Κεφαλογιάννης στο libre: Κίνδυνος αδυναμίας στελέχωσης των Ενόπλων Δυνάμεων- 3.000 κατοικίες για στρατιωτικούς
Την κατασκευή 3.000 κατοικιών σε βάθος δεκαετίας για τα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων που υπηρετούν σε παραμεθόριες και όχι μόνο περιοχές ανακοινώνει μέσω του libre ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Περιγράφοντας επίσης τις αλλαγές που η Πολιτεία προσανατολίζεται να κάνει στις ένοπλες δυνάμεις, δηλώνει ότι «έχει τεράστια σημασία να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο σύστημα μεταθέσεων, ένα νέο καθηκοντολόγιο και ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο υποστήριξης του στελέχους και της οικογένειας του από την πρώτη ημέρα που θα μπει στη Σχολή μέχρι την ημέρα που θα αποστρατευτεί».
Διαψεύδει ότι υπάρχει πρόθεση συγχωνεύσεων ή ενοποιήσεων στρατιωτικών νοσοκομείων, ενώ εξηγεί ότι τα στρατόπεδα που θα κλείσουν θα αξιοποιηθούν εμπορικά για να αποφέρουν έσοδα που θα αξιοποιηθούν για την κατασκευή νέων κατοικιών.
Συνέντευξη
-Κύριε υπουργέ, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας τα τελευταία χρόνια αυξάνεται η αποχώρηση σπουδαστών από τις στρατιωτικές σχολές κατά το πρώτο έτος φοίτησης: το 2020 το ποσοστό ήταν 6%, το 2021 ανήλθε σε 20%, το 2022 σε 15%, ενώ το 2023 σε 18%.Από τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών φέτος παραιτήθηκαν 51 πρωτοετείς σπουδαστές και πέρυσι 40. Τι προβλήματα δημιουργούν μεσοπρόθεσμα κα μακροπρόθεσμα στη στελέχωση του Στρατού αυτές οι παραιτήσεις, ειδικά εάν συνεχιστούν με αυτό τον ρυθμό;
Νομίζω ότι τα προβλήματα μπορούν να γίνουν αντιληπτά από τον καθένα. Υφίσταται υπαρκτός κίνδυνος να οδηγηθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις σε αδυναμία στελέχωσης και υποστήριξης των οπλικών συστημάτων. Κατάσταση που με τη σειρά της θα δημιουργήσει πρόβλημα στην αποτελεσματική επιτέλεση της εθνικής τους αποστολής, που είναι η υπεράσπιση της εδαφικής ακεραιότητας και της ασφάλειας των Ελλήνων. Είναι μια πραγματικότητα που διαμορφώνεται και που πρέπει να την αντιμετωπίσουμε συνολικά, κατά πρόσωπο και με απόλυτη ειλικρίνεια.
Η σταδιοδρομία στις Ένοπλες Δυνάμεις χάνει την ελκυστικότητά της και έχουμε εντοπίσει τους λόγους για τους οποίους αυτό συμβαίνει. Ο οικονομικός παράγοντας είναι πολύ σημαντικός. Εάν η Πατρίδα θέλει να έχει στη διάθεσή της τους καλύτερους, τους ικανότερους, θα πρέπει να υπάρχει ένα άλλο μισθολόγιο. Η λύση του προβλήματος, ωστόσο, είναι πολύ πιο μεγάλη και πολύ πιο βαθιά. Αφορά στην ουσία τον ριζικό εκσυγχρονισμό του συστήματος εξέλιξης των αξιωματικών και των υπαξιωματικών με άξονες ένα νέο καθηκοντολόγιο, ένα νέο σύστημα μεταθέσεων και ένα νέο πλαίσιο υποστήριξης και διοικητικής μέριμνας των στελεχών και των οικογενειών τους. Πρόκειται για ζητήματα που πρέπει να τα ξαναδούμε και – το κυριότερο – πρέπει να τα επικοινωνήσουμε με τον κατάλληλο τρόπο και μέσα από τα κατάλληλα μέσα επικοινωνίας στους νέους και τις νέες που ενδιαφέρονται να υπηρετήσουν στις Ένοπλες Δυνάμεις.
-Το Υπουργείο ανακοίνωσε αύξηση του μισθού των σπουδαστών στα 609 ευρώ έναντι των 150 ευρώ που λαμβάνουν σήμερα. Δηλαδή τετραπλάσιο μισθό. Αυτό είναι αρκετό; Ή μήπως τα νέα παιδιά αντιλαμβάνονται έγκαιρα, ότι η καριέρα στον Στρατό δεν είναι ελκυστική και για άλλους λόγους εκτός των οικονομικών;
Οι νέοι και οι νέες μας που, ενώ θα ήθελαν, δεν επιλέγουν τις στρατιωτικές σχολές των αξιωματικών και των υπαξιωματικών είναι σε θέση να κάνουν προβολή στο μέλλον τη ζωή τους ως στελέχη σε μια σειρά από καταστάσεις – από τις συνθήκες εργασίας, τη μέριμνα γι’ αυτούς και την οικογένειά τους, την ιεραρχική και ακαδημαϊκή τους εξέλιξη.
Ένας νέος που σκέφτεται να δηλώσει στο μηχανογραφικό π.χ. τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων γνωρίζει από το οικογενειακό ή το φιλικό του περιβάλλον ότι μπορεί να χρειαστεί να περάσει 250 ημέρες στη θάλασσα. Κατάσταση που προσομοιάζει περισσότερο σε έκτακτες συνθήκες κρίσης ή πολέμου παρά ειρήνης. Αυτό σημαίνει επίσης ότι θα απουσιάζει σημαντικό χρόνο από την οικογένειά του – αν έχει προλάβει να κάνει. Ένα στέλεχος του στρατού που θα κληθεί να υπηρετήσει σε κάποιο νησί του Αιγαίου βρίσκεται αντιμέτωπος με το οξυμένο πρόβλημα της έλλειψης στέγης ή των αυξημένων ενοικίων.
Πρόκειται για μια πραγματικότητα την οποία ένας νέος άνθρωπος θα τη λάβει σοβαρά υπόψη του και η οποία λειτουργεί αποθαρρυντικά στην απόφαση του να επιλέξει τις στρατιωτικές σχολές. Ακόμη όμως και όταν τις επιλέξει θα προτιμήσει κυρίως την άσκηση διοικητικών καθηκόντων και πολύ λιγότερο «μάχιμες» ειδικότητες. Γι’ αυτό και έχει τεράστια σημασία να δημιουργήσουμε ένα σύγχρονο σύστημα μεταθέσεων, ένα νέο καθηκοντολόγιο και ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο υποστήριξης του στελέχους και της οικογένειας του από την πρώτη ημέρα που θα μπει στη Σχολή μέχρι την ημέρα που θα αποστρατευτεί και θα καλύπτει ζωτικές ανάγκες – από την παροχή στέγης και υποστηρικτικών δομών, όπως οι βρεφονηπιακοί σταθμοί, μέχρι την παροχή σύγχρονων υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης.
-Κύριε Κεφαλογιάννη, πριν από λίγο καιρό ανακοινώσατε «το μεγαλύτερο οικιστικό πρόγραμμα στην ιστορία των Ενόπλων Δυνάμεων» με συνολικά περίπου 800 κατοικίες, στον Έβρο και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Παράλληλα έχει ανακοινωθεί ότι θα κλείσουν πολλά στρατόπεδα. Συνδέονται αυτά τα δύο και πώς;
Οι αλλαγές αυτές απορρέουν από την ανάγκη για μια νέα Δομή Δυνάμεων που θα αξιοποιεί τα διδάγματα από τις πρόσφατες περιφερειακές συγκρούσεις στην ευρύτερη περιοχή μας. Η αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας των Ενόπλων Δυνάμεων με προσαρμογή, εκσυγχρονισμό και τροποποίηση των υφιστάμενων επιχειρησιακών σχεδιασμών και δομών, με βάση αυτό το νέο περιβάλλον συγκρούσεων, επιβάλλει να αναθεωρήσουμε το χωροταξικό σχεδιασμό μας δίνοντας έμφαση σε αυτή τη φάση στα νησιά του Αιγαίου και τον Έβρο.
Αυτό συνεπάγεται και μια αύξηση των στεγαστικών αναγκών των στελεχών μας σε αυτές τις περιοχές. Σε λιγότερο από δύο χρόνια το οικιστικό απόθεμα των Ενόπλων Δυνάμεων θα έχει αυξηθεί κατά 800 σπίτια. Σε βάθος δεκαετίας επιδιώκουμε να κατασκευάσουμε συνολικά 3000 κατοικίες, έτσι ώστε όποιο στέλεχος μετατίθεται η Πολιτεία να του χορηγεί ένα σπίτι για τις στεγαστικές του ανάγκες.
Για να το πετύχουμε αυτό, προχωρούμε σε μια ριζική αναδιοργάνωση του τρόπου με τον οποίο αξιοποιείται η ακίνητη περιουσία των Ένοπλων Δυνάμεων τόσο επιχειρησιακά όσο και μη επιχειρησιακά. Στο πλαίσιο αυτό, τα στρατόπεδα που θα κλείσουν θα αξιοποιηθούν εμπορικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προκειμένου να αποφέρουν έσοδα που θα αξιοποιηθούν για την κατασκευή νέων κατοικιών.
-Η Νέα Δομή Δυνάμεων προβλέπει αλλαγές και στα στρατιωτικά νοσοκομεία, όπως π.χ. συγχωνεύσεις ή ενοποιήσεις;
Δεν προβλέπει καμία συγχώνευση και καμία ενοποίηση. Δεν είναι αυτά τα προβλήματα των στρατιωτικών νοσοκομείων. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες που σχετίζονται τόσο με την οργάνωση και λειτουργία τους όσο και με τη διαχείριση του υγειονομικού προσωπικού που εργάζεται σε αυτές. Η αντιμετώπισή τους δε, έχει καταστεί πλέον επιτακτική, καθώς οι επιπτώσεις από τη μη ανάληψη δράσης αντανακλώνται ήδη στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τα χιλιάδες στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και τα μέλη των οικογενειών τους. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, τα στρατιωτικά νοσοκομεία αποκτούν οικονομική αυτοτέλεια που διασφαλίζει σταθερότητα στα έσοδα τους από τον προϋπολογισμό των Γενικών Επιτελείων, στη βάση κοστολογημένων ιατρικών πράξεων προς τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων. Θωρακίζονται θεσμικά οι ίδιοι πόροι τους από τις εμπορικές εκμεταλλεύσεις και τα έσοδα από τον ΕΟΠΥΥ, τα οποία θα προορίζονται αποκλειστικά για την ανάπτυξη των υποδομών τους, τη βελτίωση της λειτουργίας τους και τη βελτίωση του εισοδήματος του υγειονομικού προσωπικού. Επιπλέον, καθιερώνονται διαδικασίες διακλαδικών προμηθειών υγειονομικού υλικού, για την εξοικονόμηση πόρων και τη μείωση της γραφειοκρατίας, η διακλαδική χρήση των υγειονομικών υπηρεσιών, ο διακλαδικός σχεδιασμός στην ανάπτυξη των υποδομών, η διακλαδική στελέχωσή τους, όταν αυτό απαιτείται, ενώ καθιερώνονται δείκτες ποιότητας των προσφερόμενων υγειονομικών υπηρεσιών.
-Η Ελλάδα στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, συνεχίζει να βοηθά την Ουκρανία μετά την εισβολή που δέχτηκε από τη Ρωσία στα εδάφη της. Υπάρχουν ωστόσο κάποιες φωνές που εκφράζουν πλέον την αντίθεσή τους και ζητούν μια στάση περισσότερο διαμεσολαβητική. Τι στοιχίζει στην χώρα μας η υποστήριξη στην Ουκρανία;
Η Ελλάδα σθεναρά και από θέση αρχής αντιτάχθηκε από την πρώτη ημέρα στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και συνεχίζει χωρίς αστερίσκους στην ίδια πορεία. Με τη στάση της η χώρα μας στέλνει ένα σαφές μήνυμα σε συγκεκριμένα ακροατήρια ότι οι καθαρά επιθετικές ενέργειες που παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο δεν θα γίνουν ανεκτές από την παγκόσμια κοινότητα των δημοκρατικών κρατών. Η στάση μας είναι μια στάση αρχών που ως τέτοια ενδυναμώνει την αλληλεγγύη με τους συμμάχους μας στην Ε.Ε. και το ΝΑΤΟ. Δεν είσαι ειλικρινής και αξιόπιστος ρόλος όταν ασκείς συναλλακτική διπλωματία ή όταν παίζεις τον ρόλο του επιτήδειου ουδέτερου κόντρα στις στρατηγικές επιδιώξεις της Συμμαχίας και έμμεσα ή άμεσα ενισχύεις τον στρατηγικό σου αντίπαλο.
Οποιαδήποτε διαφορετική προσέγγιση, θα αυτοαναιρούσε τις θέσεις μας ενάντια σε κάθε μορφή αναθεωρητισμού που επιδιώκει να λύσει τις διαφορές ανάμεσα στα κράτη όχι στη βάση του διεθνούς δικαίου, της συνεννόησης και της συνεργασίας, αλλά στην προβολή ωμής ισχύος, τον εκβιασμό και τον καταναγκασμό. Για να μην πω ότι δεν θα έπαιρνε κανένας πλέον στα σοβαρά τις διαχρονικές προσπάθειές για τον τερματισμό της τουρκικής κατοχής στην Κύπρο και την εξεύρεση δίκαιης, βιώσιμης και λειτουργικής, αμοιβαία αποδεκτής λύσης του Κυπριακού ζητήματος, στο πλαίσιο των σχετικών Αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας των ΗΕ και του ευρωπαϊκού κεκτημένου.