Προσωπικός γιατρός: Με αλλαγές στη Βουλή το νομοσχέδιο- Εισάγεται ο θεσμός του Προσωπικού παιδιάτρου

 Προσωπικός γιατρός: Με αλλαγές στη Βουλή το νομοσχέδιο- Εισάγεται ο θεσμός του Προσωπικού παιδιάτρου

Κατατέθηκε στη Βουλή το βράδυ της Παρασκευής 25 Οκτωβρίου, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας για τη μεταρρύθμιση του θεσμού του προσωπικού γιατρού, με βασικότερη αλλαγή την εισαγωγή, για πρώτη φορά, του θεσμού του Προσωπικού Παιδιάτρου, ενώ παράλληλα προβλέπεται η αύξηση του αριθμού των διαθέσιμων προσωπικών γιατρών, ενώ πλέον ο πολίτης θα μπορεί να επιλέξει τον προσωπικό γιατρό της αρεσκείας του από το σύνολο των εγγεγραμμένων προσωπικών ιατρών στους καταλόγους ή να δηλώσει ως προσωπικό του ιατρό τον ιδιώτη ιατρό της επιλογής του.

Παράλληλα, την ίδια ημέρα, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και το νέο ερανιστικό νομοσχέδιο, το οποίο αφορά στη ρύθμιση επειγόντων ζητημάτων αρμοδιότητας του υπουργείου Υγείας, μεταξύ των οποίων και η φαρμακευτική δαπάνη.

Α. Το Σχέδιο Νόμου για τον προσωπικό γιατρό

Αναμένεται, εντός των προσεχών ημερών, να ξεκινήσει η επεξεργασία του ν/σ στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων.

Με το νομοσχέδιο, διευρύνονται οι κατηγορίες των γιατρών που μπορούν να συμμετέχουν στον θεσμό του προσωπικού γιατρού.  Συγκεκριμένα:

Κατηγορίες προσωπικών γιατρών για τους ενηλίκους

1.      Γιατροί που παρέχουν τις υπηρεσίες τους ως προσωπικοί ιατροί στο πλαίσιο του ΕΣΥ, με εγγεγραμμένο πληθυσμό.

2.      Υπόχρεοι και μη υπόχρεοι προσωπικοί ιατροί, που παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε δημόσιες μονάδες παροχής υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

3.      Γιατροί που επιθυμούν να αποκτήσουν την ειδικότητα της Γενικής – Οικογενειακής Ιατρικής, οι οποίοι παρέχουν, στο πλαίσιο της εκπαίδευσής τους, υπηρεσίες προσωπικού ιατρού.

4.      Γιατροί που ασκούν ελευθέριο επάγγελμα, διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο και συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ ως προσωπικοί ιατροί, με εγγεγραμμένο πληθυσμό.

5.      Ιδιώτες γιατροί που ασκούν ελευθέριο επάγγελμα, διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο και δεν συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ, ούτε αποζημιώνονται από αυτόν, αλλά επιλέγονται ελεύθερα από τον πολίτη και αμείβονται από τον τελευταίο, σύμφωνα με τη μεταξύ τους συμφωνία.

Κατηγορίες προσωπικών παιδίατρων για ανηλίκους που δεν έχουν συμπληρώσει το 16ο έτος

1.      Παιδίατροι που παρέχουν τις υπηρεσίες τους ως προσωπικοί ιατροί στο πλαίσιο του ΕΣΥ.

2.      Παιδίατροι που ασκούν ελευθέριο επάγγελμα, διατηρούν νόμιμα ιδιωτικό ιατρείο και συμβάλλονται με τον ΕΟΠΥΥ ως προσωπικοί ιατροί, με εγγεγραμμένο πληθυσμό.

Οι προσωπικοί παιδίατροι, σε αυτήν την πρώτη φάση, θα καλύψουν περίπου 530.000 παιδιά που θα έχουν πρόσβαση σε δωρεάν επισκέψεις.
Σε δεύτερη φάση, το υπουργείο Υγείας δεσμεύτηκε πως θα καλυφθεί μεγαλύτερο μέρος του ανηλίκου πληθυσμού της χώρας.

Τρόπος εγγραφής στον προσωπικό γιατρό

·         Από τον ίδιο τον δικαιούχο, τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

·         Μέσω του ιατρού που πρόκειται να δηλωθεί ως προσωπικός ιατρός, ο οποίος διαθέτει πρόσβαση στο σύστημα.

·         Μέσω υγειονομικής μονάδας ή όποιας άλλης δημόσιας δομής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

·         Μέσω ιδιωτικών φαρμακείων.

Στην περίπτωση κατά την οποία ο πολίτης δεν έχει εγγραφεί σε προσωπικό ιατρό έως την 1η Ιουνίου 2025, ο προσωπικός του ιατρός ορίζεται αυτομάτως από το σύστημα, με το σύστημα των ποινών που προέβλεπε η προηγούμενη ψηφισμένη ρύθμιση να καταργείται.

Ίδρυση 8 Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας

Μεταξύ των προωθούμενων ρυθμίσεων είναι και η ίδρυση 8 Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας, ένα σε κάθε Ιατρική Σχολή/Τμήμα της χώρας, στα οποία θα υπηρετούν μέλη ΔΕΠ. Σε αυτά, θα λειτουργούν Σταθμοί Τηλεϊατρικής ενώ στο πλαίσιο του Δικτύου Τηλεϊατρικής θα υπάρχουν 3.500 σημεία κατ’ οίκον νοσηλείας σε όλη τη χώρα. Έτσι, σε όποιο σημείο της χώρας και αν διαμένουν, οι ασθενείς θα μπορούν να έχουν φροντίδα κατ’ οίκον με 24ωρη αδιάλειπτη ιατρική παρακολούθηση.

Τα οικονομικά κίνητρα για τους προσωπικούς ιατρούς

Στο νομοσχέδιο για τον προσωπικό γιατρό περιλαμβάνονται και τα οικονομικά κίνητρα, όπως πρόσφατα ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση στην προσπάθεια επιτυχούς (αυτή τη φορά) προσέλκυσης νέων γιατρών να εγγραφούν ως προσωπικοί. Συγκεκριμένα:

Κάθε γιατρός που θα επιλέξει κατά το έτος 2025 να εκπαιδευτεί στις ειδικότητες είτε της Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής είτε της Εσωτερικής Παθολογίας θα λάβει εφάπαξ το ποσό των 40.000 ευρώ σε επίπεδο μεικτών απολαβών (σε καθαρές αποδοχές θα λάβουν 20.000 ευρώ με την έναρξη της ειδικότητας και 10.000 ευρώ με τη λήξη της).

Β. Το νέο ερανιστικό νομοσχέδιο

Όπως προαναφέρθηκε, τη ρύθμιση επειγόντων ζητημάτων αρμοδιότητας του υπουργείου Υγείας επιδιώκει το νέο σχέδιο νόμου με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης», που έθεσαν σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, στο opengov.gr, ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης και η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη, επίσης, την Παρασκευή 25 Οκτωβρίου.

Τα ζητήματα που καλείται να ρυθμίσει το ν/σ, μεταξύ άλλων, είναι:

• η ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και των υγειονομικών δομών της χώρας,
• ο εξορθολογισμός της αυτόματης επιστροφής (clawback) στις νοσοκομειακές φαρμακευτικές δαπάνες,
• η ορθή παρακολούθηση της διακίνησης των φαρμάκων στη χώρα και συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης, μέσω της αναγκαίας αναδιοργάνωσης της Επιτροπής παρακολούθησής της,
• η προστασία της δημόσιας υγείας,
• η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στο καθεστώς απασχόλησης των ειδικευόμενων οδοντιάτρων, προκειμένου να αρχίσει η υλοποίηση των οδοντιατρικών ειδικοτήτων,
• η διευκόλυνση της εφαρμογής του ν. 5129/2024 (Α’ 124) περί ολοκλήρωσης της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης
• η λειτουργία εργαστηρίου ανοσολογίας/ιστοσυμβατότητας των μεταμοσχεύσεων στο «Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο», το οποίο είναι αρμόδιο για τη διενέργεια σε 24ωρη βάση εξετάσεων ανοσολογίας και ιστοσυμβατότητας για τις ανάγκες των Μονάδων Μεταμοσχεύσεων αρμοδιότητας των 1ης, 2ης, 5ης, 6ης και 7ης Υγειονομικών Περιφερειών της χώρας.

Η αναδιοργάνωση της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης

Με το άρθρο 15 επιδιώκεται η συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης, μέσω της αναγκαίας -όπως κρίνεται- αναδιοργάνωσης της Επιτροπής παρακολούθησης αυτής. Ειδικότερα, συστήνεται στο υπουργείο Υγείας μη αμειβόμενη Επιτροπή για την παρακολούθηση της φαρμακευτικής δαπάνης, την ολοκλήρωση των διαγνωστικών/θεραπευτικών πρωτοκόλλων και τη δημιουργία Εθνικών Μητρώων ασθενών, η οποία έχει συμβουλευτικό ρόλο. Οι αρμοδιότητες της επιτροπής εξειδικεύονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας. Με όμοια απόφαση συγκροτείται η επιτροπή και προσδιορίζονται ο αριθμός και οι ιδιότητες των μελών της καθώς και οι υποχρεώσεις τους.

Όπως επισημαίνεται, η υφιστάμενη Επιτροπή δεν έχει συσταθεί με νόμο αλλά με διοικητική πράξη, οι δε αρμοδιότητές της εντοπίζονται διάσπαρτες είτε σε διατάξεις νόμου είτε σε υπουργικές αποφάσεις. Επίσης, η απουσία σχετικής διάταξης, στα πρότυπα της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης και της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Τιμών Φαρμάκων δεν επιτρέπει στην Επιτροπή να παράγει το κυρίως έργο της, το οποίο είναι η παρακολούθηση της φαρμακευτικής δαπάνης με τη χρήση (δημοσίευση) δεδομένων υπηρεσιών υγείας, που δύναται περιπτωσιολογικά να αποτελέσουν εμπορικά απόρρητα για την προστασία των οποίων δεν έχει ληφθεί πρόνοια.

Η δημόσια διαβούλευση του ερανιστικού νομοσχεδίου θα διαρκέσει μέχρι την 8η Νοεμβρίου και ώρα 20.00.

Το Ερανιστικό νομοσχέδιο είναι διαθέσιμο στον σύνδεσμο:
http://www.opengov.gr/yyka/wp-content/uploads/downloads/2024/10/%CE%95%CE%A1%CE%91%CE%9D%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%99%CE%9A%CE%9F-25.10.2024-clean.pdf

Σχετικά Άρθρα