τακτικού Προϋπολογισμού για να καλυφθούν οι συνεχιζόμενες πάγιες και ανελαστικές δαπάνες των πανεπιστημίων.
Επιπλέον, οι πρυτάνεις χαρακτήρισαν «επιτακτική» την ανάγκη ανεύρεσης χρηματοδότησης για την ανακαίνιση και αναβάθμιση των υποδομών των πανεπιστημίων και ιδιαιτέρως των φοιτητικών εστιών, στις οποίες διαβιούν χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες, σε συνθήκες που κατά κοινή ομολογία, δεν είναι ικανοποιητικές.
Ακόμη παρουσιάστηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τα προβλήματα που αναμένεται να προκύψουν από την εφαρμογή των άρθρων που αφορούν στην εκλογή και εξέλιξη των μελών ΔΕΠ και υποβλήθηκαν προτάσεις για τη βελτίωση της διαδικασίας, ζητώντας παράλληλα εύλογο χρόνο παράτασης για την έναρξη της εφαρμογής του νέου συστήματος. Παράλληλα, επισημάνθηκαν οι δυσλειτουργίες που έχουν παρατηρηθεί σχετικά με τις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης των πανεπιστημίων.
Επίσης, η Σύνοδος σημείωσε ότι αποτιμάται θετικά η πολιτική ενίσχυσης της διεθνοποίησης των Πανεπιστημίων και ζήτησε περαιτέρω αύξηση των κονδυλίων, ώστε να περιληφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες προτάσεις ίδρυσης μεταπτυχιακών προγραμμάτων σε συνεργασία με ιδρύματα του εξωτερικού.
Τέλος, αναφορικά με το ζήτημα της εφαρμογής της νομοθεσίας για τη διαγραφή φοιτητών, η Σύνοδος Πρυτάνεων εξέφρασε την ανησυχία της για τις συνέπειες από την εφαρμογή της διάταξης, καθώς θεωρεί ότι «δεν μπορεί να παραγνωριστεί η κρίσιμη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα σε εκείνους που είναι ανενεργοί και εκείνους που αγωνίζονται για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους». Η Σύνοδος για το συγκεκριμένο ζήτημα πρότεινε να ληφθούν υπ΄ όψιν οι ιδιαιτερότητες και «να αντιμετωπιστεί το σοβαρό αυτό ζήτημα με κοινωνική ευαισθησία».