Σχολεία: Καλούνται… συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί να καλύψουν τα κενά- Η διάταξη που έχει προκαλέσει σάλο

 Σχολεία: Καλούνται… συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί να καλύψουν τα κενά- Η διάταξη που έχει προκαλέσει σάλο

Ο αποσπασματικός και πρόχειρος τρόπος με τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να “μπαλώσει” τα κενά στην εκπαίδευση φαίνεται από συγκεκριμένα άρθρα σχετικής τροπολογίας που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή σε άσχετο νομοσχέδιο του Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Σ’ αυτήν λοιπόν μαθαίνουμε ότι τις κενές θέσεις μπορούν πλέον να τις καλύπτουν ακόμα και συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί (!), αρκεί να μην έχουν υπερβεί το 67ο έτος της ηλικίας τους (εκπαιδευτικοί δηλαδή που συνταξιοδοτήθηκαν πρόωρα για οποιονδήποτε λόγο).

Επί λέξει η παράγραφος 5 της συγκεκριμένης τροπολογίας αναφέρει τα εξής: “Εφόσον δεν καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες για θέσεις εκπαιδευτικών της παρ.1 και μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος της παρ.2, είναι δυνατή η πρόσληψη συνταξιούχων εκπαιδευτικών που δεν έχουν υπερβεί το εξηκοστό έβδομο (67ο) έτος της ηλικίας τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος”.

Είναι φανερό ότι με την εν λόγω τροπολογία το Υπουργείο κάνει την απέλπιδα, θα έλεγε κανείς, προσπάθεια να καλύψει κενά σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας στις οποίες οι εκπαιδευτικοί δεν επιθυμούν να υπηρετήσουν (νησιά άγονης γραμμής, ορεινά κεφαλοχώρια μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα κτλ). Ομως ο ο λόγος που οι εκπαιδευτικοί αρνούνται την τοποθέτηση σε τέτοιου είδους μέρη έχει να κάνει κυρίως με τις χαμηλές αποδοχές οι οποίες πλέον, λόγω και της αύξησης του κόστους ζωής, δεν μπορούν να καλύψουν βασικές ανάγκες.

Αντί λοιπόν να δοθούν συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα σε εκπαιδευτικούς για να αποδεχθούν θέσεις που βρίσκονται πολύ μακριά από το μόνιμο τόπο κατοικίας τους, καλούνται στο καθήκον…απόμαχοι της δουλειάς. Τα κίνητρα, όπως σημειώνει, η αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ Στέλλα Μανουσογιωργάκη, θα μπορούσε να είναι τα εξής (μεταξύ άλλων βεβαίως). Αύξηση στο μισθό των εν λόγω εκπαιδευτικών για προφανείς λόγους και επιδότηση ενοικίου για την κάλυψη μέρους του ποσού το οποίο απαιτείται για ενοικίαση κατοικίας. Δεν προτιμάται όμως ούτε το ένα ούτε το άλλο μέτρο.

  • Προτιμάται, αντ’ αυτών, η επαναφορά στο σύστημα συνταξιούχων εκπαιδευτικών οι οποίοι θα έχουν βέβαια την ευκαιρία να συμπληρώνουν το εισόδημά τους. Ποιοι όμως συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί, άνθρωποι δηλαδή μεγαλύτεροι από εξήντα ετών, θα σπεύσουν να συμπληρώσουν κενά στο Καστελόριζο ή στα Κύθηρα ας πούμε; Δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύει κανείς κάτι τέτοιο και να μετατρέπει αυτήν την αντίληψη σε επίσημη κρατική πολιτική για την κάλυψη κενών στην εκπαίδευση.

“Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο πιστεύουν ότι συνταξιούχοι συνάδελφοι θα θελήσουν να μπουν ξανά σε τάξεις και μάλιστα σε απομακρυσμένες περιοχές. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί που γνωρίζουμε επιθυμούν να συνταξιοδοτηθούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, ακόμα και με τις μίνιμουμ αποδοχές γιατί η εργασιακή τους καθημερινότητα γίνεται ολοένα και πιο αβίωτη” τονίζει άλλη εκπαιδευτική πηγή στο Libre.

Εκτός των άλλων, η δευτεροβάθμια εκπαίδευση ειδικά, είναι ήδη αρκετά γερασμένη. Ελάχιστοι εκπαιδευτικοί λειτουργοί συμπεριλαμβάνονται στην ηλικιακή ομάδα κάτω των 30 ετών, λίγοι βρίσκονται μεταξύ 30 και 40 και οι περισσότεροι έχουν ήδη ξεπεράσει τα 50 και οδεύουν με τη σειρά τους προς τη σύνταξη. Σ’ ένα ήδη δηλαδή “γερασμένο” σώμα εκπαιδευτικών, η κυβέρνηση επιχειρεί να προσθέσει και άλλους ηλικιωμένους κάτι που θα έχει ως συνέπεια την αύξηση του ηλικιακού χάσματος μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών το οποίο είναι ήδη τεράστιο.

Η επίμαχη τροπολογία όμως κρύβει και ακόμη ένα “μαργαριτάρι” το οποίο πιθανότατα θα αποθαρρύνει υποψηφίους από το να καταθέσουν τελικά αίτηση για τοποθέτηση. Διαβάζουμε επί λέξει στην παράγραφο 8: “Η προϋπηρεσία που αποκτήθηκε με τη διαδικασία του παρόντος δεν προσμετράται στη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας που προκηρύσσει και διενεργεί ο ΑΣΕΠ σε εφαρμογή των διατάξεων που ισχύουν κάθε φορά αλλά λογίζεται ως πραγματική δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία και λαμβάνεται υπόψη μετά τον μόνιμο διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση για κάθε συνέπεια”.

  • Με άλλα λόγια, οι αιτούντες, αν και εφόσον τοποθετηθούν σε θέση, δεν θα καταφέρουν καν να ενισχύσουν τη θέση τους στους πίνακες του ΑΣΕΠ για μία καλύτερη μελλοντική τοποθέτηση καθώς δεν θα εξασφαλίσουν επιπλέον μοριοδότηση. Ως προς τη διαδικασία εντός ΑΣΕΠ θα εκκινούν, δηλαδή, πάλι από την αρχή, με τα μόρια που είχαν συγκεντρώσει πριν την τοποθέτησή τους. Ούτε καν αυτή τη μικρή διευκόλυνση δεν εξασφαλίζει δηλαδή η έκτακτη τοποθέτηση, επαναλαμβάνουμε σε απομακρυσμένες, κυρίως, περιοχές.

Αρα, δεν θα προκαλέσει έκπληξη αν μάθουμε τον επόμενο μήνα ότι τελικά ελάχιστοι συγκινήθηκαν από την εν λόγω τροπολογία και ότι τα κενά που επιχειρήθηκε να καλυφθούν παραμένουν ακάλυπτα. Το Υπουργείο θα ισχυριστεί ότι κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια, ωστόσο αυτός ο ισχυρισμός θα στερείται στοιχειώδους ειλικρίνειας.

Παράλληλα, τα παιδιά της άγονης γραμμής, θα συνεχίζουν την εκπαιδευτική τους προσπάθεια χωρίς να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες με τα υπόλοιπα παιδιά της χώρας και η ζωή, σε τούτο το βασίλειο των ανισοτήτων, θα συνεχίζεται κανονικά σαν να μην συμβαίνει τίποτα.

Σχετικά Άρθρα